Vi Bilägares forum

Opel Astra eller Golf 122

Opel Astra eller Golf 122

Jag har läänge gått i köpa-ny-bil-tankar och nu har min gamla bil pajat så nu är det verkligen dags!

Jag har rannsakat mina behov, funderat, läst och provkört lite. Dock bor jag i en liten stad och har därför inte möjlighet att, lätt, provköra alla.

Prislapp: Kring 100.000 kr. Eftersom jag kommer ta ett lån så vill jag köpa så ny bil som möjligt för att kunna betala av i samma takt som bilen tappar värde. Men samtidigt gärna att den hunnit göra sitt nybilsvärde-ras :)

Jag går från en Coupé och längtar därför efter en liiite mer praktisk bil. Man ska KUNNA sitta 3 pers i baksätet (2 barn + en vuxen). Dragkrok är ett plus.

Just nu står det mellan:

Opel Astra Sport Turbo 1,4 och Golf TSI 122. För ca 100.000 får jag en -11 Golf som gått mellan 5-7.000 mil. Köper jag en Opel så får jag en -12 som gått lite mindre.

Jag har läst massa tester och testarna kommer fram till lite olika. Vissa hyllar Opeln medan vissa hyllar Golfen. Golfen vinner dock oftast så den är väl egentligen den bästa bilen MEN då får jag en ett år äldre bil och som gått lite längre. Opeln är också oftast lite bättre utrustad än Golfen i den prisklassen. Förutom mina egna behov så tänker jag givetvis på hur mycket bilen har tappat i värde om några år när jag ska sälja (typ 3 år kanske).

Jag har provkört Opeln. Den är stabil men har lite tråkiga köregenskaper. Känns tung. Just den 122-modellen av Golfen har jag inte lyckats provköra än, men av tester jag läst så upplevs den lättare och skönare i styrningen. Att jag kollar på just 122-modellen är för att 1,6an med 102 hk är lite klen och modellen med 160 hk ska vara lite dyrare att serva plus att den ju drar lite mer. När det gäller Opeln så har den 140 hk och känns som bästa motoralternativet sett till ekonomi och drift. Jag har även kikat på Opels diesel men den har fått väldigt dåliga recensioner (bullrig, trög och drar onödigt mycket för att vara en diesel).

SÅ - ett år yngre och lite mer utrustad Opel eller lite äldre och mindre utrustad Golf? I stort är dom ju ganska likvärdiga, men jag har ingen erfarenhet av dessa märken alls. Opel klingar ju dåligt i öronen för de flesta..

Har ni helt andra tips på likvärdiga bilar så får ni gärna lyfta det också. Men den får inte vara äldre än 2011 och inte kosta mer än 115.000 kr. Gärna 100.000 :)

Uppdaterat: 2015-09-16 16:33

Kommentarer

Köp en Mustang som din tioåriga son föreslog...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Prestigelös skrev:

Köp en Mustang som din tioåriga son föreslog...

Att jag inte tänkte på att bara fråga honom igen. Tack för tipset!

Uppdaterat: 2015-04-10 12:52

Låt familjen provsitta bilarna i baksätet är mitt tips. Astran gick "fetbort" vid förra bytet just för att den inte var bekväm i baksätet och dessutom kändes det enligt våra barn som ett fängelse - man satt lågt och med relativt små sidorutor. Och då är inte barnen småungar längre utan rätt långa. Golfen, i alla fall Varianten, är mycket bättre i baksätet. Men antagligen är Varianten rymligare bak än den vanliga halvkombin.

Uppdaterat: 2015-04-10 13:59

Är det inte mycket bättre att leasa så får du en alldeles ny bil och kan välja vilken du vill kostar inte mer än värdeminskningen på den begagnade bilen som även kan vara full av överraskningar om man har otur, man slipper pruta och tala med mäniskor som man inte vet ett dugg om och inte mycket till garantier kvar varken när man köper bilen och vad som är ännu sämre inga garantier när man skall prångla på nästa ägare bilen där inte så många köar för att köpa den om tre år.
http://www.toyota.se/finans-och-forsakring/privatkund/privatleasing.json#/iframe/http%3A%2F%2Fprenumeration.toyota.se%2F
Om man sätter in hundratusen på ett ISK konto under tre år så har man med måttlig föräntning på 20 % 172 tusen efter tre år vilket är något bättre än det man får för sin tre år äldre begagnade bil när man försöker sälja den på en överfulla begagnadmarknaden av bilar.

