Har börjat glimta med ögat efter en lite nyare bil och släppa min 93a till nästa lyckliga ägare. Efter lite rundtur på blocket hittade jag Opel Insignia som jag, utifrån den information jag hittade och bilderna jag såg, riktigt fattade tycke för.
Mina krav är;
- Modernare bil än min 93a 2004.
- Sedan utförande, saknar behov för en stor kombi.
- Något som gränsar mellan sportigt och "vardagligt" på samma sätt som jag upplever saaben.
- Gått max ~10000 mil, kosta 80-90 tusen samt ha lite hästar men samtidigt inte dra onödigt mycket.
- Bra stereo och anslutningsmöjligheter alt att det är straight forward att uppgraderas.
Egentligen hittade jag bara Insignia och Chevrolet Cruze (som jag sedan släppte efter att ha känt på den i verkligheten).
Vad tror/tycker ni om denna bil? Finns några kända fel eller något specifikt man ska se upp för? Har jag helt missat någon bil som håller samma mått?
Dessutom är jag lite kluven i diesel/bensin frågan. Verkar som att majoriteten finns i diesel utförande vilket är helt nytt för mig. Provkörde en 160hk diesel idag och den tyckte jag körde bra och så men lät på tok för mycket. Därför har jag tittat på 1.6 turbon istället som jag tror passar mig bättre.
Kommentarer
Insignia är nog ett bra val om man går från Saab eftersom Saab fortfarande är med i bilden på den och har utfört en del av arbetena.
Sedan och 1.6 turbo är mycket bra val, bästa karossen, nästan unik i Sverige, problemet är att tillgången på bilar är otroligt liten, 90 % av svenska Insignia är kombi och diesel, övriga är nästan aldrig till salu av lätt förståeliga orsaker, senast en 1.6 turbo var till salu gick den på ett par dagar...
Ett alternativ som inte heller är så lätt pga. att körsträckan börjar klättra uppåt nu, är Vectra GTS, 5-d som den också kallades 2007-2008, den har en sportig känsla som nog stämmer precis med beskrivningen, och med 2.0 Turbon som är det man alltid ska välja till den får man en perfekt kompromiss mellan prestanda och förbrukning.
Inte såå mycket nyare, men uppfyller alla önskemål i övrigt och bottenplattan och motorn är samma som i Saab så...
Opel har alltid haft mycket bra ljudanläggningar i sina bilar, när det gäller ljudkvalitet, dock är "anslutningsmöjligheter" kanske inte av modernt slag, med USB och osv.
Just nu råkar det finnas en sådan till salu.
https://bilweb.se/skane-lan/opel-vectra-2-0t-opc-5dr-2008-personbil-3804139
Jag tycker att en opc ska vara blå.
Easterlily: jag gillar dina preferenser (t ex sedan framför kombi), och det du tar upp med bensin kontra diesel på begagnatmarknaden är ett definitivt problem tycker jag. Åren från säg 2009 och fram till nu i sort sett var ju dieselns förlovade tidsperiod, och det speciellt för allt annat småbilar. Bensinmotorerna var i regel extra stora, i sportversioner som OPC eller motsvarande för andra märken. Mer normalt stora bensinmotorer lyser med sin frånvaro på begmarknaden. Det finns helt enkelt en stor diskrepans mellan vad som finns på marknaden, och vad folk vill köpa. Saken blir inte bättre av att hela VAG-koncernens bensinare från de här åren har halvrisigt rykte (dåliga kamkedjor och/eller enorm oljeförbrukning). Asiatiska och amerikanska märken är väl de som inte gick närmast all in på diesel.
Kanske en bidragande orsak till den ökande privatleasingen (utöver bekvämligheten) -- många ogillar begutbudet men vill inte köpa en helt ny bil, och då ligger leasing bra till?
Sedan karossen är väldigt ovanlig då de flesta är kombi kupé dvs halvkombi som Škoda Octavia. Personligen skulle jag välja halvkombi före brevlåda inkast som sedan modellen är. Får plats mycket mer i en halvkombi. Exempelvis nya Opel Insignia finns bara i halvkombi och kombi.
Vad gäller motoralternativ så finns det 2.0T 220 hk och 2.8T 260 hk utöver OPC och 1.6T. Personligen skulle jag valt 2.0T före 1.6T då inköpspriset är ungefär lika bara att den större motorn är lite dyrare i försäkring och trafikskatt men är ganska mycket motorstarkare.
