Vi Bilägares forum

Opel rekord D 2000 Berlina coupe, 1977

Opel rekord D 2000 Berlina coupe, 1977

Hejsan.
Alltså, en Opel rekord D 2000 Berlina coupe från 1977. Hur är den att äga den har inga stora rostskador över huvud taget. Den har endast rullat 9000 mil. Är den pålitlig att ha som bil lätt att hitta delar? Försäkring? Mm.

Uppdaterat: 2020-08-12 17:48

Kommentarer

Intressant.

Ett jobb för N-iklas!

Uppdaterat: 2020-08-12 18:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En 43 år gammal bil köper man knappast som bruksbil. Denna veteran bör köras och vårdas ömt och pålitlighet och försäkringskostnader är underordnade.

Uppdaterat: 2020-08-12 19:52

Naturligtvis är det knappast att betrakta som en bruksbil och det ska man inte heller göra, men det trevliga är ju om den går att bruka i dagens trafik utan att ställa till hinder.

Och alla gamla bilar är historiska!

Uppdaterat: 2020-08-12 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det var ju rätt udda...

Men det finns inget egentlig fel på den, i början förföljdes modellen av brustna spiralfjädrar 72-74-75, men sedan löstes det, den svenska avgasreningen begränsade prestanda från 76.

77 är en uppdaterad modell med en del detaljer och lyxigare material som skulle komma på den nya Rekord E 78.

Inifrån inställbar backspegel på vänster sida, centrallås, fin velourklädsel, nya framsäten och nackstöd tror jag men det får jag kontrollera, på utsidan sidoskyddslister och eftersom den betraktades som en slags lyxmodell var också vinyltak vanligt på Berlina 77, vilket tidigare nästan enbart förkom på Commodore och inte sällan också taklucka.

Men vad som är väldigt framträdande och utmärkande för denna modell är helt enastående vägegenskaper, den är utpräglat sportig, jag har bara erfarenhet från en 76 och den gick att ta i princip alla kurvor i 130 km/t på mätaren (vilket kanske var 120 eller så verklig fart) utan krängning, vi skattade åt det, bara att vrida på ratten, märklig upplevelse.

Rekord E blev sedan mer komfortinriktad eftersom vissa ansåg D för allt för sportig.

Commodore av denna modell var ju oerhört populär bland dåtidens F1 förare och baserat på min upplevelse i den aktuella 76 så tycks Rekorden inte skilja sig så mycket från den.

Vi bilägare hade ett stortest av motsvarande mellanklassbilar och vid undanmanöver gick den att köra 15 km/t genom konbanan snabbare än någon av de andra.

När modellen blivit allt mer sällsynt har det blivit lite svårare att få tag i möjligen enstaka reservdelar som alltid på gamla bilar, men detta är en populär modell och därför finns det relativt bra tillgång på förbrukningsmaterial, t.ex. bromsklossar, bromsskivor och liknande, om något inte finns i Sverige så kan det säkert beställas från Europa, men få saker är speciellt märkvärdiga, eller unikt speciella, eftersom det är en 2000 så passar nog en hel del mekaniska delar från 78-79 på E modellen, med reservation för fjädring och hjulupphängning fram som är annorlunda på E, men i övrigt är det snarlik teknik.

Det är en klassisk Opel som innebär att man kan gör det mesta själv, det är väl egentligen bara vattenpumpen som kan behöva bytas återkommande runt 8-10 000 mil som var vanligt på bilar förr och kanske vindrutetorkarmotor som kan behöva bytas, men det vet jag inte direkt, det får jag se efter hur det var med.

Förgasaren kan kanske vara lite känslig, man arbetade med att förbättra effektiviteten och anpassa sig till avgasreningsreglerna med mindre modifieringar varje år mellan 76-79, för att främst sänka förbrukningen som hoppade upp 1976 till strax under litern 0,97-1,03, först med elektroniska insprutningen 80 var det helt löst.

Jag vet inte men gissningsvis har Coupén något lägre luftmotstånd genom annan vinkel på bakrutan.

77 fick ökad volym från 1.9 till 2.0 och med det var effekten 98 hk, om jag minns rätt sjönk den något till 88 hk på 76.

Och så förstås rostskyddet är högt prioriterat att se över, det finns innerskärmar till Rekord E men inget sådant finns för D med den har å andra sidan inte MacPherson fjäderben som visade sig dra till sig rost på E modellen så det är lite enklare att rostskydda inuti skärmarna på D.

Rostskyddet är det viktigaste före allt annat.

