Vi Bilägares forum

Octavia dsg 7 tdi105 med husvagn

Octavia dsg 7 tdi105 med husvagn

Ska köpa Octavia -14, ny eller beg.

Är dsg 7 tdi 105 olämplig för husvagn, kommer köra nån gång per år och ha en liten husvagn.

Åker mycket smått bara så tror egentligen 105hk diesel räcker.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:45

Kommentarer

En gång per år,smått och liten husvagn..

Köp minsta bensinaren då.

Uppdaterat: 2015-06-12 07:39

Fast passar dsg med minsta bensinaren?

Och är inte dsg 7 lite risk?

Annars är ju 150hk bensin prisvärd.

Uppdaterat: 2015-06-12 08:41

Spontant tycker jag att bensinaren är ett bättre val generellt, men det beror ju på din körstil och hur mycket/långt du kör per år osv.

Det verkar gå att få DSG till den lilla bensinaren med..

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-06-12 09:13
Power to the people

Jag skulle rekommendera att du lägger lite till och köper 2.0 TDI med DSG6. Mer driftsäker!

Uppdaterat: 2015-06-12 09:19

Ok, tack, ja DSG6 verkar ju mer safe, o tänker ha bilen i 10år, ca 15000 mil, så kanske bättre satsa på den beprövade dsg6

Uppdaterat: 2015-06-12 09:29

Med ca 1500 mil/år och tänkt att ha bilen så länge skulle jag enligt prislistan ovan valt 180 hk DSG 6 bensin. Mycket roligare att köra! Men det är ju vad jag tycker...

Uppdaterat: 2015-06-12 10:02

Med 10 års ägande i åtanke så skulle jag nog också valt en bensinare och den 6-växlade DSG-lådan. Med 1500 mil/år tror jag helt enkelt inte att en diesel är det optimala valet.

Uppdaterat: 2015-06-12 10:08

Oj 10 år, då ska du verkligen tänka smart och inte snåla på utrustning och motor...

Uppdaterat: 2015-06-12 10:09
Pär

Sant L West, skulle nog också satsa på en bensin 180hk istället för en diesel.

Att bara köra 1500 mil/år och du ska ha bilen så länge så är det inte lönsamt att köpa en TDI motor.

Uppdaterat: 2015-06-12 10:11
Pär

TDI150 DSG6 kostar 273' ovan, Bensing DSG6, 271'

I förbrukning skiljer de 0,2 om jag kollar prislistan.

0,2*1500*10år*15kr = 45000kr

Tycker ni ändå bensinaren är ett smartare val om jag ska ha DSG6?

Uppdaterat: 2015-06-12 10:20

Svar Ja.

En Diesel har högre skatt och är dyrare att serva så nog skulle det vara smartare att köpa en TSI motor istället...

Man måste räkna på helheten.

Uppdaterat: 2015-06-12 10:27
Pär

...och var inte så säker på att det i verkligheten skiljer så mycket som 2 dl/mil mellan bensinaren och dieseln... Sen håller jag inte med om att servicen är dyrare på dieseln - i alla fall gäller det inte min Golf-diesel. Länge sen jag hade en bil med så låga servicekostnader. Kanske om man behåller dom länge och måste byta partikelfilter men annars har jag svårt att tro att dieseln är dyrare att göra service på. Men för mitt eget vidkommande så blir det bensinare igen vid nästa bilbyte. Testade senast en 308 SW med 110 hk bensinaren och den gick väldigt trevligt och dessutom snålt.

Uppdaterat: 2015-06-12 10:50

Det är ju 4X4 som kostar 271 tusen, "vanliga" kostar 250 tusen...

Uppdaterat: 2015-06-12 11:17

Man får inte glömma att bilar med DSG får en riktigt dyr 3:e service tror jag den ligger, bara bytet av oljan i lådan går på flera tusenlappar...

Men generellt så är det dyrare med en TDI service än en TSI, sen spelar det ju stor roll vars i landet man bor.

