Vi Bilägares forum

Ny begagnad bil (2)

Ny begagnad bil (2)

Ny begagnad bil
Nu önskar jag lite input, gärna utan pajkastning. Jag står och väger emellan Auris hybrid och Golf 115 TSI 1.0 DSG. Vilken skulle ni välja och med vilken motivering?

Grundkrav, bensinvärmare, vilket drar ner utbudet på Toyota, LED halvljus är också krav. En Prius som ska bytas ut, så är väl bekant med drivlinan i Auris, men samtidigt lockar det lite med något nytt. Pris runt 200 kkr.

Detta är försök 2 till lite mer input, länk till originaltråd:
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/ny-begagnad-bil

Som blev låst pga missuppfattning, att jag bestämt mig, men någon har helt enkelt läst fel, jag har inte valt bil än.

Uppdaterat: 2021-02-10 19:31

Kommentarer

Ja det är ett elände för dig när någon snor din tråd och börjar propagera för Toyota m.m.
Toyota vs VW är problematiskt, alltid.

Uppdaterat: 2021-02-10 19:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

skarj, ursäkta jag låste tråden för jag trodde du bestämt dig, men jag upptäckte att det var fel.
Det blev en del trams i den förra, jag hoppas det går bättre nu.

Uppdaterat: 2021-02-10 19:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ut och provkör många mil på landsväg och stan och testa även i mörker.
Ett bra LED hel/halv är viktigt för mig och det är bara ut i skogen o jämför för att kunna få en hyfsad koll.

Uppdaterat: 2021-02-10 20:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Av dom valen skulle jag otvivelaktig valt en Golf 1,0tsi.
Skönare säten om man hittar ett ex med sportsäten. MSO:s propagerande för fabriksmonterad bränslevärmare är oöverträffat. Jag har haft både och där den som är integrerad från fabrik är milsvidare bättre. Med en eftermonterad måste man se till att ställa in minst +22 och styra värmen mot framrutan innan man stänger av bilen. Med en integrerad från fabrik så fungerar det och klimatautomatiken i bilen fixar med avfrostning av rutor och uppvärmning av kupén på ett bra vis.
1,0tsi motorn är, trotts sin bruxighet, betydligt trevligare att köra än Toyotas gamla ylande hybriddrivlina, en trevlig snål motor med fullt tillräcklig effekt som man kör på vridmomentet.
Och så tycker jag att en Golf i en snygg färg är snyggare. Även VW:s led lysen är bättre, ljuset är en Akilles hos de flesta asiatiska bilar.
Utmaningen är väl att hitta en Golf 1,0tsi R-Line med adaptiva LED eller Xenon (vet inte när det fanns det ena eller andra) För det är en sådan jag skulle välja alla dagar i veckan i valet av dom två.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Jag har förstått att det är två läger och att både Toyota och VW är mycket vanliga, just därför att jag landat i dessa 2 val. Samt att jag har erfarenhet av att äga en Toyota nu och 4 VW tidigare.

Förstår att fabriksmonterat är bättre angående bränslevärmaren, har tidigare haft det på bla en diesel passat, men av ekonomiska skäl så är jag fortfarande inte bredd att släppa toyotas hybrid helt, så där får man acceptera eftermontage. Har provat båda, men har svårt att besluta mig, En uppenbar fördel med Toyota är att vi har en som varit billig och felfri (service), samt att jag fortfarande har oljefilter på lager m.m., men det är tilltalande att ha något annat också, bränsletörsten är rätt lika, vi kör nog snålare med Aurisen, men det är inga större pengar i skillnad. Det som håller tillbaka från golfen är den 7 stegade DSGn (torr). Får se vad det kommer för mer input.

@saabnisse, det är inga problem, och jag är med på noterna om att stoppa upp trådar som tappar tråden:)

Uppdaterat: 2021-02-10 23:05

Välkommen tillbaks :) Jag tror du fick de flesta svaren i den andra tråden innan alla blev som galna för att jag råkade gilla och säga att Toyotan är en kanonbil, vet att man tydligen inte får säga det men det är min åsikt och en torr DSG skulle jag hålla mig långt borta ifrån

Att få 10år/20000mil garanti på en begagnad säger ganska mycket, så frågan är vad du vill prioritera, som mso 1000 säger, ut och provkör :)

Uppdaterat: 2021-02-11 00:43

Hjärnan säger Toyota, då vi varit nöjda och det är billigt att hålla igång, hjärtat säger "prova nåt nytt", plus att det inte är jag som ska köra den, samlar därför in lite åsikter, inser att det är två läger. Jag litar mer på Toyotans drivlina, men det känns samtidigt lite som att det knappt är lönt att byta från Priusen, samtidigt som att 6-7 säkra år är rätt skönt...