Har spekulerat i både 2.0T och OPC 325 hk. Man kan man väl säga att man får mest bil för pengarna om man väljer en 2.0T med halvkombi kaross. Den ser nästan identisk ut som sedan modellen bara det att bakluckan går att öppna mycket högre. Även OPC modellen ger mycket bil för pengarna men lite dyra kostnader där. Fanns en Unlimited edition 2012 där man tagit bort fartspärren och den gör hela 270 km/h med manuell växellåda och 265 km/h med automatlåda.
OPC är väl blå. OPCblå!!!
"en 2.0T med halvkombi kaross"
Ja det är ett rätt realistiskt alternativ, det gör möjligheten att hitta en mer överkomlig, lite sämre bakåtsikt och 2 cm lägre takhöjd i baksätet, men annars ingen nackdel, fyrhjulsdrift är inte helt ovanligt på de med 2.0 T.
De första på 220 hk har en aning lägre förbrukning än de senare med högre effekt.
Arden blå. Fast den länkade bilen är ingen OPC, utan har bara ett OPC-line kjolpaket.
Och då går det inte att få den Arden blå från fabrik. Den kulören är exklusiv för OPC.
Ja det finns ju ingen 2.0 T OPC och utseendet är också rätt olika, men det finns dock röd OPC och Grå på Vectra.
opc-line är något annat.
Men det är svårt att hålla ordning på alla bilmärkens olika varianter om man inte är specifikt intresserad.
Riktiga OPC är en maffig historia på alla sätt och en gång världens snabbaste framhjulsdrivna standardbil.
"Arden blå. Fast den länkade bilen är ingen OPC, utan har bara ett OPC-line kjolpaket."
Vilken länkade bil? Jag har bara lärt mig OPC blå och heter den Arden blå, så vad bra.
#2 , som trasten svarade "Jag tycker att en opc ska vara blå." på i #3.
Ursäkta att jag är ett blindstyre!!!
Jag visste inte att det fanns tre versioner av bilen. Har ju sett kombi med stor bak som är helt annorlunda ut och sen sedan modellen. Ni menar alltså att det finns en modell till? Hur ser man skillnad på dem och heter de olika? Det jag har lagt märke till är att vissa har sprötantenn och vissa har hajfena. Är detta ett signalement?
I övrigt så spelar det egentligen ingen roll för ren plats och praktiskt. Bilen jag provade hade baklucka ungefär som min 93a, tyckte om att den öppnades automatiskt när man klickade på knappen. Mycket praktiskt om man kommer springande med matkassarna.
Ang diesel och bensin. Fortfarande riktigt kluven här. De finaste och mest prisvärda bilarna jag hittat har 2.0 (icke turbo 160hk diesel) vilket rent kraftmässigt passar för mig. Sen finns ju 1.6t (turbo 180hk bensin) som jag gissar ger en tystare körmiljö, kanske även starkare motor eller blir det en prestandaförlust då det är en bensinare? Slutligen har jag sett 1.6l utan turbo men den känns tråkig så den skippar jag. Behöver ingen starkare motor då det bara slukar mer. Men vad tycker ni, dieselmotorn eller bensinmotorn? För och nackdelar?
Kikade på vectran. Den var fin och är säkert härlig att köra men den tilltalade inte mig lika mycket som insignian.
Opc stylepaketet hittade jag på ett par begbilar. Riktigt snyggt på insignian.
Kombi och sedan, ja. Sedan finns också kombikupén. Betydligt mer praktiskt än en sedan, då man kommer åt hela bagaget när man öppnar bakluckan, eftersom bakrutan följer med upp. Spröt eller hajfena har inget att göra med vilken kaross det gäller. Hajfena har dom bilar som är utrustade med navigator.
Huvuddelen är som du nämnt dieslar. Hur många mil blir det per år ?!
Sugmotorn, dvs den utan turbo är 1.8 140hk. Den svagaste bensinversionen som togs in i Sverige.
Men jag skulle precis som du skrivit, hoppa över den.
1.6T 180hk är en betydligt trevligare motor om du väljer bensin.
Finns så också 2.0T 220hk och senare kom 2.0T 250hk.
Skillnaden i förbrukning mellan 1.6T och 2.0T är inte så stor att den bör vara avgörande.
Provkör om möjligt dom olika alternativen för att bilda dig en egen uppfattning och för att se vilken
som passar dig bäst.
