Väntar på leverans av exakt likadan bil som i din text. GT-Line med assistanspaket. Har provkört den fast utan assistanspaket och den var kanon att köra.
Uppdaterat: 2019-07-29 00:48
Henrik M
Hur mycket skiljer det på Sportwagon och ProCeed med samma motor och samma utrustning? Såg den i verkligheten igår för första gången, ProCeed var riktigt riktigt snygg för att vara en asiatisk C-klassare.......skiljer det inte mycket hade jag lätt tagit den föra Sportswagon 8 dagar i veckan :) En fröjd att titta på.....
Var nära på att köpa en ceed så körde den lite och började kika runt lite på priser och paket.
Väldigt trevlig bil. Snygg, skön att köra. Har dock inte kört någon längre sträcka med den.
Kan inte säga så mycket annat men tänk på att ställa återförsäljare mot varandra rätt hårt när du ska ha fram ett pris. Jag kikade på Sportswagon GT-Line med automat och 1.4 litarn. Dock inte assistanspaketet. Tyckte inte det var värt 25 000 extra. Tror inte det är några jätteskillnader på proceeden förutom att den är ännu snyggare! Ska väl vara lite sportigare att köra om jag förstått det rätt. Kanske kan vara värt pengarna för man får väl lite mer utrustning på den tror jag?
Merkostnaden för en ProCeed verkar vid en snabbkoll vara ca 20 000 kr. Kan vara så att det finns lite mer utrustning i ProCeed än den vanliga kombin.
Sportswagon ska ju komma som laddhybrid senare i år, vi kan ju hoppas på en rimlig prissättning...
Är det bekräftat att det kommer en laddhybrid senare i år? En xCeed kommer ju men det ät väl först nästa år. Och har inte sett några bilder på xCeed Sportswagon heller för den delen.
Är det bekräftat att det kommer en laddhybrid senare i år? En xCeed kommer ju men det ät väl först nästa år. Och har inte sett några bilder på xCeed Sportswagon heller för den delen.
Vet inte mer än så här, om Kia har trögt att få fram elbilar så går det desto snabbare med plugin-modeller...
https://www.autoexpress.co.uk/kia/106266/kia-to-release-two-phev-ceed-models-in-2019
Fast laddhybrider riktade till främst privatköpare måste ju vara fel väg att gå idag. Vem vill för surt förvärvade pengar köpa en delvis eldriven bil där många kommer att cykla batteriet 365 ggr/år ? Man frågar sig hur länge ett sådant LiIon-batteri kommer att hålla ? Dels är det ett avsevärt mindre batteri än i elbilarna vilket medför en relativt högre belastning, dels blir det väldigt många flera laddcykler på samma "elektriska" körsträcka. För man köper väl bilen för att trots allt köra så mycket som möjligt på el kan jag tro.
Efter ca 300 laddcykler på min Optima märker jag ännu ingen försämring men många laddcykler blir det.
Bilen använder ju dock inte hela batteriet så slitaget är ju lite skonsammare.
Finns nog ingen implementation med Li-batterier där man använder hela den nominella kapaciteten utan det är en förutsättning för livslängd ö h t. Men tänk nån som använder hela tillgängliga kapaciteten varje dag vilket motsvarar 2--6 mils elektrisk driven körning, sen tänker du dig en 10 år gammal sådan bil så talar vi om runt 3500 kompletta laddcykler. Det är väldigt mycket för denna typ av batterier och i en högströms-applikation och det är orsaken till mitt tvivel på denna typ av drivlina till de som själva måste stå för alla "fioler" när det gäller underhåll och reparationer.
Uppdaterat: 2019-07-29 17:21
Henrik M
Pi: Det handlar inte om att "tänk om någon använder hela.....", det går inte att använda hela batterikapacietet just därför att det är en buffert inbyggd, är lika på rena elbilar. Därav bättre livslängd än t.ex. vissa andra batterianvändningsområdet där man laddar fullt och dränerar helt....
