Jag kör just nu på Dunlop, som av någon anledning inte testas.
Jag har provat nästan alla av de däck som ingår i ViBs test, men jag vill inte uttala mig om resultatet.
Men döm själv, https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/allt-om-sommardack-dackbyte-markning-och-tester#new
Uppdaterat: 2024-03-27 15:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Varför vill du inte uttala dig?
Jag har läst testerna du hänvisar till men har ingen egen kunskap och erfarenhet så då kan jag bara gå på testresultat.
Varför vill du inte uttala dig?
Jag har läst testerna du hänvisar till men har ingen egen kunskap och erfarenhet så då kan jag bara gå på testresultat.
Därför att de flesta har olika värderingar av däckens egenskaper.0
Jag har alltid köpt dyra däck och kan tala om vad just jag tycker, men det är enbart subjektivt.
Pirelli= buller
Continental=bra, men dålig slitstyrka
Michelin= gillade jag, just inga problem
God Year= samma som Michelin, något tystare
Dunlop=har jag nu, ungefär som Good Year.
Du får läsa på vad tidningarna skriver i sina mer ingående tester.
F.ö. har Pi helt rätt, lägger man några kronor mer för ett känt märke spelar det nog ingen roll vad du väljer.
Uppdaterat: 2024-03-28 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Continentals premium contact 7 och deras ecocontact 6. Är den ena att föredra framför den andra?
Jag har haft Eco contact 6.
Jag bytte ut dem mot GoodYear Effecientgrip 2 SUV (215/60 R17).
Inte för att de var slut, det fanns liv kvar i dem. Utan för att jag inte stod ut med dem längre.
De var bullriga, stötiga och värst av allt: vattenplanade för tidigt.
GoodYear är tystare, mjukare, mer komfortabla och är mer motståndskraftiga mot vattenplaning. Dessutom har de förhållandevis lågt rullmotstånd, bättre än många andra premiumdäck.
Min upplevelse bekräftas även av tester.
Jag nöjer mig inte enbart med svenska tester (ViB, Aftonbladet, Teknikens Värld), jag läser tyska, engelska, polska m.fl. Då får man en samlad bild.
GoodYear har bra motstånd mot vattenplaning och ger mycket god kontroll/styrning i vått väglag. Samt lågt rullmotstånd och bra komfort.
Dessutom visar tyska tester att de har lågt slitage (ja tyskarna testar slitage, det gör inte svenska och engelska tester).
GoodYear är lite sämre på torrt än Continental (och flera andra premiumdäck) men bättre i vått. Däck är alltid en kompromiss, så man bör köpa däck utifrån de egenskaper som man prioriterar.
jungfrun skrev:
Continentals premium contact 7 och deras ecocontact 6. Är den ena att föredra framför den andra?
Tack för bra svar. Ska kolla upp detta.
Jag har haft Eco contact 6.
Jag bytte ut dem mot GoodYear Effecientgrip 2 SUV (215/60 R17).
Inte för att de var slut, det fanns liv kvar i dem. Utan för att jag inte stod ut med dem längre.
De var bullriga, stötiga och värst av allt: vattenplanade för tidigt.
GoodYear är tystare, mjukare, mer komfortabla och är mer motståndskraftiga mot vattenplaning. Dessutom har de förhållandevis lågt rullmotstånd, bättre än många andra premiumdäck.
Min upplevelse bekräftas även av tester.
Jag nöjer mig inte enbart med svenska tester (ViB, Aftonbladet, Teknikens Värld), jag läser tyska, engelska, polska m.fl. Då får man en samlad bild.
GoodYear har bra motstånd mot vattenplaning och ger mycket god kontroll/styrning i vått väglag. Samt lågt rullmotstånd och bra komfort.
Dessutom visar tyska tester att de har lågt slitage (ja tyskarna testar slitage, det gör inte svenska och engelska tester).
GoodYear är lite sämre på torrt än Continental (och flera andra premiumdäck) men bättre i vått. Däck är alltid en kompromiss, så man bör köpa däck utifrån de egenskaper som man prioriterar.
jungfrun skrev:
Continentals premium contact 7 och deras ecocontact 6. Är den ena att föredra framför den andra?
Tack för bra svar. Ska kolla upp detta.
Jag har haft Eco contact 6.
Jag bytte ut dem mot GoodYear Effecientgrip 2 SUV (215/60 R17).
Inte för att de var slut, det fanns liv kvar i dem. Utan för att jag inte stod ut med dem längre.
De var bullriga, stötiga och värst av allt: vattenplanade för tidigt.
GoodYear är tystare, mjukare, mer komfortabla och är mer motståndskraftiga mot vattenplaning. Dessutom har de förhållandevis lågt rullmotstånd, bättre än många andra premiumdäck.
Min upplevelse bekräftas även av tester.
Jag nöjer mig inte enbart med svenska tester (ViB, Aftonbladet, Teknikens Värld), jag läser tyska, engelska, polska m.fl. Då får man en samlad bild.
GoodYear har bra motstånd mot vattenplaning och ger mycket god kontroll/styrning i vått väglag. Samt lågt rullmotstånd och bra komfort.
Dessutom visar tyska tester att de har lågt slitage (ja tyskarna testar slitage, det gör inte svenska och engelska tester).
