Vi Bilägares forum

Nybilsköp 2017: CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare <= 250 000"komplett"

Nybilsköp 2017: CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare <= 250 000"komplett"

Börjar bli dags att byta ut vår Kia C'eed 2009 som har gått 12500 mil. På kravlistan för ny bil står:
CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare, Dragkrok (ska få dra minst 1100 kg men gärna 1300 kg på B-körkort), bra lastförmåga (har hund som åker i MIM Variocage) och är aktiv med olika idrotter. Vi är bara tre i familjen (dvs jag, frun och vovven). Kör mellan 1000 och 1500 mil om året (ingen bilpendling).

På "önskalistan" finns även:
*40/20/40 delning eller 60/40 med genomlastningslucka.
*Parkeringsvärmare

Budget: vi har sparat ihop runt 166 000 om vi får 45 000 för Kian vid försäljning. Kan skarva lite också men ett tak absolut tak är 250 000 för komplett bil med vinterdäck och motorvärmare.

Har kikat på:
Kia Optima (finns lagerbilar på sina håll med 1.7 dieseln för 240 000).
Skoda Octavia (har sett kampanjbilar 1.0 TSI 115 med Drag/Webasto för cirka 210 000)
Skoda Fabia (runt 167 000 med tillägg för adaptiv farthållare och vinterdäck)
Nya Golf SC 1.0 TSI 110 (cirka 198 000)
Nya Polo 1.0 TSI 95 (cirka 180 000)

Frun skulle gärna ha en lite mer högbyggd bil så att hon kommer upp och ser lite lättare (hon är ganska kort).

Skoda Karoq som kommer efter nyår skulle kunna vara en kandidat med ett grundpris på 215 000 med 1.0 TSI 115.

Har jag missat några modeller som vi skulle titta på? Tar gärna emot tips.

Uppdaterat: 2017-10-23 11:39

Kommentarer

fredl skrev:

Börjar bli dags att byta ut vår Kia C'eed 2009 som har gått 12500 mil. På kravlistan för ny bil står:

CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare, Dragkrok (ska få dra minst 1100 kg men gärna 1300 kg på B-körkort), bra lastförmåga (har hund som åker i MIM Variocage) och är aktiv med olika idrotter. Vi är bara tre i familjen (dvs jag, frun och vovven). Kör mellan 1000 och 1500 mil om året (ingen bilpendling).

På "önskalistan" finns även:

*40/20/40 delning eller 60/40 med genomlastningslucka.

*Parkeringsvärmare

Budget: vi har sparat ihop runt 166 000 om vi får 45 000 för Kian vid försäljning. Kan skarva lite också men ett tak absolut tak är 250 000 för komplett bil med vinterdäck och motorvärmare.

Har kikat på:

Kia Optima (finns lagerbilar på sina håll med 1.7 dieseln för 240 000).

Skoda Octavia (har sett kampanjbilar 1.0 TSI 115 med Drag/Webasto för cirka 210 000)

Skoda Fabia (runt 167 000 med tillägg för adaptiv farthållare och vinterdäck)

Nya Golf SC 1.0 TSI 110 (cirka 198 000)

Nya Polo 1.0 TSI 95 (cirka 180 000)

Frun skulle gärna ha en lite mer högbyggd bil så att hon kommer upp och ser lite lättare (hon är ganska kort).

Skoda Karoq som kommer efter nyår skulle kunna vara en kandidat med ett grundpris på 215 000 med 1.0 TSI 115.

Har jag missat några modeller som vi skulle titta på? Tar gärna emot tips.

Lite osäker på priserna men kika på hemsidan och dra av de brukliga 8-10% som man oftast får som rabatt:

Mazda? Kikat något på det?

CX5 sitter du högt i t.ex. Vet att en ny årsmodell kommer när som helst på Mazda så kanske går att fynda 2017 nu eller snart?

Kolla bilhallarna också och se vad de har stående som de vill bli av med (i stället för att bygga en ny själv).

Uppdaterat: 2017-10-23 11:51

Det som du nämner på önskelistan och din spec så finns det i stortsett bara en bil att välja på.

Octavian 1,0 med dragpaketet med bensinvärmare mm och alltid varm bil.

Störst i klassen och lilla gumman kan pumpa upp passagerarstolen 8cm extra

En av dom snålaste bensinarna i storleksklassen och som man kan köra på kring eller under 0,5 på landsväg om du kör som folk och dessutom är den inte direkt slö heller utan snarare tvärt om med tanke på effekten.

