Mercedes är inte längre det företaget som producerar världens bästa kvalité så som det var för. Döm själva när ni granskar bilderna. Till min stora förvåning anser Mercedes att dessa defekter är fullt i sin ordning på en elva månader gammal GLC 250 som kostar ny långt över 600000 kronor. Jag är införstådd med att det kan hända missar i produktionen men att inte ens ha viljan för att rätta till felen är lågt vattenmärke. Att allt var bättre för är inte gnäll utan dagens verklighet i alla fall avseende Mercedes bilar. Svaret från Mercedes är:
"Efter konsultation med både tekniska avdelningen och reservdelssupporten så bedöms din dyna vara enligt fabriksstandard.
Sömmen som slitits på sidostödet till ryggdelen på stolen är slitet på grund av yttre åverkan och inte materialfel"
Skamligt att hävda yttre åverkan. Hur skulle det gå till? skall man inte kunna använda sitsen att sitta på.
Kommentarer
Fast det ser onekligen ut som att föraren inte går ur bilen utan att slå i sidostödet på stolen.
Så köp ett gymkort, dra in magen och ät grönsaker i några månader så löser sig problemet av sig skälvt;).
MVH AL
Fast det är väl nackdelen med alla dessa sportstolar bilar ska vara standardutrustade med idag. Det är i princip stört omöjligt att kliva ur bilen utan att slå i sidostödet. Och jag är ändå inte överviktig. ;) Sitter sen sportstolarna dessutom i en SUV så får man ju kränga sig över kanten på stolen och hasa ner mot marken. :)
Japp, det är sant. Sportstolarna har den egenskapen. Fast i firmans X1;a är det inga sådana problem. Då är det värre i äldre Saab 9-3 exempelvis. Där sitter man så djupt in i stolen att man behöver vara akrobat för att ta sig ur bilen.
MVH AL
Och att ha sportstolar i en SUV är ju egentligen helt orimligt!
SUV=Sport :-)
Shogun; så här ser de ut, och sidostödet justeras elektriskt via en knapp på sidan.
"Knappen" till sidostödet
Toyota har altid samme høje kvalitet ingen over ingen toyota en klasse for sig . God dag ejer af avensis t4 8 trins auto 2.0
Har sportstolar i min X3:a och har inga problem med att sidostödet tar emot när jag går ur bilen. Dock så börjar skinnet på vänstra stolskanten se lite slitet ut tyvärr. Stolarna är också mycket bekväma. Har provat en del andra bilar på sistone men sitter inte lika bekvämt i någon av dem.
En bil för över 600.000 som inte ens har läderklädsel?
Uppenbart trollinlägg.
Läderklädsel är inte alltid det smartaste och hållbaraste Vorwärts.
Avstår helst läder jag.
För mig är det tvärtom, jag älskar läder och helst ljust!
Ljust läder på sommaren kan väl gå an.
Beige i 9-5an, åånästan vitt i cabben, synd att det inte är en MB, där är det ännu elegantare och visar verkligen klass!
Beige i 9-5an, åånästan vitt i cabben, synd att det inte är en MB, där är det ännu elegantare och visar verkligen klass!
Mmm, har ju halskinn beige i Volvon och vitt i cabben så ganska likt.
Tjusigt!
Nej. F10/F11 är ju en större bil så där är nog stolarna lite bredare så att direktörerna skall få plats med sina breda du-vet-vad;). I X1;an sitter det ju m-stolar och de är nog annorlunda, bland annat med den elektriska justeringen av sidostödet ( blir lite som en go-cart).
MVH AL
Du har nog missförstått bilens pris och konfiguration helt. Läs mer här; http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1-xdrive20d
Läder var inget tillval som tjänstebilsföraren valde att kryssa i utan hon tyckte att alcantara var tillräckligt.
MVH AL
Snyggt Junkers! Håller med om att ljust läder är tjusigt värre - särskilt som nytt;)
MVH AL
Jag har haft beige läder stolar längesen en Volvo 245 GLE 1978 med B21E törstigt bensin och är automatlåda och använder bara 2 veckor gick inte bra motor hostar, det var riktigt halt och kallt läder stolar usch och sålde tillbaka åter tillbaka igen Alfa Romeo Alfetta fortsätta köra 6 månader tycker jag härligt körkänslan men då dom min mamma tyckte försäkring var dyr och behovs renovering ventilstyrning för 10.000 kr därför vill sälja säger mamma okej säger jag sälja den.
AL - Jag tror Vorwärts syftar på TS bil.
Smaken är ju som baken. Ljus klädsel skall det ju vara. Men jag är nog ingen älskare av äkta skinn överallt utan en blandning av skinn och tyg. Det känns bättre och är nog slitstarkare i längden. Tror jag?
Sömmen ser nött ut i mina ögon. För var det så att premium material tålde allt, tjock liten kantig och sticka år efter år mil efter mil och där stack Mercedes ut men även Volvo trots att Volvo förr inte räknades till premium.
Jag tycker att synar man bilar så ser man en hel del slarv som man aldrig såg förr undantaget är några få märken.