GoodYear är lite sämre på torrt än Continental (och flera andra premiumdäck) men bättre i vått. Däck är alltid en kompromiss, så man bör köpa däck utifrån de egenskaper som man prioriterar.
Generellt kan sägas:
Continental - bra grepp, med tvekan för EcoContact, bra bromsning men finns bättre på kontroll/undanmanöver. Bullriga och stötiga. Ok slitage.
Pirelli - bra körkänsla, bra kontroll/undanmanövrar. Nya P7 C2 har goda egenskaper i vått, motstår vattenplaning bra, bättre än föregångaren. Bra komfort. Lik GoodYear men slits snabbare, dock har något högre skärpa för den aktiva föraren. Men P7 C2 är ett touringdäck, inte sportdäck så fokus är ändå på komfort.
Michelin - bromsar bra i vått och torrt, bra dragkraft. Något långsammare/sävligare än konkurrenterna i undanmanöverprov. Bra komfort. Lågt slitage. Lågt rullmotstånd. Håller längre än konkurrenterna.
Nokian Blue - bra grepp vått och torrt, bra motstånd mot vattenplaning. Bra komfort. Jämna, bra egenskaper. Men - högt slitage, slits fortare än andra premiumdäck vilket ger hög milkostnad.
Bridgestone - lågt rullmotstånd, nya generationen Turanza 6 tillhör de bättre på lågt slitage, en förbättring mot tidigare Bridgestone. Egenskaperna på torr väg tillhör de främsta, men på vått är de inte lika bra som GoodYear, Michelin, Pirelli. Vattenplanar tidigare.
Men ändå fullt godkända på vått.
Det är de däckfabrikat som räknas som premium för sommardäck.
I mellanklassen hittar vi flera intressanta tillverkare, med något lägre priser än premium.
Sydkoreaner:
Hankook Ventus 4 - Bra och stabila på torrt, i broms och kontroll, tappar dock något på vått jämfört med premium (men är fullt godkända). Ok slitage.
Ok rullmotstånd och komfort. Prisvärda.
Kumho HS52 - ett lyft jämfört med föregångaren 51, särskilt på vått. Lika bra som Hankook på torrt, men något bättre på vått.
Något bristande i komfort.
Japaner:
Falken - utmärkta egenskaper på vått med framförallt bra motstånd mot vattenplaning, bättre än flera premiumdäck. Bra grepp på torrt. Något stötiga, komforten lägre än flera premium. Något sävliga i undanmanöverprov, men mer skärpa där på torrt än vått.
Ok slitage.
Främsta nackdel: Högt rullmotstånd.
Överlag prisvärda.
Yokohama - utmärkta egenskaper på torrt, bra grepp, körkänsla, god komfort, ok rullmotstånd, ok broms och körkänsla på vått.
Främsta nackdel: Vattenplanar tidigare än premiumdäck och även än andra mellanklassdäck.
År efter år hamnar Yokohama i botten av vattenplaningstesterna.
Det är lite synd, att de inte löst detta än.
Vissa modeller - deras sportdäck - har dessutom högt slitage. Men touringdäcken har ok slitage.
Toyo - Proxes Comfort är komfortabla, låg ljudnivå, mjuka, bra broms och körkänsla på torr väg.
På vått är de medelbra på vattenplaning, inte bland de bästa men inte bland de sämsta heller. Relativt lågt rullmotstånd. Helt ok slitage.
Prisvärda! Ofta billigare än Falken och Yokohama.
Firestone Roadhawk 2 - detta är Bridgestones mellanklassmärke, så jag räknar det som japanskt fast det är ett amerikanskt varumärke.
Gamla Roadhawk hade ojämna egenskaper , men nya har gjort bra ifrån sig i tester.
Mönstret liknar Bridgestone Turanza 5 så jag tror detta är en ompaketering av det, dvs förra generationen Turanza. Bra jämna egenskaper. Lågt rullmotstånd. Något sämre än Turanza 6. Inget spetsdäck, men prisvärt.
Franska:
Klébér & BF Goodrich - från Michelin, lite som ”Michelin Jnr”. Fokus på lågt slitage, lågt rullmotstånd, hög komfort - lågt buller. Den främsta skillnaden mellan Klébér och BF Goodrich är att Kléber är något bättre på broms torrt/vått och BF Goodrich har prioriterat körkänsla och kontroll istället. Prisvärda.
Tyska:
Unioyal - ”rain tyre”. Continentalgruppens regndäck. Utmärkt motstånd mot vattenplaning, exemplariskt. Bra grepp och körkänsla på vått.
Men egenskaperna på torrt är lägre än medel.
Något högt slitage.
Fulda:
Bra och trygga däck, inte spetskompetens men bra balanserade däck, medel på alla underlag. Trygga.
Görs av GoodYear, och har inte GoodYears spets på vått. Men bra för priset.
Övriga:
GT Tires/Giti: Deras H2 är i lägre mellanklassen/övre budgetklassen och har jämna goda egenskaper. Märket har huvudkontor i Singapore men utvecklas i Tyskland.
Stabila egenskaper på vått och torrt, ok slitage.
Väldigt prisvärda.
Främsta nackdel: finns indikationer på att de är mer temperaturkänsliga än flera andra, dvs försämras mer i kall väderlek.
Dunlop - det finns några tyska tester, men Dunlop har inte lanserat ett nytt däck på flera år. GoodYear äger varumärket för Europa och Nordamerika. För Asien ägs varumärket av japanska Sumitomo, som tillverkar Falken däck.
