Det här känns som väldigt mycket bil för pengarna! Vinterdäck, dragkrok, adaptiv farthållare, snål bensinmotor, backkamera, media system plus (Seat Språk för Apple CarPlay, eventuellt också för Android Auto men lite osäker där).
Ingen värmare som på Skoda Octavia men också minst 25 tkr billigare. Ingen eCall och förmodligen autobroms utan detektion av fotgängare. Bilen är trots detta ett bättre val än det mesta i den prisklassen!
Kommentarer
Säkert ett prisvärt val fredl.
Tror det också. Kul att bra och vettiga funktioner kryper ner i pris!
Var framgår det att den har adaptiv farthållare ? Sen "saknas" väl också det för många numera obligatoriska LED halv/helljuset...
Kopierade fel rad i annonsen.
https://www.facebook.com/lecabbil/photos/a.147460721983194.32091.147447995317800/1746087498787167/?type=3
Kolla här så syns det.
Är väl som vanligt ett gäng bilar av likartad utrustning och utgående modeller som Lecab i Karlstad köpt in.
Den enda farthållaren man kan välja som tillval är adaptiv farthållare för 3000kr.
Full Led kostar 12.400kr.
Annars måste jag säga överlag att tillvalen verkar vara rimligt prissatta till Seat.
FXX - fast nu var det ju dessa annonserade vilar som det gällde och där är det nog bara den paketering som annonseras som man kan få.
Okej, men beträffande farthållaren så står det "farthållare och front assist". Enligt Seat broschyr så verkar bara radarfarthållare vara det enda som erbjuds, därav min uteslutningsmetod att det är denna som erbjuds. Men jag kan ha fel.
Beträffande Led så är det såklart svårt att få det på en lagerbil om den inte har det redan.
Haft en helt ny Seat Leon som hyrbil i en vecka nu.
+Snygg
+rolig att köra
+utmärkt körställning
-Miserabel interiör. Förutom en snygg mätartavla så känns inte designen som 2010-tal. Kolsvart plast precis överallt
-Obekväma stolar
Med bättre stolar och den större infotainmentskärmen så hade jag kunnat tänka mig en Leon.
Gillar Leon , hade Leon , Mazda3 , CX3 som prisvärda köp , men det blev ett Lejon. Tur att det ej blev CX3an , för då hade vargen jagat mig :)
Lejon symbol är Peugeot :-)
Hur är Leon ST storleksmässigt mot Golf SC?
Det är rätt lika.
Lite ot.
Men det finns octavia lagerbilar för nästan den pengen med värmare och drag paketet och det som behövs på blocket.
Och du får en något bättre och större bil på köpet. ;)
Skiljer väl 18,5 tusen plus vinterdäck eller har du sett någon Octavia billigare än 199?
Ett tips kan vara att kolla Leon XP eller X-Perience. Dom kör kampaj dom dom just nu.
Dragkrok, LED, skogsmullehöjd och tillhörande plast, FR interiör osv. Motorn är något motorstarkare på 125HK och 1,4 liter.
Just denna har dock inte drag, men sök på Leon 125* (stjärna på slutet) så hittar du dom.
https://www.blocket.se/jonkoping/Seat_Leon_TSI_125hk_XP_Adaptiv_farthallare_75942491.htm?ca=12&w=3
Här har du en med drag
https://www.blocket.se/jonkoping/Seat_Leon_ST_TSI_125_X_perience_Adaptiv_Farth_73825611.htm?ca=12&w=3
Nej du har nog rätt det är bra pris om man vill ha sista 1,2an men jag är säker att du har vinter däck ink på Octavia för 199.
Jag skulle inte tveka då jag testat och vänt på dessa två bilar fler än 4 ggr innan jag köpte och värnar paketet är värt och klämmer du och känner riktigt och öppna skuffen då inser man skillnaden till octavians fördel.
Och jag skulle aldrig välja 1,2an mot trepipen som är mer motor och snålare.
Bor du norr om Stockholm så skall väl defa system in på leonen för 6000:-
fredl - Mitt tips är provkör båda och bestäm sen. Personligen föredrar jag 1.2T före 3-pipen, efter att ha provkört båda i Skoda Rapid. Bättre bottenvrid och trevligare ljud. 1.0T kändes.., tunn. Frågan är om en minimal bränslebesparing är värt det? 1.2T är snål även den, men känns som en större motor. Nu är det ju dessutom två olika bilar så mer än motorn som skiljer. Mer utrymme kan vara bra, om man behöver det... Annars är det bara onödigt släpa runt på. Och vem sitter o trivs Du bäst i?
Spot-On Rutger, har läst gott om båda motorerna och skulle precis som Rutger rekommendera att du provkör.