Laddhybrider har ju trots allt funnits en hel del år nu och en del ex gått rejält långt, och än har iaf inte jag hört eller läst om några större problem....sen anser jag att rena elbilar vore bättre satsa på direkt, men jag tror att laddhybrid kan vara en bra steg på vägen för många skeptiker........har de sen under 3 år kört runt mest på el och sett tjusningen i det så blir det nog för många en ren elbil sen....
Fast laddhybrider riktade till främst privatköpare måste ju vara fel väg att gå idag. Vem vill för surt förvärvade pengar köpa en delvis eldriven bil där många kommer att cykla batteriet 365 ggr/år ? Man frågar sig hur länge ett sådant LiIon-batteri kommer att hålla ? Dels är det ett avsevärt mindre batteri än i elbilarna vilket medför en relativt högre belastning, dels blir det väldigt många flera laddcykler på samma "elektriska" körsträcka. För man köper väl bilen för att trots allt köra så mycket som möjligt på el kan jag tro.
Du har nog rätt i sak, Pi. Elbilen (med några få undantag) är fortsatt en högmarginalprodukt för de traditionella biltillverkarna. Laddhybrider är ju trots allt det sämsta(!) av två världar, men de kan underlätta omställningen till eldrift för de sargkramare som inte kan släppa förbränningsmotorn och även för de som rent ekonomiskt varken kan eller vill investera i en ren elbil ännu.
Henrik - när det gäller batterier och främst Li-baserade sådana är jag relativt kunnig så där har jag rätt bra pejl själv och det är därför jag ifrågasätter användningen av dessa relativt små batterier (kapacitetsmässigt) vilket i långa loppet kommer att generera väldigt många fullständiga laddcykler (OK då - typ 10--100 % eller vilken nedre gräns tillverkaren valt) och sådant tär på batterier. Och kör man helt på el så är ju dessutom den relativa belastningen (effektuttaget) på motsvarande sätt kanske 7 ggr högre i batteriet i en laddhybrid kontra i en elbil.
F ö gäller detta med att lämna en del av den nominella kapaciteten oanvänd nåt som gäller samtliga applikationer där Li-batterier används - och även när det gäller t en NiMh-batterier. Att ladda ur helt är ett effektivt sätt att ta död på laddbara batterier i förtid. Helst borde man ju inte heller ladda fullt varje gång men speciellt med små batterier som i laddhybrider så blir nog det ännu svårare att genomföra i praktiken.
Så min summering är att laddhybrider är en tveksam väg att gå för bilar främst riktade till privatköpare - tjänstebilsförarna är ju inte på samma sätt känslig för eventuella tillkommande kostnader och sen körs ju dessa bilar i regel inte längre tid än 3--4 år. Och så länge håller säkert batterierna hyfsad kapacitet.
Jag upplever det som att jag har tappat kapacitet i batteriet i min Optima. Den går inte hela vägen hemifrån till kontoret på el längre, men jag kan inte svära på att jag kör på samma sätt. Det kan vara lite högre snittfart eller kraftigare acceleration.
Den har gått lite över 9000 mil. I morse noterade jag att bilen framför och de två närmaste bakom var Ceed kombi.
Du har säkert tappat 10-15% det får man nog räkna med vad gäller plug-in.
Plug-in är absolut inte optimalt vad gäller batterier.
Sedan är frågan om bortfallet är linjärt så efter 18000 mil saknas 30%...
Ingen aning. Tesla batterier verkar tappa mindre och mindre över tid medan Nissan Leaf elbilar som saknar kylning verkar tappa mer och mer.
Jag tror Optima har kylning och går över i hybridläge vid runt 13% sedan vet vi inte om 0 är 0 och 100 är 100.
Min svåger fick hem sin ceed sw idag. Den blåa. Riktigt snygg!