Diesel med din körning är inte att tänka på, riktigt dyr skatt mot en 1,0 bensin och inte alltid så snål som folk säger och speciellt kall och i stan.

Låna hem en sådan 1,0 tsi över natten och kör lite varierande körning och nolla lite färddator i olika körningar och få en egen uppfattning om förbrukning och miljö och komfort.

Du kommer att inse förnuftigheten dessutom är den tyst jämfört med många andra bilar i klassen.

Och kom ihåg att pruta, hur pressat det än är så går det att få ner.

Glömde nästan att ta dig riktigt med tid att prova flera ev bil kandidater och fall inte för första bästa handlare eller bil.

Uppdaterat: 2017-10-23 13:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lite större bil men kanske kan vara intressant

http://www.opel.se/fordon/opel-modellprogram/bilar/insignia-sports-tourer/konfigurator.html#summary

Uppdaterat: 2017-10-23 13:44

Av de bilar du spaltade upp, så skulle jag säga Kia Optima Sw alla dagar i veckan. Storbil till småbilspengar.

Vill däremot slå ett slag för nybegagande bilar, finns många fina vagnar som är välutrustade för 250kkr med mital under 3000 mil.

Uppdaterat: 2017-10-23 15:53

Ni verkar ju vara en sund och sansad familj när ni spaltar upp alternativen. :)

Tänkte bara flika in " storbil till litet pris" som sägs ovan.

Testa och välj efter förnuftet.

Octavia 1,0 tsi är större bak än både optima och v90 och drar förmodligen mindre soppa än optimans dieselmotor som är utan bränslevärmare och sedan är tre års garanti åtminstone hyfsat bra.

Octavian är nog varken bättre eller sämre än nån annan men förnuftigare än många andra både ekonomiskt och i användar perspektivet.

Testa många och känn efter riktigt.

Det är ändå en viss skillnad på 210 och 250000

Uppdaterat: 2017-10-23 17:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har idag varit till två Volvo/Renault/Dacia handlare, Suzuki/Mazda, Skoda, Honda och VW. Hittade inga direkta nya kandiater utöver Suzuki Swift som med sitt pris på 129.000 imponerade. När man lägger till vinterdäck, dragkrok och motorvärmare så är man dock närmare 155 000. Har fått ett komplettpris på Fabia Combi med mv, vinterdäck, takräcke, adaptiv farthållare för 165 000.

Jämfört med den C’eed som vi kör idag känns Fabian lite mindre ”premium” i kupén.

Har kört Optiman och den är trevlig, men är skeptisk till att köpa en ny diesel (vi kör för lite och ofta blir det korta sträckor). Även om man hittar en för 240 så hamnar man över taket på 250 med vinterdäck, dragkrok och takräcke. Den är också större än vi behöver.

Ska se om jag hittar en Fabia med nya 95 hi motorn att provköra någonstans.

Uppdaterat: 2017-10-23 19:17

Men du borde väl ta en tur till en Opelhandlare. Opel har många välbyggda och prisvärda höga modeller

Mocka X, Grandland x, Crossland X.

Eller varför inte en Astra kombi, då får ni garanterat gott om plats och en jäkligt trevlig bil. Hade valt en sådan med 150hk bensinaren, fast en kombikupe, alla dagar i veckan framför en Skoda. Vill du åka lite snålare så är 1,0 t deklarerad till 0,44 l/mil.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Fast vill man ha en något högre bil så kan man definitivt skippa Astran fört den är väl en av de lägre i C-segmentet - i vart fall känns det så när man skall ta sig i och ur. Personligen skulle jag absolut valt en Octavia framför en Astra men det är ju högst personliga preferenser som ligger bakom det. Enda fördelen med Astra är ju att dom finns till riktigt bra priser om man väljer 1,0t och lagerbilar. Så prisvärda är dom säkert till rätt pris.

Själv ville jag också ha en något högre bil med bekvämt insteg och sitthöjd så jag valde en Gof SV vid mitt förra bilbyte. Det var en av få bilar som hade den utrustning jag absolut ville ha, bl a adaptiv farthållare och backkamera, och till hyfsat pris. Och än så länge är jag helnöjd med det valet.

Uppdaterat: 2017-10-23 21:26
Guran skrev:

Men du borde väl ta en tur till en Opelhandlare. Opel har många välbyggda och prisvärda höga modeller

Mocka X, Grandland x, Crossland X.

