För många år sedan fick vi hjälp från detta forum och hoppas att få det igen.
Men först så ska jag berätta hur det har gått med bilen vi har nu.
Vi har en tiguan med den världsberömda tsi motorn,vi fick varningar men beslöt ändå köpa bilen och ha den så länge motorgarantin gällde.
Mycket riktigt så sprack kolvarna vid 7000-8000 mil nånting så det blev helrenovering med mycket nytt i motorn.
Nu har vi kört 12 500 mil och snart går alla garantier ut så det är dags att titta på nytt.
Vi kör 2000 mil om året några långresor blir det också.
Bilar vi tittat på
Mercedes 200-220 d e klass 2018 årsmodell
Volvo v60 d4 2018 årsmodell
ford focus 1,25 bensinare 2018 årsmodell.
Finns ju hur mycket som helst att titta på men vi vill ha en bil som är billigare i bränslekostnader än tiguanen den ligger på 0.8-09 milen.
Vi tänker oss en beg som har gått max 4000 mil.
Max pris på en 330000 kr nånting.
Mercedes tar lite bränsle men är rädd att den är dyr i servicekostnader någon som vet ?
Likaså volvo hört att de har problem med bromsar bla.
Storleken ser ni på de bilar jag har nämnt så inga småbilar är aktuellt.
Bilen får gärna ha låga kostnader för övrigt när det gäller service bla.
Mvh Magnus.
Kommentarer
Mercedes skall servas med 2500 mil intervall eller varje år. Dag som först inträffar
Pris är väl enklast att kolla med en MB verkstad. Eller om det går att köpa till serviceavtal vid köp av en beg. Med finans via MB finans det kan du säkert kolla med en säljare. Vid nybilsköp är detta möjligt för en förmånligare peng. Betala ca 2 servicar och få 3.
Har frågat en försäljare men han säger att de inte är dyrare än någon annan bil.
Tror inte riktigt på det eftersom jag känner en som precis servade sin merca 7000 mils service det gick till 11000 kr på märkesverkstad.
Och nästa service om ett år skulle kosta lika mycket den för då skulle växellådsoljan bytas.
Hoppas ni förstår min oro inför en merca.
Ja men enklast är ju att fråga i verkstaden. Säkrare svar.
Min MB GLC kostar 299kr/månad i service. Avtalet gäller i tre år.
bull_69
Vad tyckte du om Focusen?
Skulle valt 1.5:an om du funderar på Focusen och vill du ha automat är det service på den lådan 10år/24000mil(nya modellen)...
Går hyffsat snålt vid lugn körning....
Vi har inte kört focusen ännu men det kommer,annars så gillar vi bilen.
Men en ny med automat bla 300 000 kr då är man inte långt ifrån en merca eller volvo dock beg med några tusen mil på mätaren.
Såg testet på focusen här i vi bilägare dåligt i rosttestet bla,mercedes ligger bra till där.
Du har ju redan bestämt dig för en beg Merca.
Kolla om du kan finansiera en begagnad MB certified (24 mån nybilsgaranti) med billån + som inkluderar service
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/buy/used-cars/financial-services.module.html
bull_69
Å andra sidan om du kör mycket blir det dyrare med service om du ska ha automat för dom andra har väl dubbelkopplingslåda?
Fast klarar du dig med manuell växellåda så...
Vet inte om du drar släp men då bör du ha automat på Focusen om du väljer den...1.5 får dra 1500kg 1.0 tror jag får dra 1300kg i kombiutförande...har du manuell på 1.0 är det 1000 eller 1100kg...
Köp den som känns bäst för dig...tipsa bara eftersom du skrev upp till 330 000:- och du hade bla Focusen som förslag...
Är väl bara göra rostskyddsbehandling om du tänker ha den ett tag...
Jo släp har vi och automat är ett krav med.
Octavia Kombi Style 1,5/150 med DSG-låda - rymlig och kan fås relativt välutrustad för hyfsat pris - typ 250.000 inkl drag/värmare och s k premium-paket . Skulle välja den framför Focusen. Trevlig motor när man väljer 1,5 l varianten.
Octavian är säkert ingen dålig bil och om man har i åtanke dom dyrare servicekostnaderna för dsg men har en bit kvar till Focusens körglädje....
MB E-klasse har en ”ordentlig” 9-växlad automatlåda med converter.
