Hej
Nu skriver jag igen :)
Har haft lite uppehåll i billetandet ett tag pga flytt.
Var och tittade på ovanstående modell idag. Hittade en som var i nyskick hos auktoriserad Opelhandlare, en begagnad 2010 som har gått 3990 mil, 1 ägare, servad 4:a gånger sedan köp, som de sänkt till 99 000:-. De ingår också 2 års garanti på bilen.
Provkörde och blev förvånad över hur fint och komfortabelt den gick!
Är det någon som har erfarenheter av denna modell? Speciellt med denna motor (den vanliga utan turbo).
Är 99 000:- ett bra pris? Några kända fel på den?
tack på förhand :)
//Robin
Kommentarer
spontan känsla är att det känns lite dyrt. En nästan 6 år gammal bil för 99 000:-
Visst den har inte gått långt men ändå.
Känns dock som ett bra läge att pruta, du lär kunna få ner den i pris, speciellt nu när den nya Astran släppts och den gamla modellen upplevs som just gammal.
Tänk på att bilarna man provkör såhär års ofta har vinterdäck och då går väldigt mjukt och fint, speciellt då det fortfarande är varmt och profilen är högre än sommardäcken.
När du skruvar på dina sommardäck med lägre profil brukar upplevelsen vara en annan.
Kan säkert vara en bra bil men personligen tycker jag att Opels 1,6 l motor är bland de tråkigaste "standardmotorer" som finns. Har absolut inget behov av sportiga motorer men just den motorn är ovanligt "oinspirerad" att köra. Men trivs du själv med den så är det väl bara att slå till efter lite prutande.
1,6an har kamrem som kräver täta byten.
Vet inte exakt vilken automat det är med tillsammans med denna motorn blir den nog duktigt seg. Helst vill man ju ha 1,4 liters motorn med turbo, den har dessutom kamkedja.
Man bör också dubbelkolla att det verkligen är frågan om nya generationen Astra så att dom inte luras med årsmodellen.
Nya generationen Astra är dock riktigt trevlig och håller hög kvalitet även om det har pratats om en del barnsjukdomar på modellen som då kan ha drabbat dom första årgångarna.
De allra första av 2010 som är första modellen hade fel på en nivågivare som mätte bilens horisontella nivå för de datastyra strålkastarna och en sensor vid kopplingspedalen som resulterade i flertalet felaktiga varningar på instrumenten för en rad fel som inte fanns, till följd av detta vägrade vi bilägares testbil starta en gång, datorn trodde det var ett allvarligt fel, men allt var inbillning.
Inget allvarligt fel när man väl kom på orsaken.
Men den utrustningen finns knappast på en vanlig 1.6.
Motorn kom ut 2007 med, nyheten på den, variabla kamaxlar och 10 hk mer än föregångaren kamaxelremmen skall bytas vid 15 000 mil.
Inga fel har alls rapporterats för den.
Bortsett från nackdelen med första årsmodellen som alltid är snäppet sämre än de som kommer senare, finns alltid en möjlighet att det - kan - bli fel på något, det hör till första årsmodellen.
Trots det har endast enstaka rapporter om några enstaka fall av felaktig fläktmotor och startmotor hörts av som det allra värsta och på en 1.6 med dess begränsade utrustning tar man ingen stor risk.
2 års garanti kvar är stort värde.
Huruvida man tycker att bilen är snabb nog är vad man får avgöra själv.
Nyskick på en bil är alltid värt mycket.
En ny bil för under 100 000 med garanti kvar är ingen dålig affär.
Finessen med automaten är att den som nästan enda bilen på marknaden kan startas på 3:ans växel på vintern, vilket minskar risken för att bli stående i halka, jag är inte helt säker på att antispinn ingår på grundmodellen av 1.6?
Man kan inte minnas allt, men OM det skulle vara så, är automaten klart att föredra, 115 hk och det startläget är väl så bra som antispinn.
I övrigt är Astra den bästa bilen om man söker säkerhet, mycket rejäl pansarbil och har marknadens absolut bästa nackstöd, endast Mercedes har något liknade men inte lika bra, justerbara i längdled framåt-bakåt, det sista som utvecklades tillsammans med Saab.
Och den absolut bästa instrumentpanel som suttit i en bil, när man väl lärt sig finessen... kan man köra med förbundna ögon - med endast lätt överdrift.
Sett till helheten är det nog ett väldigt bra köp, trots årsmodellen.
Och så kan det vara en god ide att låta montera stänkskydd fram.
Niklas, om denna bil saknar antispinn, och därmed också antisladd, så tycker jag det är skäl nog att avstå köp.
Med antisladd (där ju antispinn alltid ingår) så spelar det mindre roll med den funktion i automaten du pratar om att starta på trean.
Gissar f.ö. att det kan vara frågan om denna bil
http://www.blocket.se/dalarna/Opel_Astra_1_6_Ecotec_OPC_Line_5_D_64086469.htm?ca=11&w=3
Antisladd/antispinn ingår, nåt annat hade förvånat mig.
Miltalet är ju lågt och bra.
Det hyfsat höga CO2 värdet skvallrar väl om att det är frågan om en konventionell automat med momentomvandlare.