Jag kastade en hastig titt i gamla papper och det finns en del där men det får jag gå igenom närmare, tar lite tid, det finns några s.k. "servicemeddelanden" rörande småfel för verkstaden att åtgärda, men just 77 klarar sig bra där.

Allvarligast var väl en felaktig tändspole som skulle bytas, för att den orsakade elektrisk störning på annan utrustning och några Philips glödlampor som orsakade beläggning på strålkastarreflektorerna.

Jag får se vad det var för generator på den, vi brukade rutinmässigt byta generator och tändspole till modernare variant när vi höll på med 77-78, inte för att det var direkt något fel men de nya var betydligt mer servicevänliga.

Man bör ha en generator där man kan byta laddningsregulator, det gick inte på de som hade GM Delco, olika bilar hade slumpvis olika fabrikat på elektriska komponenter ända fram till 1989, principen är att man helst vill ha de med Bosch så vi bytte alltid ut Delco detaljerna.

Men det kan man alltså inte säga något om i förväg för det är en slump, man får titta på just den bilen, men det var en struntsak att fixa då, inte så dyrt och enkelt jobb, men hur det ser ut i dag vet jag inte.

Det är vad som går att plocka direkt ur minnet, resten får jag slå upp och se efter om jag hittar allt gammalt material i bokhyllorna.

Uppdaterat: 2020-08-12 23:59

I såna här trådar är du KUNG, N-iklas!!!

Uppdaterat: 2020-08-13 12:34
*Robban

Haha guld värd. Inte ens Opel själva vet så mycket om den här bilen.

Uppdaterat: 2020-08-13 14:30

En detalj kan läggas till och det var att jag glömde att denna modell har ett mycket bra ventilationssystem som är en speciell sak jag inte hört om på någon annan bil.

Det fanns från 1967-77 på Rekord och KAD Kapitän Admiral Diplpmat från 69, på höger respektive vänster sida panelen finns dels ett vanligt inställbart ventilationsmunstycke, men nedanför det finns ytterligare ett fast "galler" kan man kalla det, som styrs via en spak som kan ställas i tre lägen.

0 - då är det avstängt och det övre luftmunstycket fungerar som ett vanligt munstycke som tar luften genom det centralt styrda vanliga ventilationssystemet, med kall eller varm luft från elementet.

1- då öppnas en direkt fristående luftkanal som hämtar in luft direkt utifrån utan att gå igenom det vanliga systemet och ger kall frisk luft som blandas till 50 % med den luft som kommer från det centrala ventilationssystemet, detta gör att luften blir kallare och friskare och utblåset av luften ökar utan att man behöver ha på eller öka fläkthastigheten.

Om man har på värme och öppnar denna kan man få en blandning av kall och varm luft blåsande samtidigt i munstycket, individuellt på höger och vänster sida och effekten skapar en friskare och skönare luft som är uppvärmd utan att ha den överdrivet heta och torra luft man enligt min upplevelse alltid får i ett vanligt ventilationssystem.

Om man sedan för spaken till läge 2 öppnas det nedre fasta gallret och blåser enbart frisk ute luft ned mot golvet, eller i denna modell, nedåtriktad luft i knähöjd, så man kan då få t.ex. varm luft i det övre munstycket och kall i det nedre vilket ger en väldigt skön känsla i vissa situationer, sedan på den äldre Rekord C som är den jag själv har erfarenhet av kunde spaken ställas i mellanläge mellan dessa lägen och få en steglös variation mellan dessa steg, om det går på de övriga vet jag inte men det är nog inte så otroligt.

När man lärt sig hur detta fungerar och fått in vanan så kan man få en som helhet långt gående individuell inställning av värme och ventilation på höger respektive vänster sida.

Jag har alltid saknat detta system som var absolut underbart, Omega har något liknade med ett extra nedre inställbart luftmunstycke som ger ökad komfort och effektivitet, man kan ställa det stora övre munstycket att blåsa på sidorutan och ändå ställa det andra munstycket att blåsa i en annan riktning, samma lösning fanns på Rekord E fast tvärt om, där det mindre munstycket satt överst, men det blåser enbart vanlig varm eller kall luft, den kalla luften direkt utifrån får man i dessa i de mittre luftmunstyckena istället, en speciell Opeldetalj som jag alltid saknar i andra bilar där alla munstycken blåser (som jag upplever det, obehaglig) varmluft, jag vill gärna ha en blandning av båda samtidigt för en friskare känsla men det går så gott som aldrig att få i andra bilar.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-08-13 14:52

För MÅNGA år sedan besökte jag Matz autoteile i Flensburg. Då fanns i deras lager nästan obegripliga mängder av reservdelar till äldre Oplar. Jag kollade nyss på nätet och firman finns kvar. Där bör du kunna få hjälp med att hålla denna gamla Opel rullande.

