Vi Bilägares forum

Ny tjänstebil, V60 D4 eller BMW 520d?

Ny tjänstebil, V60 D4 eller BMW 520d?

Hej

Jag är helt ny här och hoppas på att få lite hjälp med mitt dilemma.

Jag ska få tjänstebil och den får kosta Mac 7.5 basbelopp, sedan får den inte släppa ut mer än 120g/km.

Har varit och kikat på ovanstående bilar och jag gillar båda. Volvon är en V60 D4 Buissnes Advance Dynamic, automat, klimatpaket samt fria vinterhjul. Det enda med denna bil är att bagageutrymmet är litet men vi klarar oss nog ändå.

Den andra bilen är då BMW 520d Comfort sport, 190hk automat, skinn etc. Denna bil har inte värmare samt vinterhjul. Vinterhjul får man köpa till. För att få ner denna under 120g så måste jag beställa den med 17tum hjul, ser lite smått ut på denna bil.

Hur hade ni gjort? För och nackdelar med bilarna?

Tack på förhand
Christoffer

Uppdaterat: 2016-12-18 20:43

Kommentarer

Oj, det var ganska olika bilar. Dels framhjulsdrift mot bakhjulsdrift, men även storleksmässigt. En V60 motsvaras väl närmast av en BMW 320d. Övervägt den? Annars är väl tipset att provköra grundligt och känna efter. Endast du kan avgöra vilken du gillar bäst. Personligen hade jag valt V60, för stolarna i Dynamic-paketet är grymt sköna och passar mig perfekt.

Uppdaterat: 2016-12-18 21:23

RJ, är det dynamic som har elektriskt justerbar stol med minne? Kan ju vara ett plus om man ska växla förare då och då. Man ser många kvinnor i trafiken som kör med alldeles för lågt justerad stol.

En fördel med en mindre bil är sen att den är lättare att parkera och smidigare att köra.

Uppdaterat: 2016-12-18 21:31

Volvon med värmare helt klart eftersom en diesel är svinkall på vintern, utan värmare. Diesel utan värmare är "piss" på vintern. Vinterhjul är ju ett klart plus mot BMW 520d.

Uppdaterat: 2016-12-18 21:58
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Tror nog komfort och bullnivå är rätt lika på dom två.

Framhjulsdriften är att föredra vintertid, ger mer framkomlighet.

Bmwn är större och möjligen roligare att köra, å andra sidan säger många att 5-serien inte är så kul att köra, mer komfort än sport.

Uppdaterat: 2016-12-18 22:02

Vidstige, nej, el justering kostar tyvärr 5900kr extra, vad jag kan se... Växlar man ofta förare kan det ju, som du säger, vara bra. Men det är, som sagt, mycket sköna stolar, även om inställningarna sker manuellt.

Bild borttagen.

Ja, mindre bil KAN vara lättare att parkera och smidigare att köra, men i fallet med V60 ska man vara klar över att den har dålig sikt bakåt, tack vare "skottgluggarna" till fönster och backkamera är inte heller standard - kostar 4900kr i tillägg.

Uppdaterat: 2016-12-18 22:05

Glöm inte att förmånsvärdet på BMW:n är rejält högre efter som det räknas utifrån listpriset, inte köpepriset, vet fler som valt BMW eller MB och fått en treårig otrevlig överraskning...

Uppdaterat: 2016-12-18 23:31
*Robban

Tack för alla svar, kanon kul.

Jag har provkört båda bilarna men kan ändå inte bestämma mig :)

V60 tycker jag är väldigt rapp med din D4 motor och 8vxl automat, BMW är lite mer seg och tung.

Hittade en bild på en 520d med 17" hjul och det såg ju mindre kul ut.

En fråga till er, Volvo bjuder ju på klimatpaketet fram till nyår där står det klart och tydligt att paketet innehåller, rattvärme, baksätesvärme samt värmare. I min spec står det inget om rattvärme, har de olika paket tro eller är det bara en miss tro? Ska höra med säljaren imorgon men tänkte att någon kanske vet?

Just nu leder väl V60 i mina tankar pga värmare och rappare respons i motor och låda. Däremot har jag fortfarande tankarna i bagageutrymmet, där är ju BMW rätt så mycket större.

Jag har även kikat på 320d som någon frågade, men när man får 520d för 7.5 basbelopp så tog jag in en offert på den istället.

Jag kom på att jag även kan välja en V60 D4 Buisness Advance Summum för samma pengar, men då känns väl ändå Dynamic mer rolig va?