Uppdaterat: 2015-04-10 14:00
Elbil2

@PREVIA Tanken har slagit mig, men tror inte det går att komma ifrån att det blir en högre månadskostnad för mig om jag leasar. Jag är själv med två barn så även om jag har en ok lön så är det inte så fett varje månad :) Men visst - jag är helt med på tänket. En bil är ju alltid en pengaätare.

@Pi: Ja, det har jag också läst lite om.. Mina barn är 9 och 10 år gamla och sitter fortfarande på kudde. Jag vet inte hur mycket dom bryr sig - dom kollar mest ner i iPaden ändå på långresorna ;) men jag får ta med dom på en provsittning så klart.

Uppdaterat: 2015-04-10 15:38

Köp en Volvo XC90 T8 den kommer nog gå ganska så billigt, den kostar ca 900.000 men det är bara en engångskostnad eftersom sen blir det ett gratis ägande.

Uppdaterat: 2015-04-12 08:54
Pär

Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 105 hk är annars ett väldigt ekonomiskt alternativ och har bra utrymmen. Den är lite enklare i sitt utförande än VW Golf och Opel Astra men väl så nytt som möjligt för 130.000 kr. Förmodligen ganska lättsåld också efter 3 år. Tråkigt med alla oseriösa svar. Tycker att ni borde skämmas som skriver både det ena och andra som är rena oförskämdheter.

Uppdaterat: 2015-04-12 14:10
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

130.000 för en ny Rapid Spaceback? En ny Rapid Spaceback Elegance med lite utrustning går på ca 180.000.
Du kanske tänker på Nya Fabia Minimats? Den går på ca 120.000 - 130.000 .

Uppdaterat: 2015-04-12 15:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Igår provkörde jag en Golf 1,6 Multifuel -12, en Seat Leon 1,2 -14 och en Opel Astra 1,4 Turbo Tourer-12.
Först blev jag överraskad över hur ok Golfen kändes med bara 102 hk, sedan blev jag ännu mer förvånad när jag körde Seaten som hade lika många hk på pappret men kändes "dubbelt" så rapp. Handlaren påstod att den "egentligen" har 120 hk (?). Dock fastnade jag mest för Opeln faktiskt. Jag satt som en smäck i sätet och den gick riktigt bra. Det hände lite mer när man tryckte på gaspedalen vilket jag gillade. Även skönt när man kör om osv. Dock är jag lite orolig för förbrukningen. Nu körde jag ju bara i typ 20 min - lite landsväg, lite i stan och lite ut på en grusväg "på landet". När jag låg i ca 100 km/h så hoppade förbrukningen ganska mycket mellan 0,5, 0,6, 0,7.. Svårt att få en uppfattning - och vet vad som stämmer.

Skulle dock vara intressant att jämföra Opeln med en Golf TSi 122 - den ska ju vara en både starkare och mer bränslesnål motor än Golfs 1,6:a. Tyvärr finns det ingen i närheten här just nu...

Jag fick tyvärr inte med mig barnen men jag provsatt själv baksätet i Opeln och jag förstår vad du menar Pi. Dock tycker jag inte det var så pass avgörande att jag skulle välja en annan bil för den sakens skull. Mina barn är ju vana att åka Coupé med små gluggar som fönsterrutor :)

Uppdaterat: 2015-04-12 16:15

Att bedöma bränsleförbrukning efter färddatorn blir ungefär lika rättvisande som att fråga svärmor hur mycket bilen tar vid fullmåne.
Strunta i om en eller annan bil tar någon dl mer eller mindre, det är inte det som kostar, det är bagateller jämfört med värdeminskning och servicekostnader.
Köp den bil du trivs med, det är det viktigaste.
En otäck bil som du inte gillar blir naturligtvis billigare i drift, man kan ju undra varför?

