Vi Bilägares forum

Önskemål för första bil

Önskemål för första bil

Hej allihopa, funderar på att köpa min första bil ganska snart och har lite krav/önskemål.
Bilen kommer köras mellan 1200-1500 mil/år skulle jag tro, vi har familj ca 50mil bort så det blir en långresa på 100mil per år också. Så gärna en bil som inte är alltför högljudd på motorvägen (fy gamla toyota yaris som jag lånat,värre än flygplan)

Vi väntar barn till sommaren så det behöver vara en bil med tillräckligt stor baklucka för en barnvagn så jag *tror* en halvkombi hade räckt.
- budget på ca 50.000-80.000.
- gärna bensin
- billig i drift/att laga om den pajar
- bensinsnål? inte ett måste men helst
- helst en som inte är benägen att gå sönder mycket.

Har kikat på eventuellt en mitsubishi lancer 1.6 sportback från 2011. Är det en bra bil? Eller har ni några andra bilar man kan titta på med dessa önskemål jag har.
Vart sugen på en mercedes också men är de bra att ha för mina önskemål?

Hoppas ni orkat läsa genom hela, men finns det andra bilar ni vet om i denna prisklass får ni gärna skriva!

Uppdaterat: 2019-01-13 21:10

Kommentarer

Mercedes ska du nog skippa på alla möjliga sätt, särskilt i den prisklassen. Volvo? Rätt mycket bil för pengarna, finns många. Liksom standard för barnvagns-knuffare där säkerhet helt plötsligt spelar en avgörande roll.

Att äga bil är lika dyrt som att äga barn. Dyrt. Kan bara bli dyrare.

Uppdaterat: 2019-01-26 09:23

Köp en Golf 7. Lättkörd, praktisk, bekväm, billiga reservdelar. Vet dock inte om man får plats med en barnvagn i halvkombin.

Alla bilar i prisklassen 50-80k kommer att strula då och då.

Uppdaterat: 2019-01-26 09:27

Kolla på en kombi i C-segmentet - alltså den s k Golf-klassen. Tror inte att budgeten räcker till en Golf 7 kombi men det finns ju Golf 6 kombi också - har haft en sån och den fungerade utmärkt. Liksom t ex en Focus kombi eller den som kanske är mest prisvärd i klassen nämligen en Astra kombi. Sen finns ju också Corolla kombi men dessa brukar ligga lite högre i pris men fungerar bra för barnfamiljen - har själv haft en sån (en 2003 tror jag det var). Fördelen med både Focus och Corolla jämfört med Astra är att dessa båda är lite högre i sittpositionen inte minst i baksätet vilket brukar uppfattas positivt.

Uppdaterat: 2019-01-26 10:08

Eftersom jag har långa goda erfsrenheter av octavian så om du kan tänka dig en diesel så är det ett bra köp.

Vad det gäller bensin vag med kamkedja får man vara på din vakt och läsa på lite om det.

Minst lika bra som golf och övriga mellanklassare fast större på allt.

Välj aldrig en automat eller 4x4 oavsett märke skulle jag också säga då det är en större risk för eventuella extra reparationer och både skatt och bränslekostnaderna ökar.

Testa. :)

Uppdaterat: 2019-01-26 17:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För att få en bil som gått minst mil och mest bil för pengarna så är det Kia och Hyundai som gäller.

Helt ok bilar med gott om utrymme i kombin och baksätet. Bra att köra.

Sedan för att få en liten bättre bil men då med mer mil/antal år så blir Skoda, Volkswagen.

Ford och Opel finns också vid sidan om som alternativ.

Kia och Hyundai är MYCKET bil för pengarna. NACKDELEN är ljudet av vägen man hör utifrån. Jag tycker man överlever det.

Du får garanterat X antal år nyare bil med dessa märken och därmed större chans att det inte går sönder lika fort.. ev *ler*

Edit: Hyundai är tveksam om du kan få som bensinare.... mycket diesel bilar där

Uppdaterat: 2019-01-27 10:17

Fast en Opel Astra är nog billigare än både en Ceed och en i30. Misstänker att detta även gäller Focus.

