Vad tror ni, när tar elbilarna över alla produktnischer?
Fiat 500 finns i cab, nästan ivarjefall. Är mer som targa.
Bävar för dagen jag inte längre kan åka min trimmade Miata pga miljöregler. Troligen blir förbränningsmotorer portade från stadscentrum om några år.
Jobbpendlar med mazdan dagligen så då behöver man byta bil. Och kör nedcabbat varje dag det går, även på vintern. Funkar bra även då det snöar så länge man har farten uppe.
Vet någon om kommande elbilar med cab?
Kommentarer
BYD Han har siktats som cabriolet.
https://www.burlappcar.com/2021/12/byd-electric-convertible-new-photos.html?m=1
Detta är en stor bil nästan 5 meter som sedan med upp till över 500hk och fyrhjulsdrift.
Tack men verkar bli svindyrt tyvärr
https://topelectricsuv.com/featured/electric-convertible-cars-list/
Super! VW och Mini är väl de som kommer bli åtkomliga prismässigt.
Cabbar är en nischmarknad, räkna inte med någon stor satsning.
Men Fiat 500 är ju en cab om än med fasta sidor.
Alfa jobbar på en Duetto Spider EV, men de väntar med lansering tills de har lanserat andra EV modeller.
Nästa EV från Alfa blir en SUV under Tonale i storlek.
Sen ska de göra en större SUV som EV - ersättaren till Stelvio. Och lansera en ny Giulia som EV.
Därefter kommer Duetto Spider EV. Troligen 2026.
Alla dessa kommer byggas på Stellantis STLA plattform för medium till större. Och batterier från 86 kWh och uppåt. STLA Medium är minst 4,3m och det är lagom för en Duetto.
Den kan få 208 hk.
STLA Compact (för A-B segmentet) kommer inte användas av Alfa.
Detta är officiell information från Alfa-bossen.
Tack, värdefull input.
Har du hört något kring om Fiat gör denna ihop med Mazda, som de gjorde med Miata ND?
Tänkte på det här med cab.
Som elbil borde det vara utmärkt, glida runt utan störande ljud, även om vikten stökar till det lite för den optimala körkänslan som tex i en Miata.
Men hur F*n kan man köpa en cab med dieselmotor ??
Håller med i grunden, men har du hört en V6 eller V8 diesel?
Jo, men diesel är inte min grej
Lukten, ljudet och att motorn dör när det börjar bli som roligast.
Åker ju själv diesel hela dagarna, starta upp bensin 6an på helgen är en befrielse, för att inte prata om när nålen närmar sig det röda strax efter 7000 =)
Ja diesel cab har jag heller aldrig förstått mig på. Ägt 5 olika cabbar och bara med bensin, från 4-cylindrigt turbomatat via boxersexa till stötstångs-V8. Ser med fram emot en vettig eldriven cab, men tror det kommer dröja en stund till innan det kommer en vettig sådan. Hade dock gärna ägt en tidig Tesla Roadster då de bara ökar i värde vad det verkar och är rejält eftertraktade idag.
En bekant har tröttnat på att vänta på en vettig elcab så han har börjat konvertera en Fiat Barchetta. Han har byggt fem eller sex bilar från scratch så det blir nog bra.
Hur gör han det? Köper batteripack/motor och styrning från vilken bil...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123518 visar projektet.
Alfa Duetto blir en Alfa. Fast på Stellantis plattforn. Stellantis STLA Medium är en vidareutveckling av EMP2 som sitter under flera Peugeot och Citroën sedan flera år. Men STLA är ännu mer anpassad för eldrift.
Har inte hört något om att Fiat skulle göra en ny Spider. Tror inte de gör någon. Det segmentet tillhör Alfa.
Och Mazda har inget samarbetsprojekt ihop med Stellantis.
Jag när fortfarande drömmen om att konvertera en Super 7 till eldrift med Tesladrivlina från en Model 3 SR+. tror det hade vart rätt kul. Går köra på halva batteriet så blir det inte så sjukt tungt heller men ändå hyfsad räckvidd för kul dagsturer i lätt bil. Synd bara att tid saknas som ensamstående pappa och garaget är mindre än litet....
Gaston,
Du får vänta till nästa år och köpa en färdig från Caterham.
MG kan ha något på gång...
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/mg-cyberster-electric-successor-tf-convertible-leaked
Ser fin ut!
Jag har en cab med V6 dieselmotor. Vad är problemet?
Det låter som en stenkross.
En slank tvåsitsig elbilscab skulle förmodligen bli riktigt trevlig att köra. Batteriet fördelar vikten för god väghållning och man susar fram genom naturen.
Begränsar man sedan räckvidden kan batteripacken göras mindre och därmed vikten så att bilen inte går som en pansarvagn genom kurvorna.
Det är roligare att köra en lätt bil.
En Mazda MX-30 i MX-5-kläder kanske ?
Saabnisse
Ja, det kanske inte heller finns behov av att ha längre räckvidd i en cab. Oftast handlar det om en sommarbil för trevliga naturnära körningar. Iallafall de tvåsitsiga.
Jag bjuder på min idé till Mazda - här har dom en stor chans att nischa sig igen med en unik produkt men ändå med kopplingar till en klassiker...:)
Skulle passa mig perfekt.
Jag tycker att Mazda är lite Japans svar på Saab!
Pi, du kan få 10% av intäkterna för det tipset. :-) ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.