Uppdaterat: 2021-02-11 02:24

Bilar är sedan flera år tillbaka tämligen lika vad gäller kvalitet. För ett tiotal år sedan var skillnaden större mellan de olika bilmärkena. Så våga testa något fräscht, varför inte en VW?

Det är inte för inte som VW Golf är klassbildande och klassledare. Våga byt till Golf men av årsmodell efter 2015 då deras DSG lådor blev uppdaterade och riktigt bra igen. Jag kör en riktigt trevlig Mercedes A klass Cdi diesel -07 med drygt 21000 mil. Jag tycker att den verkligen är prisvärd och en underskattad bil men den ingår inte som ett alternativ i dina funderingar. Jag har flera bekanta och kollegor som VW Golf / Passater med DSG lådor där jag som sagt förstått att bilarna efter 2015 är riktigt bra.

Uppdaterat: 2021-02-11 06:21

Som Swenssons så korrekt skriver, så är det inte den där stora skillnaden i driftsäkerhet längre mellan märkena. Jag vet att en hel del Toyotafantaster gärna visar resultat från nån undersökning där frågeställningen vart gynnsam just för deras märke, men konstigt att de blir otroligt tysta varje gång de undersökningar som Toyota hamnar långt ner i kommer på tal? Som vanligt med statistik så kan du visa det mesta beroende på hur man ställer frågan. Nej idag är det ingen direkt fara med nåt märke vad gäller risken att blå stående, det är mer upplevd kvalitet som skiljer idag och den varierar betydligt mer än driftsäkerheten.
Ut och provkör om du seriöst väljer mellan just de två bilarna, men var inte rädd för att testa deras konkurrenter heller, så kanske du finner nåt betydligt trevligare. För oavsett om Auris är driftsäker och Golfen har en hel del bra egenskaper så är ju ingen av dem nåt man blir glad av att gå ut till på morgonen.....och vi har ett liv, och iaf jag resonerar som så att det är för kort för att bara framlevas i en grå mellanmjölkssörja. :)
Det finns ju alternativ som ser bra ut, har bekvämare stolar, roligare att köra, mer lull-lull för pengarna om man tycker sånt är kul m.m....
Men av de två hade mitt val vart Golfen, precis lika trist som en Auris som modell sett, inte bäst på nåt men samtidigt inte dåligt på nåt, en bra bil helt enkelt. Aurisen är bra på en del men faller genom grovt på en del saker i mina ögon iaf. Som jag skrev har jag kört den en hel del och det brister rejält bitvis. Det gör det inte på Golfen.

Uppdaterat: 2021-02-11 07:15
Simon no1 skrev:

Välkommen tillbaks :)
Att få 10år/20000mil garanti på en begagnad säger ganska mycket, så frågan är vad du vill prioritera, som mso 1000 säger, ut och provkör :)

Det är inget du ”får” det är en försäkring vars premie ligger inbakat i priset handlaren begär för den begagnade bilen.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Jag tänker såhär att alla har en maskinskadeförsäkring i 8 år/10-15000 mil i ordinarie försäkring om det skulle bli ett generalras på något riktigt dyrt som motor eller växellåda vilket många inte tänker på.

En nära vän fick sin Toyota motor utbytt vid 14600 mil på den maskinskadegarantin.
Kostnad till försäkringsbolaget var typ 70000:-

Det finns ju lite hängslen och livrem när man köper begagnade bilar med nåt eller några år på nacken.

Uppdaterat: 2021-02-11 08:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En släkting till mig valde en nyare begagnad Auris (istället för en Astra som jag föreslog som alternativ vilken är betydligt bättre på i stort sett allt) just eftersom Toyota ger så bra garanti.

Att denna ”evighetsmaskin” haft en hel del fel som Toyota fixat utan tjafs gör att många attraheras av lösningen.

Visst betalar man för garantin när man köper bilen. Men det är ändå skönt att ha när det väl strular.

Bara som ett tips.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-02-11 12:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har haft båda. Golfen är trevlig men skulle nog valt Auris HSD ändå. Otroligt trevlig drivlina speciellt mellan hem och jobb.

