Hej,
Jag och min sambo behöver en ny kombi och vi är villiga att lägga runt 180 000.
Vi har tittat på en Hyundai i30 kombi och den känns bra. Rymligt bagage och baksäte vilket är ett plus. Kia ceed är också ett alternativ, samma bil, typ.
Men vilka andra märken och modeller borde vi titta på i denna prisklass? Det viktigaste för oss är bagaget där barnvagn ska få plats utan att behöva dela på vagnen.
Våra tidigare bilar har varit gamla skoda felicior och en mercedez alla från sent 90-tal. Allt blir ett uppköp helt enkelt.
Kommentarer
Tja kanske denna.
http://www.holmgrensbil.se/bilar/sok-bil/visa-bil/opel-astra-enjoy-st-10t-ecotk-pluspaket-17-summersale-4210-N-YCW784
Här är ett annat alternativ med goda utrymmen särskilt i bagaget, med pengar över:
https://www.blocket.se/lund/Peugeot_308_SW_Active_PureTech_110__Lagerrens_64309038.htm?ca=18&w=3
Finns ett antal 308 i olika färg, och motorer, titta runt på Blocket.
Sedan finns också Focus och Astra som sagt. Även Seat, Kia och förstås Dacia.
Men, det är bara ni som kan avgöra i slutänden. Ut och provkör! :-)
Ni talar om bilar i Golf-klassen men då är det väl lite ologiskt att inte nämna den bil som namnsatt klassen... Alltså - det går även att få tag i en Golf Sportscombi för dessa pengar och då får man bl a nåt som nog ingen annan av konkurrenterna i prisklassen har nämligen adaptiv farthållare. Den som testat det vill sen knappast vara utan... Ett exempel - https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Golf_SC_TSI_110_Privatleasing_64769875.htm?ca=9&w=3
Peugeot 308 är nog som hultarn mkt riktigt påpekar det alternativ som ger mest utrymme i kombination till ett riktigt bra pris.
Själv skulle jag i eran situation nog främst kolla på den och även Focus:
https://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focus_Ford_Focus_1_0T_125HK_Ecoboost_Tit_69057491.htm?ca=1_11&w=3
Astra är också vettig men har väl ett något mindre bagage dock. Skoda Octavia och Seat Leon är mer prisvärda än Golf om man nu vill befatta sig med sådant...
Eller en sån här? Väldigt bra kurs på den måste jag säga....: https://www.blocket.se/halland/Honda_Civic_1_8_Elegance_Aut__Tourer_68672541.htm?ca=1_11&w=3 -
Ford Focus har märkbart mindre bagage än Astra.
Med reservhjul 476 liter med uppfällt ryggstöd mot 540 i Astra.
Med fällt ryggstöd 1502 liter i Focus mot 1630 i Astra (större än Volvo V70) som inte påverkas av reservhjul eller inte.
Dessutom kan man få tredelat ryggstöd med elektromagnetisk fällning, viket inte är så vanligt.
Det har inte alltid att göra med litervolymen enbart, det är hur bagageutrymmet är utformat som också spelar roll. Tänker man barnvagn så är det bra att bagageutrymmet är djupt, däremot behöver det kanske inte vara för långt.
I min Rapid fick jag ner en fullstor tvättmaskin med emballage utan att vare sig fälla säten eller ta bort hatthyllan för det är djupt.
Okey N-iklas, jag hade fel om Astrans bagage kontra Fordens.
Trevliga bilar båda två hur som helst...
Tack för alla tips! Det får bli att åka runt till bilhandlarna i stan. Segt bara när man vet att det ändå blir en skitaffär och synd att alla bilar inte finns här i stan, eller med de erbjudanden som ni länkar.
Skoda Octavia kan vara ett alternativ, Octavian är rymlig i bagaget och i bäksätet
Efter att ha kollat lite står det just nu mellan Hyundai i30 kombi och Peugeot 308 sw.
i30, 5 års nybilsgarantin
308, 3 år eller 10 000 mil
Bagage, 308 något större än i30. Dock lägre i höjd.
Takhöjd, i30 högre än 308. Sitter jag helt upprätt i baksätet på 308 når huvudet kanske upp till taket. Men hur ofta sitter man helt upprätt?
Instrumentbrädan, 308 lite sportigare, stor skärm där allt sköts. i30 lite mer plottrigt.
i30, 185 800
308, 164 900 och uppåt.
Därtill tillkommer vinterdäck och dragkrok på båda, om det inte går att förhandla in i priset?
Hur viktig är det längre nybilsgarantin på i30 gentemot det lägre priset och större bagaget på 308?
Era tankar?
Du får ju betala 20000:-för den längre garantin!
Om det är värt det kan ju bara du själv avgöra, personligen hade jag nog tagit 308 och lagt på krims-krams för 20 papp.
Men jag har ingen rfarenhet från någon av dem.
Du har väl någon känsla själv för dem. Vilken sitter du bäst i och vilken tror du att du kommer att trivas bäst med?
I Teknikens Värld nr 13 i år testades 24 kombimodeller, däribland i30, Cee'd och 308. Det jag vill nämna är att såväl i30 och Cee'd har ett uselt beteende i undanmanöverprovet med obefintligt ingrepp av antisladdsystemet. i30 klarar 65 km/h och tappar greppet redan i första giren, Cee'd klarar 67km/h, men har i grund och botten samma beteende som i30. Peugeot klarar 74km/h och får bedömningen: "Mycket städat och fint med bra balans. Understyr ur banan." Avgör själv hur viktigt detta är för dig. Ville bara nämna det.
Plus och minus för resp. modell:
Hyundai i30 1,6 135hk
+Mycket bra nybilsgaranti - 5år, fria mil.
+Bra utrymmen i kupé och för bagage.
-Uselt kalibrerat antisladdsystem.
-Dåliga bromsar.
Kia Cee'd 1,6 135hk
+Mycket bra garanti, hela sju år/16000mil.
+Hyfsat lågt pris.
-Dåligt beteende i älgtestet.
-Autobroms finns inte ens som tillval.
Peugeot 308 1,2 PureTech 130
+Bra chassi, 308:an är både rolig och bekväm.
+Smart fällning av baksätet.
-För få direktkontroller, för mycket bildskärm.
-Hög milkostnad.
Förresten, vinnare i denna storleksklass, (där även Astra, Focus m.fl. deltog), blev Skoda Octavia 1,4 TSI 150hk, som fick plus för Prisvärda tillval, 7000kr för 4x4, mycket generösa utrymmen, mycket vettig utrustning och bra runtom-sikt. Den ansågs inte göra bort sig på någon punkt. Testa och avgör själv. ;-)
Vi ska ta hem 308 i helgen och testköra den ordentligt. Det är den vi lutar åt.
Tack för all hjälp, synpunkter och information! Skönt att bara få skriva av sig och bolla lite med folk som har lite mer koll :)
Angående i30 så har ju den nya modellen visats precis, då borde det finns utrymme för prutning på utgående modell.
Men Peggan är säkert trevligare och lite mer "aktiv" än Hyundaien.
Glöm inte att läsa i trådarna här på forumet om 308 SW, finns minst två stycken långa trådar.
308:an har väl t ex inte autobroms i de billigare utförandena - och inte heller adaptiv farthållare. Tittade själv på en sån och provkörde flera gånger men den föll bl a av dessa orsaker.
Om TV skrev detta har dom blandat ihop fakta, du kan inte få Octavia 1,4 TSI 150hk med 4*4!
Källa:skoda.se
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.