En kompis letar kärra och har på lite inrådan vänt blicken till 13-14 passat som passar behoven.
Har vart med och tittat på och provkört, bilen fyller behoven och funkar bra men!
Hurdan är DSG6? alla handlare är rörande överens om att de flesta problem är åtgärdade och att de inte krånglar mer än en vanlig automatlåda numer.
Vad ska man kika efter på dom? Rost var ju ett problem på den förra (2004-2010) men lär väl vara åtgärdat.
Vad är det som skiljer 2,0TDI 177 hk från 2,0TDI 170 hk mer än effekten? Bilhandlarna vet inte, verkar inte veta mer än att bilen har fyra hjul och en ratt.
Vad är bra att veta?
Ska vara familjebil samt pendlarbil 10 mil per dag, framhjulsdrift går bort, helt enkelt för att han inte vill ha det, ska vara bak eller fyrhjulsdrift. Ska rumma en hund och barnvagn utan att det blir för trångt.
Vad kan man vänta sig för problem med en sådan rekordelig svenssonkärra?
Tips på andra bilar? Ej Subaru Legacy, den är på tok för bullrig inuti och Volvo V70 är för tråkig.
Kommentarer
Motormässigt så är det ingen utförandeskillnad på TDI170 och TDI177, det är i de flesta fallen en CFG-kodad motor med B eller C i slutet så det är mappning som skiljer skulle jag säga...
DSG6 har jag kört två bilar med och totalt typ 25000 mil, den ena var från 2007 och den andra från 2011 och kan man stå ut med att de anses ryckiga, så är det inga konstigheter med dem. Byt olja i den i runt 6000 mil-intervaller.
Detta är de erfarenheter jag har av modellen, motorerna och lådorna, dels egna och dels mina arbetskamraters bilar, dock bara på bilar som gått upp till 14000 mil...
Tja, tips på andra bilar som motsvarar kraven... Dom givna är väl Audi A6 Quattro, BMW 5-serien och MB E-klass. Skoda Superb kanske är för bullrig... Finns det så många fler rymliga, icke bullriga kombibilar med bak- eller fyrhjulsdrift? Passat ger väl mest bil för pengarna i den samlingen, skulle jag tro.
Säg åt honom att köpa en MB E-klass, problemet löst.
Kom på att såväl Ford Mondeo som Mazda 6 finns att få med 4WD. Om dom uppfyller kraven på buller mm får ni själv avgöra, men körglädjekravet borde dom uppfylla.;-)
Mb e-klass och BMW 520d har varit intressant, men man får gå ner så pass i årsmodell för att få en välutrustad för ca 200. Dessutom är inte E-klass riktigt kanonsnygg i W211 utan W212 är snyggare, och dyrare.
Jag antar att din polare kollar på en Passat B7 förra generationen Passat. Angående DSG6-lådan (DQ250) så är det 6000-milsintervall när det gäller oljebyten på den lådan så kolla noga om oljan är bytt enligt serviceschemat. Annars är DSG6-lådan välbeprövad. TDI 170 med DSG är en av fuskmotorerna. TDI 170 och TDI 177 har kamrem och kamremen ska bytas vid 21 000 mil enligt serviceschemat. Kolla galven på bilen.
Annars är Passat B7 en trevlig bil med bra utrymmen. Hade tidigare en Passat B7 med TDI 140 motorn med manuell låda som gick bekymmerfritt 11000 mil och som går vidare i min polares ägo förutom servicen har den gått bekymmer fritt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.