Uppdaterat: 2020-08-15 17:31

Efter att ha sökt ett par dagar efter en del uppgifter som hamnat på okänt ställe, så får det duga med vad jag hittat.

Den tidigare nämnda glödlampan byttes ut redan i september 76 så den gäller knappast 77.

Den har en helt ny kardanaxel för mindre vibrationer och fanns med eluppvärmd förarstol, men det är troligen utan betydelse eftersom de nästa aldrig fungerar på gamla bilar.

Framhjulslager är lätta att byta noteras det.

Viss känslighet för om man spolar med avfettning och högtryckstvätt så kan lagret ta skada, om inte detta händer håller de utan att krångla.

Stabilt elsystem, även om ett fel där säkringen till blinkersen går, har förekommit, osäkert om det gäller 77.

Lätt att byta stötdämpare, inga problem med bromssystem, lätt att arbeta med.

Inget typfel på fjädring, chassi, bromsar finns noterat.

Vissa bilar hade en tröghet i växelspaken för att lägga in trean, detta löstes med en justering av muttern som fäster länkaget till växellådan.

Ventilationssystemet har hög kapacitet på luft in, kapaciteten ut är inte lika hög vilket gör att höga nivåer av imma och fukt kan ha svårt att försvinna snabbt vilket gör att man kan få hjälpa till genom att öppna bakrutorna lite.

Är bromsrören original får man regelbundet behandla dem för att undvika rost och man kan behöva hålla ett öga på bensintanken, sidan mot höger bakhjul som utsätts för sprut från hjulet.

Och inuti bagageutrymmet golvet längst till höger och vänster ut mot skärmen samlas ibland kondens vilket kan leda till rost med tiden, regelbunden kontroll.

Uppdaterat: 2020-08-16 01:44

I tidningen Nostalgia nr 8 2020 står en del om Opel Record, visserligen en något äldre, men det finns nog något matnyttigt ändå.

https://shop.nostalgiamagazine.se/23-nostalgia

Här en adress till Svenska Opelklubben:

www.svenskaopelklubben.se

Uppdaterat: 2020-08-16 13:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har i sammanhanget knappast någon betydelse, men kanske någon, någon gång i framtiden som av en händelse läser detta kan finna det av intresse.

Rekord D har också läslampor i framsätet, två stycken placerade strax framför B-stolpen.

Coupemodellen har ett något annorlunda ryggstöd i baksätet med ett försänkt mittparti som antyder endast två sittplatser, vars utseende på denna punkt är hämtat från Diplomat Coupe.

Och D modellen var också av allt att döma först med en Opelfiness att när man öppnar dörren med det inre handtaget så hoppar dörren automatiskt ut en cm vilket gör att dörren därefter kan öppnas utan att man håller i öppningshandtaget samtidigt som man trycker ut dörren.

Betydligt smidigare och bekvämare än en passiv mekanism där dörren omedelbart låser sig igen om man släpper handtaget, man är alltså tvungen att samtidigt dra i handtaget och knuffa upp dörren, klumpigt.

Personligen irriterar detta mig oerhört i andra bilar, men är man inte van vid en äldre Opel så vet man ju inte att en dörr kan fungera på annat sätt än det vanliga.

Uppdaterat: 2020-08-18 16:48

Appropå gamla Oplar och dörrar, har jag kvar specialverktyget för att byta dörrsprintar. Nästan ett krav att äga när man åkte Opel, där dörrarna altid fick lyftas för att gå igen.

Lösningen med fasta gångjärn och fjädersprint var ingen hitt.

Uppdaterat: 2020-08-18 18:47

Fasta gångjärn i tjockt stål är det inget fel på, det händer allt för ofta att skruvade gångjärn bryts lös så hela dörren ramlar bort i våldsamma olyckor, det är lite viktigare än en möjlig justeringsmöjlighet.

Uppdaterat: 2020-08-20 00:03
N-iklas skrev:

Fasta gångjärn i tjockt stål är det inget fel på, det händer allt för ofta att skruvade gångjärn bryts lös så hela dörren ramlar bort i våldsamma olyckor, det är lite viktigare än en möjlig justeringsmöjlighet.

Finns ingen garanti att fasta gångjärn skulle vara bättre än justerbara vid en olycka.