Står det HB i specifikationerna är det halvkombi annars sedan modellen. Ser nästan identiska ut. 1.6T har 160 hk och fick med faceliften 2014 170 hk. Det var kampanj på dom i somras och dom såldes för 219.900 fabriksny. Väldigt bra pris men den nya stod och knackade på dörren. Finns även 2.0T GT 4x4 för förmånliga priser kvar på Blocket såg jag. 250 hk och fyrhjulsdrift. Riktiga Opel bilar utan PSA inblandning.
Köp bensindriven strunta i diesel om du inte kör väldigt mycket. Sedan modellen är väl lite unik eftersom den är så ovanlig. Den fanns inte på dom faceliftade bilarna som kom 2014. Då var det endast sport tourer eller hatchback.
Egentligen kör jag bara strax över 1000 mil per år och då mest tur och retur landsväg till jobbet som är 1.5 mil enkel resa.
Vanligtvis hade jag räknat bort dieseln redan från början men det verkar som att denna bil med bensinmotor till bra pris är ganska sällsynt. Därför började jag ifrågasätta och vad jag pratat med vänner och kollegor så föredrar de flesta diesel av olika anledningar. Tyvärr har jag inte hittat någon bensinare inom en rimlig restid.
3D, nej absolut om det skulle bli affär har jag inget emot en tågresa men jag tänkte mest för att prova bensinaren så är det synd att åka flera mil enkel resa bara för det.
N-iklas, är det bakrutetorkaren som är den stora skillnaden?
Hur man ser skillnad kanske jag kan stå till tjänst med via en samling bilder ur mitt "arkiv" som visar just denna skillnad - men det är nödvändigt att be om ursäkt för att det tar en del plats med bilder.
Man kan se att bakluckan är kortare på 5-d om man väl har sett den några gånger och denna modell har vanligen en bakrutetorkare, på den uppdaterade modellen med ny design från 2014 kan man dock få den utan torkare som tillval vilket har synts på en och annan i trafik.
Orsaken är utseendet som störs med torkare och är en effekt av att man inte längre tar upp ett hål i rutan för torkaren som på Vectra då det faktiskt försvagar glaset, men priset är ett osnyggare utseende.
På nya Insignia är det tvärt om, Ingen torkare är standard och torkare är tillval.
Det syns ganska lätt att det är en sedanmodell och därmed lika lätt att det är en 5-d då det är det, egentligen är denna Insignia också en 4-d Coupe rent formellt, det är bara inte riktigt lika övertydligt som på Vectran.
Den nya modellen från 2014 är snäppet snyggare än föregångaren och aktern på 5-d är ändrad så att Coupekänslan blivit betydligt mer uttalad som man kan se här och torkaren avslöjar som synes.
Exempel på 2014 utan torkare.
Och några avslutande bilder.
Och 4-d sedan igen.
Och att den faktiskt ovanför "stötfångaren" är något kortare eller ger ett kortare intryck, genom annan lutning på bakrutan och mer utdragen form på denna som "integrerar" längden på sedanmodellens lucka, men det är skickligt dolt, syns bara om man tittar mer noga och har vanan inne, jag ser ju genast en tydlig skillnad, men inte annat att vänta.
Men för den som verkligen inte är van vid att se på mängder med Insignia så skulle jag nog säga att torkaren just är det enklaste som tar bort alla tveksamheter.
OM det då inte är någon som valt bort den vill säga..
Hur är det gällande interiören. Det finns ju navigation med en stor display och så finns det utan display. Ser att man måste kosta på uppdateringar av navigationen för att få nya kartor eftersom så kommer troligtvis använda Google på mobilen när man ska åka långt. Den senaste kartan jag hittade över Sverige var från 2013.
Finns det andra funktioner i navigationspaketet som inte finns i den "vanliga" modellen? När jag provkörde bilen (med nav) så fanns det en hel del inställningar som man kunde göra med ljudsystemet och så vidare.
Man får en bättre huvudenhet, bättre skärm och USB-ingång. Man kan spela upp musik från en USB-enhet och få upp
bl.a artist och låtnamn på bilens skärm. Så även om man inte kommer att använda navigationsdelen, så finns det flera
andra fördelar.
Det fanns också ett paket med bättre högtalare som tillval utöver navigatorn. Kolla efter "Infinity" märkningen på högtalargallren.
Grattis. Kom du på det där alldeles själv.