Uppdaterat: 2015-04-12 16:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, du har nog rätt där, saabnisse. Dock tänker jag samtidigt på hur en högre förbrukning påverkar värdeminskningen. Om jag tycker den drar lite mycket nu - vad kommer man tycka om den förbrukningen om typ 3 år då? Men det är ju annat som påverkar också så klart. Svårt att veta tycker jag.

Uppdaterat: 2015-04-12 16:38

Tänker man mest på plånboken ska man inte ha någon bil!

Uppdaterat: 2015-04-12 17:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kolla serviceintervaller och servicekostnader också - det kan skilja en hel del. Och Seaten hade ju turbo vilket inte Golfen i det utförandet har - så givetvis lär det påverka hur rapp bilen känns men det kan ju också påverka bränsleförbrukningen negativt om man är tung på foten - vilket även lär gälla Astran.

Uppdaterat: 2015-04-12 18:06

Helt klart blir det högre bränsleförbrukning med turbo, men i motsats till vad många tror, enbart när den utnyttjas.
Det går att snålköra med turbomotorer, men man har ändå kraften när den behövs, en sugmotor med samma effekt som en överladdad motor blir törstigare.
Men det spelar inte så stor roll, det allra viktigaste vid bilköp är alltid att man trivs med bilen!

Uppdaterat: 2015-04-12 18:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Testkör en Seat Leon FR med 140/150hk motorn. Den är relativt lik 122 TSI motorn. 122 finns även på Leon men är ovanligare därför är FR lättare att hitta som demobil i hallarna.
Men tänk på att både dagens golf och Leon är ett generation nyare än den golfen du är ute efter.

Uppdaterat: 2015-04-12 23:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Testkör en Seat Leon FR med 140/150hk motorn. Den är relativt lik 122 TSI motorn. 122 finns även på Leon men är ovanligare därför är FR lättare att hitta som demobil i hallarna.
Men tänk på att både dagens golf och Leon är ett generation nyare än den golfen du är ute efter.

Vad menar du med dagens? En 2015-modell? Enligt säljaren jag pratade med så är 122 hk-motorn nyare, starkare och bränslesnålare än den jag provkörde (Multifuel).

Uppdaterat: 2015-04-13 12:30

Får be om ursäkt om jag var lite otydlig, det var lite sent och skrevs på en tablet.
Den senaste upplagan av Golf (kallas mk7) släpptes sent 2012 och finns bara som modellår 2013 och framåt.
Just denna upplagan såldes aldrig med 1,6 102HK motorn vad jag vet, iallafall inte i Sverige.
Den bilen du testkörde är sannolikt sista upplagan av MK6, dvs föregående modell av Golfen.

Samma gäller Seat Leon, 2013 släpptes en ny generation ut som delar många komponenter med GOLF mk7.

När det gäller motorerna så är det ungefär samma motorprogram på båda dessa bilar (även Skoda, Audi osv)
Hittar du en Skoda Octavia, Audi A3 eller Seat Leon med 122HK 1,4 så är det samma motor och du kan då få känna på hur karaktären är.
Modellen ovanför 122HK är 140/150HK varianten som finns i Golf GT och Leon FR. Den motorn har liknande karaktär så har dom dessa bilar på lager så kan du ju testköra någon av dom. 122 och 140/150HK varianten delar också samma växellådor både automat och manuell.

Och ja, säljaren har nog rätt, 122 HK motorn är en roligare och trevligare bekantskap än 1,6 varianten. Sen är den även snålare på pappret, men det bör man ta med en stor nypa salt.

Uppdaterat: 2015-04-13 19:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Inga jättestora förbrukningsskillnader mellan bilar i den här klassen, de flesta bensinare ligger väl i verkligheten runt 0,6 l/mil vid landsvägskörning (+/- 10 cl eller så).

