Håller på att köpa en Nissan Qasqai hos Nissan här i stockholm, det är en fin kampanj med allting på som glastak, halväder, elspeglar, navi, kameror osv. Dock undrar jag varför dom envisas med att pracka på mig detta serviceavtal på 3 år för 8500 kr. Alltså tre servicetillfällen dom första tre åren (1 service /år), det blir ca 3000 kr per tillfälle. Det är ju en ny bil, enligt handboken behöver bilen bara några oljebyte och filterbyte första åren, vilket jag kan göra själv.
Vad är det dom vill göra med min bil som kostar 3000 kr gånger tre dom första tre åren? Är det nåt viktigt som jag missat? Behöver en NY bil sådan service? Handboken säger inget om detta. Och nybilsgarantin ska ju gälla hur som helst så länge jag inte orsakar någon åverkan pga felaktigt handhavande. Det känns konstigt.
Tackar för all info om detta.
Kommentarer
Kolla först hos en annan Nissan-ÅF vad motsvarande service skulle kosta utan serviceavtal.
Tackar för supersnabbt svar, Pi. Jag fick veta att det var för "stämpelns skull", att en stämpel är värd 5000 kr. Service ska tydligen kosta 5000 kr per tillfälle, utan avtalet.
Prutta ner servicepriset, eller försök få till något annat du vill ha på köpet.
Vår V90 betalar vi 199 kronor per månad i tre år för då tre års service.
Väldigt dyrt måste jag säga. Visst - man måste kunna påvisa att service gjorts enligt tillverkarens plan och i praktiken på märkesverkstad för att kunna tillgodogöra sig s k goodwill efter garantitidens utgång. Men struntar du i goodwill efter 3 år så bör du kunna göra service på t ex en Mekonomen-verkstad och garantin bör fortfarande gälla under dessa 3 år. Så kolla motsvarande servicekostnader på t ex en Mekonomen-verkstad för att få en eller ett par referenser.
VW har haft erbjudanden tidigare med 3 års serviceavtal/4500 mil för 99 kr/mån - som en jämförelse. Vet dock inte om dessa finns fortfarande.
Tackar för snabba svar. Det låter som sunt förnuft. Men vet ni lite närmare *vad* en service på en ny bil kan innefatta? Jag vill egentligen inte ha min bil servad innan den blir typ 4-5 år, då kritiska delar börjar slitas och då behöver en besiktas, och eventuellt bytas ut. Olja och sånt kan jag ju byta ut själv.
Olja, oljefilter, luftfilter, kupéluftfilter sen ev bromsvätske-byte efter 3 år eller nåt sånt. Är det en bensinare så kan det ev också innefatta tändstifts-byte efter typ 6000 mil och tändstift på moderna bilar är inte jämt så billiga kan jag lova... Samt ev uppdateringar av programvara för diverse funktioner i bilen. Men stämplar kan vara viktiga ur garanti-synpunkt och gör du jobbet själv så blir det ju inga sådana. Sen börjar service-stämplar även betyda en del när man så småningom skall sälja bilen - även om det i sig inte är nån garanti att man skött bilen bra.
3 år för 8500:- är billigt jämfört med tex Toyota men Volvo, Audi och VW har betydligt billigare avtal.
BMW ingår ju tre år eller 8000 mil.
Just servicekostnaden kan göra att det faktiskt är bättre att välja ett annat fabrikat.
Kan intyga att även till små båtmotorer kan tändstift vara en svettig affär.
Vår lilla 8-hästars mercury utombordare vill ha två tändstift (bara två som tur är!).
150 spänn styck......
Man knackar ihop de bra många gånger innan man byter om man säger så.
Det var billigt relativt vad stiften kostar till min lilla 1,2 l TSI-motor, X...:)
Tackar. Jag förstår att uppdatering av mjukvara kan vara en del av servicen, men sådan vill jag inte ha. Jag har t ex inte uppdaterat min iphone sedan jag fick den för några år sen, och den funkar fint. Så om min qashqai rullar bra och inte gnäller med några varningslampor så ska den heller inte uppdateras.
Kollade i handboken på "Olja, oljefilter, luftfilter, kupéluftfilter ", dessa saker är lätta att byta ut själv, det ska bilisten själv klara av står det. Det jag noterade bör göras av verkstad är besiktning, eventuellt byte, av 'drivbandet'. Det är en CVT-låda i denna modellen.
