Vi Bilägares forum

Motoroptimering, något att stå efter?

Motoroptimering, något att stå efter?

Har länge funderat på att stoppa in en effektbox på en av våra bilar och kanske på vår båt. Samtidigt så tvekar jag när man läser en del skräckhistorier om förstörda motorer. Vill ju inte råka ut för motorhaveri.
Hur ser ni på motoroptimering typ KCR eller Dieselkraft.
Visserligen har de försäkring man kan teckna, men det vete gudarna hur de resonerar om det går åt skogen med motorn.

Uppdaterat: 2020-05-07 23:04

Kommentarer

Kanske inte helt relevant, men bekanta köpte för många år sen en SAAB 9000 2,3T, bilen var steg 2 optimerad (Vad det nu betyder) dagen efter den lämnade bilhandlaren för första gången. En säljare hade haft bilen sen dess i 5 år och kört 27" mil utan problem. De hade den bilen i många år, mins att de fick byta turbo nån gång, men annars hände det ingenting.

Men den bilen kördes troligtvis aldrig av några gasglada ungdomar, hur säljaren körde kan vi ju bara gissa, kanske mest motor/landsväg, och mina bekanta jobbpendlade 20 mil per dag.

Uppdaterat: 2020-05-07 23:21

Steg ett mjukvara

Steg två mjukvara+ avgassystem och insug

Steg tre då snackar vi turbo, tändstift, intercooler osv.

Seriösa företag lämnar minst 2 års garanti. Läs på nog, undersök företag.

Uppdaterat: 2020-05-08 01:30

Om du ska trimma motorn så köp inga boxar utan trimma med en handenhet typ BSR för det lurar inte bilens system som boxarna gör....

Uppdaterat: 2020-05-08 05:41

AK tuning är också ett känt seriöst företag.

Som skrevs ovan inga boxar utan omprogramering skall det vara.

Uppdaterat: 2020-05-08 07:49

Så det är bättre med omprogrammering enligt BSR, och mindre känsligt?

BSR har ganska brett utbud men tycker mig se att det är främst till lite äldre bilmodeller och de har ingenting till båtar.

Uppdaterat: 2020-05-08 11:38

Ja optimering via dator är nog säkrast.

Har iofs kompisar som löst med kcr box kring 2010 och varit nöjd.

Men det finns också skräck historier om dom.

En kompis kör sin leasing polo 1,0tsi med BSR optimering och jag har provat den och jäklar vilken skillnad på styrka och motorkaraktär.

Uppdaterat: 2020-05-08 12:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Och vid ett motorhaveri lär det bli ordentligt dyrt!

Uppdaterat: 2020-05-08 14:01
junkers skrev:

Och vid ett motorhaveri lär det bli ordentligt dyrt!

Och kan säkert bli vid tillbakalämnandet efter leasing perioden.

Jag har bestämt för mig att man signerar ett avtal och att det avtalet säger att man inte får ändra något på bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag har trimmat mina båda senaste Octavia RS hos firma via OBD och inte haft det minsta problem. Bilarna har varit betydligt trevligare att köra och bränsleförbrukningen definitivt inte högre än före. Nu har jag blivit latare på äldre dar och börjat fundera på en KCR-box till "lill-Octavian" eftersom dom numera finns till bensinmotorer. Jag har litet ändrat uppfattning om KCR och funderar på att testa...

Uppdaterat: 2020-05-08 14:48
Guran skrev:

junkers wrote:Och vid ett motorhaveri lär det bli ordentligt dyrt!

.

Och kan säkert bli vid tillbakalämnandet efter leasing perioden.

Jag har bestämt för mig att man signerar ett avtal och att det avtalet säger att man inte får ändra något på bilen.

Och programmeraren tankar ur programvaran före återlämnandet och inget märks enligt dom.

Men visst, inte helt just om man säger så.

Uppdaterat: 2020-05-08 14:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L West skrev:

Jag har trimmat mina båda senaste Octavia RS hos firma via OBD och inte haft det minsta problem. Bilarna har varit betydligt trevligare att köra och bränsleförbrukningen definitivt inte högre än före. Nu har jag blivit latare på äldre dar och börjat fundera på en KCR-box till "lill-Octavian" eftersom dom numera finns till bensinmotorer. Jag har litet ändrat uppfattning om KCR och funderar på att testa...

Vad jag känner är väl lite att risken för ev haveriet på kat, partickel filter etc på nyare beg bilar

Uppdaterat: 2020-05-08 14:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:junkers wrote:Och vid ett motorhaveri lär det bli ordentligt dyrt!

.

Och kan säkert bli vid tillbakalämnandet efter leasing perioden.

Jag har bestämt för mig att man signerar ett avtal och att det avtalet säger att man inte får ändra något på bilen.

Och programmeraren tankar ur programvaran före återlämnandet och inget märks enligt dom.

Men visst, inte helt just om man säger så.

Enligt dom som säljer programvaran är det självklart så att inget märks.

Man blir inte fet om man äter massor av chips heller har jag hört.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Allt loggas i bilen, men det krävs lite detektivarbete av verkstaden för att upptäcka att bilen varit trimmad. Rasar motorn så finns det en stor risk att det upptäcks, lämnar man tillbaka den utan några fel så är risken liten tror jag.

Uppdaterat: 2020-05-08 17:52

Med en BSR optimering så får jag 280hk & 430nm. Lite frestande, men inget jag hade gjort så länge bilen har garanti.

Uppdaterat: 2020-05-08 17:54

Hjälper ju inte om garanti saknas, försäkringsbolagen tar inte heller kostnaden på en optimerad bil.