Eller varför inte en Astra kombi, då får ni garanterat gott om plats och en jäkligt trevlig bil. Hade valt en sådan med 150hk bensinaren, fast en kombikupe, alla dagar i veckan framför en Skoda. Vill du åka lite snålare så är 1,0 t deklarerad till 0,44 l/mil.

Hej. Var faktiskt hos en Opel-handlare idag men det var en sådana besvikelse att jag hade förträngt det. Utav de du radar upp är det väl bara Astran som lever upp till våra skall-krav? Grandland X med adaptiv farthållare kostar över 250kkr. Mocka X saknar om jag inte är fel ute autobroms och Crossland X har inte adaptiv farthållare.

Uppdaterat: 2017-10-23 21:33

Kör du 1000-1500mil/år så kan du stryka diesel, som mso1000 redan sagt. Men hur stor bil behöver ni? Spontant, när jag läste ditt första inlägg, tyckte jag att du kan stryka Fabia och Polo också, men nu nämner du även Suzuki Swift! Räcker en så liten bil? Ja, i så fall är det väl lugnt. Men då förstår jag inte vad Optima gör på listan. Fast ser nu att du skriver den är större än ni behöver... Men vad behöver ni? Småbil, Golfklass kombi, SUV/crossover eller kanske en MPV?

Octavia, Golfkombi och deras konkurrenter - t.ex. Ford Focus m.fl. är en vettig och prisvärd storlek. Kanske en nyare Ceed? Lär komma en ny inom kort. "Kusinen" Hyundai i30 har nyligen kommit och kan kanske också vara något. Om dom har det du behöver i din kravspec kan jag inte, så det får du kolla upp. Förstår att Fabian känns mindre premium. Det är rätt stor skillnad på småbilarna och dom i Golfklassen. Framförallt komfortmässigt. Så jag skulle rekommendera ett kliv upp till Golfklassen. Men prova och avgör själv. Vill man sitta högre så är ju SUV/crossovers ett alternativ, där nya Karoq kan vara ett prisvärt alternativ. Finns en rad konkurrenter, men gemensamt för denna kategori är att dom kostar mer än Golfklassbilarna. Är det värt merkostnaden? Ett annat alternativ är det Pi nämnt, MPV i Golfklassen, ex. Golf SV, Ford C-max, m.fl. Testa runt lite så ger det nog sig rätt snart vad som känns bäst för er.

Uppdaterat: 2017-10-23 22:03

Glöm inte dom japanska, Nissan Quashquai, Honda HR-V, Toyota CHR, Zuzuki Vitara och S-cross

Dom två sista har jag provkört, helt ok bilar med trevliga turbobesinare både lilla trecylindriga och den fyrcylindriga 1,4 liter motorn. Mest förundrad var jag över den lilla trepipens prestanda. Dom uppfyller alla dina krav väl inom maksimalt pris.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Glömde ju Mazda Cx-3 som nu kommit i uppdaterad, rejält mycket mer ljuddämpning och lite annat, version. Vet inte hur det är med CarPlay, men vad har man det till? Man skall väl köra bil å inte titta på en skärm.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Om nu bränsle värmare och varm bil och varm motor på en kvart var ett önskemål och inklusive 1300kg kula för mindre slant än vad ett defa/calix kit kostar på en annan bilvså åk och testa ocktavian 1,0 tsi

Uppdaterat: 2017-10-24 03:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Glömde ju Mazda Cx-3 som nu kommit i uppdaterad, rejält mycket mer ljuddämpning och lite annat, version. Vet inte hur det är med CarPlay, men vad har man det till? Man skall väl köra bil å inte titta på en skärm.

Carplay är på gång och även äldre bilar skall då uppdateras.

Uppdaterat: 2017-10-24 05:24

Mazda har väl inte gått ut med något officiellt löfte om detta än? Säljaren på Mazda sa specifikt att jag tror att det kommer inom ett år och bilar som säljs nu bör gå att uppdatera men det är inget jag kan lova.