Den kan vara ganska slö och törstig i stadstrafik med den motorn skulle jag tro.
Årsskatten är 1592 kr.
N-iklas
Varför god ide att montera stänkskydd fram och inte bak? Har observerat massor som monterat stänkskydd fram men inte bak, är det för man inte bryr sig om bilarna bak som då blir mer pepprade med grus stensprut, el, finns nån annan förklaring.
På min nya fick jag monterat fram och bak direkt, som jag tycker är självklart.
Tidigare var det ju lag på stänkskydd både fram och bak, vilket jag tycker det skulle vara fortfarande.. Tog man in en bil från t.ex. Tyskland fick man montera på detta för att få den igenom registreringsbesiktning.
Leifer - läs TS första inlägg - bilen hade gått 3990 mil och inte 8100 så din gissning träffade nog inte riktigt rätt denna gång,
Sen kan ju en bil ha antispinn men inte "antisladd" så det kan man ju tänka på. Men saknar den antispinn så är det säkert som du Leifer säger att då saknas också antisladd.
Personligen tror jag mera på denna - http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_1_6_ECOTEC_5dr_115hk_Automat_63069708.htm?ca=11&w=3&last=1
...och den har antisladd och är väl dessutom av den då nya generationen av Astra.
Pi, bra där, jag kollade på flera och länkade fel bil! :)
Men samma CO2 och sånt...
Astra J (2009-2015) har antispinn & antisladd som standard.
Den bilen jag tittade på hade endast gått 3990 mil :)
Stämmer att det är exakt den jag har kollat på. :)
Stort tack för era inputs :)
Det låter lite som att jag definitivt ska pruta på bilen. Provkörde den somsagt och som tidigare kommentator skrev så är motorn egentligen inget speciellt. Ganska slö, men om jag ska jämföra med min förra Volvo S40 1.8F så jobbade Opeln mer civiliserat och varvade betydligt mindre i motorvägsfart (ca 2500 r/min mot volvons 3300 r/min).
Har även sneglat lite på 1.4:an med turbo, och begagnade sådana ligger i samma pris som denna, runt 95-99 000 kr, men då är det manuell låda och bilarna säljs privat. Två av dem var dessutom en årsmodell nyare (2011). Kanske ännu en anledning till prutning :)
Hittade också en GTC modell av denna årsmodell av Astra. Trodde inte de hade tillverkat någon ny sådan. Den såg rätt fräck ut :) Jämför man exempelvis mot en Volvo C30 som jag tittat en del på, så får man mer bil för pengarna :)
(Jag måste konstatera så här i efterhand, att jag plötsligt inser att jag bara kan saker om denna modell avsett för mitt eget interna bruk och mina behov.
Jag inser att jag aldrig lagt på minnet versioner, utrustning på respektive eller priser därför att jag aldrig stött på någon som frågat om det.
Jag vet vad som finns på denna Astra som helhet - men inte in i minsta detalj exakt vilken utrustning som är standard.
Tydligen får jag börja om och läsa på när samhällsklimatet gjort en oväntad helomvändning.)
Något jag dock vet eftersom det är standard på alla är att GTC i karossmått och chassit skiljer sig från vanliga Astra.
4,7 cm längre än 5-d, 2,6 cm bredare, 2,1 cm lägre, 10 liter större bagageutrymme och chassi från OPC, viket innebär 1 cm större axelavstånd, 4,6 cm större spårvidd fram och 3,6 cm större spårvidd bak och de speciella HiPerStrut fjäderbenen fram som eliminerar understyrning genom att separera fjädring och styrning.
Ford har en liknande teknik i Focus RS, men en skillnad är att Opel system tillåter justerbar cambervinkel vilket inte finns på Fords och väger något mindre.
GTC har också i varje fall i vissa modeller (vet ej vilka) annorlunda växelföringsmekanism vars effekt är att det känns som det sitter en 12-cylindrig motor under huven, spaken är tung och massiv och flexar ingenting, går i raka, kantiga spår som kulissen på en Ferrari.
Sedan 1.4 turbo hävdar jag baserat på avgastester utfört av auto motor & sport och praktiskt taget nästan total avsaknad av fel på någon 1.4 T, är en av de renaste, effektivaste och mest högkvalitativa motorer som tillverkats överhuvudtaget.
En omständighet som gått spårlöst förbi endast för att det är en Opelmotor.
Den är dock så bränsleeffektiv att den bara precis ligger under effektiviteten hos en dieselmotor (enligt ams) och detta innebär att kupevärmen i stark kyla kan upplevas som något begränsad i större bilar som Zafira, Astra borde dock inte ha nämnvärda besvär.
Servad 4 ggr trots dom låga milen låter seriöst i mina öron.
Jag läste nyligen om en nästan 4 år gammal bil med texten "fullservad enligt bok", bilen hade gått 4.500 mil och var servad 1 gång. Modellen hade 3000 mil/ 2 års intervall.
Jo eller hur :) Den hade servats 4 gånger men vid köp skulle säljaren bjuda på en ytterligare service då den senaste servicen gjordes för över ett år sedan. Det är det och 2 års garantin man får med som gör den intressant. Låter tryggt i mina öron också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.