Uppdaterat: 2016-12-18 23:32

Men när jag söker på båda bilarna på skatteverket så ligger V60 på ca 3900kr och BMW 4342kr, det är väl inte jättestor skillnad?

Uppdaterat: 2016-12-18 23:33

Jag sökte på 520d touring Comfort edition

Uppdaterat: 2016-12-18 23:55

Har du skrivit i värdet eller sökt på rätt modell på skattis?

Den ligger på 446' ordinarie

Uppdaterat: 2016-12-18 23:56
*Robban

Enligt de premisserna så hade jag tveklöst valt Volvon. Bättre komfort och mer utrustning.

Dessutom är bakhjulsdrift värdelöst på vintern.

BMW (och premiummärken generellt) behöver en del tillval för att komma till sin rätt, enligt mig.

Uppdaterat: 2016-12-19 07:02

Kan vara så att BMW låter "icke juridisk person" köpa den för kampanjpris också och då är det OK enligt skattis. Tidigare så hade BMW och MB "fleet edition" med rejält sänkta priser men bara till juridisk person och då räknades förmånsvärdet på listpris och då kom det en oglad överaskning för många... Är det 4342 så känns det ju OK om man vill åka BMW

Uppdaterat: 2016-12-19 08:10
*Robban

Tack och bock för hjälpen. Jag har siktet inställt på V60 just nu, tar ett beslut under dagen :)

Uppdaterat: 2016-12-19 08:41

Kanske en BMW 320d xDrive touring:

http://www.bmw.se/sv/alla-modeller/3-serie/touring/2015/tekniska-data.html#tab-11

Verkar släppa ut under 120 g/km med automat.

Annars mellan Volvon och BMW:n så är BMW:n helt klart den komfortablare bilen, men som tidigare nämnts är inte bakhjulsdrift inte lika trygg i känslan som framhjulsdrift på vintern.

Uppdaterat: 2016-12-19 09:48

Skulle valt V60:n pga. att den är bra utrustad för pengarna. Rattvärme ska ingå i Klimatpaketet, tillsammans med OnCall är det grymt.

Glöm inte välja till Intellisafe (adaptiv farthållare m.m.) också!

Uppdaterat: 2016-12-19 11:01
Power to the people

Då var V60 beställd, detta är en lagerbil så jag fick ta den som den var. Säljaren visste inte om det fanns rattvärme men jag hoppas på det.

Jag fick ju med klimatpaket och vinterhjul, är detta något jag ska ta med som extrautrustning vid uträkning av förmånsvärdet? Jag tänker just på att jag inte hade något val att välja extrautrustning utan detta finns redan i denna modellen?

Jag har valt V60 D4 Buissnes Advance Dynamic på skatteverket, ingår allt här då?

Uppdaterat: 2016-12-19 14:43

Axan, du kan väl berätta lite om bilen här sen när du fått den?

Uppdaterat: 2016-12-19 16:33

Absolut återkommer jag när jag fått den

Uppdaterat: 2016-12-19 17:46

All utrustning (exklusive t.ex. alkolås och liknande) skall tas med - således även klimatpaketet och vinterhjulen. Vinterhjulen brukar man normalt sett "glömma bort" om man ser till att få dem på en separat faktura. Men betänk att om Skatteverket gör en revision och upptäcker detta, så blir det sannolikt dyrt. Förutom att det även är olagligt.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/inkomstavtjanst/privattjansteinkomsterfaq/jagharformanavfribilhurberaknasformansvardet.5.18e1b10334ebe8bc8000117810.html

Grattis till en fin bil!

Uppdaterat: 2016-12-19 20:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Swemba: Att säga att bakhjulsdrift är värdelöst är väl en ganska skaplig överdrift och ett påstående efter ditt eget tycke.

Uppdaterat: 2016-12-23 04:25
It's a very good idea to leave a sinking ship

Håller med Johan!

Om jag fick välja så skulle det bli bakhjulsdrift framför framhjulsdrift varje dag i veckan. Hade fyrkrafs varit ett alternativ så hade det kommit först. Har haft 2 BMW med bakhjulsdrift och de har fungerat ypperligt på vintern. Hade till och med dubbfritt på dom utan som helst problem.

Uppdaterat: 2016-12-23 07:41

Körde några vintrar (med en hel del snö) med en BMW 540i med vinterläget på lådan och hyfsade vinterdäck och det var aldrig några problem, kändes hur stabilt som helst men så kör jag ju inte som om de vore sommarvägar på vintern.