Idag ska jag faktiskt ta en tripp till Mekonomen och höra om vad det kostar att göra en service på en 1 år gammal bil, och vad dom anser behövs. Jag är misstänksam mot Nissans säljare.
Till min MB så är det Bosch Platinum á 100:-/st - ganska billigt - om det nu inte vore för antalet (16 st).
I övrigt tycker jag 8.500:- för 3 års service inte är så mycket att bråka om när man ska köpa en ny bil. Det finns andra poster som är dyrare, om man säger så...
Tomas - kolla inte bara 1-årsservice utan alla som görs enligt det serviceavtal du erbjudits.
Intäkterna från service är det som bekostar garantin på bilen. Det är därför som de vill ha 8500 kr för tre oljebyten;-).(och okulär kontroll av ett antal servicepunkter). Utan föreskriven service gäller inte garantin (både den direkta som s.k goodwill) och bilen kommer tappa rejält i värde när den sedan skall säljas vidare.
MVH AL
Att jämföra uppdateringar till en iPhone med uppdateringar till bilen (beror iofs på vilka uppdateringar vi pratar om) kan vara två skilda saker.
Att inte uppdatera sin iPhone och stoltsera med att man inte gjort det på några år är bara fel hur man än vänder och vrider på det.
Spendera någon timme och läs på vilka säkerhetshål som varje uppdatering täpper till så kommer du snart inse att INTE uppdatera idag är inte är ett alternativ.
Sen är det väl lite som AL är inne på, ska du sälja den vill nog en köpare se en väl underhållen bil. Å andra sidan, ska du köra den tills den är skrot så kan du ju byta olja själv.
Uppdateringarna kan ju också innehålla viktiga förändringar som påverkar garantier.
Idag kan ju en uppdatering även påverka t.ex. krocksäkerhet.
Känner du dig osäker så begär ut en changelogg så kan du själv läsa på vad uppdateringarna gör så slipper du vara misstänksam mot din biltillverkare.
Fast garanti-kostnaderna tar väl normalt generalagenten/importören medan intäkterna för service tillfaller aktuell verkstad så att det är servicekostnaderna som "betalar" garantin tror jag inte riktigt på. Däremot att stämplarna kan ha en direkt påverkan när det gäller att utnyttja garantin vid problem är säkert riktigt även om jag tror att detta är ännu viktigare på bilar med garanti-tider > 3 år - typ Kia's 7-åriga garanti. Liksom s k goodwill-åtaganden utanför garanti-tiden men för att man skall få goodwill så är det nog stämplar ifrån en märkesverkstad som är kravet.
Pi. Det regleras vanligen i förhållandet mellan ÅF och tillverkare. Tillverkaren står för 24 månader och eventuella tillägg (på ett år vanligen) sedan sköts lokalt.
Får man in garanterade intäkter på en viss summa på varje bil är det ju möjligt att finansiera garantierna.
MVH AL
A.L - det du säger bekräftar ju det jag påstår - nämligen att det är tillverkaren som står för garanti-kostnaderna under den normala garanti-tiden. Och blir det tal om s k goodwill så kan det också vara tillverkaren eller i vissa fall delas det på nåt sätt mellan tillverkaren, verkstan och kunden. Och efter 2 eller 3 år är det vanligtvis slut på garantin - i alla fall på många europeiska märken.
Så jag vill nog påstå att mitt påstående är det mest relevanta - det är alltså tillverkaren som står för garanti-kostnaderna medan den lokala verkstan/ÅF tar service-intäkterna. Så tillverkaren får alltså inte in några garanterade intäkter via lokalt utförd service - hur skulle det i så fall se ut ? Knappast troligt att EU skulle godkänna att en ÅF-bilverkstad skall betala en viss del av sina service-intäkter till tillverkaren... Speciellt som det kommit direktiv som tillåter icke-märkesverkstäder att göra service på bilar utan att garantin skall påverkas.
Hur snäll och förtroendefull en person må vara så hade jag aldrig köpt en nyare bil utan en transparent servicehistorik. Qashqai finns det gott om. Personligen tycker jag att det är väl investerade pengar. Man kan alltid jämföra priset för service med Mazda CX-5, Kia Sportage osv för att få lite mer kött på benen. Men pengar är inte allt man ska trivas med sitt köp.
MVH
Stämpel i boken kan vem som helst fixa.
Det rör sig ju inte om någon Mona Lisaförfalskning precis!
Och vem som helst får faktiskt göra service under förutsättning att det sker på rätt sätt.