Uppdaterat: 2019-01-27 10:23

Beakta Apex som skrev att en bil för 50-80 tusen kan strula många gånger om oturen är framme.

Oavsett bil välj så få mil som möjligt.

Det finns många ceed ägare som bytt det mesta av rörliga delar när milen kommit över 20000 mil.

Bortrostade bak bromssköldar är standard och framvagns delar både här och där.

Halvsvala och halvtörstiga dieslar på kalla vintern

Jag är faktiskt inte alls säker att en äldre Kia är ett garanterat begbilsköp.

Som sagt var noga och provkör rejält och prata gärna med tidigare ägare som oftast inte mörkar sitt bilägande och slå på biluppgifter.se och liknande. Täta ägarbytet är oftast ett dåligt täcken.

Uppdaterat: 2019-01-27 17:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Med en budget på 50-80' och som första bil skulle jag rekommendera en bil för 20-30', då har du en rejäl slant att ta hand om reparationer, det blir det oavsett prisklass.

Det är inget som säger att den billigare bilen kommer att ge mer bekymmer.

Jag har en kompis som aldrig lagt över 20' för en bil och han har bliga mil.

Nu kan han göra en hel del reparationer själv, men det kunde han inte från början.

Men är man rädd för att skita ner sig och rädd för att lära sig så är det kanske inget bra alternativ.

Uppdaterat: 2019-01-27 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men oavsett vilken bil du köper ska du se till att den är så nybesiktigad som möjligt.

Uppdaterat: 2019-01-27 18:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är beredd att hålla med saabnisse om att inte tänja på budgeten.

men se till att du får en bil med absbromsar och antispinn.

Ett bra tips är att en enklare utrustad bil har ofta färre felkällor än en bil med all utrustning.

Uppdaterat: 2019-01-27 18:27

Kan en Dacia vara något? Låga priser för skapligt unga bilar. Ingen blir upphetsad av en Dacia men å andra sidan tycker jag inte att man hör om folk som är besvikna på dem heller. https://www.blocket.se/dalarna/Dacia_logan_mcv_83500108.htm?ca=9&w=3

Uppdaterat: 2019-01-27 19:31

En Astra kombi runt årsmodell 2010 och med relativt få mil får man säkert för runt 40--45.000 kr och då tycker jag faktiskt att man får rätt mycket och hyfsat ny bil för pengarna. En bekant köpte en sån för runt 6 månader sen och den var riktigt fräsch.

Uppdaterat: 2019-01-27 21:47

Ett billigare alternativ, som inte är så allvarligt menat, eftersom det är svårare att hitta dessa bilar och de har rullat längre, är Vectra, men priset är rätt mycket lägre och det är en väldigt... bra bil.

https://www.autouncle.se/se/d/9438978-opel-vectra-begagnad

Just det här exemplet har de elektroniska AFL strålkastarna med en styrka och med finesser som väl får ses som utan motsvarighet i denna prisklassen.

Uppdaterat: 2019-01-28 10:30

https://www.blocket.se/vi/83519975.htm

Annars är det här en riktig toppen bil när det gäller motorvägskomfort, billig att köra med etanol, 1100 i bilskatt ungefär. Och framförallt säker

Uppdaterat: 2019-01-28 12:45

Saab är verkligen en helt underbar bil att äga och köra. Helt glömt bort att dom ens finns.

Uppdaterat: 2019-01-28 19:32

Eller hur, min mamma har fortfarande en sådan modell, och är fortfarande nöjd. Bekväma stolar, och man blir alltid lika förvånad när man kör/åker vad bekväm den är.

Uppdaterat: 2019-01-28 19:42

Kanske - bara man slipper åka i baksätet på en Saab 9-3 för då är man inte riktigt lika glad....

Uppdaterat: 2019-01-28 21:40

Ska man nämna något som är bättre än övriga på Astra av den här modellen är det väl komfort, ljudnivå och krocksäkerhet.