Om bensinskatten och övriga priser stiger enligt siffrorna ovan bör vi – om jag inte tänkt helt fel – hamna bortåt 20 kr/l om 10 år? För den som kör 2000 mil/år handlar det isåfall om en skillnad på ca 4000 kr/år om bilen drar 0,5 l/mil istället för 0,6 l/mil. Med ett bensinpris på 14 kr/l är samma skillnad 2800 kr/år. Det handlar således om en kostnadsökning om en hundring i månaden, på 10 års sikt, om man väljer en bil som är 0,1 l/mil snålare. I min värld inte tillräckliga skäl för att fokusera för mycket på bränsleförbrukningen.

Uppdaterat: 2015-04-14 11:27

Sett till Transportstyrelsens uppgifter så har ju Golf TSI 122 och Opel Astra 1,4 Turbo väldigt snarlik förbrukning (Golf 0,61 / Opel 0,59). Men hur vida det stämmer eller inte är ju en annan femma. Kan man hitta några pålitliga testar om det måntro? Jag har googlat en del men hittar inget bra.

Ska man välja en annan bil för att få lägre förbrukning så vet jag inte riktigt vilken det skulle vara om det ska vara ungefär samma prisklass och "motorstyrka"? Ett tag var jag inne på en BMW 118d - men dom är tyvärr lite dyrare.

Uppdaterat: 2015-04-16 11:46

Hur många mil kör du per år? Hur stor skillnad gör tex 0,55 vs 0,65 i plånboken på de milen du kör?
Sen handlar det mkt om hur och var du kör, samt sträckan varje gång.

Det är naturligtvis inte fel att kolla förbrukning och utsläpp på den bilen man tittar på, men stirra dig inte blind på dessa siffror. Se det istället som en fingervisning.

Uppdaterat: 2015-04-16 11:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Hur många mil kör du per år? Hur stor skillnad gör tex 0,55 vs 0,65 i plånboken på de milen du kör?
Sen handlar det mkt om hur och var du kör, samt sträckan varje gång.
Det är naturligtvis inte fel att kolla förbrukning och utsläpp på den bilen man tittar på, men stirra dig inte blind på dessa siffror. Se det istället som en fingervisning.

Jag tror inte det spelar så jättestor roll för mig. Tog mest upp det med tanke på Shoguns inlägg om värdeminskning. Jag tror ju själv att 0,61 (och IRL kanske 0,7) inte klingar så bra i öronen för den som ska köpa min bil om 3-4 år. Men frågan är vad alternativet för mig idag skulle vara om jag vill ha den motorstyrkan - i den prisklassen?

Hur mycket jag själv kommer köra är faktiskt lite svårt att säga. Hittills har jag inte kört mycket alls. Kanske 1000 mil/år. Men jag har fått ny tjänst där jag kommer resa mer. Dock inte extremt mycket. Men med ny bil kanske jag blir sugen att bilsemestra varje helg ;)

Uppdaterat: 2015-04-16 12:31

Alla bilar kommer du droppa i värde allteftersom tekniken utvecklas, tror inte 0,6 eller 0,7 kommer vara avgörande för en köpare när du säljer din bil om några år.
Däremot kommer ju utsläpp spela större roll, förbrukning och utsläpp går ju dock lite hand i hand.

Känner du dig osäker så kolla upp alternativa bränslen såsom CNG eller kanske en elhybrid, men tror knappast du kan räkna hem det ändå även om de bilarna sannolikt är mer attraktiva på beg. marknaden om 3-4 år.

Köp en bil du tycker om. Och enligt mig så har du hittat en bra kompromiss där de bilarna du kollar på inte har för små motorer utan fortfarande kan anses vara roliga att köra.
Ett alternativ om du är orolig för värdeminskning osv kan ju vara privatleasing. Gäller ju oftast bara nyköp (även om vw ibland kör det på vissa beg.) men en ny bil är ju alltid trevligt och bekymmersfritt.

Uppdaterat: 2015-04-16 12:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En annan sak jag funderat på: Många gånger står det att det är t.ex. en -11 men sedan ser man att det är tillverkningsår -10. Räknas den då som en 11 eller 10?

Uppdaterat: 2015-04-16 15:06

Den räknas som -11 när du köper den och -10 när du säljer den!

