Vi Bilägares forum

Mest prisvärda bil?

Mest prisvärda bil?

Hej
Har aldrig ägt en bil tidigare i mitt 30 åriga liv men nu är det dags.
Kan någon tipsa om en beg bil modell som är relativt billig, rymlig, säker (vill ej heller lämna in den på verkstad stup i kvarten) och bekväm?
Har även kikat på nya bilar av märket dacia logan och duster, peugeot 2008.
Gärna en bil som har de nyare säkerhetsfunktionerna (dvs ej en bil som 10 år gammal eller så).
Stort tack på förhand!

Uppdaterat: 2017-07-14 02:03

Kommentarer

Du skriver att du inte ägt någon bil innan, men gissar att du kört lite olika bilar.
Vilka bilar har du isåfall kört?

Att få ihop alla de önskemål du beskriver i en bil kanske inte är helt enkelt.
För någon som kört en Ford Ka så kan ju en Dacia framstå som en skön och komfortabel bil. Men för någon som kört en nyare bil så kan den framstå som hemsk.
Det bästa är nog om du ger dig ut och provkör lite till att börja med, jämför lite olika bilar.

Uppdaterat: 2017-07-14 10:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mercedes-Benz E-klass.

Uppdaterat: 2017-07-14 14:46

Leasa en Golf kombi, kostar ju inte mer än 2495 per månad just nu inklusive service och försäkring.

Uppdaterat: 2017-07-14 17:11

Vilken bil som helst av de som alla skribenter på detta forum för närvarande äger... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Kanske snarare "Lexus Gs - mycket bil för mycket pengar"...:)

Uppdaterat: 2017-07-15 09:09

Kanske ska ge personen lite mer tips istället för att slänga ur sig modeller.
Det kanske är av vikt vad för verkstäder/åf som personen har på orten och vad han prioriterar.

Komfort är ju högst personligt, för vissa är lågt vägljud komfort för andra är automatlåda komfort.
När man pratar säkerhetsfunktioner så får man också berätta vad man menar med det, är det högt i krocktest eller autobroms man menar?

Det roliga med att köpa bil är resan till bilköpet :)

Uppdaterat: 2017-07-15 14:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack för svaren! Ferrari och lexus är lite utanför vår budget. Men hade såklart inte varit helt fel :)
Vi är mest sugna på automat men funkar såklart med manuell om prisskillnaderna är stora.
Kan berätta att vi var bort hos bilhandlarn idag och kikade på en renault megane sport tourer 1.5l diesel, automat för 129 000. Hade gått 4000 mil och modellår 2014.
Snövade in oss på om det är bra för oss med diesel eftersom vi nog inte kommer använda bil till extremt mycket körning (handla mat och diverse utflykter på helger), plus att det verkar som att dieselbilarna blir saftigt dyrare i skatt redan nästa år!

Uppdaterat: 2017-07-15 23:38

Mest prisvärda är Opel Insignia och VW Passat Sportcombi (Kampanj 249.900). Äger inte någon av dem och skriver inte av eget intresse. Opel Insignia vet jag inte hur det är med kvaliteten? Speciellt I början av modell cykeln. VW har det mesta i standard så det är inte mycket man behöver ta extra. Även Opeln har mycket i standard men ej säkerhets paketet med autobroms.

Uppdaterat: 2017-07-15 23:38
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Shogun - läs TS första inlägg. "relativt billig", "Dacia Logan och Duster, Peugeot 2008", "dvs ej en bil som 10 år gammal eller så". De gjorde att jag nog tror att Lexus Gs i tänkbara årsmodeller ligger i lite för hög prisklass - oavsett om den säkert är bra. Dessutom relativt ovanlig som beg bil trots allt. Och vem har nämnt Golf SV i sammanhanget ? Inte jag i alla fall !

Uppdaterat: 2017-07-16 09:03

Ja Lexus är ganska fina bilar, tysta och välbyggda, men jag tycker att de innehåller lite av den vanliga Toyotatristessen.
Det kanske är personligt eftersom jag är van vid turbo i de flesta bilar jag kommer i kontakt med.
Men en sak gillar jag inte, kulissen till växelväljaren. Lexus är ju inte ensamma med dessa dumheter, men det hjälper inte, det blir inte trevligare för det.