Skall du frekvent släpa tyngre saker efter bilen så är den outstanding.
Jag skulle aldrig köpa en DSG-låda om jag ofta skulle hänga grejer på dragkroken.
Det är ju klasskillnad på en MB E-klass och de övriga bilarna du tittar på. Har du råd med en sådan så är valet enkelt.
Köpa bilen är ju en sak men sedan ska den underhållas också jag menar 22 000 kr på 2 år på en glk tror jag det var i service är ju sjuka pengar.
Men man behöver ju inte lämna den på en auktoriserad verkstad heller.
Vet inte om jag är så sugen på något som har med vw mer att göra faktiskt efter de problem vi har haft.
Ingen som kör mb b c eller e klass och kan säga vad det kostar att hålla dem i gång jämfört med vw exempelvis?
Tack för alla svar hittills.
22000 låter alldeles för mycket. Antingen så blev han lurad eller så utförde verkstaden jobb utöver normal Service.
Har en kollega som betalade ca 10-11tkr för en ”B” service på sin C200 cdi hos Hedin i Gbg. Han trodde att det var så mycket den skulle kosta men efter att jag övertygade honom om att pruta och ringa till olika verkstäder så gjorde han samma service nästa gång för 5-6tkr hos Mechanum.
Ja jag tycker med det lät mycket,den hette B3 service och är gjord på hedins.
Bästa är att besöka en MB försäljare. Typ Hedin. Fråga om deras servicekostnad vad det kostar. Då får du max kostnaden. Det är som Apex skriver, den kostnaden har en ganska stor marginalvinst på sig direkt. Att kapa ner den är inga bekymmer alls.
Men att dyrare bilar generellt har dyrare servicekostnader är ju ingen direkt nyhet - beror nog helt enkelt på att köparna av dessa bilar kanske inte är lika priskänsliga på servicekostnaden. Sen kan man givetvis som nybilsköpare teckna serviceavtal men det kan man ju på de flesta nya bilar.
Hedin bil var väldigt serviceminded och svarade mej direkt när jag ringde och frågade om servicekostnader på en bil jag sa att jag funderade på att köpa. Även så bilia när jag frågade om en v60. Fick pris på de nästkommande 3 servicearna. Så hitta ett Reg nr på en sådan bil du kikar på och ring till verkstaden på hedin bil så bör du få ganska exakt pris av dom. Vad gäller bilvalen du väger mellan så har jag varken kört mercan eller nyare V60 men köpte precis en Focus ny för ett par veckor sedan.
Och jag tror inte du kan ens jämföra komfort och kvalitetskänsla mellan de bilarna. Merca och Volvo är definitivt högre kvalité och känsla än forden. Det säger jag dock utan att kört merca och Volvo som sagt.
Men forden känns lite plastigare när man går ner på detaljer.
Men det som gjorde att jag valde Ford var att jag då kunde köpa en helt ny med 5 års garanti och då sikta på att behålla den längre tid. Köpa begagnad merca/Volvo så får du använda dej av din försäkring.
Vad kostade det dej när tiguanen gick sönder?
Missförstå mej inte gällande kvalité. Jag gillar vårat val av bil. Men hade det inte varit sådan prisskillnad hade jag definitivt valt Volvo.
Kika fresten på Focus Active. Jag fick ge ca 230 000 för den med automat. Dock är det med den lilla motorn så några tusen till blir det ju om du ska ha 1.5 litarn.
Service vid 3000 mil eller 2 år är också bra. Men tänk på den höga skatten om du väljer en bil som är nyare än 1 år. Skatten på min lilla 1.0 är 3300 kr. Då spelar det ingen roll att det är relativt låga servicekostnader....
Med den budgeten kan du ju välja vilken bil du vill.
Om du vill veta service kostnaden på en bil tex första 6000 eller 10000 milen så är det bara att dra iväg ett mejl till verkstaden och säga som det är så får du det på papper nån dag senare.
Det har jag gjort tidigare.
När man då kanske ser 75% högre kostnad och dubbelt så många besök kanske man får en tankeställare.
Det är en active vi har kollat på med hyfsad utrustning men den skulle gå på 300 000 kr.
Tiguanen gick på 75 000kr och laga 750 kr i självrisk.
därför ska bilen nu bort.