Berätta gärna om du kört den något mer och jag är nyfiken på vad du får för pris om du vill tala om det :)
Jag har fått 234.000 för gt-linen samt assistanspaket m. standardfärg vit. Fick inbytespris på gamla bilen som jag är nöjd med också. Är det ok, eller för dyrt?
Nej det är helt ok. Går säkert att pressa lite till dock. Har du frågat någon annan återförsäljare?
Verkar som att du fått ungefär 11 000 extra i rabatt på bilen. Jag tror jag fick 13 000 ungefär som bäst. Men det var med vinterdäck och annat som dom kanske kan pressa priser mer på.
Oki tack för kommentar, Dea. Såg i den andra Ceed tråden att det blev Ford för dig i slutändan, jag har faktiskt velat lika mycket mellan focusen och ceeden. Det blev ceeden pga priset och den lite starkare motorn. Någon annan som vill jämföra pris?
Det är så väldigt olika från bil till bil. Går inte att räkna bara hk och volym. Jag gick från 1.2 105 hk till 1.0 125 hk och kan inte säga att jag känner någon större skillnad men svårt att jämföra när man också gick från manuell till automat.
Pi. Du som är i bytartankar borde testa samma bil som du har med 1,0tsi bara för skojs skull.
Vet inte hur många hk du har på din men skulle va roligt att höra din känsla och skillnad på motor och förbrukning.
Jag har testat på båda på golf och Leon och jag skulle alltid ta 1,0an som är trevligare och går billigare än 1,2an.
Det enda 1,0an är sämre på är att puttra på i 800 motorvarv runt korsningen.
Och jag har kört Ford trean många gånger i focus och fiestan och vag 1,0 motorn är tystare och har mindre vibrationer och går snålare.
Det är min uppfattning.
Uppdaterat: 2019-08-10 13:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 - men 1,5/150 ACT är nog ändå att föredra.
Ja det är mycket möjligt på en mellanklassare.
Men utifrån dina erfarenheter från golfen skulle det vara roligt att höra vad du tycker du som kört både det ena och andra.
Uppdaterat: 2019-08-10 23:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jag har kört dessa bilar med alla 3 motorerna. Krasst så är väl skillnaden mellan 1,0 och 1,2 inte speciellt stor körmässigt - däremot är det ett rejält hopp till 1,5/150. Märks inte minst vid omkörningar samt att jag faktiskt tror att den är lite snålare i farter runt 100--110 km/t och däröver. Möjligt att den minsta är snålare i låga hastigheter - det har jag ingen riktig koll på.
Jag har kört dessa bilar med alla 3 motorerna. Krasst så är väl skillnaden mellan 1,0 och 1,2 inte speciellt stor körmässigt - däremot är det ett rejält hopp till 1,5/150. Märks inte minst vid omkörningar samt att jag faktiskt tror att den är lite snålare i farter runt 100--110 km/t och däröver. Möjligt att den minsta är snålare i låga hastigheter - det har jag ingen riktig koll på.
Nä visst, det är ingen stor skillnad på 1,0 och 1,2 men jag märker det dock till det positiva då 1,0an är lite rappare och snålare än 1,2an.
Uppdaterat: 2019-08-11 10:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
Att jämföra 1,0tsi motorn med 1,5tsi är ju bara att göra en björntjänst.
Den förstnämnda en billig väl fungerande instegsmotor, den andra en modernare motor med cylinderavstängning och 30% mer effekt och trotts detta i stort sett samma förbrukning.
Det är ju som ni säger 1,2l motorn den ersätter.
Men man märker tydligt bristen på effekt när det skall köras om i landsvägsfarter. Det är i alla fall min erfarenhet efter provkörning av en T-roc med 1,0tsi motor.
Jag är själv intresserad av nya Ceed och tycker man får mycket bil för pengarna. Ni som har den, kan ni dela med er lite av era erfarenheter? Gärna om nån har småbarn, får barnstol plats ordentligt i baksätet? Bränsleförbrukning? Buller?