Uppdaterat: 2017-07-16 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Nybilägaresnart skrev:

Kan berätta att vi var bort hos bilhandlarn idag och kikade på en renault megane sport tourer 1.5l diesel, automat för 129 000. Hade gått 4000 mil och modellår 2014.
Snövade in oss på om det är bra för oss med diesel eftersom vi nog inte kommer använda bil till extremt mycket körning (handla mat och diverse utflykter på helger), plus att det verkar som att dieselbilarna blir saftigt dyrare i skatt redan nästa år!

Känns konstigt att rekommendera diesel till någon som inte kör så mkt, många dieselbilars partikelfilter sätter ju igen om man inte kör längre sträckor emellanåt.
Men det är ju samtidigt bra att ni klurat hur ni vill använda bilen, det gör ju valen lättare.

Sen finns ju lite andra saker att klura på inför bilköp.
Dragkrok, om man ska på helgturer kanske man vill ha med cykel?
Hur många ska åka i bilen vanligtvis?
Hur finansieras bilköpet?

Finns säkerligen en massa jag glömt men ovan är ju saker som är bra att ha klurat på.

Uppdaterat: 2017-07-16 09:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En rymlig komfortabel o slitstark bil är en Citroen C5 HDI automat, prisvärd begagnad,bland dom tystare bilarna. jag vet inget om nyare Megane men en släkting som har en äldre har varit den rackligaste bil jag känner till,4 startmotorer 2 elementpaket en topplockspackning div elfel + slit det.kulleder hjullager bromsar på 22000 mil

Uppdaterat: 2017-07-16 09:26
hans.antnas

Jo som sagt - inlägget Benny citerade känns lite motsägelsefullt men det är möjligt att det är en missuppfattning. Men diesel är nog inte förstavalet trots allt med det körmönstret. Men trivdes ni med Renault Megane så finns det säkert likadana med bensinmotorer. Sen kan man ju kolla t ex serviceintervaller och servicekostnader - gärna i kombination med hur lång körsträcka man själv har. Ibland kan det bli ganska dyrt med servicen per mil om intervallen/milbegränsningarna inte alls stämmer med det egna körmönstret. Det finns mycket att kolla när man köper bil - och inte minst begagnad bil.

Uppdaterat: 2017-07-16 09:28
Hans Berglund skrev:

En rymlig komfortabel o slitstark bil är en Citroen C5 HDI automat, prisvärd begagnad,bland dom tystare bilarna. jag vet inget om nyare Megane men en släkting som har en äldre har varit den rackligaste bil jag känner till,4 startmotorer 2 elementpaket en topplockspackning div elfel + slit det.kulleder hjullager bromsar på 22000 mil

Tyvärr är det något som stämmer även på Citroën C5, vissa exemplar deras med mängder av småfel, ofta återkommande.
Dessutom verkar de ha märkliga fel, en svåger hade problem med automatlådan, flera verkstadsbesök, byte av styrdon och ventiler flera gånger. Det tog ett år innan han gav upp.
Grannen som är en Citroënfantast hade samma typ av trassel, men där kan det nog förklaras av att det var en beg. bil som inte fått oljan bytt i lådan. Han bytte lådor (beg.) flera gånger innan han gav upp. Det märkliga är ju att det är vanliga Aisin som sitter i väldigt många bilar av olika fabrikat.
Men det är en väldigt komfortabel bil med ett fenomenalt fjädringssystem och vissa exemplar verkar gå felfritt väldigt länge.
Det kanske är som det påstås, ska man köpa en fransk bil, måste man kontrollera att den är tillverkad mellan tisdag em och torsdag fm.
Jag har haft flera franska bilar, både de som varit väldigt bra och de som varit tillverkade på måndagar eller fredagar!

Uppdaterat: 2017-07-16 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej brut, inte enligt min erfarenhet. Jag har haft många bilar från VAG, men inte med lika mycket trassel även om alla inte varit felfria.
Men helt riktigt C5 har överlägsen komfort, det enda negativa är väl insteget genom att dörrkarmen är så låg.
Har man tur kan man få ett utomordentligt exemplar.