Sen diffar ju utrustningsnivå och stolar på respektive modeller och paket.
Kolla även in länken jag gav, där har du FR interiör och stolar, något högre markfrigång och rätt mkt utrustning för pengarna. LED är något jag rekommenderar starkt framför de vanliga halogenlamporna. Har haft båda och även om halogen inte är direkt dåliga så är LED väldigt mkt bättre.
När det gäller sådana rabatter så bör man ta det lugnt och besinna sig och testa riktigt noga och i detta fall testa octavian och liknande också.
Många kommer hem och inser i efterhand att det saknas det ena eller det andra eller vilket dåligt ljus etc.
Som sagt bränslevärmare är guds gåva denna vinter och ett 230v motorvärmare installation är nog 6000:-
Och synar man dessa två syster bilar har man en del extra på en octavia i finesser och utrymme.
Så testa riktigt alla alternativ och sista priset är nog inte annons priset.
...fast har man redan lämnat ca: 52.000 kr i rabatt på listpriset för en bil i 200.000 kr-klassen så skall man nog inte räkna med så stor ytterligare prut-mån. Men f ö håller jag med skidoo1238 i mycket i inlägget ovan.
Vad man ofta kan tänka med 52000 i jätte rabatt är att många gånger har ingen betalat det då det varit kampanjer hela tiden från första dan för två år sedan..
Typ som octavias värmare paket för 4900:- men summerar man paketet i lösa delar så bränslevärmaren, löst dragkroken, elstyrda bagageluckan, vändbara bagagemattan, last nätet, 230 v i baksätet och ev mer så kanske bara det är 25- 30000:- utan att riktigt veta och ofta är det många paket som list priset ligger på 30000 men du får det kanske för 12000:- så man skall aldrig stirra sig blind på den rabatterade summan vilket är lätt att göra och detta gäller alla bilar.
Visst skidoo1238 - men det är trots allt en mycket kraftig nedsättning av listpriset. Sen skall man alltid testa gränserna men helt klart är prut-månen väldigt mycket mindre med en sån prisnedsättning jämfört med om du specat din egen bil och kanske får 5--10 % rabatt på listpriset.
Samtidigt så, har de så svårt att bli av med bilarna så.... Bara man har lite is i magen så kan man ju stövla in och säga "Jag tar den för Y kronor." Säger säljaren "Det går inte" säger man "Ring mig när det går. Hej då."
Det blev visst en xerox på det föregående inlägget.
X - visst, om man inte är alltför sugen på just den bilen så kan man visst göra så. Men då får man också vara beredd på att man aldrig får nåt telefonsamtal ifrån bilnasaren. Och att sen gå dit och acceptera det pris som begärts vill man säkert inte heller - det känns nog om inte annat lite "skämmigt". Och glöm inte att i de allra flesta fallen så är bilnasaren ett mycket större proffs på bilförsäljning än vad man själv är. Och rena skambud uppskattas aldrig - jämför med dig själv om du vill sälja nåt. Det är lite skillnad på att pruta på listpriset jämfört med att pruta på en bil som redan har en mycket stor prisnedsättning relativt listpriset.
En kollega körde detta med framgång på en SAAB för ett antal år sedan.
Minns inte vad utgångspriset var men han drog till Ordentligt. Typ utgång kanske var 300 och han:
"Ring mig när den är nere i 200". Efter ett par månader ringde säljaren och han fick bilen. =)
Icke att förglömma - bilar finns det av i överflöd!
Problemet uppstår ju när man har lite mer bråttom som när vi kvaddade vår bil...
Nåja X - de flesta tillbuds-bilar är lagerbilar med specifik utrustning och då finns det inte jämt bilar "i överflöd" - om man är intresserad av viss modell, utrustning och färg som råkar stämma. Ditt Saab-exempel med en prutning på 33 % på listpriset är nog inte riktigt typiskt i sammanhanget. Och man skall som sagt inte vara överdrivet sugen på just den bilen för det finns ju ingen som helst garanti att försäljaren ringer tillbaka- men då är frågan varför man ö h t bjuder på just den bilen ? Och i tider med mycket bra nybilsförsäljning så är ju sannolikheten att ett skambud skall gå igenom ännu mindre.
Jag säger inte att man inte skall pruta men man måste vara realistisk och se till de yttre omständigheterna - säljs det t ex rekordmycket nya bilar, som idag, så är sannolikheten att få igenom mer eller mindre skambud väldigt mycket mindre än om bilhandeln har svårigheter att bli av med sina bilar. Sen beror det ju också på aktuellt bilmärke och bilmodell - ett mindre attraktivt märke och kanske t o m en utgående modell bättrar ju på oddsen för ett bra pris - om man trots allt är intresserad.