Vad tror vi om Audi A4 av samma årsmodell kontra insignia?
Ingen har sagt det men prova en octavia med bensin motorn.
En förnuftigare golf och minst lika bra.
Var noga att kolla service bok med oljebyten och så och det gäller ju alla bilar.
mso 1000, det är bilar i helt olika klass. Ska Skoda jämföras kanske Superb ligger närmast.
mso 1000, det är bilar i helt olika klass. Ska Skoda jämföras kanske Superb ligger närmast.
Hellre Opel än Audi! Iallafall som begagnad.
Audi A4 b8 som modellen heter från 2008 är ganska ful till att börja med. Vem vill äga en ful bil? Även rostskyddet är mediokert men för den delen ingen dålig bil. Skulle hellre välja Opel Insignia än Audi A4. Skoda Octavia 2 är väl helt okej fast ganska hög ljudnivå inne i bilen jämfört mot Skoda Octavia 3. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag provkörde Skoda Octavia 3 med 1.2TSI motorn. Hittar du en begagnad Skoda Octavia generation 3 för samma pengar som de övriga tycker jag du ska slå till.
@minimats det kanske du har rätt i. Efter att jag nu suttit och läst på lite har jag kommit fram till samma slutsats.
Innan jag hittade Insignia tittade jag på Chevrolet Cruze. Fastnade först för den snygga fronten och läste in mig i att den skulle vara väldigt prisvärt, men blev avtrubbad av just att den verkade lite för enkel och gubbig. Håller ni med?
Jag tycker att Octavia och Chevrolet Cruze jobbar i en lägre klass än Insignia.
Cruzen får en massa småskavanker på nolltid,lacksläpp på paneler och sliten interiör,kolla!
Opeln är på väg att bli en uddabil likt Chevan...
Octavian är vald till årets bil i flera test,testa den.
Eller kanske en Toyota?
Opel har väl varit lite udda i Sverige i 10 år redan, en fördel om man ogärna vill vara en dussinvara, men vissa vill ju tvärt om försvinna i mängden, det finns rätt många Insignia men problemet är begränsad tillgång på bensinbilar som inte är kombiversionen.
(Det hör väl inte hit, men Krocksäkerheten i Insignia slår samtliga andra alternativ.)
Jämför du opeln av den års modellen är octavian likvärdig.
Octsvia generation 3 är inte jämförbar med tvåan vad det gäller det mästa.
Nu är jag helt såld på en Insignia.
Känns helt rätt med allt vad det innebär och ser det som något positivt att den är lite mer udda men ändå håller hög standard. Tack för alla diskussioner och hjälp i jämförelser. Blir ett köp under veckan om bilen jag hittat håller måttet
Jo köp en Insignia. Väldigt trevlig och bekväm vagn som är prisvärd men som mycket riktigt är svårfunnen som bensinare. Octavia? Inget större fel på den rent bruksmässigt men i mina ögon en riktigt trist bil med obefintlig känsla. Dessutom odiskutabelt ingen konkurrent till Opel utan till bilar i klassen under. Men för vissa märkesentusiaster är tydligen Octavian världens bästa bil utan några som helst svagheter.....
Lycka till med köpet.
.Rolle G.
Visst octavia stel och tråkig och gubbstämpel men absolut en likvärdig konkurrent till en äldre Opel men funktionellt lite klokare
Även första Insignian är ju avsevärt mer komfortabel än en Octavia av senaste modell.
Bekvämare stolar, tystare och med bättre fjädring. Men invändiga utrymmen är sämre, som någon skrev "Som en inverterad damsko, stor utvändigt liten invändigt!"
Men det man får tack vare det är en stridsvagn som tål det mesta, det är värt lite utrymmen.
Den tekniska byggkvaliten och materialanvändningen är imponerande på senare modeller.
Här är en 5-d som blivit påkörd av en lastbil och fått bakluckan rejält mosad men som synes brinner bakljusen på båda sidor fortfarande, det är kvalitet.
Grattis till bilvalet. Är inne på min andra insignia nu. Första var en sportstourer-10 med 130hk dieseln snål rymde barn och hund utan problem tyvärr var den manuell och inte så rolig att dra husvagn med. Nuvarande är en -15 med 163hk dieseln betydligt bekvämare att dra husvagn med denna.
Själv är jag riktigt sugen på den nya Insignian men velar mellan bensin och diesel.