Och vad är tjock stål? Alla komponenter på en bil är dimensionerade med avseende på kostnader och påkänningar (visst har det hänt åtskilliga gånger att man missbedömt påkänningarna men inte lika ofta kostnaderna).

Rikard har helt rätt, fasta gångjärn är skit!

Uppdaterat: 2020-08-20 09:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Praktiska krockresultat, i verkliga olyckor i de fall där en dörr slitits lös och det beror på att gångjärnen släppt eller gått sönder, är det alltid på en bil med skruvade gångjärn, bevisa att det saknar betydelse... Naturligtvis är en eller två bultar enklare att bryta av än ett 1.5 cm tjockt fastsvetsat stålstycke.

Dessutom handlar dess olyckor inte om de som är beräknade och förutsedda, utan de våldsamma olyckor där bilen knappt går att se att det var en bil, det är när man passerar det beräknade som skillnaden mellan en kostnadsberäknad bil och en där kostnaden inte var en faktor, syns.

Kostnader har aldrig tillfört något positivt i att förbättra kvalitet och stryktålighet, ju mer man bryr sig om kostnaden desto sämre blir tekniken.

Kostnad är ett argument som överhuvudtaget inte har med saken att göra, att försvara en försämrad konstruktion är inte hållbart med något argument.

Förklara, men inte försvara.

Uppdaterat: 2020-08-20 22:38

N-iklas:

Kör för närvarande min gamla Opel Astra Coupe 2.0T Bertone.

Motorkod är Z20LET.

250 Nm från 1950-5300.

Årsmodell 2001. 190 hk.

Du råkar inte känna till om det är Bosch eller Delco på denna modell?

Står i carinfo att den är byggd i Tyskland? Kan det stämma? Vad som sades var att den var byggd i Turin hos Bertone. Men är osäker på den punkten.

Gått 6500 mil. Mest körd på sommaren. Styrleder bytta på båda sidorna och hjul sensorer. Sedan lös motorlampan i tid och otid. Luftmassemätare byttes men det var inte det som orsakade att motorlampan lös. Kommer inte ihåg till slut vad det var innan dom hittade felet. Var på den tiden Opel var GM med auktoriserade verkstäder. Inga Hedin bil blåsare.

Finns en på Blocket till salu för 30 såg jag som gått 9500 mil.

Dock ingen rost ännu på 20 år gammal bil.

Uppdaterat: 2020-08-22 17:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jo den byggdes hos Bertone med delar från Tyskland, styrsystemet till motor bör ha varit Bosch, även om jag inte har specifik uppgift på just turbomotorn.

Det var lite enstaka fel på servostyrning och tillhörande "komponenter" runt 2000 på Astra, starka motorer brukar slita mer på chassit på framhjulsdrivna bilar.

Fjäderbenen på Astra är i aluminium.

Det började bli ett snäpp bättre ordning på rostskyddet just 2001, i dag förkommer rost i skärmkanter på Astra 98-2000, även om det smäller till rejält först med nya Astra 2004, då blir rostskyddet något alldeles extra.

Men jag vill minnas att det var Bertone som skötte rostskyddet på Coupe, de ansvarade för karossarbetena.

Jag är rätt förtjust i modellen.

Att den automatiska funktionen som sänker och höjer rutan en cm varje gång man öppnar och stänger dörren inte krånglar är något som imponerar på mig, det är annars en sak man skulle vänta sig inte skulle hålla i evighet.

Den togs otroligt nog fram med tanke att ersätta Kadett GT/E Coupe från 70-talet och inte som en ersättare till Calibra, som Sabb faktiskt lyckades stoppa, har jag nyligen fått veta, detta var topphemligt så länge GM ägde Opel liksom att det existerar en tidig något ofärdig designprototyp som står i ett bombsäkert källarvalv, men nu släpper PSA på sekretessen och saker sipprar ut.

Opel tänkte ersätta Calibra med en ny modell i vanlig ordning 1998 baserad på den nya Vectra B med en planerad V6 motor på 195 hk (som senare hamnade i Vectra i500, också en slags nödlösning i brist på en Calibra) och arbetet var på gång men plötsligt kom kontraorder från GM att Opel inte fick göra en ny "stor" Coupe eftersom den skulle konkurrera med en Saab Coupe som man planerade, Opel fick endast göra små bilar som inte skulle konkurrera med Saab, därför kom modellen Tigra som en snabbt framkastad nödlösning och sedan började man med Astra Coupe i ett försök att kringgå förbudet, eftersom en Astra ur prestigesynpunkt inte ansågs kunna konkurrera med en Saab så det fick godkänt.