Sen kan det bli en intressant situation runt halvårsskiftet när bonus/malus slår till och vissa modeller med redan idag hyfsat hög årlig skatt får en väldigt mycket högre årlig skatt och då kan det uppstå intressanta köpsituationer för den som är villig att chansa...
Ja, då kan det säkert bli bra prutmån på bilar som drabbas av hög skatt.
Är man riktigt sugen på en viss bil är det naturligtvis svårare att pruta tufft. Men det viktigaste inför en bilaffär tror jag är att man själv har bra koll på prisbilden. Både på den bil man köper och vad en ev inbytesbil har för värde. Vet man det innan man börjar förhandla och har räknat fram vad man max kan tänka sig att betala för ett objekt så vet man när man får ett bra pris. Blir priset oskäligt högt får man avstå köp och leta vidare, om det inte går pruta ner. I ett sånt läge kan man naturligtvis göra som i X exempel. Men hamnar man rätt nära vad man kan tänka sig att ge kan man ju t.ex säga: "Ger du mig motorvärmaren på köpet så gör vi affär." Hänger det inte på mer brukar det funka. Och får man inte hela så kanske man får den till halva priset. Fynd gör man kanske inte så ofta, men med bra koll på prisbilden upplever jag aldrig att jag gjort en dålig affär. Dom avstår jag, hur sugen jag än är.
Skulle också kunna tänka mig att många bilhandlare vill bli av med de nya lagerbilar som får betydande skattehöjningar vid halvårsskiftet redan innan den tidpunkten så "fynden" kan nog komma redan under våren/senvåren - i alla fall hos de bilhandlare som har välfyllda lager med nya bilar. Dom lär vara lite osäkra på hur köpbenägna kunderna är efter halvårsskiftet på bilar med kraftigt höjd vägskatt.
F ö ser jag på bilköps-situationen ungefär som Rutger.
Eller så går de åt som stryk eftersom folk kanske börjar inse att beställa = leverans efter = dyrt.
Lagerbil = leverans nu = billigt.
Sedan kan handlaren bara skriva på bilen sista juni så är den fri så att säga.
Det med priset är svårt men sista bilarna av årsmodellen i lagerhallen om det finns många kvar brukar vara bra prut objekt oabsett prislapp.
Dottern köpte en av dom sista med bränslevärmar paketet och med det då mindre komfort paketet för 179t och lyckades ändå få dubbdäcken inpå så man skall alltid försöka och vara lite taktisk.
Bonus malux är ju nåt som kommer att förändra förutsättningarna i år.
Men med bilar som reggas 30/6 så börjar i regel också garantierna att ticka det datumet så det måste man i så fall vara observant på som kund.
Definitivt! Men det är många som inte tänker på det, förrän efteråt...
Självklart är Octavian ett bättre alternativ, vem hade trott något annat!
FXX. Väldigt snarlika syster bilar med samma komponenter skall man vara medveten om och det du.
Om man bortser från prislappen så har Octavia några extra ++ i utrymme och vissa vettiga finesser och utrustnings detaljer .
Det behöver den oinvigde bara gå ett varv runt bilarna, titta k broschyren och öppna dörrarna för att inse.
Sedan är det upp till var och en att fundera på prislappen.
Men Seaten är betydligt snyggare. Både designmässigt och att den är mer prortionerlig med kortare överhäng bak.
Men jag hade nog valt en Golf, dom extra kronorna det kostar har man mer än väl igen när man byter nästa gång.
Det tror jag också. VW är originalet och dom andra är budgetvarianter, även om dom närmar sig. Finns lätt begagnade Golf SC 500-1000 mil med r-line, bränslevärmare, 150hk, DSG på blocket för ca. 240K. Med prut så kanske man är nere på 220-225. Jag hade alla dagar i veckan hellre tagit en sådan om jag stod i valet. Men visst, vill man nödvändigtvis ta första smällen i form av värdeminskning för att bilen ska rulla över tröskeln till hallen så är väl både Seat och Skoda okej utrustade bilar för okej pris. Men i andrahandsvärde så lyser nog VW's stjärna starkare.
Smaken är som baken men jag är säker när man pratar andrahands värde och när du byter in din bil får du inte en spänn mer i mellan skillnad mot ny för en golf /Octavia.
Däremot kan man ha ett bättre förhandlings läge vid köp av golfen då det finns 80% fler begade golf bilar i affären.
Dom som köper Octavia vet ofta dom Lite extra kvalitéer den trots allt här här.
Och vad jag har blivit förvånad över är att jag många gånger fått kommentaren "och snygg är dom nuförtiden"
Nä jag säger det igen att prova många förutsöttningslöst och känn efter och ta allt med en nypa salt och gå inte på allt gammalt snack.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.