.. tackar boys. Låt mig förenkla lite då. Jag har tankat ner och läst bl a sektionen om underhåll i handboken för Nissan Qashqai. På intervalltabellerna står att olja samt oljefiltret bytes varje 6 månader eller efter 8/16/24/32 ... tusen km.
Först efter två år, eller 32 tkm, inspekteras sk "fuel lines" och "EVAP vapor lines". Och efter 42 månader (3,5 år) ska "air cleaner filter" bytas. Inte förrän efter 48 månader (4 år) ska "drive belt" inspekteras och/eller bytas.
Efter 4 år, grabbar. Och då har jag redan förbrukat min 8500 kr service på enkla olje & filterbyten.
Sen, *ifall* av att min bil behöver en mjukvaruuppdatering, då inom tre år efter köp av ny bil, så täcks uppdateringen av nybilsgarantin som jag ändå har oavsett med eller utan detta 3 åriga serviceavtal.
Alltså, jag undrar bara vad dom egentligen gör med min bil för 2833 kr /service efter ett år, efter två år, och efter tre år? När jag frågade säljarna så kunde dom inte riktigt svara på det, utan sa "dom kollar oljan och andra vätskor ... " eller nåt sånt. Vätskorna kollar jag ju själv, okulärt, och olja med filter byter jag alltid själv.
Varför tror folk att jag vill sälja min bil? Hade jag velat prova på att äga en SUV så hade jag ju köpt en begagnad, inte ny. Jag har ägt både Volvo och Peugot, samtliga bilar köpta begagnade, och nu har jag bestämt mig för denna Qashqai SUVen. Vill den så får den gärna hänga med mig i livet tills den inte orkar mer. Och "stämpel i boken"; inte för min del. Jag planerar inte att sälja min nya bil. Den ska jag ha tills jag, eller bilen, blir så slitna att skroten blir en befrielse.
Men garantifrågor kan faktiskt bli problem och ev goodwill-åtaganden kan du vinka goodbye till utan service på auktoriserad verkstad.
Men du tar ju risken själv men bli inte förvånad om du råkar ut för garantirelaterade fel och verkstan börjar protestera eftersom du inte skött servicen på verkstad - oavsett hur bra du gör det själv. Sagt i all välmening.
Inte om du har en digital servicebok.
MVH
Det är riktigt, det underlättar betydligt med en auktoriserad verkstad, men det behöver inte vara en märkesverkstad.
Det här är något som inte alla nybilsägare förstår (trots att det är ett EU-bslut som borde vara väl känt) och som gör att många märkesverkstäder tar in alldeles för mycket pengar.
saabnisse - då kan du berätta det för de som står för ev goodwill-erbjudanden för jag tror inte att de håller med. Och goodwill är inget som EU stadgat... Likaså långa garantitider som hos Kia - om andra verkstäders jobb skall gälla så måste jag som bilägare bevisa att dom gjort minst lika bra jobb som märkesverkstan - där jag slipper bevisbördan. Och prisskillnaden är numera inte speciellt stor.
Tackar för bra info.
Men ingen som vet ungefär vad det är Nissans verkstad har för sig med min nya bil dom första tre åren? Det kan väl inte bara vara så enkelt att dom byter olja/filter, och kollar lite vätskor?
Och just det, EU kom med ny lag år 2010, se vad man kan hitta .. www.vibilagare.se/nyheter/billigare-bilservice-med-nya-regler-836
"Bilägare ska inte tvingas stanna hos märkesverkstäder för att behålla nybilsgarantin. EU-kommissionen inför nu nya regler som på sikt kan innebära 10 till 20 procent lägre servicepriser."
.. och, vad menas med "good-will" egentligen?
Nej Pi, så komplcerat är det inte, har du servat bilen rätt på en auktoriserad ej märkesverkstad, gäller verkstadens stämpel för att garantin fortfarande ska gälla.
Det gäller även Kia.
Däremot är det klurigare med event. goodwill efter garantitidens utgång, men det är det oavsett var du servat bilen.
Och prisskillnaden kan verkligen vara stor, det är bara att kolla runt.
Fast nybilsgarantin gäller väl knappast om man själv byter olja och filter på bilen, så som ts avser. En privatperson är knappast en "auktoriserad ej märkesverkstad"...
En generell regel är nog att dom som borde ha bäst koll på ett specifikt märke och dess fel är just märkesverkstäder.
Är det så att man är extremt priskänslig så kanske man ska titta på en billigare bil så att man får pengar över till driften av den.