Här fick man förklaringen till mysteriet med varför försäljningssuccén Calibra inte fick en ersättare och det var för övrigt en av de mer betydande orsakerna till Opels nedgång.

Det berodde alltså inte på dumhet som man trott.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-08-24 14:14

Astra H ser jag knappt några. Fast G verkar vanligare. Tror det var lambasonden som gjorde att motorlampan lös när jag ägde bilen. Fast det hände bara ibland. Verkade vara glapp någonstans. Dom bytte luftmassemätare men det var inte det som var fel, för innan jag kommit hem från verkstad, auktoriserad Opel så lös lampan. Börjat bli pixel fel i färddatorn men bara när det är fuktigt ute. Annars har motor/växellåda fungerat utan problem. Har bra värme på vintern. Eftersom det händer att jag kör den när det inte är snö och sonen ska bara till förskolan 2 km bort. Är den frostig så låter jag den stå och går till garaget och tar Audin.

Fast växellådan känns bättre på denna modell än andra Opel bilar jag ägt med Getrag växellådor. Allt från Opel Kadett GSi 16v till Opel Astra GSi 16v.

Uppdaterat: 2020-08-24 20:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

I motsats till våran Zafira av samma generation då, där går inte 1an att få i längre, länkaget är så glapp att spaken tar i stolen, men den har å andra sidan gått 16" mil.

Grannar till mig hade en son som var svårt kroniskt sjuk, och som gillade bilar. Så när de skulle köpa en ny andrabil, fick han välja, och det blev en Bertone Coupe i guld/orange metallic. Och som sagt, det var en lyckad förvandling av en standardbil.

Uppdaterat: 2020-08-24 22:55

Astra hade nya material i växellådan för smidigare växling, i kyla nämns.

På den Ascona Sprint 88 jag hade som gått 45 000 mil var växellådan precis som jag vill ha den, perfekt kan man säga, hela bilen var perfekt, enligt mitt sätt att värdera saker och ting.

Uppdaterat: 2020-08-25 00:08

Rikard :

50 procent av alla Opel Astra Coupe Bertone verkar vara guld metallic. Även den jag provkörde var guld metallic innan jag beställde. Fick cirka 30 K rabatt. Mycket på en redan lågt prissatt bil på den tiden. Betalade 225 med extra utrustning. Fast Getrag växellåda har väl bara sportiga Opel? Eller hade eftersom jag räknar att det bilmärket inte existerar längre under Peugeot. Kanske har missat att ni har Zafira OPC, då är det givetvis Getrag.

Uppdaterat: 2020-08-27 20:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Inget fel på själva lådan, det är prylarna mellan lådan och spaken som är slut.

Det finns nya grejer (spakställ och vajrar) att köpa till rimligt pris om man har en 1.6, 1.8 eller diesel. Men vi har en 2,2 och den har inte samma som övriga.

Motorn i vår bil är bytt efter kamkedjeras, men vi har inte en aning om hur långt den nya beg motorn gått, så vi har kanske en kedjeras runt hörnet, och då får bilen gå till skroten. Köpa prylar till lådan för över 5000:- känns inte motiverat. Motorn är stark och lågt växlad, så det går utmärkt att starta på 2an.

Uppdaterat: 2020-08-27 21:24

Har du kollat med skroten? Kamkedjeras mycket vanligt på 2.2. Tydligen behövdes motoroljan bytas oftare som jag förstått det tillsammans med ett konstruktionsfel.

Uppdaterat: 2020-08-27 22:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

2.2 tycks inte vara så konsekvent som det getts intryck av, det finns exempel på bilar som gått över 25 000 mil utan problem, alltså skulle man kunna tänka sig att det går att påverka genom att vara extra försiktig, inga påfrestande kallstarter på vintern, onödigt höga varv och dyr olja med tätare byten, kanske de som gjort så fått dem att hålla längre?

Kanske spelar automat eller manuell växellåda någon roll också, i varje fall förr var det så att en motor med automat ansågs vara i bättre skick än en med manuell.

Och en växling som inte fungerar som den ska är ju knappast att rekommendera om man har en känslig motor, då ökar risken för bekymmer.

Zafira 2.2 är för övrigt extremt sällsynt i Sverige, trodde inte det fanns någon alls...

Dessutom förefaller det som den med vanlig insprutning på 147 hk är mindre drabbad än den med direktinsprutning på 155 hk.

Uppdaterat: 2020-08-28 11:42