Uppdaterat: 2017-10-24 05:38
fredl skrev:

Mazda har väl inte gått ut med något officiellt löfte om detta än? Säljaren på Mazda sa specifikt att jag tror att det kommer inom ett år och bilar som säljs nu bör gå att uppdatera men det är inget jag kan lova.

https://www.cars.com/articles/mazda-to-add-android-auto-apple-carplay-capability-1420694439589/

Uppdaterat: 2017-10-24 06:18
Xanthopteryx skrev:

https://www.cars.com/articles/mazda-to-add-android-auto-apple-carplay-capability-1420694439589/

vågar inte lita på ett sådant vagt löfte när CarPlay är så pass viktigt för mig. Jag vill i så fall att det finns med i listan över specifikationer. Jag köper bil för det som finns och inte det som eventuellt kommer. Men förstår de som gillar Mazda-bilarna och som har tilltro till det.

Från början var jag inställd på att vänta på nya C’eed men med tanke på den låga kvaliten som jag tyckte at Stonic hade (plus avsaknad av adaptiv farthållare) så ser jag mig om efter andra alternativ.

Uppdaterat: 2017-10-24 08:44
fredl skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">Xanthopteryx skrev:</div>

https://www.cars.com/articles/mazda-to-add-android-auto-apple-carplay-capability-1420694439589/

</blockquote>

vågar inte lita på ett sådant vagt löfte när CarPlay är så pass viktigt för mig. Jag vill i så fall att det finns med i listan över specifikationer. Jag köper bil för det som finns och inte det som eventuellt kommer. Men förstår de som gillar Mazda-bilarna och som har tilltro till det.

Från början var jag inställd på att vänta på nya C’eed men med tanke på den låga kvaliten som jag tyckte at Stonic hade (plus avsaknad av adaptiv farthållare) så ser jag mig om efter andra alternativ.

De måste komma med carplay, och snart tycker jag att Android Auto måste komma i sverige, När i princip alla andra har det så blir det ju som du säger - man tvekar eller väljer annat märke.

Uppdaterat: 2017-10-24 08:51

Vi har en Octavia 1,0 tsi precis enligt din specifikation med bensin värmare.

Och dessutom carplay och bluetooth som funkar perfekt.

vad du än provar är den svårslagen både i pris storlek och komfort.

Större dyrare och otympligare bilar utvändigt men tvärt om invändigt på alla plan.

Hyfsat pigg och går verkligen snålt och tyst.

Det finns dom som testat dieslarna V60, superb, insignia och säger att Octavian är minst lika mycket bil på alla plan fast något mindre motor som knappt märks utom rejält på prislappen.

Och dessutom går den otroligt billigt för att vara bensin.

Det är dumt att inte prova en sådan.

En på blocket.

https://www.blocket.se/alvsborg/Skoda_Octavia_Combi_Style_TSI_115_Drag__Varma_75959235.htm?ca=2&w=3

Uppdaterat: 2017-10-24 19:49

Otroligt mycket bil för de pengarna, skidoo1238. Har "allt" jag själv vill ha förutom automatlåda och lite högre insteg och sittposition. Men man kan inte få allt för såpass rimliga pengar. Måste vara svårslaget i den prisklassen.

Uppdaterat: 2017-10-24 21:16

Tog en lång provtur med en Octavia idag (sedanen). Ska låna hem en till helgen så att frugan får köra också. Sedan varianten av Octavian sväljer mycket och är lite tystare. Inte lika bra andrahandsvärde kanske...

Står mellan Octavian och Karoq nu. Vi kan provköra Karoq senare i november. Får hoppas att det finns lite kampanjbilar kvar om vi väljer Octavian. :)

Vario-flex är tilltalande i Karoq med tanke på att vi sällan använder baksätet.

Tack för allas input!

Uppdaterat: 2017-10-24 21:33

Jag testade Atecan innan jag köpte octaian och faktiskt okey med 1,0an.

Den är väl likvärdig med karoq.

Tror dock att den blir betydligt dyrare och tycks minnas att den är mindre än octavian bak.

Den kommer också att bli törstigare pga suv.

Komihåg att värmare /kula för 4900:- är en tillfällig kampanj

Uppdaterat: 2017-10-25 04:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Otroligt mycket bil för de pengarna, skidoo1238. Har "allt" jag själv vill ha förutom automatlåda och lite högre insteg och sittposition. Men man kan inte få allt för såpass rimliga pengar. Måste vara svårslaget i den prisklassen.

Ja men det fattar man först när man kört en bil några mil.

Det löjliga är att folk ryggar tillbaka för en trepipare utan att testa.

Man går direkt till en diesel eller större fyrcylindrig bensinare för 50 tusen upp utan att blinka istället för att testa 1,0an.

I min värd är det sjukt när den är piggare än vissa större fyror och betydligt billigare på allt.