Kommentarer
Väntar på leverans av exakt likadan bil som i din text. GT-Line med assistanspaket. Har provkört den fast utan assistanspaket och den var kanon att köra.
Hur mycket skiljer det på Sportwagon och ProCeed med samma motor och samma utrustning? Såg den i verkligheten igår för första gången, ProCeed var riktigt riktigt snygg för att vara en asiatisk C-klassare.......skiljer det inte mycket hade jag lätt tagit den föra Sportswagon 8 dagar i veckan :) En fröjd att titta på.....
Var nära på att köpa en ceed så körde den lite och började kika runt lite på priser och paket.
Väldigt trevlig bil. Snygg, skön att köra. Har dock inte kört någon längre sträcka med den.
Kan inte säga så mycket annat men tänk på att ställa återförsäljare mot varandra rätt hårt när du ska ha fram ett pris. Jag kikade på Sportswagon GT-Line med automat och 1.4 litarn. Dock inte assistanspaketet. Tyckte inte det var värt 25 000 extra. Tror inte det är några jätteskillnader på proceeden förutom att den är ännu snyggare! Ska väl vara lite sportigare att köra om jag förstått det rätt. Kanske kan vara värt pengarna för man får väl lite mer utrustning på den tror jag?
Merkostnaden för en ProCeed verkar vid en snabbkoll vara ca 20 000 kr. Kan vara så att det finns lite mer utrustning i ProCeed än den vanliga kombin.
Sportswagon ska ju komma som laddhybrid senare i år, vi kan ju hoppas på en rimlig prissättning...
Är det bekräftat att det kommer en laddhybrid senare i år? En xCeed kommer ju men det ät väl först nästa år. Och har inte sett några bilder på xCeed Sportswagon heller för den delen.
Vet inte mer än så här, om Kia har trögt att få fram elbilar så går det desto snabbare med plugin-modeller...
https://www.autoexpress.co.uk/kia/106266/kia-to-release-two-phev-ceed-models-in-2019
Fast laddhybrider riktade till främst privatköpare måste ju vara fel väg att gå idag. Vem vill för surt förvärvade pengar köpa en delvis eldriven bil där många kommer att cykla batteriet 365 ggr/år ? Man frågar sig hur länge ett sådant LiIon-batteri kommer att hålla ? Dels är det ett avsevärt mindre batteri än i elbilarna vilket medför en relativt högre belastning, dels blir det väldigt många flera laddcykler på samma "elektriska" körsträcka. För man köper väl bilen för att trots allt köra så mycket som möjligt på el kan jag tro.
Efter ca 300 laddcykler på min Optima märker jag ännu ingen försämring men många laddcykler blir det.
Bilen använder ju dock inte hela batteriet så slitaget är ju lite skonsammare.
Finns nog ingen implementation med Li-batterier där man använder hela den nominella kapaciteten utan det är en förutsättning för livslängd ö h t. Men tänk nån som använder hela tillgängliga kapaciteten varje dag vilket motsvarar 2--6 mils elektrisk driven körning, sen tänker du dig en 10 år gammal sådan bil så talar vi om runt 3500 kompletta laddcykler. Det är väldigt mycket för denna typ av batterier och i en högströms-applikation och det är orsaken till mitt tvivel på denna typ av drivlina till de som själva måste stå för alla "fioler" när det gäller underhåll och reparationer.
Pi: Det handlar inte om att "tänk om någon använder hela.....", det går inte att använda hela batterikapacietet just därför att det är en buffert inbyggd, är lika på rena elbilar. Därav bättre livslängd än t.ex. vissa andra batterianvändningsområdet där man laddar fullt och dränerar helt....