Uppdaterat: 2021-02-11 12:39

Vi är ju nöjda med samma drivlina idag, så vi blir inte missnöjda med Auris av den anledningen, sen är det ju som sagt inte jag som ska köra den (mer än i undantagsfall). Anledningen att välja Golf är som sagt mest för att känna att det bli en annan bil, ett större steg av byte. Är glad för alla åsikter, speciellt intressant från dem som haft båda bilarna.

Uppdaterat: 2021-02-11 13:08

Har levt med Octavia (DSG) ett tag nu med samma motormodell på den Golf ni funderar över. Har även kört Seat med samma motor fast manuell låda. Min erfarenhet av Auris är begränsad till att jag åkt med några gånger i en sådan.
Det som är jag tror är till fördel för Golf är drivlinan. Motorn är piggare och starkare än vad man tror samt att det går att köra hyfsat snålt med den. Har inte tidigare kört automat men är supernöjd med DSG i Octavia. Har inte upplevt några problem med drivlinan och i Octavian är det bränslevärmare som har gjort gott i vinter.
Golfen är väl snäppet vassare i materialkvalitet och förmodligen något tystare även än Octavia. En annan sak med Octavian jag uppskattar är att det är bra lysen. Slipper led-ramp vilket jag hade på förra bilen. Vet inte om Golf har lika bra kräm i sina lampor.

Provkör och fundera kanske även på ytterligare alternativ. Kanske Peugeot 308?

Uppdaterat: 2021-02-11 17:45

Jag gillar att Aurisen inte har några remmar, eftersom jag sköter servicen själv känns det skönt att slippa kamrem och multirem. Möjlighet till "riktigt" drag samt lite tystare talar för att jag ska gå på Golf, men har redan en bil med dragkrok, så det är intget som väger jättetungt, bara en fördel. Jag har kört Peugeot, men var väl inte direkt förtjust, känns inte heller som den blir lika lätt att sälja när det är dags om nåt år. Skoda skulle kunna vara något, men känns onödigt stor samt inte heller direkt tystare än Toyotan, försöker hålla mig till 2 att välja på för att förenkla för mig själv, då jag inte kommer att köra bilen speciellt ofta själv, men sköta service m.m.. Överväger rätt starkt mot Toyota just nu, bara för att det känns tryggast, trevligare handlare/verkstad också om man ska väga in det, vilket man bör. Men samtidigt känns det som det absolut tråkigaste valet, lite som att lacka om nuvarande bil (prius).

Uppdaterat: 2021-02-11 18:24

Men det borde väl inte finnas många Toyotor med bränslevärmare när ett eftermontage kostar i storleksordningen 30.000 kr... Det är en helt annan sak att betala runt 10.000 kr och då kanske t o m dragkrok ingår. Så urvalet måste vara rätt litet för Auris med bränslevärmare jfr r ex Golf och Octavia.

Uppdaterat: 2021-02-11 18:42

Engströms är en firma i Stockholm som pysslar med värmare, och de svor ve o fasa över fabriksmonterade värmare när det gällde reparation " det vi monterat själva är alltid bättre, biltillverkare tänker inte på att grejerna kanske går sönder"
Berättade även att de får bilar från alla märkesverkstäder, för de kan inte felsöka/laga värmare.
Värmarna är billiga vid köp av bilen, men svindyra när de ska köpas som reservdel, och de är oftast unika för bilmodellen, integrerade i bilens elektronik.
Till Renault tex hade de tagit fram en ersättningsvärmare som bara kostade hälften mot vad Renault ville ha.
Å andra sidan är det dyrt att få en värmare monterad, men det kanske är ett säkrare kort om man ska ha kvar bilen länge.
Det finns ju oxå värmare som bara värmer kupén, de är betydligt billigare, men inget alternativ om man bor långt upp i landet.

Uppdaterat: 2021-02-11 18:57

Mercedes A klass eller Audi A3 är två inte speciellt dyrare val vid begagnatköp.
Om jag skulle välja så vore dom med på kortlistan.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Rikard, de heter Engstrands, men ja, de är Sveriges bästa på värmare!

Uppdaterat: 2021-02-11 20:07
*Robban

Rikard. Dom lever på eftermontage.

Och det är skillnad på fabrikat.
Tex Volvo V50 sattes värmaren in före motorn mot torpedvägg och omöjlig att byta enkelt.

Tex på vag/skoda sitter den skyddad framför hjulhuset och enkel att ta lös.

Eftermontage då kläms den ofta in fast den inte ryms.
Ingen regel utan undantag.
Och oftast ingen fjärrstyrning med dosa eller app.

Men som sagt det tåls att fundera på.