Oj det lät mycket för en Active. Vad är det för utrustning förutom större motor och drag du lagt på då?
Jag hade lätt valt en Volvo eller merca om du är uppe på dom pengarna för en Ford. En helt ny V60 börjar väl på strax över 300 000. Men då är det med D4 och inte så mycket utrustning givetvis.
Väldigt billig självrisk att laga tiguanen. Hur gammal var bilen och vilket bolag hade du då? Trodde det var mycket dyrare att använda sig av försäkringen vid sådana reparationer. Då hade jag ju inte behövt välja en bil med längre nybilsgaranti egentligen
Den stora försäkringen på folksam har vi.
Kan vara så också att vw gick in och betalade något bara för vi hade skött alla servicar där.
Har inte kol på allt som ingick på focusen men drag och stora 1.5 motorn var med och parkeringshjälp bla.
Ok.
För active i grundutförande har helt ok utrustning och bör inte landa på mycket mer än 250 000 tycker jag inte.
Som sagt. Betalade ca 230 för min med metallic lack. Då ingick automat, keyless, adaptiv farthållare och parkeringshjälp. Bara för att nämna några få grejer. Så det var därför jag tyckte närmare 300 lät väldigt mycket..
Men har du såpass bra försäkring så tycker jag du ska kika på beg merca. Provkör och jämför. Tror det är mer komfort och lyx i en beg merca jämfört med en ny Ford
Dea Lindqvist
Även om du tycker det kommer det inte i nuläget att gå att köpa en active med största motorn och automat för 250000....billigaste går väl för knappt 270000...
262500 är den billigaste 1.5 med drag på blocket...
bull_69
Vet inte var du bor men du borde kunna hitta en som är billigare än 300 000...
Finns tom en 1.5 182hästars i Skövde för 264900...
Tack ska kollas upp;)
Ja precis. Och det går att pruta på dessa priser med.
Kolla om den i Skövde är automat för på bilderna är den manuell men det kanske är bilder tagna från hemsidan bara.
Det är det jag menar med att det lät dyrt. 262 med drag och automat. Och då har den keyless, sensorer fram och bak, backkamera, adaptiv farthållare m.m.
Skulle vara intressant att veta om vw betalade en del av självrisken eller hur du kom undan så billigt. Mina svärföräldrars vw gick sönder förra veckan (rullat ca 9000 mil), dom har ägt den sedan ny och fick betala 5000 i självrisk för en reperation som skulle kostat 15 000 kr ungefär. Tänkte om dom skulle frågat vag lite mer om hjälp om dom är så schyssta mot vissa kunder
Folksam har väldigt låg självrisk jämfört med t ex Länsförsäkringar - där har du nog skillnaden, Dea.
Shogun, kompisens Avensis rasade kopplingen på efter 7000 mil och det kostade 13000:-
Vad säger du om det...
Snart 8 år gammal och något med insprutning till ena cylindern visst. Jag ska försöka mina svärföräldrar att byta ut den nu då risken är väl stor att det kommer mer grejer nu. Eller kanske ska säga till dom att byta till folksam. Riktigt bra med så låg självrisk
Tror faktiskt att bilfirman tog lite av självrisken också.
Minns inte alla detaljer men tror nog att bilfirman stod för en hel del i reperationskostnaden eftersom vi hade gjort all service där sedan dag ett.
Plus att vi inte körde med longlife oljan utan gjorde tätare byten pga av kedjan.
Nu såg ju kedjan bra ut det var ju kolven som hade spruckit.
Tyvärr är det väl så att kan man lite om motorer och visar det vad man snackar om så kommer de inget vart med dåliga ursäkter.
Till vw försvar så får man ändå säga att vi har haft bilen i fem år och kört 10 000 mil och bara bytt en 1 lampa och en del till tanklocket
till en kostnad av ca 1200 kr.
Så är det inte för tsi motorn så har det varit en bra bil.
Har faktiskt en gammal kollega vars Toyota rasade vid ca 6000 mil. Minns inte vad som hände men att Toyota (eller firman han köpte bilen av) var schyssta och bytte (eller renoverade?) motorn på garanti. Trots att den precis hade gått ut. Så jag känner 3 personer som motorn rasat för och det är 1 Volvo, 1 vw och 1 Toyota. Men då är det betydligt fler i min närhet som kör vw och Volvo.
