Funderar starkt på att byta ut min RX mot antingen MB ML eller VW Touareg. Inte en ny men något eller några år beg. Någon som har någon av dessa och vad tycker ni isf om den? Förutom att klara lättare terräng så skall den också trivas på långturer (motorväg).
Ny (beg) bruksig SUV sökes.
Uppdaterat: 2015-09-16 16:17
Wer später bremst fährt länger schnell
Kommentarer
För ett par fikapengar kan man få en Land Rover Discovery. Kanske inte är den mest driftsäkra SUV:en men reservdelar kan man köpa från England för ingenting.
Har raderat ett anmält inlägg
Jag hade valt Mercedes SUV, den är riktigt schyst både utvändigt och invändigt. Dessutom har den en pigg motor och framkallar en viss respekt på vägen.
Brut och Jes kan ta sina bilfavoriter till sandlådan och göra upp...fast det kan väl kanske inte bli mera sandlåda än vad de senaste inläggen i denna tråd tyvärr redan är. Är det fredagsgroggen som slagit till ?
Jes - det känns ju lite omotiverat för mig att hata VW när jag själv kör det märket och min bil hittills fungerat utmärkt. Tror fortfarande på fredagsgroggens härjningar vilket brukar påverka omdöme och lättstöttheten...
F ö var frågan i tråden "NY (BEG) BRUKSIG SUV SÖKES" så det torde väl vara fritt fram att förslå andra bilar än Touareg också...
Så nu är en del ute i terrängen och kör! Jag håller mig till de vanliga vägarna, annars skulle jag köpa mig en lada.
Skall man köra i terrängen är det bara Toyota Landcruiser eller Landrover Defender som gäller. Möjligen finns det någon Jeep modell som kan passa. Fast Toyotas bästa terrängkärra Landcruiser Troopcarrier finns bara som högerstyrd och säljs bara i Africa och Australien vad jag förstår. Kemiskt fri från lyx men har Toyotas fina 5 liters V8 diesel.
Mercedes G-Wagen torde inte vara så dumt val heller om man måste ut i spenaten och härja.
Nivan är rätt okej om du inte kör så mycket. En bekant köpte en sån nu 2006, och hittils har han bytt däck...
Toyota Landcruiser eller Lada Niva är nog de bästa terrängvagnarna om man verkligen vill ha detta istället för en bil som bara ser ut att kunna köras i terräng.
Och att köra i terrängen med motorfordon är väl inte ens tillåtet i Sverige generellt (i alla fall inte sommartid) så riktiga terräng-egenskaper lär inte vara nödvändiga för många människor i vårt land - om man inte skall använda fordonet för jordbruk eller skogsbruk.
Har man en lantgård så kan det vara bra med en riktigt terrängående vagn.
Land Cruiser HZJ76 är nog det närmaste en Troop Carrier man kommer i denna del av världen:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Land_Cruiser_HZJ76_Full_utrustad_47531615.htm?ca=8&w=3&last=1
årsmodell 2010,pris495000:-
Nu skall jag ju inte direkt ut i terrängen, men en del små skogsvägar blir det nog. Jag har precis bytt bil - får den nästa vecka. Det blev inte någon som jag hade trott på förhand. Man kan säga att slumpen avgjorde. Efter en kortare provkörning och sedan en längre (2 dagar) så blev det affär. Guldstjärna till den som gissar rätt. En beg 2012 med knappa 5k mil, 4wd, ytterst välvårdad och mycket välutrustad.
Kasskai?
det blev en Q5 2.0 TDI 170 hk automat med nästan allt utom navigation. Det som imponerade mest var köregenskaperna i detta vinterväglag som vi har nu, gick som på räls. Tryggt och bekvämt.
Innan hade jag provkört nya Jeep Renegade (överraskande trevlig och kompetent), nya Skoda scout, Subaru Outback men ville nog ha en litet högre bil. Var på väg att testa både Touareg och MB ML och GLK men det blev den här.
@Jalfa
Har du några mer tankar om Jeep Renegade? Har börjat se reklam för den på TV nu och läst några tester. Men de flesta tester (utomlands) verkar vara lite svala. Den blir inte sågad men ligger inte i topp heller.
Och gråt inte över att du inte har Navigation, har samma system som erbjuds på Q5 i min Seat och det är ingen höjdare.
Köp ett vettigt fäste till mobiltelefonen och kör Google maps, billigare, bättre och du har konstant uppdaterade kartor istället för att behöva hålla på och fippla med kartuppdateringar och SD kort.
Provsatt en Renegade på lunchen och fram var den väl acceptabel men baksätet var ingen höjdare. Sen är den ju inte speciellt billig heller jämfört med klasskamraterna. Vi får väl se vad dess tvilling - Fiat 500X - kommer att innebära inte minst prismässigt. Men Renegaden är säkert kompetent vid terrängkörning. Blev erbjuden en provkörning men hade inte tid - även om det var idealiskt väder för att prova en sån bil (närapå snöstorm). Tyvärr hade denne handlare ingen provkörningsbil av Opel Mokka 4WD utan bara en 2WD och det var ju inte det man kände för att testa.
Körde Jeep Renegade med 2l dieseln 140hk och manuell 6 växlad låda. Latitude tror jag modellen heter. Enklaste utförandet. Tyst, lättkörd och kvick. Satt bra, fin rymd i framsätet. Var faktiskt jättesugen på en "opening edition" samma drivlina men betydligt mer lull-lull eller toppmodellen Trailhawk med 170 hk diesel och 9-stegad automat, samma som i Cherokeen. Med utrustningspaket skulle den kosta ca 350k. Litet för dyrt och ett alltför osäkert kort då modellen är helt ny. För litet bagage dessutom. Testade drivlinan genom att också köra Jeep Cherokee. Det blev ingen offroad test utan jag höll mig på vägar....
ang. Navigation så har jag sett att man kan få en Garmin med handsfree, bluetooth, livstidsfria kartuppdateringar och allt möjligt för 1289 kr på netonnet. Blir nog en sådan.
Fick bilen idag och bekantade mig med instruktionsböckerna. Synkade telefonen och installerade navigationen (Garmin) utan problem. Upptäckte en AUX ingång i mittkonsolen där det gick att ansluta telefonen så man kan spela musiken där i bilens högtalarsystem (Audi sound system). Pillade på alla knappar och rattar. Bara dragkroken, den utfällbara, kvar att testa. Tog en kvällstur, en fröjd att köra i vinterväglag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.