Jag skulle säga att GoodYear inte verkar satsa på Dunlop. Det är äldre konstruktioner och konkurrenterna har gått framåt. Dunlop är i starkt behov av nya modeller.
I sammanhanget kan nämnas att GoodYear köpt mellanklasstillverkaren Cooper som även gör Avon. Cooper är bättre på SUV- och terrängdäck, men har även ett utbud för personbilar - som dock inte brukar lyckas bra i tester. Främsta problemet är våtgreppet.
Vredestein kan vi nämna också, den nederländske tillverkaren som ägs av den indiske jätten Apollo.
Vredestein har bra grepp, mycket bra i väta med god motståndskraft mot vattenplaning.
Men, deras touringdäck - Ultrac - har högt slitage. Och i tester som även tar hänsyn till slitage så hamnar Vredestein långt ner i tabellen. Det goda greppet och förhållandevis lågt pris motväger inte att däcket slits fort och därmed behöver bytas tidigare än många andra. Det finns bättre alternativ.
Jag har en helt vanlig Qashqai ( ingen fyrhjulsdrift) .
Den räknas väl inte direkt som SUV då? Utan bara som ”personbil”?
Jag har en Captur - en mini-SUV - med dimensionen 215/60 R17. Jag har valt SUV-varianten av GoodYear då de har ett extra internt lager och är därmed extra tåliga.
Egenskaperna i övrigt motsvarar icke-SUV versionen, förutom att det extra lagret gör däcket något tyngre så rullmotståndet blir något högre. Men greppet är helt motsvarande. Precis samma mönster osv som icke-SUV. Skillnaden är just det extra lagret i intern uppbyggnad. Jag kör en del på dåliga vägar, ibland vägar som kan ifrågasättas om det verkligen är vägar :), så jag kände jag behövde den extra tåligheten.
Med allt fler potthål och vägskador på vanliga vägar och att jag är dålig på att undvika dem så ville jag ha extra tålighet.
Ett test säger inte allt, för testare har olika prioriteringar. Jämför vi Aftonbladet vs Vi Bilägare så har Aftonbladet/Robert Collin fokus på däckens körkänsla och hanterbarhet i däckens gränssituationer, hur väl däcket kommunicerar med föraren, hur kontrollerat det är och hur det svarar på styrning osv när man pressar däcket.
Vi Bilägare testar det med, men lägger mer fokus vid broms.
Säg att vi har två däck: A och B.
A bromsar utmärkt på vått och torrt, men är inte lika bra på kontroll och hanterbarhet i svängar/undanmanövrar när man pressar däcket.
B har utmärkt körkänsla, svarar snabbt på styrning, kommunicerar tydligt och lätt med föraren osv. Men bromsar något sämre.
Båda däcken testas av Aftonbladet och Vi Bilägare.
Däck A vinner hos Vi Bilägare.
Däck B vinner hos Aftonbladet.
Därför ska man läsa så många tester som möjligt för att få en samlad bild.
I Vi Bilägares test vinner Continental Premium Contact 7.
I Aftonbladets test vinner däremot GoodYear Efficient Grip 2 (som hamnar i mitten i Vi Bilägares test). Aftonbladet skriver bl.a. ”idiotsäkert att köra i vått”.
Premium Contact var inte med i Aftonbladets test, de testade Ultra Contact istället. Det tappar mot GoodYear framförallt för att det släpper för tidigt i kurvor, framförallt på vått och är inte lika lätthanterligt, och det vattenplanar tidigt. På torrt är det bra, men GoodYear är lika bra på torrt och är lättare/säkrare att kontrollera på vått och är mer motståndskraftig mot vattenplaning. Därför vinner det Aftonbladets test.
Vi Bilägare berömmer GoodYears grepp på vått, men menar att andra är bättre på torrt och har kortare bromssträckor.
Ett däck som gillas av båda publikationerna är Nokian Hakka Blue 3. Ingen testvinnare, men högt i listan. Dock visar tyska tester att Nokians däck har högt slitage (som svenska tester inte testar, troligen för det är dyrt och tidskrävande).
Jag tror fortfarande den uppfattningen att om man som normal-konsument bara väljer ett s k premium-däck så är man i hamn. Även billigare kan säkert fungera Ok men då kanske man måste läsa på lite mera.
Jag tror fortfarande den uppfattningen att om man som normal-konsument bara väljer ett s k premium-däck så är man i hamn. Även billigare kan säkert fungera Ok men då kanske man måste läsa på lite mera.
Det beror på vilka egenskaper man prioriterar, även om alla premiumdäck kan sägas vara bra - så finns det skillnader mellan dem.
Jag bytte från Continental till GoodYear för att jag prioriterar våtgrepp och framförallt förmågan att motstå vattenplaning, samt god komfort. Sen vill jag ha lågt slitage också.
Jag tror fortfarande den uppfattningen att om man som normal-konsument bara väljer ett s k premium-däck så är man i hamn. Även billigare kan säkert fungera Ok men då kanske man måste läsa på lite mera.
+100 Instämmer! Premiumdäcken kan aldrig vara riktigt dåliga, utan en bra kompromiss vad gäller vägegenskaper.
Men premiumdäck har olika egenskaper, de är inte identiska. Man bör välja däck efter de vägar man kör, den körstil man har och de egenskaper man prioriterar.