Både jag och samma kompis fick byta koppling före 5000 mil på 90-talet pga materialfel då var det Corolla.
Samma kompis far fick motorbyte på en Camry på garanti så man kan ha otur med alla fabrikat.
Jag fick en 1998 Avensis återköpt efter 23 verkstadbesök för övrigt, allt krånglade.
Kompisen kör numera VW med DSG och Jag Kia Optima.
Shoguns devis: rasar kopplingen på en Toyota, köp en automat nästa gång, rasar den på en VW så är det ett uselt bilmärke...
+10
Undrar om det skett något på 20 år ?
Jag hade en Peugeot 1988 vars bakruta sprack, hur skall jag göra? Har inte köpt nån mer Peugeot efter det, spräcker bakrutorna fortfarande månne?
Jag har haft en Peugeot (309) där bakrutan exploderade plötsligt. Det är nog en feature.
Min senaste Toyota var en 2017 års modell och den var allt annat än bra, kompisens var 2015 Avensis.
Jag har köpt 7 helt nya Toyotor under årens lopp, den kompisen har köpt 4.
En annan kompis som idag kör C-HR har köpt 5 helt nya Toyotor.
Så ni kan raljera bäst ni vill om att det var längesedan.
Min erfarenhet är att Toyotas kvalitet var bra en tid på 90-talet men idag är samma som alla andra.
Mina föräldrar körde också fem helt nya Toyota tills de blev för gamla,
Så jag har nog mer insyn över Toyota än de flesta här under de senaste 30 åren.
Säg det till damen på förra arbetsplatsen som varje förbesiktning på sin Toyota fick reparationsförslag på 5000-10000:-, den bilen rullade 700 mil per år.
Den krockades sedermera och nu kör hon Auris och bävar varje gång däckbyte görs att inte sensorerna ska larma eftersom den bara kan lagra en uppsättning däck och verkstäderna ofta gör fel vid omprogrammeringen två gånger per år.
Toyota tog fan i mig inte ansvar för det skitsystemet Safety Sense som satt i min senaste Auris.
Börja med att ge 7 års garanti som Kia för att visa att man tar ansvar för alla kunder.
VW har absolut också haft problem som jag också tagit upp, främst Audi bland de jag känner dock. De har oftast faktiskt tagit ansvar och löst utan kostnad dock.
Därav same same, alla har haft problem, Toyota är fortfarande på övre halvan i undersökningar men definitivt inte genomgående i toppen.
Kompisens kopplingsbyte blev inte goodwill utan togs som maskinskada där Toyota stod för del av självrisk, detta trots att orsaken var brott på fjäder.
Kopplingsbytena på våra 90-tals corollor var materialfel och utfördes kostnadsfritt. Dock länge sedan nu Avensisen är inte länge sedan.
Fast låga servicepriser är ju inget man förknippar med Toyota - snarare tvärtom så Kia har nog inga större problem i den matchen. Dessutom måste Toyotorna in var 1500:e mil eller varje år.
Här har det i alla fall varit dyrt att serva Toyota och jag vill minnas att även ViB anmärkt på detta.
Toyotas servicepriser är höga och Shoguns goodwill är inget som vi här fått ta del av...
Kia är här inte dyrare att serva än ngn annan utan snarare billigare än Toyota.
De flesta tidningar brukar anmärka på höga servicekostnader för Toyota.
Mazda och VW är däremot billigare.
Shoguns devis, är Toyota dyr att serva - Flytta!
Börjar bli lite fånigt.
Shoguns favorittidning Auto motor... testade nya Corollan nuvarande nummer och även där var Toyota dyrast att serva, 13000:- första 6000 milen.
Kian 5000, nu var det dock en elbil men 7 års garanti. VW kostade 9800:- som jämförelse, Mazda 3 nästan lika dyr som Toyota dock lite billigare,
Shogun
Vid 6000 mil var det dags för andra bytet. Värdelöst.
Vet inte om det var den där adaptiva farhållaren som jag använde ganska ofta (faktiskt så gjorde jag det trotts att det) som slet extra mycket på bakre skivorna genom inbromsningarna, eller kraftfördelningen fram/bak. Men riktigt uselt och belägg och skivor var av MC storlek. Har betydligt kraftigare skivor och belägg bak på Mercan än vad Mazdan hade fram.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.