Uppdaterat: 2017-07-16 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

brut 33 har bara ett enda intresse här i livet och det är att skriva skit om VAG-bilar - troligen helt utan egen erfarenhet. Sorgligt människoöde. Dessutom hade väl VAG-bilar inte ens nämnts i tråden som en rekommendation.

Uppdaterat: 2017-07-16 10:43
Minimats1 skrev:

Mest prisvärda är Opel Insignia och VW Passat Sportcombi (Kampanj 249.900). Äger inte någon av dem och skriver inte av eget intresse. Opel Insignia vet jag inte hur det är med kvaliteten? Speciellt I början av modell cykeln. VW har det mesta i standard så det är inte mycket man behöver ta extra. Även Opeln har mycket i standard men ej säkerhets paketet med autobroms.

Opel Insignia har autobroms som standard. Plus en hel del annat.

Uppdaterat: 2017-07-16 10:59

Brut 33 måste du tjata sönder varenda tråd om detta hela tiden?

Uppdaterat: 2017-07-16 11:04

Jag tror ni säker en Volvo, lite av allt.

Uppdaterat: 2017-07-16 11:33
Styggavargen

Det som junkers föreslår i #5 är nog inte så dumt, men det behöver ju inte vara Golf precis, det kan ju vara vilken bil som helst och man behöver varken vara rädd för eventuella fel eller värdeminskning.
Det viktigaste däremot är att man gör ett rätt val, tar en bil man vet att man kommer att trivas med.
Väljer man fel sitter man fast i tre år och det är inget kul, det fick en av mina grannar erfara, han valde en Mokka som han tyckte var trevlig men som visade sig vara en riktig bullerburk. Han försökte lösa avtalet i förväg , det gick men blev dyyyrt!

Uppdaterat: 2017-07-16 11:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det är Mokkan som jag skrev om tidigare du menar så provkörde han den allt, men inte tillräckligt.
Han körde i stan och tyckte den var perfekt, men han bor ju på vischan och på motorvägen blev den en besvikelse.
Han trodde han skulle vänja sig, men det går ju inte.

Uppdaterat: 2017-07-16 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

brut 33 - har ägt rätt många VAG-produkter men känner inte alls igen mig i din beskrivning. Gissar att du tvärtemot mig inte ägt en enda utan bara är ute efter att trolla vilket i längden blir lite tröttande. Tror att de flesta här redan uppfattat dina troll-kommentarer om VAG-bilar. Därmed inte sagt att dessa liksom andra märken är felfria men ibland blir det lite väl negativt - oavsett märke. Och när det upprepats otaliga gånger så blir det uteslutande tröttande.

Uppdaterat: 2017-07-16 12:40

Med tanke på vad TS tittat på hittills låter det som att en Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia, eller liknande kombi i den storleken, med liten bensinmotor skulle vara ett bra val.

Uppdaterat: 2017-07-16 18:42
Highlander skrev:

Minimats1 wrote:Mest prisvärda är Opel Insignia och VW Passat Sportcombi (Kampanj 249.900). Äger inte någon av dem och skriver inte av eget intresse. Opel Insignia vet jag inte hur det är med kvaliteten? Speciellt I början av modell cykeln. VW har det mesta i standard så det är inte mycket man behöver ta extra. Även Opeln har mycket i standard men ej säkerhets paketet med autobroms.
Opel Insignia har autobroms som standard. Plus en hel del annat.

Highlander:
Det kanske inte är just autobroms men i alla fall ett säkerhetspaket som kostar 5900 kr om man ville ha kö assistent. Då jag spekulerade i Opel Insignia 2.0T 260 hk som endast finns med 8-växlad automatlåda (Aisin). Fast har för att även autobroms låg i detta paket men kan ha fel eller så har Opel ändrat i sin utrustningslista.

Shogun skärpning om det är du som är brut33?

Uppdaterat: 2017-07-16 19:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1: Den adaptiva farthållaren du tänker på. Den kostar 5900:-

Autobroms har alltid varit standard i nya Insignia.

