Hej!
Är inne på att köpa en ny bil, och Opel Astra Enjoy 5 dörrars kombikupé är den jag tittat på. Mina kunskaper om bilar är bristfällig.
Har tittat på 2 motorer:
1.0 Turbo Ecotec 105 hk
1.4 Turbo Ecotec 125 hk
Opelhandlaren tyckte absolut 1.4 motorn och de hade bara den inne som jag fick provköra.
Har någon några erfarenheter om dessa 2 olika motorer? Plus/minus?
Kommentarer
Provkör i så fall hos en annan handlare. Det är bara du själv som kan avgöra. Är det stor prisskillnad ?
Där jag bor finns bara en Opel handlare. 11 000 i prisskillnad är det.
Jag har provkört både 1.0 och 1.4 Turbo. Första 1.4 T var starkare, snabbare omkörningar och lite rycker kökörning därför är den 4 cylinder och drar lite mer bensin och är 130 gram CO2. Nästa 1.0 T var starkare, normal omkörningar och nästan ryckfritt kökörning för den ger jämnare motorgång på 3 cylinder och nästan vibrationsfritt och drar mindre bensin och är 102 gram CO2. Billig fordonskatt med lägre CO2. Tänka viktigt miljö är den bästa val 1.0 T.
Jag köpte fabriksnytt bil för 13 veckor sen en Opel Astra Kombi Enjoy 1.0 T manuell. Nu rullat 450 mil allt är nöjd och lyckling :-)
Lycka till din oavsett val 1.0 eller 1.4 efter omdöme provkörning.
Tack för svar!
En vän till mig sa att det var obs på 1.4 motorn och kamkedjan. Stämmer det? Är de kostsamt att byta? Observera att jag inte kan meka någonting själv på bilar..
Är du en vanlig människa utan stora krav så köp 1,0 motorn den räcker för 8 av 10 vid normal körning
Vad menas med det?
Det kan väl aldrig vara möjligt.
Aldrig hört talas om något sådant.
Opel har med nuvarande haft 3 olika 1.4.
Den första från början av 2000-talet hade tendensen att tappa spänsten med följd att kedjan började rassla
och därför är byten pga. oljud... på den versionen inte helt ovanliga, men det var bara de första åren innan man fått in rutinen på att bygga kedjor igen.
Föregående 1.4 som kom 2010 är en av de bästa motorer som gjorts sedan den gamla 2.0 8V från 80-talet.
Inte hittat ett enda fall med något fel av någon sort på den motorn som dessutom är anmärkningsvärt energieffektiv och med ovanligt rena avgaser.
Den nya 1.4 är för tidigt att alls säga att den skulle ha något fel, men baserat på hur påkostad den mekaniska tekniken är och mängden kvalitetsmaterial som använts borde den vara lika felfri som föregångaren.
Valet av motor är enkelt, om man vill ha mer uttalad prestanda och kraft är det 1.4 som gäller, är det mindre viktigt så fungerar 1.0 naturligtvis, den är inte långsam heller.
Skillnaden i vridmoment är nog märkbar 170 Nm mot 245, det beror på vilken typ av bilkörning man trivs med.
1.4 har 6 växlad växellåda medan 1.0 har 5, kan också vara en skillnad i upplevelse beroende på vilka hastigheter och typer av vägar man vanligen kör på.
1.4 med 125 hk saknar start/stopp system vilket 1.0 har, själv skulle jag välja bort det ändå då jag inte är extrem när det gäller förbrukningskrav och mest finner det onödigt, men det är frågan hur man ser på det.
125 hk drar 5.7 i konstant 90 km/t på 6 växel.
1.0 och 1.4 är precis samma motor, bara med en cylinder till, däremot har jag trots mycket letande misslyckats att hitta någon uppgift om 1.4 också har balansaxeln som 1.0 har.
Den på 125 skulle nog vara mitt val, bra kompromiss mellan pris, förbrukning och prestanda, förhållandevis snabba omkörningar bör man ha möjlighet till, men jag är van vid 6-cylindrar.
Sedan skulle jag själv tänka över vilka stolar jag skulle föredra, väljer man standard stolar kan man få en ljus kakifärgad inredning, väljer man en speciell mörk klädsel kan man få en påkostad sportstol med elektriskt svankstöd i form av luftkuddar för föraren utan extra kostnad.
En detalj men något att titta på.
Skulle man vilja lyxa till det kan man få båda framstolarna med Opels omtalade AGR stolar med alla justerings möjligheter för 6400 extra.
Om det finns bilar med olika stolar hemma så försök gärna att provsitta.
Sedan tycker jag dimljus är bra att ha och överväg om val av nödreservhjul är av intresse, då får man ett annat bagageutrymme, något mindre höjd och total volym men i gengäld slätt lastgolv om man fäller ryggstöden.
Domkraft medföljer nödreservhjulet, annars inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.