Och vad man bör göra ifråga om bilköp är ut och kör nån timme hit o dit innan man funderar vidare.

Uppdaterat: 2021-02-11 20:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Rikard. Dom lever på eftermontage.
Och det är skillnad på fabrikat.
Tex Volvo V50 sattes värmaren in före motorn mot torpedvägg och omöjlig att byta enkelt.
Tex på vag/skoda sitter den skyddad framför hjulhuset och enkel att ta lös.
Eftermontage då kläms den ofta in fast den inte ryms.
Ingen regel utan undantag.
Och oftast ingen fjärrstyrning med dosa eller app.
Men som sagt det tåls att fundera på.
Och vad man bör göra ifråga om bilköp är ut och kör nån timme hit o dit innan man funderar vidare.

Tja, jag hade en eftermonterad på min Mazda CX5, appstyrd från telefonen.
Dyr som stryk 20.000kr efter prutning vid nybilsköpet. Kommer aldrig görs om det.
Strulade då dom tydligen monterat vattenpumpen fel så den började läcka och tryckte ut allt vatten i kylsystemet. Man måste komma ihåg att ställa värmen i bilen på minst 22grader och slå på defroster innan man stängde av bilen. Annars så avfrostade det inte ordentligt och kupén blev inte ordentligt varm. Men appen som man startade värmare med funkade, förutom att den efter ett år vägrade starta då bilen befann sig i Norge. Fick aldrig koll på vad som förorsakade problemet, men den styrdes av sms som skickades till bilen.
Nuvarande bil med fabriksmonterad fungerar klanderfritt oavsett vart bilen befinner sig.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Självklart är en fabriksmonterad värmare att föredra, kan inte komma på nån endaste fördel alls med en eftermonterad......men självklart säger en verkstad specialiserad på värmare nåt annat, inte alls i deras egenintresse ju. ;)

Uppdaterat: 2021-02-11 20:40

Henrik, grejen är att det är få biltillverkare som har värmare som standard eller som fabrikstillval så då finns inget alternativ om man vill ha det varmt och gött.
Att det är svårare att reparera en originalmonterad värmare är ju för att de sitter så jävlig till oftast...
Gjorde uppgradering på min Passat... oh shit.
mso nämnde V50, kompisen skulle byta brännare i sin... inget kul
Men i övrigt håller jag med mig, finns original så skulle jag välja det alla dagar i veckan.

Uppdaterat: 2021-02-11 20:47
*Robban

Självklart menade jag när alternativet är fabriksmonterad......
Sen kan jag ju själv se det som en dealbreaker vid bilköpet med om det är fabriksmonterat eller ej.
Min första bil med inbyggd bränslevärmare var min V70 -02 tror jag? Den var dock inte fjärrstyrd utan styrdes via färddatorn med scrollhjulet på blinkersspaken om jag inte minns fel. Sen dess haft det på de flesta av mina bruksbilar förutom min E-klass -11, den saknade det, var ett hiskeligt tillägg på dem så var väl rätt ovanligt på dem tror jag, köpte den färdigspecad då den vart hallbil.
Men nu framåt med elbilarnas intåg lär ju efterfrågan på eftermontage på nybilar minska rejält iaf.

Uppdaterat: 2021-02-11 21:54

Det fungerar väldigt bra med förvärmningen i e-Golfen, det blir varmt och skönt på mycket kortare tid än på någon av mina dieslar tidigare, fast hade dieselvärmaren bara värmt kupén så hade det gått snabbare så klart...

Uppdaterat: 2021-02-11 22:20
*Robban
EnannanRobban skrev:

Rikard, de heter Engstrands, men ja, de är Sveriges bästa på värmare!

Ursäkta. Jo, de har hållt på så länge jag mins, man brukar bli bra när man hållt på länge.
Renault hittade inget fel på min orginalmonterade värmare, det gjorde Engstrand, och de hade erfarenhet av bilen i fråga, och hur man bäst löste problemet.
De tog inget betalt för felsökningen. Vi bytte bil isf att laga värmaren.

Uppdaterat: 2021-02-11 22:53

Det är lugnt Rikard... det är ett bra gäng där, har haft mycket med dem att göra

Uppdaterat: 2021-02-11 23:20
*Robban

Visserligen varken en Auris eller Golf men en bil i samma klass med automatlåda och bränslevärmare och f ö rätt välutrustad - https://www.blocket.se/annons/vastmanland/opel_astra_dynamic_5d_1_6_cdti_aut_branslevarmare/84957873

Uppdaterat: 2021-02-14 12:32