Uppdaterat: 2017-07-16 19:25
Highlander skrev:

Minimats1: Den adaptiva farthållaren du tänker på. Den kostar 5900:-
Autobroms har alltid varit standard i nya Insignia.

Så var det nog. Blandar ihop med VW där adaptiv farthållare ingår med autobroms i masters paketet.

Uppdaterat: 2017-07-16 21:53
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats - om du tänker på Golf 7 så har den nog i praktiken bara levererats med Masterspaketet i Sverige (så länge det fanns) så autobroms och adaptiv farthållare kan man nog anse som standard i Sverige i alla Golf 7:or.

Uppdaterat: 2017-07-16 22:40

Dessutom är det nog ofta samma troll som diskuterar med sig själv. Det finns en hel drös användare som jag är helt övertygad om har flera aktiva konton.
Den dag ViB inför IP-loggning och liknande kommer aktiviteten på forum och kommentarer att decimeras. Kanske därför man inte inför dylika funktioner ...

Uppdaterat: 2017-07-17 10:13

IP-loggning berättar inte hela sanningen och det kan vara direkt dåligt i händerna på någon som inte vet hur man använder informationen.
Risken är att man stänger av människor som inte har dubbla konton.
Men det är ett av många verktyg som i händerna på någon som kan skulle kunna hjälpa.
Frågan är bara vem som ska ta kostnaden för den extra tiden som läggs på detta, är det prenumeranterna?

Uppdaterat: 2017-07-17 10:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

IP-loggning berättar inte hela sanningen och det kan vara direkt dåligt i händerna på någon som inte vet hur man använder informationen.
Risken är att man stänger av människor som inte har dubbla konton.
Men det är ett av många verktyg som i händerna på någon som kan skulle kunna hjälpa.
Frågan är bara vem som ska ta kostnaden för den extra tiden som läggs på detta, är det prenumeranterna?

Det skulle ju så klart vara en moderator-funktion.
Att hålla en webbplats som ViB på par (minimum) med vad som gäller idag borde absolut ligga i förlagets intresse då detta troligtvis kommer att vara deras enda intäktskälla inom 10 år.
Men OK-förlaget har gång på gång visat att de inte förstår vad digitaliseringen innebär. Jag spår att förlaget är nedlagt/sålt inom ungefär samma tidsperiod.

Uppdaterat: 2017-07-17 10:22

Nu slutar vi med dumheter och återgår till tråden!

Uppdaterat: 2017-07-17 19:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prisvärda familjebilar är V70, Passat och kanske Mondeo. De två förstnämnda har dessutom ett restvärde.
Kör man lite är diesel inte att rekommendera, det är tumregeln för det bränslet.

Uppdaterat: 2017-07-17 19:22

Stort tack för alla svaren! Nu lutar det åt en hybrid auris 1.8 active från 2016 som vi fick rätt bra pris på (177 ksek med garantier + v-hjul) I och med att sträckorna kommer vara korta främst men ändå lite landsvägskörning på helgerna så känns det rätt :)

Uppdaterat: 2017-07-17 20:01

Kanske min eller GF:s som vi inte stod ut med i mer än ett år...
Lycka till!

Uppdaterat: 2017-07-17 20:36

Prova den lite längre sträcka och jämför med några andra innan ni bestämmer er.
Det är alltid dumt att nöja sig med ett varv runt kvarteret.

Uppdaterat: 2017-07-17 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och se för guds skull till att safety sense systemet är ombyggt!

Uppdaterat: 2017-07-17 20:59

Safety sense är ett känt problem och kan hittas i forumtrådar över hela världen så tro inte på Shogun.
Fick mitt första meddelande första dagen om fel på systemet och bilen byggdes om tre gånger, den sista ombyggnaden åtgärdade nästan problemet så se för guds skull till att värmeslingan är monterad om du köper bilen. Den syns innanför rutan som en pil ned på vänstra sidan om man står framifrån och tittar på safety sense. Den löper även runt i ovankant.
Återigen Shogun uttala dig inte om saker du inte har en aning om!