Laddhybrider har ju trots allt funnits en hel del år nu och en del ex gått rejält långt, och än har iaf inte jag hört eller läst om några större problem....sen anser jag att rena elbilar vore bättre satsa på direkt, men jag tror att laddhybrid kan vara en bra steg på vägen för många skeptiker........har de sen under 3 år kört runt mest på el och sett tjusningen i det så blir det nog för många en ren elbil sen....
Du har nog rätt i sak, Pi. Elbilen (med några få undantag) är fortsatt en högmarginalprodukt för de traditionella biltillverkarna. Laddhybrider är ju trots allt det sämsta(!) av två världar, men de kan underlätta omställningen till eldrift för de sargkramare som inte kan släppa förbränningsmotorn och även för de som rent ekonomiskt varken kan eller vill investera i en ren elbil ännu.
(Ursäkta till TS för off-topic).
Henrik - när det gäller batterier och främst Li-baserade sådana är jag relativt kunnig så där har jag rätt bra pejl själv och det är därför jag ifrågasätter användningen av dessa relativt små batterier (kapacitetsmässigt) vilket i långa loppet kommer att generera väldigt många fullständiga laddcykler (OK då - typ 10--100 % eller vilken nedre gräns tillverkaren valt) och sådant tär på batterier. Och kör man helt på el så är ju dessutom den relativa belastningen (effektuttaget) på motsvarande sätt kanske 7 ggr högre i batteriet i en laddhybrid kontra i en elbil.
F ö gäller detta med att lämna en del av den nominella kapaciteten oanvänd nåt som gäller samtliga applikationer där Li-batterier används - och även när det gäller t en NiMh-batterier. Att ladda ur helt är ett effektivt sätt att ta död på laddbara batterier i förtid. Helst borde man ju inte heller ladda fullt varje gång men speciellt med små batterier som i laddhybrider så blir nog det ännu svårare att genomföra i praktiken.
Så min summering är att laddhybrider är en tveksam väg att gå för bilar främst riktade till privatköpare - tjänstebilsförarna är ju inte på samma sätt känslig för eventuella tillkommande kostnader och sen körs ju dessa bilar i regel inte längre tid än 3--4 år. Och så länge håller säkert batterierna hyfsad kapacitet.
Jag upplever det som att jag har tappat kapacitet i batteriet i min Optima. Den går inte hela vägen hemifrån till kontoret på el längre, men jag kan inte svära på att jag kör på samma sätt. Det kan vara lite högre snittfart eller kraftigare acceleration.
Den har gått lite över 9000 mil. I morse noterade jag att bilen framför och de två närmaste bakom var Ceed kombi.
Du har säkert tappat 10-15% det får man nog räkna med vad gäller plug-in.
Plug-in är absolut inte optimalt vad gäller batterier.
Sedan är frågan om bortfallet är linjärt så efter 18000 mil saknas 30%...
Ingen aning. Tesla batterier verkar tappa mindre och mindre över tid medan Nissan Leaf elbilar som saknar kylning verkar tappa mer och mer.
Jag tror Optima har kylning och går över i hybridläge vid runt 13% sedan vet vi inte om 0 är 0 och 100 är 100.
@xorken , hur har det gått? Har du tittat mer på Ceeden?
Min svåger fick hem sin ceed sw idag. Den blåa. Riktigt snygg!
Berätta gärna om du kört den något mer och jag är nyfiken på vad du får för pris om du vill tala om det :)
Jag har fått 234.000 för gt-linen samt assistanspaket m. standardfärg vit. Fick inbytespris på gamla bilen som jag är nöjd med också. Är det ok, eller för dyrt?
Nej det är helt ok. Går säkert att pressa lite till dock. Har du frågat någon annan återförsäljare?
Verkar som att du fått ungefär 11 000 extra i rabatt på bilen. Jag tror jag fick 13 000 ungefär som bäst. Men det var med vinterdäck och annat som dom kanske kan pressa priser mer på.
Oki tack för kommentar, Dea. Såg i den andra Ceed tråden att det blev Ford för dig i slutändan, jag har faktiskt velat lika mycket mellan focusen och ceeden. Det blev ceeden pga priset och den lite starkare motorn. Någon annan som vill jämföra pris?