Uppdaterat: 2020-05-08 17:56

Risken att det upptäcks minskar då det inte är verkstaden som står för kostnaden. Jag har en kompis som jobbar som mekaniker i en auktoriserad BMW verkstad(Mechanum). Misstänks det att en bil är trimmad så skickas loggböcker till München där en tekniker får gräva för att hitta att någon manipulerat mjukvaran. Sedan måste de också bevisa att felet beror på optimeringen. Ska inte svära på att detta stämmer men enligt honom så är det så.

B48 motorn i min bil ska klara 300+hk utan problem om service sköts samt att man låter den bli varm innan man kör aktivt och sedan inte stänger av den så fort man stannar utan låter den stå på tomgång några sekunder.

Uppdaterat: 2020-05-08 18:04

Klart om man optimerar för att köra som en galning jämt minskar ju marginalerna för haveri.

Uppdaterat: 2020-05-08 18:25

För min del handlar det att ena bilen skulle få lite mer bottendrag, inte så många hk som möjligt. Framförallt handlar det om båten som har en Volvo Penta 210hk diesel, med semesterpackning för ett par veckor semester på sjön är den lite trög/seg på toppen. Vridmomentet är som standard 500nm, men jag ser på KCR att man får lite mer hk och nm. Kanske det som behövs för att den skall orka varva ur på toppen. Det är i och för sig sällan jag ligger och pressar båten på topphastighet och varvtal, brukar ta det ganska lugnt på sjön.

Men det är flera i båtklubben som är positiva efter att installerat KCR box.

Jag är osäker, det är 300.000-400.000kr för att skaffa ny motor om den pajar.

Uppdaterat: 2020-05-08 19:23

Jag har fått lära mig att en båtmotor beter sig som en bilmotor i uppförsbacke. Det är konstant hård belastning och mycket vridmoment hela tiden. Det ger högt cylindertryck och blir känsligt rent mekaniskt.

En kompis till mig lever på att uppgradera bilmotorer och han menar att man ska utgå från att moderna bilar sparar data så att det alltid går att se av fabrikanten även om man återställer till service.

Uppdaterat: 2020-05-08 19:51

Där är jag helt enig med dig Mäkinen.

Har man varit för snål och inte köpt en tillräckligt stark motor så är det bättre att spara pengarna och köpa en bil med den motorstyrka man vill ha vid nästa byte.

Men vill man uppgradera motorn så självklart ger det effekt, men räkna inte med att få något på varken garanti eller försäkring om något pajar. Visserligen är troligen sannolikheten låg att det med moderat optimering händer något, men även det osannolika kan ske.

Jag har haft en BSR steg 1 optimerad SAAB 9-5 2,0t som fungerar klanderfritt i många år.

Även en BMW 520d, men den var optimerad med BMWs egna M-power kit och registrerad med nya högre effekten 200hk. Så det var helt riskfritt då alla garantier gällde. Och det var absolut skillnad, betydligt mer än de extra 16hk gav sken av.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Egentligen är det väl korkat att skaffa en box till bilen eller båten och äventyra saker och ting, det är väl bara att släppa och gå vidare.

Hade jag inte känt osäkerhet hade det ju inte varit något snack, då hade det suttit en box i motorn redan. Men jag går på min magkänsla och droppar motoroptimering. Båten har funkat ett par år så det är inte hela världen om den inte varvar ur, det går ju faktiskt att byta propeller istället som göra att den kan varva ur. Då är jag inte inne och påverkar motorn i alla fall.

Bilen får gå ett tag till på de hk som finns från fabrik.

Uppdaterat: 2020-05-09 14:25

KCR box och dieselkraft och allt är rent skräp enligt mig, de lurar bara originaldatorn att skicka in mer bränsle. Ett recept för felkoder och haveri.

Riktig motoroptimering med mjukvara KAN vara ok, original är dock alltid bäst då det är mest miljarder nedlagt på motorutveckling där.

Uppdaterat: 2020-05-10 17:49
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Ja optimering via dator är nog säkrast.

Har iofs kompisar som löst med kcr box kring 2010 och varit nöjd.

Men det finns också skräck historier om dom.

En kompis kör sin leasing polo 1,0tsi med BSR optimering och jag har provat den och jäklar vilken skillnad på styrka och motorkaraktär.

Lite feedback på den optimeringen.

Som sagt markant skillnad på gaspedalen och även en ökad förbrukning vilket förmodligen beror på förarens karaktär.

Men han har fått motorlampan tänd två ggr och en gång blev det tändstiftsbyte på garantin.

Och den andra blev det en släckt felkod.

Nu är bilen återlämnad och leasing slut och alla nöjda men han var orolig att verkstad skulle misstänka att den var omprogramerad.

Fördelen med en krc box är väl att man kan demontera den och ingen ser att den suttit där om det mot förmodan skulle uppstå problem.

Uppdaterat: 2023-08-14 16:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Mikael Dahlbacka skrev:

KCR box och dieselkraft och allt är rent skräp enligt mig, de lurar bara originaldatorn att skicka in mer bränsle. Ett recept för felkoder och haveri.

Riktig motoroptimering med mjukvara KAN vara ok, original är dock alltid bäst då det är mest miljarder nedlagt på motorutveckling där.

Det är väldigt många husbilsägare som kör med krc boxar och är väldigt nöjda.

20% mer motor och några % lägre förbrukning.

Något som är lustigt och konstigt är att Fiat profersonal verkstäder och husbilsfirmor säljer kcr boxar installerade och klara med garanti och nöjda kunder.

Skulle det vara en massa elände skulle dom knappast sälja på sina kunder kcr och boxar har kcr sålt i 25 år tror jag.

Så att betala 2-3tusen till för att nån tror sig göra vettig omprogramering i bilen istället för en box för 4tusen kanske är tveksamt.

Ja vem vet.

Uppdaterat: 2023-08-14 16:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html