Mvh Blueberry
Fasen nu vart jag besviken. Bilen jag hade checkat in var jättefin men! den hade någon annan typ av instrumentpanel än de två jag trodde fanns.
1. Liten mini display och ett lite hål (tomrum) under
2. Stor färgdisplay med nav mm.
På bilen jag tittade på fanns
3. Något mellanting med en större skärm som fyller tomrummet men den ser ut som den lilla skärmen. Dvs ingen nav och ingen färg. Vad är nu detta för historia?
Ett fall för N-iklas!
Det finns tre olika radio enheter.
Cdr 300 smal display och hålrum för mobil etc.
Cdr 400 större display har för mig att de hade bluetooth och bättre anslutnings möjligheter . En del har bytt ut denna enhet mot någon Kina enhet www.insignia-entusiastforum.co.uk
Navi 900 GPS enhet
Efter att ha titta på vilka som är till salu så ser det ut som den enklaste dominerar med den dyraste på andra plats, den mer logiska mellanmodellen som borde dominera tycks tvärt om vara sällsynt, de som nöjde sig med den enklare kan inte ha tänk efter så bra.
Denna är skulle jag tro, den samma som i Astra och flera andra Opelmodeller från dessa år.
CD 400 är mycket riktigt dess beteckning.
Den är ju betydligt bättre än den enklare, den kan visa klimatanläggningens inställning vilket den enklare ju inte kan och det är något man uppskattar, med tanke på att den dyraste är hyggligt vanlig så är det bara att hoppas på turen.
De tre versionerna ser ut på följande sätt:
Som BlueberryDox skrivit låter det som 400 enheten. Bluetooth fick man inte med 400, utan det fick man välja till separat.
Den aktuella navigatorn är troligen föregångaren till 900, dvs 800. 800 har kartorna på skiva. 900 på minneskort.
Det står frampå varje enhet vad det är för modell.
@N-iklas skulle du avråda mig från att köpa en bil med Cd400? Det är två bilar jag har sug på men den enda piken jag har är just att de inte har färgskärmen.
Jag ska inte använda navigation alls och ville mest ha färgskärmen för att det ser lite häftigare ut, men som skrivet tidigare så har nav modellen andra funktioner som man gärna vill ha. Finns de funktionerna på mellanmodellen också?
Ja jag har inte instruktionsboken för infotainment äldre modell än 2012 men jag har tittat på Astra och den har samma funktioner på respektive modell, så det finns anledning att tro att ingen ändring har gjorts mellan 2009 och 12.
I varje fall när det gäller 400, huruvida själva tekniken för navigatorn uppdaterats vet jag däremot inte.
För egen del har jag små önskemål, ljuduppspelning av musik och klimatanläggningen som visas, jag är nöjd med att USB ingår men det finns vissa tekniska krav på USB enheten som jag är lite osäker på vad de innebär.
Har man lite mer önskemål så får jag nog säga att det finne en del skillnader, den största är t.ex. att från Navi 600 och uppåt får man den här centrala manöverratten vid handbromsen som styr alltsammans, den som är känd från BMW - (fast det var Opel som uppfann det...)
Efter att ha läst igenom det inser jag att det är så många detaljer att det nästan är bäst att läsa det själv, så jag rekommenderar att ladda ner eller läsa den instruktionsboken som ännu finns tillgänglig.
https://www.opel.se/content/dam/Opel/Europe/sweden/hq/sv/04_Owner/02_Manuals/MY12_Infotainment/im_insignia_KTA-2677_6-sv_eu_my12_ed0911_10_sv_SE.pdf
Har det dykt upp några fler bilar, eller är det dom två i #50 som det står mellan ?!
#51 @N-iklas
Känns verkligen som att jag gjorde ett pangköp, vart en 2011 Insignia 5d 2.0D med CD400, och jag är verkligen nöjd. Precis som N-iklas nämnt tidigare sprakar bilen av kvalitét. Allt känns så robust och rejält, både ut och invändigt.
Hur som helst skulle jag vilja fråga lite mer ang. just stereosystemet.
Du som verkar vara riktigt vass på Opel-ar kanske kan hjälpa mig med lite råd kring att byta ut CD400 mot en eftermarknadsstereo.
Har skapat en tråd här: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/teknik-och-elektronik/byta-huvudsystem-stereo-opel-insignia
I övrigt, tack för all hjälp och diskussioner kring ämnet!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.