Mellanprisdäck är också i regel bra, jag har gett flera exempel på prisvärda sådana.
Det man framförallt bör undvika är lågpris/budget/ekonomidäck.
Det enda lågpris jag skulle säga är okej, är Sava/Debica. GoodYears budgetmärke. För de har fullt godkänt motstånd mot vattenplaning.
Men jämfört med premium, ja även mellanklass, så har de högre buller, sämre komfort, tappar spåret lättare i undanmanövrar, är mer svårkontrollerade osv. För den som kör lugnt, och inte har råd med bättre, så är Sava/Debica godkänt.
Lågpris Kina skulle jag aldrig köpa, för stor variation i egenskaper och i de fall där de lyckas få till anständigt grepp så har de väldigt högt slitage. Eller så har de fullt godkänt slitage, men uselt grepp.
Kineserna har en bit kvar…
Vilket jobb Raphael. Har vid ett köp av en MB E klass för tre och ett halvt år sedan dubbdäck och till våren Vredestein Ultrac Satin vid förhandling. Dubbdäck har själv inte köpt sen 1988 och de senaste 20 åren kört med Conti TS versioner året om, vilket fungerat utmärkt här på västkusten.
Min merca ser sällan kurvor utan går i 120 mellan Lund och Borås då och då. Trots 1000mil/år och tre säsonger med Vredestein så märktes slitaget nu när jag skiftade däck. Det har varit skönt att slippa skifta däck 2ggr/år så jag får se om det blir europeiska vinterdäck nästa gång.
Conti TS versionerna har alltid fått bra resultat i vattenplaning och då vi sällan har snö här och jag inte behöver bilen i jobbet så har dom passat mig.
Det man bör vara uppmärksam på när man köper nya sommardäck, är att de ska vara anpassade för europeiska vägar och klimat.
Det förekommer att mindre seriösa handlare sidoimporterar däck anpassade för Asien och de är inte lämpliga för Europa. Detta görs för att de är billigare.
Däcktillverkare gör samma däckmodell för olika marknader. Eftersom klimat, vägar och kundernas krav skiljer sig åt så har tillverkarna olika gummiblandningar för olika marknader.
Däcken heter samma sak och har samma mönster, det som skiljer är gummiblandningen.
T.ex. i Sydostasien har de högre sommartemperaturer och helt annan luftfuktighet än i Europa. Dessutom vill kunderna ha lång livslängd och efterfrågar inte våtgrepp på samma sätt som i Europa.
Jag läste en recension nyligen från en missnöjd köpare av Klébér HP4. Han tyckte att det var bullrigt och obekvämt. Den recensionen stack ut för de andra kundrecensionerna var väldigt positiva över god komfort och låg ljudnivå.
Men så ser jag i hans recension att hans Klébér var ”Made in Indonesia”.
Alla Klébér för den europeiska marknaden tillverkas i Michelins fabriker i Frankrike.
Han hade alltså köpt Klébér anpassat för den asiatiska marknaden.
En mindre seriös handlare hade gjort sidoimport från Asien för att kunna sälja däcket billigare. Däck tillverkade i Europa för Europa är dyrare.
Sommardäcken på.
Good Year Efficient Grip 2 SUV är en dröm att köra på.
Mjuka, komfortabla, och inte alls bullriga. Äkta och stabila komfortdäck som känns väldigt trygga i regn, med mycket bra motstånd mot vattenplaning jämfört med en del andra däck jag kört med.
Kör också på nya Goodyear sommardäck men nog gick bilen lite tystare med de dubbfria vinterdäcken ifrån samma tillverkare.
F ö inget att klaga på och detta med att sommardäcken är lite ljudligare än de dubbfria däcken är ju ingen nyhet.
Det beror på vilka dubbfria.
Nokian Hakka R3 är då inte speciellt tysta av sig. De låter nästan som dubbdäck med ett vinande ljud.
Tydligen skall de nyaste, R5, blivit betydligt tystare.
Nu blev det ju Continentaldäcken eftersom det redan var beställt och bokat. Blev dock väldigt sugen på de du nämnde.. Det var ganska exakt i samma prisklass också. En annan gång.
Raphael skrev:
Sommardäcken på.
Good Year Efficient Grip 2 SUV är en dröm att köra på.
Mjuka, komfortabla, och inte alls bullriga. Äkta och stabila komfortdäck som känns väldigt trygga i regn, med mycket bra motstånd mot vattenplaning jämfört med en del andra däck jag kört med.
Nu blev det ju Continentaldäcken eftersom det redan var beställt och bokat. Blev dock väldigt sugen på de du nämnde.. Det var ganska exakt i samma prisklass också. En annan gång.
Raphael skrev:
Sommardäcken på.
Good Year Efficient Grip 2 SUV är en dröm att köra på.
Mjuka, komfortabla, och inte alls bullriga. Äkta och stabila komfortdäck som känns väldigt trygga i regn, med mycket bra motstånd mot vattenplaning jämfört med en del andra däck jag kört med.
Har kört Conti och Goodyear dubbfria de senaste åren och båda dessa har varit tystare än sommardäcken - inte så konstigt när vinterdäcken har betydligt mjukare körbana även om mönstret är lite grövre.