Tex i 08 -området så kostar en service en halv förmögenhet

Uppdaterat: 2015-06-12 11:26
Pär
L West skrev:

Det är ju 4X4 som kostar 271 tusen, "vanliga" kostar 250 tusen...

Fast DSG6 är ju kravet

Uppdaterat: 2015-06-12 11:33

Det finns DSG utan 4x4 så du klarar dig :-)

Uppdaterat: 2015-06-12 11:39
Pär

Men utan 4x4 är det DSG 7 men det ska inte vara några konstigheter på den, är ju dom små motorerna som haft problem med DSG 7 som är av annan modell.

Uppdaterat: 2015-06-12 11:42
Pär

Säker på det, att dsg7 fungerar bra i dessa? jag tycker bensin 150hk är trevligare att köra, fast min service kille varnat för wag bensin

Uppdaterat: 2015-06-12 11:49

Ja om du skulle köpa TSI 180hk med DSG så kan du vara lugn.... är dom små motorerna med DSG7 som kan ha vissa problem.

Var mycket problem tidigare på Vag bensinmotorerna när det var kedja, numera så är det kammrem på motorerna och då ska dom funka bra.

Uppdaterat: 2015-06-12 11:53
Pär

dsg7 torrlamell även ok att köra husvagn?

tror du 150hk är ok också?

Uppdaterat: 2015-06-12 11:55

Sorry, jag missade det där med DSG...

Uppdaterat: 2015-06-12 12:02

Är torrlamell som det har varit problem med, dessa finns i VAG:s minsta motorer inte i 180hk motorn, har hört att dom la in den 6 växlade lådan i 4x4 TSI för att det är högre belastning på lådan när den driver på alla hjulen.

Uppdaterat: 2015-06-12 12:24
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Är torrlamell som det har varit problem med, dessa finns i VAG:s minsta motorer inte i 180hk motorn, har hört att dom la in den 6 växlade lådan i 4x4 TSI för att det är högre belastning på lådan när den driver på alla hjulen.

Alltså lär jag köpa dyraste bensinaren som kostar lika som dyraste dieseln ,är det då inte smartaste att köpa dieseln och åka mycket billigare och serva lite dyrare?

Uppdaterat: 2015-06-12 13:53

Detta måste du räkna ut själv, svårt för mig att säga men om jag säger som så, kör själv mellan 17-1800 mil varje år och kommer själv välja bensin nästa gång... ägandet kommer nog få jämt ut skulle jag gissa eller lite billigare att äga bensinaren.

Uppdaterat: 2015-06-12 14:18
Pär

Tänk också på att korta körningar inte är så lyckat för partikelfiltret i dieseln. Så jag säger som Pär - det blir bensinare nästa gång. Och efter provkörningen av 308 SW med lilla turbo-bensinaren så ser jag inte heller nån signifikant lägre förbrukning med dieseln jämfört med en modern bensinare.

Uppdaterat: 2015-06-12 15:57

Såvitt jag vet så finns DQ500 inte i någon Skoda-modell. Det innebär i så fall att alla modeller med DSG7 är DQ200 med torrlamell - även 180 hk -versionen, vilket innebär att effekten (och vridet) ligger precis på gränsen av vad lådan klarar.

Det i kombination med husvagn känns inte speciellt tryggt.

Min rekommendation är därför fortfarande 2.0 TDI med DSG6.

Uppdaterat: 2015-06-12 17:17
Swemba skrev:

Såvitt jag vet så finns DQ500 inte i någon Skoda-modell. Det innebär i så fall att alla modeller med DSG7 är DQ200 med torrlamell - även 180 hk -versionen, vilket innebär att effekten (och vridet) ligger precis på gränsen av vad lådan klarar.

Det i kombination med husvagn känns inte speciellt tryggt.

Min rekommendation är därför fortfarande 2.0 TDI med DSG6.

Säger bara som så, man ska väl inte välja en bil efter en växellåda?