Kvalitet och felfrihet brukar väl vanligen tillhöra den kategori som har minst fel och krångel.

Den vann också ett test i vi bilägare för att den var "barnvänligast".

Men man vill ju verkligen rekommendera att inte välja 1.7 dieseln eller den elektriska växellådan med automatkoppling.

Förbrukningen är inte sensationellt låg trots att motorerna i sig inte drar så mycket, den bästa motorn är 1.4 turbo, har ingen svaghet - överhuvudtaget - men Astra är tyngre än övriga i klasen, den innehåller mycket stål och många balkar vilket är orsaken till att den är mer krocksäker.

I Euroncaps krocktest mot en stolpe brukar bilar vanligen bucklas ihop relativt mycket, - många alldeles för mycket, den här modellen av Astra påverkas knappt alls, deformeringen av karossidan är obetydlig, ett av de bästa resultaten gällande karossdeformering som mätts upp i denna stolpkrock.

Sedan har den en originell instrumentpanel som liknar ingen annan, den kan se lite märklig ut men det är den effektivaste och funktionellaste som går att hitta i en bil, ger man sig lite tid att studera den och se hur den är utformad är det den enklaste, snabbaste och tydligaste som finns.

När det gäller ren funktion i instrument och reglage är också detta en punkt där Astra är bättre.

Bagageutrymmet är också påkostat, i utrustning, utformning och kvalitetsmaterial, är det inte enklaste modellen får man elektriskt fällbara bakre ryggstöd i kombimodellen.

Uppdaterat: 2019-01-28 21:48

Ska nog läsa lite mer om en Opel först. Hur funkar det med reparationer osv, brukar det vara dyrt?

Någon som har erfarenhet av en Mazda 3? Svärföräldrarna hade en länge som funkade bra. Blocket har en del mazda 3 för under 30k

Uppdaterat: 2019-02-05 10:16

Mazda 3 är nog en mycket bra första bil. Dock är rostskyddet dåligt, så kontrollera så det inte är rostigt vid skärmkanter etc.

Uppdaterat: 2019-02-05 10:29

Är nog inte omöjligt att inom budget få tag i en Kia med ett par år kvar på den sjuåriga nybilsgarantin. Kan ju vara intressant om man vill ha koll på kostnaderna.

Även om det går att klara sig med halvkombi skulle jag rekommendera kombi om man tänkt köpa bil i samband med att man får barn. Även om en barnvagn får plats i en halvkombi brukar det vara mer lättlastat i en kombi och man får dessutom med sig mer prylar (vilket man oftast har när man reser med småbarn).

Uppdaterat: 2019-02-05 16:00

När det gäller långa nybilsgarantier så gäller det att kolla noga att all service är gjort enligt serviceplanen och inom aktuella mil och tidsgränser och gärna på märkesverkstad. Sen är det väl 15.000 mil som övre gräns i Kia-fallet har jag för mig.

Håller f ö med om rekommendationen att speciellt i lite mindre bilar försöka hitta en kombi.

Uppdaterat: 2019-02-05 16:52

Kostnader för Opelreparationer, om det skulle behövas, är jag ingen expert på i dag, jag kunde allt om vad allt kostade på 80-90-talet men i dag är det lite för mycket att hålla reda på.

Mitt personliga intryck av vad som går att läsa är att det tycks var en medelnivå, inte de billigaste delarna och inte de dyraste.

Däremot när det gäller arbetskostnader, där kan jag säga att om det inte gäller ett jätte jobb som att byta motor eller växellåda eller hela styrningen eller liknande, så är arbetskostnaden förmodligen lägre än många andra, om inte verkstaden kryddar räkningen, därför att bilarna är vanligen gjorda för att kunna plockas isär utan stort bekymmer, medan en hel del andra bilar mest tycks vara byggda med tanken att de aldrig ska behöva tas isär igen.

Och då kan arbetskostnaderna rusa iväg.

Sedan om det inte är så krångligt och märkvärdigt minskar tvånget att använda en märkesverkstad.

Uppdaterat: 2019-02-06 13:47