Det är ett angenämt men klurigt val det här med att köpa ny bil.
Vårt val står i första hand mellan Passat GTE och Volvo V90, ganska olika bilar, men i de konfigurationer vi överväger får de likvärdigt pris.
Vi är en familj på 4 och klarar oss än så länge med EN bil som då ska fungera till allt. Vardagsskjutsande dagligen, ca 5 km på morgonen och eftermiddagen + skjutsande till diverse aktiviteter. Den ska också fungera på längre turer någon gång i månaden, hälsa på släktingar på helger, enstaka skidsemestrar på vintern, turer till sommarstuga på sommaren osv. Jag gissar att ca hälften av vår körning (i km) är stadskörning och hälften längre turer.
Det känns som en laddhybrid är som gjort för vårt körmönster, den enda som finns på marknaden som vi kan tänka oss just nu är Passat GTE, men frågan är om det är för tidigt att köpa en laddhybrid (privat), man får betala ganska mycket extra för drivlinan och får inte så mycket tillbaka (20k supermiljöbonus + låg skatt). I en V90 till samma pris får man en hel del mer kul teknik, en större bil (åtminstonde utvändigt) och en dieselmotor som än så länge är miljöklassad...
Räknar med att vi kommer behålla bilen 4-5 år, och då hoppas jag att det kommer finnas rena el-bilar som täcker våra behov, men vad är bäst att köpa just nu? Relativt sparsmakad laddhybrid eller ganska välutrustad diesel?
(egentligen vill jag ha en MB E220D men det får jag inte med frugan på;))
Kommentarer
Alternativet, om ni fastnat för dessa båda, skulle ju kunna vara att köpa en ganska välutrustad Passat diesel och komma billigare undan.
Hehe, jag vet som sagt att det är rätt så olika bilar, men båda går på i runda svängar 450k i de versioner vi kikat på och provkört, och båda fyller våra behov.
Vi har en Passat diesel idag (från 2012), nyare Passat diesel känns inte så kul som någon av de här alternativen, men säkert förnuftigare ja. :)
Det räcker att starta en diesel och blunda så vill man ha något annat.
Det beror på;-) Jag lovar....
En av de saker jag förmodligen kommer att sakna i framtiden - ett autentiskt motorljud.
Jag vill helst bara ha så tyst som möjligt i mina fordon, jag är den udda typen som behåller orginalsystem på MC istället för att byta till något som låter mer...
"Tyvärr" så vinner MB även på den punkten, GTE'n är möjligen tystare upp till 30-40km/h...
Hade samma val, dock som firmabil. Har kört premiumbilar som firmabilar sedan 90 talet, A6, 5-serie, xc70 osv med byte vart tredje år. Denna gång stod det mellan en V90, 5-serie och A6, där jag redan haft de två senare av tidigare årgång under de senaste åren, dessa föll bort då det kändes trist att ha samma bil igen. Tittade även på E-klass, men den föll bort pga priset/utrustning. Kvar stod V90, när jag av en slump började titta på hybrider, och kom sedan till Passat. Jag valde Passaten av delvis ekonomiska skäl men även av nyfikenhet. Vit med svart klädsel och svart innertak. Jag är supernöjd, detta var nog det roligaste bilbytet jag har gjort. Om man kan leva med att Passaten inte har statusen och designen, finner man snart att den har en fantastisk detaljkvalitet och är oerhört väl byggd, betydligt bättre än min senaste 2014 5 serie. Ser inte lika bra ut men bättre ihopskruvad. Meny system, audio och telefon är som natt och dag till Passatens fördel. Whatsapp, Skype och messagingsystem går rakt ut i pekskärmen. Att köra lika ledes, att köra på EL är en fröjd. Jag pendlar genom Stockholms innerstad 27 km eller 54 km roundtrip, passaten levererar 50 km som utlovat även på vinter om man snålkör, men då skall man köra snålt och kunna tricken för detta. Jag snittar på 0,08 liter per mil i vårt förortsliv där vi kör 2500 mil per år. Vidare har motorn ett underbart vridmoment med noll fördröjning, en fröjd att utnyttja...helt ljudlöst.
Detta är den första bil som under alla år jag kört premiumbilar har givit mig en kick med avseende på nyhetsvärde, superkul !
Gammal tråd, men jag hittade en rapportering om en Passat GTE på ett annat forum, tänkte att det kanske var intressant att läsa.
Jag bor i GBG och har haft min i tre år i juni. Har kört 15000 mil.
Räkna inte med att komma längre än 35 km på el.
Klart att det kan komma upp i 40 km någon enstaka gång, men det är under ideala förhållanden. Det är oftare det blir 25 km..
Jag är int särskilt tung på högerfoten heller.
Klart att man kan komma längre, men att stänga av AC och fläkt som vissa gör, nej där går gränsen.
Jag använder min i tjänsten och kör blandat motorväg och landsväg samt blandat kort (40 km/dag) och lång körning (300 km/dag).
Mitt snitt under den tiden jag laddade hemma (1 laddning per dag) var 0,4 liter/mil.
Sen jag slutade att ladda så ligger den på 0,65-0,7 liter/mil (inkl bränslevärmare).
Observera att detta är äkta siffror och inte ifrån färddatorn, även om denna stämmer väldigt bra!
Något som jag hade saknat i form av extra utrustning är:
Bensinvärmare
Keyless
El-baklucka
Dragkrok
Något som jag inte har saknat:
Digital display (har testa och fattar absolut inte grejen, totalt meningslöst och allt plottrigt)
Skinnsäten (originalsätena är jättesköna)
Soltak (flera kollegor som redan har fått läckor och ett stenskott i den blir dyrt, omfattas inte av glas på försäkringen)
Elstolar (bortkastade pengar)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.