Förbrukningen är låg om man mestadels kör istan eller landsväg upp till 80 sedan stiger den till att bli hög på motorväg. Snittade 0,58 under mitt år med bilen. 17" är ingen bra däckstorlek utan den går billigare med mindre däck.

http://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/171123-toyota-safety-sense/
http://auris-forum.de/viewtopic.php?f=72&t=6281&sid=f8688610b78b962175b954322003e182

Och här, från positivt i början till två försäljningar efter ett år:
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/2016-nya-facelift-toyota-auris-om-bilder-och-bilar

Uppdaterat: 2017-07-18 05:39

Toyotas kvalitetsproblem är välkända, både på forum, ägarna som hos företaget självt.

Här är ett citat från VD;n (från 2017).

"– Jag har en stark kriskänsla – huruvida vi faktiskt bygger de bilar som kunderna efterfrågar, säger Aki Toyoda till Automotive News."

I EU/EFTA har man tappat en tredjedel av sin försäljning på tio år så frågan är befogad.

https://www.svd.se/kvalitetskrisen-som-skakar-toyota

http://www.toyotaproblems.com/recalls/

https://www.edmunds.com/recalls/toyota.html

Så köp gärna en Toyota (om ni står ut med den dåliga produktutformningen som ägarna klagar över) men vänta er inte samma driftsäkerhet som man har haft tidigare.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-18 08:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

junkers, det där med saftey sense, var det främst den årgången det var problem tror du? Kan tänka mig att Toyota förbättrade systemet en hel del från fabrik redan på modellåret efter.

Uppdaterat: 2017-07-18 10:47

junkers, om jag förstått rätt så är saftey sense grejorna rejält ombyggda i TNGA, om man har t.ex. nya Prius eller C-HR. Vad gäller Auris HSD kan jag tycka att den börjar bli rejält obsolete nu, är ju den gamla generationen HSD. Undrar hur länge Toyota kommer envisas med det. Kanske är det så illa att man måste vänta på nästa generation Auris för att kunna stoppa i senaste generation HSD. Så det blir väl först då typ 2019.

Uppdaterat: 2017-07-18 11:51

Vidstige - skulle tro att nån ny generation av HSD knappast dyker upp i Auris förrän hela den modellserien kommer i en ny generation. Sen känns det som att HSD-drivlinan i Yaris är ännu äldre - kan det vara så ?

Uppdaterat: 2017-07-18 11:56
Pi skrev:

Vidstige - skulle tro att nån ny generation av HSD knappast dyker upp i Auris förrän hela den modellserien kommer i en ny generation. Sen känns det som att HSD-drivlinan i Yaris är ännu äldre - kan det vara så ?

Beror nog på hur man räknar där. Som jag förstått bygger Yaris HSD på bensinmotorn i Prius gen2 (1,6 liter) fast med ungefär samma modifieringar som finns i Prius gen3. Prius gen3 kom 2009 och är nu alltså 8 år gammal. Så både Yaris och Auris med HSD är gammal teknik. Nu kan jag tycka att den generationen HSD har många styrkor och att den åldrats med ära, men det döljer inte faktumen att det börjar bli pinsamt gammalt när det ska säljas som nytt. Köper man dessa bilar begagnat tycker jag det blir lite annorlunda, särskilt som HSD "gen3" är så grymt driftsäker, svårt att hitta en drivlina som håller ihop bättre eller krånglar mindre.

Uppdaterat: 2017-07-18 12:11

Jag reagerade bara för att när jag provkörde en Yaris HSD för ett par år sen så var den seg att köra samt att den faktiskt drog mera än Auris kombi HSD på min egen "teststräcka". Givetvis inga vetenskapliga tester men medan drivlinan i Auris HSD kändes helt OK så kändes inte Yaris motsvarande alls som nåt man skulle vilja äga.

Uppdaterat: 2017-07-18 12:41

Pi, ja men det du upplevde kanske är lite det som även gällde för Prius gen2 kontra Prius gen3. Man ökade cylindervolymen från 1,6 till 1,8 för att få ner förbrukningen vid lite högre belastning. 1,6 är snålare vid riktig låg belastning och möjligen vid enbart stadskörning (där elmotorn avlastar mycket).