Uppdaterat: 2017-10-25 04:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag testade Atecan innan jag köpte octaian och faktiskt okey med 1,0an.

Den är väl likvärdig med karoq.

Tror dock att den blir betydligt dyrare och tycks minnas att den är mindre än octavian bak.

Den kommer också att bli törstigare pga suv.

Komihåg att värmare /kula för 4900:- är en tillfällig kampanj

Kampanjen på Octavia gäller till årsskiftet fick jag höra igår. Karoq är kortare men har ungefär samma lastvolym som Octavia sedan som är huvudspåret. Lite segare acceleration 10,6 jämfört med 9,9 från 0-100. Ska prova att provpacka sedanen i helgen så får vi se om den räcker.

Karoq blir drygt 30.000 dyrare med den utrustningen vi vill ha (dock utan LED/AFS ljus) med lanseringskampanjen.

Uppdaterat: 2017-10-25 06:05

Glöm inte miljön när du ska köpa ny bil. Vw, golf, Skoda octavia och Seat Leon hår att köpa som TGI, dvs 1,4 liters besinmotor, men med extra gasdrift. Driftkostnad med gas ca 6:-/ mil, räckvidd ca 40 mil(0,35 kg gas/ mil).Dessutom har du bensintanken= lång räckvidd.

Uppdaterat: 2017-10-25 07:49
Underdog
Altea xl skrev:

Glöm inte miljön när du ska köpa ny bil. Vw, golf, Skoda octavia och Seat Leon hår att köpa som TGI, dvs 1,4 liters besinmotor, men med extra gasdrift. Driftkostnad med gas ca 6:-/ mil, räckvidd ca 40 mil(0,35 kg gas/ mil).Dessutom har du bensintanken= lång räckvidd.

Vill dock till att man har gas på rimligt avstånd. Tyvärr har inte vi det.

Uppdaterat: 2017-10-25 09:56
Altea xl skrev:

Glöm inte miljön när du ska köpa ny bil. Vw, golf, Skoda octavia och Seat Leon hår att köpa som TGI, dvs 1,4 liters besinmotor, men med extra gasdrift. Driftkostnad med gas ca 6:-/ mil, räckvidd ca 40 mil(0,35 kg gas/ mil).Dessutom har du bensintanken= lång räckvidd.

Gasbil som du säger 6,00 kr per mil. Min bil är ca 6,70 kr per mil på bensin. Det är 70 öre per mil billigare med gasbil än min bensin, är ju inte så stor skillnad.

Uppdaterat: 2017-10-25 12:49
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, kan du köra på gas?

Om inte, hur mycket vet du då att det skulle skilja?

Uppdaterat: 2017-10-25 13:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

GF. Hehe. Om du jämför med genomsnitts Astran och Svensson körning så får du väl lägga på 2 kronor på 6,70

Men du kanske skulle köra gas bil på 5:- ;)

Gas verkar vettigt men man tappar lite bagage utrymme tror jag.

Tror också att på en octavia gas bil måste du välja bort lite utrusning, tycks minnas att den blir lite snik men kan ha fel

Uppdaterat: 2017-10-25 17:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
saabnisse skrev:

GF, kan du köra på gas?

Om inte, hur mycket vet du då att det skulle skilja?

Jag har aldrigt kör med gasbil men vet att VW mest sålda och har problem med rost i gastank som explosion.

Framtid får se försäljning ökar om varken elbil eller gasbil i framtiden.

Vätgas är mycket dyr nybil inköp.

Uppdaterat: 2017-10-25 17:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Octavian är 45.000 dyrare i startpris som 1.4 G-Tec. Har visserligen gasstation i grannkommunen men det blir drygt 1,5 mil extra enkel resa för att tanka. Nästa bilbyte hoppas jag på en plug-in hybrid med 80 km reell räckvidd. Förhoppningsvis kan man få en sådan bil för 250000 om 5-7 år när det är dags att byta igen.

Uppdaterat: 2017-10-25 21:49
fredl skrev:

Octavian är 45.000 dyrare i startpris som 1.4 G-Tec. Har visserligen gasstation i grannkommunen men det blir drygt 1,5 mil extra enkel resa för att tanka. Nästa bilbyte hoppas jag på en plug-in hybrid med 80 km reell räckvidd. Förhoppningsvis kan man få en sådan bil för 250000 om 5-7 år när det är dags att byta igen.