Ska man köpa däck ska man köpa dyra premiumdäck som blir billigast att köra på.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 är det däck som är bästa valet enligt Motormännens test, se nedan. GoodYear håller längst och rullar lättast och sparar därmed både bränsle och miljö genom att de är slitstarka. Även Continental och Michelin presterar bra.
Det är inte Motormännens test, det är tyska ADAC:s test. Och GoodYear vann inte testet. Däremot tar Motormännen upp GoodYear som ett räkneexempel för att visa varför ett dyrare däck men med lågt slitage ger lägre totalkostnader jämfört med ett billigare däck med högre slitage.
De tre bästa hos ADAC i dimension 215/55 R17 var Continental, Michelin och Kumho.
Däremot vann GoodYear i Aftonbladets test.
Som jag har sagt flera gånger: Man bör läsa flera däcktester.
De ger lite olika resultat - framförallt för att olika däcktestare prioriterar olika egenskaper.
GoodYear är ingen testvinnare på torrt, det är våtegenskaper, hög slitstyrka och lågt rullmotstånd som prioriterats. Samt det har hög komfort.
Aftonbladet prioriterar särskilt köregenskaperna, styrkänslan, uppträdandet i krissituationer, kontroll när man kör på däckens gräns och även uppträdandet när däcket släpper. Allt detta var fördelar för GoodYear, särskilt på vått.
Lågt rullmotstånd är i konflikt till bra grepp.
Det som är imponerande med GoodYear är att de har lyckats ge ett lågt rullmotstånd och samtidigt bra våtgrepp och motståndskraft mot vattenplaning.
Det finns de som har bättre grepp, men de har alla högre rullmotstånd.
Och det finns flera däck som har lika lågt rullmotstånd som GoodYear, och även lägre.
Men som inte alls greppar lika bra.
Så GoodYear har gjort en väldigt bra kompromiss mellan olika egenskaper. Som iaf passar mig.
Jag är väldigt nöjd med dem.
Kommentarer
Jag kör just nu på Dunlop, som av någon anledning inte testas.
Jag har provat nästan alla av de däck som ingår i ViBs test, men jag vill inte uttala mig om resultatet.
Men döm själv, https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/allt-om-sommardack-dackbyte-markning-och-tester#new
Varför vill du inte uttala dig?
Jag har läst testerna du hänvisar till men har ingen egen kunskap och erfarenhet så då kan jag bara gå på testresultat.
Köper du s k premium-däck så är nog i regel skillnaderna relativt små under vanlig körning.
Gissning är att Eco däcken är hårdare och bullrar mera, men lite snålare och kanske håller längre.
Därför att de flesta har olika värderingar av däckens egenskaper.0
Jag har alltid köpt dyra däck och kan tala om vad just jag tycker, men det är enbart subjektivt.
Pirelli= buller
Continental=bra, men dålig slitstyrka
Michelin= gillade jag, just inga problem
God Year= samma som Michelin, något tystare
Dunlop=har jag nu, ungefär som Good Year.
Du får läsa på vad tidningarna skriver i sina mer ingående tester.
F.ö. har Pi helt rätt, lägger man några kronor mer för ett känt märke spelar det nog ingen roll vad du väljer.
Goodyear tycker jag ger bäst balans. Prestandan ligger strax under de bästa(Continental/Michelin) men de är märkbart tystare och bekvämare.
Jag har haft Eco contact 6.
Jag bytte ut dem mot GoodYear Effecientgrip 2 SUV (215/60 R17).
Inte för att de var slut, det fanns liv kvar i dem. Utan för att jag inte stod ut med dem längre.
De var bullriga, stötiga och värst av allt: vattenplanade för tidigt.
GoodYear är tystare, mjukare, mer komfortabla och är mer motståndskraftiga mot vattenplaning. Dessutom har de förhållandevis lågt rullmotstånd, bättre än många andra premiumdäck.
Min upplevelse bekräftas även av tester.
Jag nöjer mig inte enbart med svenska tester (ViB, Aftonbladet, Teknikens Värld), jag läser tyska, engelska, polska m.fl. Då får man en samlad bild.
GoodYear har bra motstånd mot vattenplaning och ger mycket god kontroll/styrning i vått väglag. Samt lågt rullmotstånd och bra komfort.
Dessutom visar tyska tester att de har lågt slitage (ja tyskarna testar slitage, det gör inte svenska och engelska tester).
GoodYear är lite sämre på torrt än Continental (och flera andra premiumdäck) men bättre i vått. Däck är alltid en kompromiss, så man bör köpa däck utifrån de egenskaper som man prioriterar.
Generellt kan sägas:
Continental - bra grepp, med tvekan för EcoContact, bra bromsning men finns bättre på kontroll/undanmanöver. Bullriga och stötiga. Ok slitage.
Pirelli - bra körkänsla, bra kontroll/undanmanövrar. Nya P7 C2 har goda egenskaper i vått, motstår vattenplaning bra, bättre än föregångaren. Bra komfort. Lik GoodYear men slits snabbare, dock har något högre skärpa för den aktiva föraren. Men P7 C2 är ett touringdäck, inte sportdäck så fokus är ändå på komfort.
Michelin - bromsar bra i vått och torrt, bra dragkraft. Något långsammare/sävligare än konkurrenterna i undanmanöverprov. Bra komfort. Lågt slitage. Lågt rullmotstånd. Håller längre än konkurrenterna.