Uppdaterat: 2015-04-16 15:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är skillnad på modellår och tillverkningsår, det är så jag förstått saken.
Du kan tex köpa en 2015 års modell av VW Golf redan i Oktober 2014.

Uppdaterat: 2015-04-16 16:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
saabnisse skrev:

Den räknas som -11 när du köper den och -10 när du säljer den!

Du menar när man köper den ny? För väldigt många (handlare också) annonserar ju bilarna som snäppet över tillverkningsåret.

Uppdaterat: 2015-04-17 08:36

Tror Saabnisse var ironisk.
När du säljer bilen så gäller samma "regler".
Många skriver tex 2014 års modell men uttagen 2015 (vilket i princip kan betyda att den är tillverkad 2013)
Vissa skriver bara 2011 då bilen faktiskt kan vara tillverkad och vara av modellår 2011.
Men i vissa fall som jag gav exempel på ovan så kan tex bilen vara tillverkad 2014 men vara av modellår 2015 då många tillverkare lanserar modelår 2015 i tredje kvartalet 2014.

Uppdaterat: 2015-04-17 13:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ny fråga :)
Hur tillförlitlig är bilpriser.se? Jag tog ett exempel på en Opel Astra -11 Tourer och där skilde det en del. Handlaren vill ha 119.900. Bilpriser.se uppskattar värdet till 105.000. Antar att det är svårt i och med extrautrustning osv. Även om man uppger regnummer så kan dom väl inte få med sådan info?

Uppdaterat: 2015-04-17 15:27

Det finns ju ofta "modellår" inkodat i chassinumret - så är det t ex för VW där en av bokstäverna nånstans i mitten står för modellåret. Och just VW byter ofta modellår i mitten av kalenderåret.

Uppdaterat: 2015-04-17 15:59
saabnisse skrev:

Den räknas som -11 när du köper den och -10 när du säljer den!

Ironi eller inte så ligger det mycket i det Saabnisse skriver. OK, byter man åter in hos samma märkeshandlare så är det oftast inget problem, men byter man märke och råkar ha en bil som har modellår -11 och är inreggad/tillverkad -10 så kommer den att värderas som en -10. Det är i alla fall min erfarenhet. Skulle ju inte förvåna om sen denna handlare passar på att öka på vinsten genom att annonsera ut den som en -11 igen...

Volvo brukar också byta modellår mitt i kalenderåret. Ibland tidigare än så. Minns att utgående V40 Classic kallades -04 redan från april -03!!!

Uppdaterat: 2015-04-17 20:11

Min Golf som enligt VW är av modellår 2012 men tillverkad 2:a halvåret 2011 anges av Kvarndammen (bilpriser.se) vara av årsmodell 2012 - alltså det som även VW anser. Dock står det hos bilregistret fordonsår 2011 - av allt att döma för att den faktiskt är tillverkad år 2011 men efter VW "bryte" av modellår. Så lite snurrigt är det absolut.

Uppdaterat: 2015-04-17 22:45

Hämtade ut min V70 i januari -13, men den står som -12 i bilregistret eftersom den blev tillverkad i december... Så den är ju ett klockrent gränsfall! Ska bli intressant att se vad den anses vara den dagen den ska bytas in!

Uppdaterat: 2015-04-17 23:32

Rutger - den bör absolut inte vara nåt gränsfall tycker jag - en typisk -13 års modell. Kolla på Bilpriser.se och se vad dom anser.. En bil av din modell tillverkad i januari -13 lär vara av exakt samma spec som din. Alla fabrikat byter ju "årsmodell" innan årsskiftet för detta byte innefattar ju lite ändringar i utförandet och håller ofta i sig ca: 1 år - sen är det dags för nästa förändring.

Uppdaterat: 2015-04-18 10:18

Du har rätt Pi! Den sågs som en -13 års modell! Var värre med den V40 -04 jag hade som var tillverkade redan i maj året innan. Den värderades som en -03 hos icke märkeshandlare, men hos Volvo var den en -04. Men tydligen fungerar sånt här bättre idag. Slog även på den och den blev värderad som en -04!

Uppdaterat: 2015-04-18 18:01