Inför mitt nuvarande bilbyte testade jag alla hybrider och andra halvstora och på papperet snåla bilar men det blev en octavia till utan diesel eftersom jag med min nuvarande körning med stadskörning inte vill ha en kall och smutsig diesel i stadsmiljön.

Att lägga upp 30-50 tusen extra för en mer opraktisk hybrid och inte nämnvärt snålare kändes sämst så beslöt jag att skjuta på det alternativet ett par år och då lär det finnas större utbud och vettigare utformning av bilar av alla fabrikat.

Tycker verkligen att 1,0an uppfyller alla mina Svenson krav på såpass stor bil och förhållandevis snål trots bensinvärmare och aldrig kall bil.

Och då med allra modernaste säkerhets assistenterna som finns.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

Uppdaterat: 2017-10-28 15:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För den som för fullständig bok över alla kostnader med bilen så är drivmedlet långt ifrån den mest kostsamma posten för många bilar.

Enligt Vi bilägares långtidstest av Octavian så stannade den på strax under 30 kr/milen.

Fick som sagt låna hem en Octavia för ett längre test och det är en väldigt bra bil. Att ha en bränslevärmare kommer att revolutionera komforten på vintern. I går var jag iväg och simmade. Drygt nollan ute och när jag skulle duscha efteråt slog jag på värmaren och när jag kom ut drygt 20 min senare så var bilen behaglig. Samma sak med alla vinteraktiviteter vi är iväg på.

För de som har miljöåsikter. Vi byter bil sällan, tvättar aldrig bilen utomhus, låter bilen stå de flesta dagar och går eller cyklar till jobb och affär. Vi flyger inte heller utomlands flera gånger om året som många gör. Vi värmer villan med fjärrvärme som alstras av närproducerad flis. Vi åker ofta tåg. Har alla miljöivrare lika gott samvete som oss? Vad duktiga ni är. Vi tänker dock inte ha dåligt samvete om vi väljer en bensinare som nästa bil då vi drar vårt strå till stacken.

Blir det en gasbilsbonus nästa år och vi kan få bil med rätt utrustning till ett inte allt för mycket högre pris så kanske vi väljer det.

Som sagt tack för allas input!

Uppdaterat: 2017-10-28 19:57
AudiS4 skrev:

Alltså mso, du blandar och ger. I ena stunden så drar din bil så lite just pga att du har bensinvärmare som gör att du har en varm motor efter "bara 10 minuter" (varför nu det skulle vara någon fantastisk tid). I andra stunden så drar bilen förhållandevis lite "trots värmare" (en värmare förbrukar oerhört lite bensin per timme). Hur ska du ha det egentligen?

Skygglappar av....

Det beror väl på mycket på vilken körning man har när det är vinterväder..

Jag jobb pendlar några mil dagligen med min 1,0tsi och det blir en liten ökning av förbrukningen för att jag använder värmaren.

Daglig användning av värmare och kortare dagliga stadskörningar kommer såklart att öka snitt förbrukningen märkbart.

Det är väl ganska självklart för mig.

Uppdaterat: 2017-10-28 20:03
AudiS4 skrev:

Men snälla någon. Den varma motorn som bensinvärmaren ger, gör att bilen drar MINDRE bensin, än om den körs utan bensinvärmare.

Den extremt lilla mängd bensin, som bensinvärmaren förbrukar, är försumbar, kontra hur mycket bilen skulle dra utan att motorn förvärmdes.

Hur vill ni ha det? Höjer bensinvärmaren förbrukningen eller sänker densamma?

Jag vet, men ni båda, tror uppenbarligen att bensinvärmaren både höjer och sänker förbrukningen, på samma gång.... Vojne...

S4 vad har du för bil?

Det är svårt att säga exakt hur det är i verkligheten hur mycket hit eller dit men en kallstart kan vara 100-250% över sommar förbrukningen i ett antal minuter eller upp till en mil.

En bränslevärmare tar drygt 0,5 liter i timmen.

Man får klura på det skälv och faktum att bara vinterdäcken på och snö tar ju sitt lilla extra.

https://www.hd.se/2008-03-12/sa-mycket-kostar-din-korta-biltur-till-affaren

Uppdaterat: 2017-10-28 21:55

derfor har jeg købt toyota CHR hybrid ,den bruger det fab: ha roplyst jeg bruger den i byen 25,1 pr l. Det er en fantastisk bil .