Nokian Blue - bra grepp vått och torrt, bra motstånd mot vattenplaning. Bra komfort. Jämna, bra egenskaper. Men - högt slitage, slits fortare än andra premiumdäck vilket ger hög milkostnad.
Bridgestone - lågt rullmotstånd, nya generationen Turanza 6 tillhör de bättre på lågt slitage, en förbättring mot tidigare Bridgestone. Egenskaperna på torr väg tillhör de främsta, men på vått är de inte lika bra som GoodYear, Michelin, Pirelli. Vattenplanar tidigare.
Men ändå fullt godkända på vått.
Det är de däckfabrikat som räknas som premium för sommardäck.
I mellanklassen hittar vi flera intressanta tillverkare, med något lägre priser än premium.
Sydkoreaner:
Hankook Ventus 4 - Bra och stabila på torrt, i broms och kontroll, tappar dock något på vått jämfört med premium (men är fullt godkända). Ok slitage.
Ok rullmotstånd och komfort. Prisvärda.
Kumho HS52 - ett lyft jämfört med föregångaren 51, särskilt på vått. Lika bra som Hankook på torrt, men något bättre på vått.
Något bristande i komfort.
Japaner:
Falken - utmärkta egenskaper på vått med framförallt bra motstånd mot vattenplaning, bättre än flera premiumdäck. Bra grepp på torrt. Något stötiga, komforten lägre än flera premium. Något sävliga i undanmanöverprov, men mer skärpa där på torrt än vått.
Ok slitage.
Främsta nackdel: Högt rullmotstånd.
Överlag prisvärda.
Yokohama - utmärkta egenskaper på torrt, bra grepp, körkänsla, god komfort, ok rullmotstånd, ok broms och körkänsla på vått.
Främsta nackdel: Vattenplanar tidigare än premiumdäck och även än andra mellanklassdäck.
År efter år hamnar Yokohama i botten av vattenplaningstesterna.
Det är lite synd, att de inte löst detta än.
Vissa modeller - deras sportdäck - har dessutom högt slitage. Men touringdäcken har ok slitage.
Toyo - Proxes Comfort är komfortabla, låg ljudnivå, mjuka, bra broms och körkänsla på torr väg.
På vått är de medelbra på vattenplaning, inte bland de bästa men inte bland de sämsta heller. Relativt lågt rullmotstånd. Helt ok slitage.
Prisvärda! Ofta billigare än Falken och Yokohama.
Firestone Roadhawk 2 - detta är Bridgestones mellanklassmärke, så jag räknar det som japanskt fast det är ett amerikanskt varumärke.
Gamla Roadhawk hade ojämna egenskaper , men nya har gjort bra ifrån sig i tester.
Mönstret liknar Bridgestone Turanza 5 så jag tror detta är en ompaketering av det, dvs förra generationen Turanza. Bra jämna egenskaper. Lågt rullmotstånd. Något sämre än Turanza 6. Inget spetsdäck, men prisvärt.
Franska:
Klébér & BF Goodrich - från Michelin, lite som ”Michelin Jnr”. Fokus på lågt slitage, lågt rullmotstånd, hög komfort - lågt buller. Den främsta skillnaden mellan Klébér och BF Goodrich är att Kléber är något bättre på broms torrt/vått och BF Goodrich har prioriterat körkänsla och kontroll istället. Prisvärda.
Tyska:
Unioyal - ”rain tyre”. Continentalgruppens regndäck. Utmärkt motstånd mot vattenplaning, exemplariskt. Bra grepp och körkänsla på vått.
Men egenskaperna på torrt är lägre än medel.
Något högt slitage.
Fulda:
Bra och trygga däck, inte spetskompetens men bra balanserade däck, medel på alla underlag. Trygga.
Görs av GoodYear, och har inte GoodYears spets på vått. Men bra för priset.
Övriga:
GT Tires/Giti: Deras H2 är i lägre mellanklassen/övre budgetklassen och har jämna goda egenskaper. Märket har huvudkontor i Singapore men utvecklas i Tyskland.
Stabila egenskaper på vått och torrt, ok slitage.
Väldigt prisvärda.
Främsta nackdel: finns indikationer på att de är mer temperaturkänsliga än flera andra, dvs försämras mer i kall väderlek.
Dunlop - det finns några tyska tester, men Dunlop har inte lanserat ett nytt däck på flera år. GoodYear äger varumärket för Europa och Nordamerika. För Asien ägs varumärket av japanska Sumitomo, som tillverkar Falken däck.
Jag skulle säga att GoodYear inte verkar satsa på Dunlop. Det är äldre konstruktioner och konkurrenterna har gått framåt. Dunlop är i starkt behov av nya modeller.
I sammanhanget kan nämnas att GoodYear köpt mellanklasstillverkaren Cooper som även gör Avon. Cooper är bättre på SUV- och terrängdäck, men har även ett utbud för personbilar - som dock inte brukar lyckas bra i tester. Främsta problemet är våtgreppet.
Jag har en helt vanlig Qashqai ( ingen fyrhjulsdrift) .
Den räknas väl inte direkt som SUV då? Utan bara som ”personbil”?
Vredestein kan vi nämna också, den nederländske tillverkaren som ägs av den indiske jätten Apollo.
Vredestein har bra grepp, mycket bra i väta med god motståndskraft mot vattenplaning.