Att EU vill införa regler som gör att andra kan utföra service är ett intressant förlag, men det är nog inte så enkelt som vi vill få det till. Jag ser hellre att vi får märkesverkstäder som är ännu mer knutna till tillverkaren så att man kan ge bra service och att biltillverkaren tjänar på att bilen servas. På så sätt så kommer vi se biltillverkare som supporterar och bygger bilar som håller betydligt längre.
Idag handlar det ju inte bara om olja och filter.
Problemet är ju att vissa märkesverkstäder faktiskt är riktigt dåliga.
Dels så är de märkesverkstäder för flera märken plus att det i vissa fall verkar saknas genuint kunnande. Man förlitar sig på datorerna och så byter man saker på måfå.
Lelle på Hörnet däremot, som mekat bilar i hundra år - han vet att man inte kan lita på datorerna utan kombinerar detta med erfarenhet och logiskt tänkande för att sedan hitta och laga felet.
Egen erfarenhet:
ABS-lampan på en Mazda lyste. Åkte in. Felsökningsavgift på 500 spänn. Verkstaden: "Troligen ABS-enheten som måste bytas".
Jag tänkte till och, nä, så fan heller - huuuuur vanligt är det?!
Läsa på, klura, montera isär lite inredning för att komma åt några kontaktdon till ABS-sensorerna. Isär med kontakterna, hissa hjulet, voltmeter, mäta medan hjulet snurrades. Upprepa. Kontrollmäta resistansen på sensorerna.
Solklart trasig sensor vänster bak.
Åkte till verkstaden och sade rätt ut att "Ni har fanemej inte felsökt någonting alls, för hade ni gjort det skulle ni ha sett att det var sensorn som var trasig. Till och med jag kunde hitta det. Ge mig pengarna tillbaka"
Autoriserad märkesverkstad!
I helsike heller...
Jävla spån och nötter säger jag...
Inte ofta jag blir sur men då var jag heligt förbannad.
Kikar på omdömen om Hedin Bil och fick 1 stjärnor med många kund skriver negativ: https://se.trustpilot.com/review/hedinbil.se
Absolut, det finns märkesverkstäder som är otroligt mätta och osugna på att göra något mer än minsta möjliga. ett bra exempel på det är DinBil i Södertälje.
Men att tro att Lelle på hörnet har järnkoll på buggar och fel i programvaror och recalls på bilar och/eller komponenter hos en rad tillverkare och deras modeller, då bör man nog tänka om.
Sen handlar ju mkt om problemlösning 101, det är ju något som det kan finnas brist på eller mkt utav på hörnverkstaden eller märkesverkstaden.
Att dömma ut alla märkesverkstäder för att EN gjort ett dåligt jobb håller inte, men flagga gärna för vilken verkstad det var så att man hittar hit när man söker på dom och väljer någon annan verkstad.
Jag slutar med Hedin Bil i Akalla som jag har köpt en ny bil förra året. Första service 2000 mila service/år med stämpel var hos Bilforum AB, Enköping under 2 veckor sen och har nöjd med bemötande och service.
Omdöme ger över 4 stjärnor: https://www.google.se/search?nord=1&ei=exN3WtaeJImosgH6j7GwDQ&q=bilforum+ab+enk%C3%B6ping&oq=bilforum+ab+enk%C3%B6ping&gs_l=psy-ab.1.0.0.476923.477860.0.480120.3.3.0.0.0.0.126.350.0j3.3.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.3.348...35i39k1j0i7i30k1j0i67k1.0.MekSSNR2BZs#lrd=0x465e502f34650283:0x6fe41332e8e69544,1,,,
saabnisse - för goodwill är det definitivt inte oväsentligt var bilen servats. På märkesverkstad - ja, då är möjligheten relativt god - givetvis beroende på vilket fel det är. Men med samma fel och om bilen bara är servad på annan verkstad så kan jag nästan garanterat säga att goodwill kan man säga goodbye till hos märkesverkstan. Och förutsättningen för att garantier skall fortsätta att gälla är att om icke märkesverkstäder gjort service att utförande och delar håller minst samma klass som på en märkesverkstad och att man utfört alla moment - och jag kan inte se annat än att det är jag som konsument som tar risken och måste bevisa att den oberoende verkstan utfört jobbet på rätt sätt och använt minst lika bra delar som märkesverkstan. Visst kan det hända att det kan finnas större skillnader på servicekostnader men min erfarenhet är att det inte är så vansinnigt stora skillnader idag mellan t ex Mekonomen och en märkesverkstad - vilket i o f s även kan vara precis samma verkstad. Reparationer kan mycket väl vara avsevärt billigare men för just service har nog de fristående kedjorna anpassat prisnivån till de auktoriserade verkstäderna och med en i sammanhanget mindre prisskillnad tar i alla fall inte jag risken att fördärva garantier för att tjäna nån hundring per år i servicekostnad. Men jag köper som sagt oftast nya bilar och är därför rädd om de garantier som finns. Köper man mest äldre bilar så är säkert situationen en annan.