Uppdaterat: 2017-07-18 14:31

Har ägt Auris 1 år byte till Astra mycket bättre.
Auris har problem fukt inne ovanpå med Safety - Sense när det är väder fuktigt. Ibland problem vibration små rycker kort stund under körning när det är uppåt 70 km/h bråkdel bensin och el samtidigt med försiktigt ge lite gas och släpp upp sakta nära avstängt gasspedal med mikrobrytare nära tomgångläge. Låg hastighet ger guppkörning med sämre komfort fjädring med Toyota original och också byt pirat blir det inte helt perfekt. Knak knak gångjärn dörrar. Ingen körupplevelse med vanligt landsväg och motorväg. Positiv är bara smidigt stadskörning, bränslesnål för stad/landsväg och exteriör design.

Uppdaterat: 2017-07-18 15:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Shogun skrev:

junkers wrote:Kanske min eller GF:s som vi inte stod ut med i mer än ett år...
Lycka till!
De jag känner med Auris hybrid (3st) är väldigt nöjda med bilen som helhet och förbrukningen i synnerhet.Ingen har haft problem med "safety sense". Så trådskaparen kan känna sig lungn. Vi får hoppas på seriös rapportering om bilen framöver av trådskaparen.

Jag syftade på att det enligt dig är så att trådskaparen kan känna sig lugn (ljuger eller förnekar att du känner till problemet), så är inte riktigt min och andras verklighet avseende safety sense vilket jag med önskvärd tydlighet påvisat.

Jag har liksom GF haft enormt knakande dörrar utöver safety sense och jag har även haft ständig fukt i blinkersen på backspeglarna, något jag sett på andra Auris.
Se även upp med vita Auris då kofångarna ofta antar en mer gul ton än bilen i övrigt, har sett flera.

Uppdaterat: 2017-07-18 15:33

Kanske att en större motor vibrerar mer än en liten. Men har inte upplevt det som nåt större problem och har kört 1,8 HSD nu mer än 3 år. Dessutom stänger ju motorn av sig en hel del så att det blir helt vibrationsfritt, alltså mindre vibrationer än Golf och Astra. 1,8 HSD har dessutom inte direktinsprutning, nåt som ju får motorer att låta lite mer vid tomgång liksom släppa ut mer skadliga partiklar.

Uppdaterat: 2017-07-18 16:20

Auris, först tryck start knapp och lägg R back från parkeringsplats bilen rullar 5 - 10 sek enbart el var batterinivå från hybrid 20% tills 15 sek startar automatisk kraftigt motorvibration känns skakar i bilen. Inte bara R läge utan både valfri R eller D läge likadant vibration.
Alla 1.8 HSD står instruktionsbok om motorvibration kraftigt vid start är normal.
Har provkört både VW Golf 1.2 TSI och Opel Astra 1.0 T känns mindre motorvibration vid start än Toyota HSD, Volvo 940 och BMW 1 serien diesel!

Uppdaterat: 2017-07-18 16:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Vidstige skrev:

Kanske att en större motor vibrerar mer än en liten. Men har inte upplevt det som nåt större problem och har kört 1,8 HSD nu mer än 3 år. Dessutom stänger ju motorn av sig en hel del så att det blir helt vibrationsfritt, alltså mindre vibrationer än Golf och Astra. 1,8 HSD har dessutom inte direktinsprutning, nåt som ju får motorer att låta lite mer vid tomgång liksom släppa ut mer skadliga partiklar.

Jag glömde skriva en till som exempel Volvo 940 och BMW 1 serien diesel.
Vibration med stänger av motor på min Astra känner ingen för det är vibrationsfritt. Det har jag haft sist 23 år sen en VW Golf 1.9 TDI, 90 hk, årsmodell 1994 var kraftigt vibration motorstart och också stängt av motor.

Uppdaterat: 2017-07-18 16:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, du är tyvärr som vanligt nästa helt omöjlig att förstå. Jag ger upp.

Uppdaterat: 2017-07-18 18:36