Men, deras touringdäck - Ultrac - har högt slitage. Och i tester som även tar hänsyn till slitage så hamnar Vredestein långt ner i tabellen. Det goda greppet och förhållandevis lågt pris motväger inte att däcket slits fort och därmed behöver bytas tidigare än många andra. Det finns bättre alternativ.
Jag har en Captur - en mini-SUV - med dimensionen 215/60 R17. Jag har valt SUV-varianten av GoodYear då de har ett extra internt lager och är därmed extra tåliga.
Egenskaperna i övrigt motsvarar icke-SUV versionen, förutom att det extra lagret gör däcket något tyngre så rullmotståndet blir något högre. Men greppet är helt motsvarande. Precis samma mönster osv som icke-SUV. Skillnaden är just det extra lagret i intern uppbyggnad. Jag kör en del på dåliga vägar, ibland vägar som kan ifrågasättas om det verkligen är vägar :), så jag kände jag behövde den extra tåligheten.
Med allt fler potthål och vägskador på vanliga vägar och att jag är dålig på att undvika dem så ville jag ha extra tålighet.
Ett test säger inte allt, för testare har olika prioriteringar. Jämför vi Aftonbladet vs Vi Bilägare så har Aftonbladet/Robert Collin fokus på däckens körkänsla och hanterbarhet i däckens gränssituationer, hur väl däcket kommunicerar med föraren, hur kontrollerat det är och hur det svarar på styrning osv när man pressar däcket.
Vi Bilägare testar det med, men lägger mer fokus vid broms.
Säg att vi har två däck: A och B.
A bromsar utmärkt på vått och torrt, men är inte lika bra på kontroll och hanterbarhet i svängar/undanmanövrar när man pressar däcket.
B har utmärkt körkänsla, svarar snabbt på styrning, kommunicerar tydligt och lätt med föraren osv. Men bromsar något sämre.
Båda däcken testas av Aftonbladet och Vi Bilägare.
Däck A vinner hos Vi Bilägare.
Däck B vinner hos Aftonbladet.
Därför ska man läsa så många tester som möjligt för att få en samlad bild.
I Vi Bilägares test vinner Continental Premium Contact 7.
I Aftonbladets test vinner däremot GoodYear Efficient Grip 2 (som hamnar i mitten i Vi Bilägares test). Aftonbladet skriver bl.a. ”idiotsäkert att köra i vått”.
Premium Contact var inte med i Aftonbladets test, de testade Ultra Contact istället. Det tappar mot GoodYear framförallt för att det släpper för tidigt i kurvor, framförallt på vått och är inte lika lätthanterligt, och det vattenplanar tidigt. På torrt är det bra, men GoodYear är lika bra på torrt och är lättare/säkrare att kontrollera på vått och är mer motståndskraftig mot vattenplaning. Därför vinner det Aftonbladets test.
Vi Bilägare berömmer GoodYears grepp på vått, men menar att andra är bättre på torrt och har kortare bromssträckor.
Ett däck som gillas av båda publikationerna är Nokian Hakka Blue 3. Ingen testvinnare, men högt i listan. Dock visar tyska tester att Nokians däck har högt slitage (som svenska tester inte testar, troligen för det är dyrt och tidskrävande).
Vad Raphael inte vet om däck, är inte värt att veta...
Jag tror fortfarande den uppfattningen att om man som normal-konsument bara väljer ett s k premium-däck så är man i hamn. Även billigare kan säkert fungera Ok men då kanske man måste läsa på lite mera.
Det beror på vilka egenskaper man prioriterar, även om alla premiumdäck kan sägas vara bra - så finns det skillnader mellan dem.
Jag bytte från Continental till GoodYear för att jag prioriterar våtgrepp och framförallt förmågan att motstå vattenplaning, samt god komfort. Sen vill jag ha lågt slitage också.
+100 Instämmer! Premiumdäcken kan aldrig vara riktigt dåliga, utan en bra kompromiss vad gäller vägegenskaper.
Men premiumdäck har olika egenskaper, de är inte identiska. Man bör välja däck efter de vägar man kör, den körstil man har och de egenskaper man prioriterar.
Mellanprisdäck är också i regel bra, jag har gett flera exempel på prisvärda sådana.
Det man framförallt bör undvika är lågpris/budget/ekonomidäck.
Det enda lågpris jag skulle säga är okej, är Sava/Debica. GoodYears budgetmärke. För de har fullt godkänt motstånd mot vattenplaning.
Men jämfört med premium, ja även mellanklass, så har de högre buller, sämre komfort, tappar spåret lättare i undanmanövrar, är mer svårkontrollerade osv. För den som kör lugnt, och inte har råd med bättre, så är Sava/Debica godkänt.
Lågpris Kina skulle jag aldrig köpa, för stor variation i egenskaper och i de fall där de lyckas få till anständigt grepp så har de väldigt högt slitage. Eller så har de fullt godkänt slitage, men uselt grepp.
Kineserna har en bit kvar…
Vilket jobb Raphael. Har vid ett köp av en MB E klass för tre och ett halvt år sedan dubbdäck och till våren Vredestein Ultrac Satin vid förhandling. Dubbdäck har själv inte köpt sen 1988 och de senaste 20 åren kört med Conti TS versioner året om, vilket fungerat utmärkt här på västkusten.
