Hej,
Vet inte mycket om bilar alls och alla jag frågar säger olika eller konstiga saker, så jag försöker här.
Vad är skillnaden mellan en Nissan qasqai 1.2 motor med 115HK och en Toyota Auris 1.8 motor med 99HK.
Folk säger att jag ska undvika 1.2 motorer för att de är alldeles för svaga och är inte pålitliga, är detta sant?
Ända skillnaden är väl ändå att den enda tar längre tid att komma upp till en viss hastighet. Är Nissan qasqai gjorda för det svenska vädret, då motorn är är liten och att det är kallt här?
Tack
Kommentarer
Eller varför inte VAG motorer 1.0 TSI? Är det bara du väljer 2 motorer mellan Renault och Toyota utom annan märken?
Om inte annan då föredrar jag att Toyota är bäst för motorer som håller.
Det är som att jämföra äpplen och päron... Ska man jämföra Nissan 1.2 mot Toyota, så ska man ju välja deras 1.2 turbomotor med samma 115 hk, inte 1.8-motorn. Vad som skiljer dessa 1.2-motorer för övrigt vet jag inte... Vad är det specifikt för skillnad du efterfrågar?
Det finns säkert både bra och dåliga 1,2-litersmotorer. Just Nissan Qasqai verkar ha en synnerligen usel motor. Googla på "Nissan Qasqai engine problems" och häpna över hur många som känner sig lurade. Annars är det olika karaktär på olika motorer. Just idag klev jag ur en 100-hästars Ford med bensinmotor för att resa vidare i en diesel-Renault med 110 hästkrafter. Skillnaden borde knappt vara märkbar men fransosen kändes dubbelt så pigg.
1.8 i Toyota med 99 hk är väl HSD? Alltså enbart effekten på bensindriften utan eltillskott?
Hmm det mest jag vill veta varför folk säger att jag ska undvika 1.2 motorer, det jag har fått veta att de inte är pålitliga och att de inte funkar så bra i det svenska klimatet, med vintern.
Jag har övningskörde i en gammal nissan qasqai och tycker om den och auris är en billig bil som jag jag hört bra om.
Men är öppen till andra bilar också, folk verkar inte gilla nissan qasqai här :/
typ vilken är mer piggare och inte slukar bensin om man då och då kör kanske 1-2h sträckor och om man ibland över hastigheten. Sen självklart hur pålitlig den är.
Var det inte på nisssan dom hadde besvär med igenfrusen vevhusventilstion och i efterhand tvingade på ägarna ett plastskydd över kylaren för att eliminera detta på vintern.
Att en motor har liten volym behöver inte på något sätt påverka vinter körning och värme om det är rätt utförd.
Däremot skulle jag aldrig köpa en äldre quachkvai då det är en riktig skrammelburk på fyra hjul.
Jag kör en bil med 1,2 l turbomotor och den fungerar alldeles utmärkt - även vintertid. Så jag har lite svårt att se vad TS egentligen är ute efter.
I ViB nr 16 januari 2018 kan man läsa om att intercoolern på 1,2 turbo kan få isproppar och man därför tagit fram plastgrejor som man ska montera i fronten.
Vi hade tidigare en Nissan Qashqai med 1.2 motorn (automat), som vi köpte ny år 2017...en bra bil, inga konstigheter med motorn förutom bränsleförbrukningen som var lite hög. Jag själv kör en Auris med 1.8 HSD Hybriden idag och det är en helt annan drivlina, då du har ett batteri som gör att du kan köra lite på el (upp till 30 km/h, rulla fram upp till 70 km/h samt vid lutning/inbromsning). Aurisen drar i genomsnitt 4.6 L/100 km. Jag skulle rekommendera att du provkör båda bilarna och skapar dig en egen uppfattning, köper du nytt eller någorlunda nytt så har du ju garanti + försäkring som täcker motorskador. Lycka till!
Kanske menar de du pratat med att dessa downsizing-motorer ibland får kämpa lite väl hårt, och därmed drar mer bränsle än vad som officiellt anges samt att de också slits snabbare. Slitage är nog ingen fara tror jag, däremot vet jag att de kan dra lite mer än vad man tror om man gasar på... (själv kört Seats 1,2T).
Det där med vintern... de menar att de inte skulle producera värme tillräckligt snabbt? Det rör nog mer diesel-bilar isf.
Auris HSD är effekten 99 hk som anges inte totaleffekten. Den totala effekten är större med hjälp av el-motorn också. Sammanlagd effekt max 136 hk (100 kW).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.