Uppdaterat: 2016-12-23 07:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har kört bakhjulsdrift på vintern största delen av de åren jag haft körkort och bara fastnat två gånger, p.g.a dåliga däck.

Borde väl f.ö inte vara svårt att kolla om det är rattvärme på en lagerbil? Öppna dörren och hitta knappen...

Frågar man en märkeshandlare om utrustning m.m på modeller han säljer, samt vad som ingår i varje paket är inte svaret "Jag vet inte" acceptabelt tycker jag. Handlar om intresse för sitt jobb att veta sådant.

Uppdaterat: 2016-12-23 08:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag lovade att återkomma så nu gör jag det. V60 är jag kanon nöjd med och D4 tillsammans med den 8 stegade automatlådan är en perfekt kombination. Man sitter fantastiskt i Volvos sportstolar.

Tack för hjälpen allihopa

Uppdaterat: 2017-05-22 08:00
JohanE skrev:

Swemba: Att säga att bakhjulsdrift är värdelöst är väl en ganska skaplig överdrift och ett påstående efter ditt eget tycke.

Ja att det är "värdelöst" på vinterväg är min personliga åsikt. Att det är sämre på vinterväg jämför med alternativen är dock ett faktum.

Uppdaterat: 2017-05-22 09:18

BMW 520d är ju bättre på precis allt än en V60, går ju inte ens att jämföra de två bilarna. V60n fick storstryk i en duell mot VW Golf kombi nyligen.. http://www.expressen.se/motor/biltester/bilduellen-volvo-v60-mot-vw-golf-kombi/

Uppdaterat: 2017-06-14 08:59

Det kan väl inte vara svårt att valja en bil för svenska väderforhållande i sverige?Välj svenskt om det er en option tycker Jag,annars så har människor olika smaker men den ena är inte "bättre" än en annan her i sverige.Volvon blir nog billigare att kjöra.

Uppdaterat: 2017-07-09 07:42
Damir Hodzic skrev:

BMW 520d är ju bättre på precis allt än en V60, går ju inte ens att jämföra de två bilarna. V60n fick storstryk i en duell mot VW Golf kombi nyligen.. http://www.expressen.se/motor/biltester/bilduellen-volvo-v60-mot-vw-golf-kombi/

Nyligen? Artikeln är ju från 8 dec. 2016!

Uppdaterat: 2017-07-09 08:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - men frågan om bilvalet ställdes ju vid ungefär samma tidpunkt...

Uppdaterat: 2017-07-09 08:14

Men det här svaret kom 14e juni och är knappast relevant nu.

Uppdaterat: 2017-07-09 08:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja saabnisse - en jämförande test av två bilar som gjordes för ungefär ett halvår sen är ju inte speciellt gammal och bilarna är ju i stort sett likadana idag - möjligen att Golfen är lite faceliftad numera (har inte kollat testen) men annars är det samma modeller i bilhallarna idag.

Uppdaterat: 2017-07-09 08:55

Shogun - är inte 520d ett dieselutförande och ändå är det ditt val ? Stämmer inte riktigt med det du alltid skriver om dieselbilar - alltså att "Dieseln är snart död...". F ö är det nog ingen som sagt annat än att BMW troligen är det bästa valet för många av dessa 2 - att Golf slank in i ett inlägg var ju bara för att Damir ville visa att V60 har svårt att hävda sig t o m mot en lite mindre bil som Golf. Trots det valde TS Volvo och är nöjd med valet så allt är inte så självklart trots allt. Det är ju bilköparen själv som väljer och skall vara nöjd och så blev det även denna gång. Lycka till med din V60 och hoppas att den fortsätter att fungera till belåtenhet, Axan.

Uppdaterat: 2017-07-09 09:03

Jag skulle inte påstå att Golf har samma kvalitet som en V60 dock. Golf är jämn och bra på många sätt men saknar Volvos stolar, ljudisolering och säkerhet. Väljer man en D4 är den dessutom snål och stark samt finns med en 8-stegad låda. Så det "testet" stämmer inte in på mina preferenser och praktiska erfarenheter av båda bilarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-09 09:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så är det säkert, AL. Men utrymmesmässigt så tror jag faktiskt att Golfen matchar V60 mycket väl och troligen också i en del andra egenskaper.

Uppdaterat: 2017-07-09 13:51