Uppdaterat: 2017-10-29 10:18

Finns det något riktigt test på vad motorvärmaren faktiskt har för effekt på förbrukningen? Det är ju en ganska försiktig uppvärmning och kan inte jämföras med en varm motor. På utsläppssidan lär det knappast märkas då katalysatorn inte värms.

Uppdaterat: 2017-10-29 10:37

Mycket intressant fråga, Swemba. Nån undersökning/test borde väl ha gjorts men frågan är om det skett nån sån nyligen med dagens motorer...

Uppdaterat: 2017-10-29 10:49
Swemba skrev:

Finns det något riktigt test på vad motorvärmaren faktiskt har för effekt på förbrukningen? Det är ju en ganska försiktig uppvärmning och kan inte jämföras med en varm motor. På utsläppssidan lär det knappast märkas då katalysatorn inte värms.

Snabbgoogling gav detta just nu:

http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare

Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.

Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.

Uppdaterat: 2017-10-29 11:07
jørgenn skrev:

derfor har jeg købt toyota CHR hybrid ,den bruger det fab: ha roplyst jeg bruger den i byen 25,1 pr l. Det er en fantastisk bil .

Det tycker inte jag och när jag testade förra vintern så tog den 0,62 vid -5 grader med en kallstart med lite stad och landsväg.

Dessutom varvtals surr vid körning med farthållaren.

Uppdaterat: 2017-10-29 11:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Xanthopteryx skrev:

http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare

Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.

Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.

Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( >400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.

Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.

Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...

Uppdaterat: 2017-10-29 12:42
Swemba skrev:

Xanthopteryx wrote:http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare

Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.

Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.

Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( &gt;400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.

Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.

Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...

Tilläggas i funderingen är ju att på många moderna dieslar så har man ju tillskottsvärme. D.v.s. när du startar bilen (kall t.ex.) så drar även bränslevärmaren igång. Alltså blir det först en kallstart och sedan en värmare på det.

Där lär det då säkert vara mer gynnsamt att starta värmaren innan så blir det en varmstart i allafall.

Uppdaterat: 2017-10-29 13:29
AudiS4 skrev:

Alltså mso, du blandar och ger. I ena stunden så drar din bil så lite just pga att du har bensinvärmare som gör att du har en varm motor efter "bara 10 minuter" (varför nu det skulle vara någon fantastisk tid). I andra stunden så drar bilen förhållandevis lite "trots värmare" (en värmare förbrukar oerhört lite bensin per timme). Hur ska du ha det egentligen?

Skygglappar av....

Suck. Jag har bara erfarenhet av mina tidigare dieslar och dom har varit typ 50-75% segare på värmen med och utan dieselvärmare mot denna bensinare som även den blir märkbart trögare utan värmare vid några +.

Jag har jobbarkompisar som pendlar med diesel och framför allt Korea dieslar och att dom kör med kall motor i över en mil eller två innan dom får ordentlig defroster när det kryper långt under nollan, och då skall man beakta att dom har orginal 220v värmare instalerad.

S4 jag skall återkomma med mina erfarenheter i vinter vad det gäller bensinvärmaren på 1,0 micromotorn.

Undrar vad din Audi drar på en kallstart och 4km körning.

Dom flästa vet att det blir en märkbar ökning redan vid några få plus grader jämfört med sommar temp.

Men och andra sidan vem bryr sig.

Ok räkningen är kanske på autogiro. ;)

Uppdaterat: 2017-10-29 16:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Xanthopteryx skrev:

Swemba wrote:Xanthopteryx wrote:http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare

Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.

Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.

Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( &gt;400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.

.

Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.

Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...

Tilläggas i funderingen är ju att på många moderna dieslar så har man ju tillskottsvärme. D.v.s. när du startar bilen (kall t.ex.) så drar även bränslevärmaren igång. Alltså blir det först en kallstart och sedan en värmare på det.

Där lär det då säkert vara mer gynnsamt att starta värmaren innan så blir det en varmstart i allafall.

Svårt fall doktorn grät.

Det finns nog inget svar på detta.

Som du säger så under plus 5 (tror jag) startar en bränslevärmare automatiskt när motorn startas men man kan även avaktivera det i menyn och välja skälv med on/off knappen på panelen.

Det sunda är väl att man startar värmaren 10-30 minuter före avfärd via appen fjärrdosan eller via värmarinställningen och kliver in i en varm och skön bil och med driftsvarm motor.