Uppdaterat: 2015-06-12 20:34
Pär

Ja känns lite smalt att jag bara kan välja 150tdi med dsg6, fast törs inte annat när folk varnar för dsg7 och även att wag bensinare haft mycket problem enligt min servicekille, inte bara kamkedja.

Nån annan prisvärd bil i klass med Octavia?

Uppdaterat: 2015-06-12 22:57

TSI 180 är en motor som inte har några fel eller brister, är som sagt dom svagare motorerna som haft problemen...

Uppdaterat: 2015-06-12 23:00
Pär

Om det i första hand är "prisvärd" du är ute efter så kanske du skall kolla på Peugeot 308 SW. Med dagens prissättning på den bilen måste den nog betraktas som just detta.

Uppdaterat: 2015-06-13 00:49

Lada Niva är prisvärd.

Om du är rädd för både automatlådor och motorkonstruktioner så är Nivan helrätt.

Uppdaterat: 2015-06-13 00:50

Disel kommer att bli dyrare och bensin billigare, personligen skulle jag aldrig köpa en diesel trots att jag är uppvuxen på lantbruk :)

Uppdaterat: 2015-06-13 01:25

Partikelfilter, om jag kör en gång i veckan 4+4mil. Borde det inte vara lugnt? Om inte annat säger ju bilen till.

Vill ju ha dsg6 och inte 4x4, då är ju enda alternativet 2.0 tdi.

Peaugut 308, nån som har nå prisexempel på en vettig med drag och automat och blåtand?

Uppdaterat: 2015-06-13 09:53

Finns ju nån här på forat som köpt en 308SW med automat och drag om jag inte minns fel. Tror det framgår i denna tråd - http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/peugeot-308-sw-2015

Uppdaterat: 2015-06-13 10:26

För att dra husvagn skulle jag valt en motor med så stor volym som möjligt.

Detta för att få mesta möjliga kraft innan turbon börjar jobba, vid startögonblicket, det är när motorn är för slö där, som man bränner kopplingar på manuella bilar, och det är ju inte omöjligt att det blir samma med DSG, den måste slira för att få fart på ekipaget.

Hur många hästkrafter motorn ger max, eller maximalt vridmoment, är ganska ointressant. Vad har motorn för vrid på tomgång upp till 1200-1500 varv innan turbon kommer igång.

En motor på 2 liter är per automatik starkare än 1,6 liter.

Uppdaterat: 2015-06-13 11:21

Shogun - dock drog ju CX-3:an med 150 hk bensinaren och automat 0,88 l/mil i AMS test i senaste numret - en överförbrukning med 40 %. Så just den kombinationen var ju inte speciellt snål. Och nya Vitaran hamnade före CX-3 i rankingen men segrare blev "gamla" Yeti med Vitaran som 2:a. Fast till sist är det ju inte AMS test-ranking man väljer bil efter.

Uppdaterat: 2015-06-13 11:55

Shogun - inget illa sagt om CX-3 (ser trevlig ut) men köpte du den för insteget så hade du lika gärna kunna köpt en Mazda 2 för just CX-3 har inte speciellt mycket bekvämare insteg (och sitthöjd) än t ex Mazda 2.

Uppdaterat: 2015-06-13 13:46
tomkal skrev:

Ja känns lite smalt att jag bara kan välja 150tdi med dsg6,

Du kan välja precis vilka bil och konfiguration du vill. Jag gav dig tips om vad jag tyckte. Det var väl råd du ville ha?

Uppdaterat: 2015-06-13 14:17
Swemba skrev:

tomkal wrote:Ja känns lite smalt att jag bara kan välja 150tdi med dsg6,

Du kan välja precis vilka bil och konfiguration du vill. Jag gav dig tips om vad jag tyckte. Det var väl råd du ville ha?

Japp, tacksam för råd. Verkar vara enda vettiga valet när jag vill ha dsg6.

Tack

Uppdaterat: 2015-06-13 15:20