Min merca ser sällan kurvor utan går i 120 mellan Lund och Borås då och då. Trots 1000mil/år och tre säsonger med Vredestein så märktes slitaget nu när jag skiftade däck. Det har varit skönt att slippa skifta däck 2ggr/år så jag får se om det blir europeiska vinterdäck nästa gång.
Conti TS versionerna har alltid fått bra resultat i vattenplaning och då vi sällan har snö här och jag inte behöver bilen i jobbet så har dom passat mig.
Det man bör vara uppmärksam på när man köper nya sommardäck, är att de ska vara anpassade för europeiska vägar och klimat.
Det förekommer att mindre seriösa handlare sidoimporterar däck anpassade för Asien och de är inte lämpliga för Europa. Detta görs för att de är billigare.
Däcktillverkare gör samma däckmodell för olika marknader. Eftersom klimat, vägar och kundernas krav skiljer sig åt så har tillverkarna olika gummiblandningar för olika marknader.
Däcken heter samma sak och har samma mönster, det som skiljer är gummiblandningen.
T.ex. i Sydostasien har de högre sommartemperaturer och helt annan luftfuktighet än i Europa. Dessutom vill kunderna ha lång livslängd och efterfrågar inte våtgrepp på samma sätt som i Europa.
Jag läste en recension nyligen från en missnöjd köpare av Klébér HP4. Han tyckte att det var bullrigt och obekvämt. Den recensionen stack ut för de andra kundrecensionerna var väldigt positiva över god komfort och låg ljudnivå.
Men så ser jag i hans recension att hans Klébér var ”Made in Indonesia”.
Alla Klébér för den europeiska marknaden tillverkas i Michelins fabriker i Frankrike.
Han hade alltså köpt Klébér anpassat för den asiatiska marknaden.
En mindre seriös handlare hade gjort sidoimport från Asien för att kunna sälja däcket billigare. Däck tillverkade i Europa för Europa är dyrare.
Sommardäcken på.
Good Year Efficient Grip 2 SUV är en dröm att köra på.
Mjuka, komfortabla, och inte alls bullriga. Äkta och stabila komfortdäck som känns väldigt trygga i regn, med mycket bra motstånd mot vattenplaning jämfört med en del andra däck jag kört med.
Kör också på nya Goodyear sommardäck men nog gick bilen lite tystare med de dubbfria vinterdäcken ifrån samma tillverkare.
F ö inget att klaga på och detta med att sommardäcken är lite ljudligare än de dubbfria däcken är ju ingen nyhet.
Det beror på vilka dubbfria.
Nokian Hakka R3 är då inte speciellt tysta av sig. De låter nästan som dubbdäck med ett vinande ljud.
Tydligen skall de nyaste, R5, blivit betydligt tystare.
Nu blev det ju Continentaldäcken eftersom det redan var beställt och bokat. Blev dock väldigt sugen på de du nämnde.. Det var ganska exakt i samma prisklass också. En annan gång.
Nu blev det ju Continentaldäcken eftersom det redan var beställt och bokat. Blev dock väldigt sugen på de du nämnde.. Det var ganska exakt i samma prisklass också. En annan gång.
Har kört Conti och Goodyear dubbfria de senaste åren och båda dessa har varit tystare än sommardäcken - inte så konstigt när vinterdäcken har betydligt mjukare körbana även om mönstret är lite grövre.
Ska man köpa däck ska man köpa dyra premiumdäck som blir billigast att köra på.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 är det däck som är bästa valet enligt Motormännens test, se nedan. GoodYear håller längst och rullar lättast och sparar därmed både bränsle och miljö genom att de är slitstarka. Även Continental och Michelin presterar bra.
https://bilkoparguiden.nu/artikel/avslojande-sommardacktest-det-gar-att-spara-atskilliga-tusenlappar-adac-m-sverige/
Det är inte Motormännens test, det är tyska ADAC:s test. Och GoodYear vann inte testet. Däremot tar Motormännen upp GoodYear som ett räkneexempel för att visa varför ett dyrare däck men med lågt slitage ger lägre totalkostnader jämfört med ett billigare däck med högre slitage.
De tre bästa hos ADAC i dimension 215/55 R17 var Continental, Michelin och Kumho.
Däremot vann GoodYear i Aftonbladets test.
Som jag har sagt flera gånger: Man bör läsa flera däcktester.
De ger lite olika resultat - framförallt för att olika däcktestare prioriterar olika egenskaper.
GoodYear är ingen testvinnare på torrt, det är våtegenskaper, hög slitstyrka och lågt rullmotstånd som prioriterats. Samt det har hög komfort.
Aftonbladet prioriterar särskilt köregenskaperna, styrkänslan, uppträdandet i krissituationer, kontroll när man kör på däckens gräns och även uppträdandet när däcket släpper. Allt detta var fördelar för GoodYear, särskilt på vått.
Lågt rullmotstånd är i konflikt till bra grepp.
Det som är imponerande med GoodYear är att de har lyckats ge ett lågt rullmotstånd och samtidigt bra våtgrepp och motståndskraft mot vattenplaning.
Det finns de som har bättre grepp, men de har alla högre rullmotstånd.
Och det finns flera däck som har lika lågt rullmotstånd som GoodYear, och även lägre.
Men som inte alls greppar lika bra.
Så GoodYear har gjort en väldigt bra kompromiss mellan olika egenskaper. Som iaf passar mig.
Jag är väldigt nöjd med dem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.