Nu har jag ingen Nissan, men på vår andrabil Opel Corsa 2016 som var inne på sin förstaservice gjordes arbete och material såsom:
Olja, tätningsring, filter, oljedestruktion, batteri till nyckel m.m. Material för ca 900kr, arbetstid för ca 880kr, torkarblad för 300kr alla belopp exkl moms, tot 2600kr inkl moms.
Själv hade jag aldrig köpt en bil för upp emot 200.000kr och struntat att serva den hos märkeshandlare, äventyra garantier och försäkring. När dagen kommer för ev försäljning så är det många köpare som vänder på klacken och går därifrån, när det saknas stämplar i serviceboken.
Vad tjänar du på att göra jobbet själv, arbetstidskostnaden. Materialet behöver du i alla fall, hur många kronor tjänar du på om du köper samma typ av material som verkstaden använder. För du menar väl inte att du skall köpa "billigt" material.
Pi du har helt rätt när det gäller Mekonomen, de är ofta inte billiga, men det går ju utmärkt att kolla med andra auktoriserade verkstäder.
Jag lämnade en Saab till märkesverkstaden för byte av en xenonlampa som enligt boken nödvändigtvis måste göras på en Saabverkstad.
Jag har skrivit om det tidigare, men kortfattat gick det till så att han kopplade till instrumentet och konstaterade att vänster lampa var trasig! Det visste jag, det var därför jag åkte dit, men det kostade ca 1600:- med motorklubbens rabatt!
Jag har bytt många xenonlampor efter detta, på vissa bilar kan det vara lite knöligt, men det är det med konv. lampor också.
På Saab är det rent tjuveri, man byter lampa på fyra minuter!
Jag anlitar sedan flera år en allmänbilsverkstad med gott rykte och de är bättre än märkesverkstaden.
Märkesverkstaden ville inte byta olja i automaten trots att Aisin föreskrev det. Efter påpekande om detta gick de med på det och tappade ur oljan och fyllde på ny. Likadant på Volvo, samma beteende, men ännu värre, de påstod med bestämdhet att oljan aldrig behövde bytas!
Med deras metoder byts endast hälften av oljan!
Allbilsverkstaden jag utnyttjar har en specialutrustning som tappar ur all olja, tvättar lådan och fyller med ny olja.
De är, till skillnad från märkesverkstäderna på orten, helt införstådda med service på automatlådor.
Det är skillnad på verkstäder, men lita för sjutton inte på att märkesverkstäder är kunniga på sitt jobb.
Kompisen har varit i konflikt med märkesverkstaden flera gånger med sin Alltrac och lämnar nu till en allbilsverkstad och är nöjd, de kan mer!
Men har man en sällsynt, lite mer ovanlig bil är det naturligtvis annaorlunda.
Det är ju upp till var och en att kolla priserna och naturligtvis är inte märkesverkstäderna dåliga generellt.
Men man bör ta in priser från flera och kolla kundnöjdhet.
Saabnisse du kom billigt undan med 1600 kr för byte av xenon lampa inklusive lampa. Hos Audi kostade den 1951 kr bara själva lampan och en tusenlapp för att byta den. Fick dock 20 % rabatt så det blev 2500 kr totalt rena rånet. Auktoriserad Audi verkstad.
Läs och lär vad saabnisse berättar. Strålkastarlamporna är jättebesvärliga att byta i vissa bilar men jätteenkla i andra. Xenon eller halogenlampor gör ingen skillnad. Är du osäker - sök en instruktionsfilm på youtube. Köp en xenonlampa på valfri tillbehörsfirma. Byt själv och köp godis för pengarna du sparat.
Minimats, men jag fick närmare 800:- i rabatt på lampbytet!
Hur sjutton kan man ge en sådan rabatt?
Det betyder att det finns väldiga marginaler som de som inte är med i någon organisation få betala!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.