Läste nån stans där nån expert menade att en motorstart med vatten temp under 80 grader var det samma som en kallstart, Dvs motorstyrningen styr in fetare blandning tills 90 grader uppnåtts.

En fördel med bensinvärmaren att den luktar nästan inget medans en kall dieselvärmare luktar förjäkligt.

Våran firmabil transiten luktar ofta röv inne i cupen när dieselvärmare körs så vissa vill inte använda den.

Uppdaterat: 2017-10-29 16:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Xanthopteryx wrote:Swemba wrote:Xanthopteryx wrote:http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare

Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.

Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.

Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( &gt;400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.

.

Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.

Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...

Tilläggas i funderingen är ju att på många moderna dieslar så har man ju tillskottsvärme. D.v.s. när du startar bilen (kall t.ex.) så drar även bränslevärmaren igång. Alltså blir det först en kallstart och sedan en värmare på det.

Där lär det då säkert vara mer gynnsamt att starta värmaren innan så blir det en varmstart i allafall.

Svårt fall doktorn grät.

Det finns nog inget svar på detta.

Som du säger så under plus 5 (tror jag) startar en bränslevärmare automatiskt när motorn startas men man kan även avaktivera det i menyn och välja skälv med on/off knappen på panelen.

Det sunda är väl att man startar värmaren 10-30 minuter före avfärd via appen fjärrdosan eller via värmarinställningen och kliver in i en varm och skön bil och med driftsvarm motor.

Läste nån stans där nån expert menade att en motorstart med vatten temp under 80 grader var det samma som en kallstart, Dvs motorstyrningen styr in fetare blandning tills 90 grader uppnåtts.

En fördel med bensinvärmaren att den luktar nästan inget medans en kall dieselvärmare luktar förjäkligt.

Våran firmabil transiten luktar ofta röv inne i cupen när dieselvärmare körs så vissa vill inte använda den.

Det enda problemet jag haft med värmaren än så länge är att den luktar bränt...något. Typ bränd färg? Alltså, som en helt ny grill kan lukta till exempel. Har knappt känt dieseldoft alls.

Nu har den inte gått särskilt mycket så jag ger mig till tåls men fortsätter det osa så får de allt åtgärda det.

Håller på att försöka lära mig lite hur effektiv den är och hittills har jag noterat att är det över tio grader ute så skiter jag i den.

Vid 5-10 grader så är cirkus från 10 minuter lagom. Då börjar det bli lite lätt varmare inne i bilen (jag vill inte ha bastu utan räcker med att det är sådär max 15).

Vid 0-5 grader så är det en kvart som är rätt lagom.

Är det kallare än så så har jag ingen aning eftersom det inte varit så kallt än när jag farit med bilen.

Uppdaterat: 2017-10-29 18:04

Xant. Du kommer säker att känna den speciella kalldiesel doften nån gång utanför bilen när det är riktigt kallt.

Jag har aldrig fått in doft i bilen men det finns dom som klagar.

Uppdaterat: 2017-10-29 18:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Xant. Du kommer säker att känna den speciella kalldiesel doften nån gång utanför bilen när det är riktigt kallt.

Jag har aldrig fått in doft i bilen men det finns dom som klagar.

Jag väntar med spänning på både sådant och hur allt skall fungera i vinter med kyla och halka (fyrhjulsdrift).

Uppdaterat: 2017-10-29 18:29

Uppdaterar tråden lite. Efter provkörningar och noggrann analys så har vi anpassat kravspecen lite. Frugan vill ha automat och ”sitta lite högre”. Jag å andra sidan vill ha traffic jam assist. Octavian har tydligen inte emergency assist och traffic jam assist även om man väljer till lane assist och DSG. Kanske kommer till MY19 men det är ren spekulation.

Skoda Karoq, Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Executive är bilarna som är kvar på listan nu.

Uppdaterat: 2017-11-11 07:42

fredl - fast fungerar inte den adaptiva farthållaren tillsammans med automatlåda ungefär som "traffic jam assist" ? Det den sistnämnda tillför är väl "Lane assist" men frågan är hur väsentlig den funktionen är och hur den fungerar i t ex vinterväglag ? Tror nog att adaptiv farthållare + automatlåda är den viktigaste funktionen - i alla fall som dessa fungerar på VAG-bilar.

Uppdaterat: 2017-11-11 09:08

Pi,

Att lane assist fungerar tveksamt en del av året gör ju inte att den är värdelös resten av tiden.

Uppdaterat: 2017-11-11 11:28