Japp. Motorn är definitivt bättre på kian. Både snabbare starkare och jämnare gång med automatlåda. Så bra val
Vore väl lite konstigt annars.... 1.4 l och 140 Hk mot 1.0 och 125 Hk....
Känner man stor skillnad på att gå från 1.2 115hk till 1.4 140hk?
Det är så väldigt olika från bil till bil. Går inte att räkna bara hk och volym. Jag gick från 1.2 105 hk till 1.0 125 hk och kan inte säga att jag känner någon större skillnad men svårt att jämföra när man också gick från manuell till automat.
Hoppet från VWs 1,2/110 till deras 1,5/150 känns definitivt - betydligt piggare/kraftfullare motor.
Såklart inte men är bilarna samma storlek och väger lika mycket ska du defenetivt känna skillnad...
Sedan gick du ju ner i cylindervolym så kan ju hända att 1.2 liters motorn hade lite bättre vridmoment än din 1.0...
Pi. Du som är i bytartankar borde testa samma bil som du har med 1,0tsi bara för skojs skull.
Vet inte hur många hk du har på din men skulle va roligt att höra din känsla och skillnad på motor och förbrukning.
Jag har testat på båda på golf och Leon och jag skulle alltid ta 1,0an som är trevligare och går billigare än 1,2an.
Det enda 1,0an är sämre på är att puttra på i 800 motorvarv runt korsningen.
Och jag har kört Ford trean många gånger i focus och fiestan och vag 1,0 motorn är tystare och har mindre vibrationer och går snålare.
Det är min uppfattning.
mso 1000 - men 1,5/150 ACT är nog ändå att föredra.
Ja det är mycket möjligt på en mellanklassare.
Men utifrån dina erfarenheter från golfen skulle det vara roligt att höra vad du tycker du som kört både det ena och andra.
Jag har kört dessa bilar med alla 3 motorerna. Krasst så är väl skillnaden mellan 1,0 och 1,2 inte speciellt stor körmässigt - däremot är det ett rejält hopp till 1,5/150. Märks inte minst vid omkörningar samt att jag faktiskt tror att den är lite snålare i farter runt 100--110 km/t och däröver. Möjligt att den minsta är snålare i låga hastigheter - det har jag ingen riktig koll på.
Nä visst, det är ingen stor skillnad på 1,0 och 1,2 men jag märker det dock till det positiva då 1,0an är lite rappare och snålare än 1,2an.
Att jämföra 1,0tsi motorn med 1,5tsi är ju bara att göra en björntjänst.
Den förstnämnda en billig väl fungerande instegsmotor, den andra en modernare motor med cylinderavstängning och 30% mer effekt och trotts detta i stort sett samma förbrukning.
Det är ju som ni säger 1,2l motorn den ersätter.
Men man märker tydligt bristen på effekt när det skall köras om i landsvägsfarter. Det är i alla fall min erfarenhet efter provkörning av en T-roc med 1,0tsi motor.
Sen jag bytte från 1,4 TSI/122 hk till 1,8 TSI/160 hk blev det betydligt trevligare att köra och förbrukningen hölls på samma nivå.
Som sagt - TSI 1,5/150 ACT är en riktigt trevlig och förhållandevis snål bensinare till VAGs bilar i C-klassen.
Skulle vilja påstå att det är den bästa motorn i förhållande prestanda/pris/förbrukning
Jag är själv intresserad av nya Ceed och tycker man får mycket bil för pengarna. Ni som har den, kan ni dela med er lite av era erfarenheter? Gärna om nån har småbarn, får barnstol plats ordentligt i baksätet? Bränsleförbrukning? Buller?
Om man kollar in och funderar på köp av Ceed, ut och Provkör och jämför med Hyundai I30.
Mycket bil för pengarna där också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.