Tack Rutger för din korrigering. Fel av mig, ber Vorwärts om ursäkt för mitt misstag. Såg inte inledningen av tråden, och priset på mercan.
MVH AL
Det är ingen trollinlägg en MB GLC250 4M med gas stötdämpare, panorama tak, navigation och mycket annat kul har det priset. Gå till återförsäljare och kolla själv.
Det gör jag också, det var medvetet val från min sida.
Jag är 1,76 lång, väger 74 kilo och har skostorlek 42.
Jag hävdar att dålig passform mellan den rörliga och fasta dynan och den spruckna sömmen skall åtgärdas på garanti. Bilen är 11 månader gammal inte 11 år. Har varit i kontakt med MB-s kundtjänst Sverige och ser med spänning framemot nästa veckans händelser.
Shogun - du som gått så hårt åt dieselmotorer kan väl ärligt inte fundera över en sån i din egen bil ?
Fast 5--10 års är väl en onödigt lång horisont för dig för så länge behåller du väl inte dina bilar.
Jag får se vad som händer nästa vecka. Hoppas det löser sig.
Shogun - i motsats till dig samlar jag inte uttalanden ifrån meningsmotståndare för att använda senare utan det är rena minnesbilder av mera generell art. Jag är inte speciellt långsint så jag ser som sagt inget behov av att samla på mig gamla uttalanden - eller leta i gamla inlägg för att använda i samma syfte.
När det gäller dieslar så har du ju fördömt dessa tämligen kraftigt så jag blev lite förvånad när du ändå tycktes ha med dessa bland tänkbara bilar vid ett framtida byte. Jag försvarar på intet sätt dieslar utan har övergått till bensindrivet igen.
Shogun, är väl inte direkt ämnet för tråden men jag tror inte det blir så, inte ens i Tyskland. Och framförallt tror jag inte EUs andra länder kommer gå med på detta. Blir lite märkligt då om Tyskland ska tillverka dieselbilar som bara säljs utomlands. Jag tror inte heller Tyskland kommer få igenom ett så hårt program redan till 2030 på hemmaplan men osvuret är väl bäst. Denna omställning drivs på hårt från ledande politiker men jag betvivlar att folket är med på det och fungerar demokratin kommer dom rösta bort politiker som kör för hårt. Finns flera saker här och en ytterligare faktor är att tunga fordon kör på diesel och det blir ologiskt om personbilar inte får göra det. Det går att rena dieselfordon bra idag men det kostar, så visst kanske det blir en minskning och att det blir främst i större dyrare bilar man kommer ha dieselmotorer. Men det är också det segment man tjänar mest pengar, stora tunga stadsjeepar är t.ex. guld för tillverkarna. Och så länge det finns köpare och dom kräver diesel så kommer man bli tvingad att lyssna på det, money talks. Det är också så att EU har CO2-fokuset kvar, det är nr1, och då är det ändå så att dieselbilar släpper ut mindre med CO2 än bensinbilar, allt annat lika.
Man pratar om förbud i städer och straffskatt för diesel. Vad har hittills hänt? I Sverige är dieselbränslet fortfarande lägre beskattat än bensin, trots allt snack. Nåt som tror det kommer bli nån skillnad? Om man vore så negativ mot diesel och med tanke på vilket parti som sitter i regeringen, varför har man då t.ex. inte höjt bränsleskatten på diesel? Visst skulle då tung trafik drabbas men det skulle samtidigt vara en morot att skaffa snålare fordon och dessutom skulle man ju kanske kunna skippa planerna på återinföra kilometerskatt.
Förbud i centralaste delarna kanske kommer men gissningsvis blir det även där mer försiktigt, kanske 15 år och äldre dieselfordon eller nåt sånt. Och som vanligt är det ju lite svårt att kontrollera att sånt efterlevs, vad ska straffet vara för ett miljöbrott? Mer rimligt i såna fall är att införa olika avgifter men som sagt där har inte mycket hänt ännu. Varför händer det inte mer kan man undra, jo därför att våra politiker ändå prioriterar CO2 och finns inget som indikerar en ändring där.
Så ska man tala om vad som är framtidssäkert att köpa idag skulle jag snarare argumentera för att diesel är det säkraste köpet (utan att för den delen mena att diesel är bäst). Det jag menar är att om bränsleskatter höjs eller oljan går upp, så blir vinsten större att köra en diesel jämfört med bensin. Ju kraftigare höjning desto mer tjänar man på köra diesel. Dessutom måste politikerna hela tiden ta hänsyn till transportsektorn, så där är man nog rätt safe trots allt med dieselbil i praktiken.
´Jag får se vad som kommer att hända nästa vecka. Dålig passform och söm skada kan med lätthet åtgärdas genom klädselbyte. Förhoppningsvis infinner sig viljan hos MB att göra bytet på garanti.
Håller med i att MB absolut borde ta på sig detta för efter 1100 mil så är det i stort sett omöjligt att detta borde kunna hända (sömskadan) om det varit OK utfört från början.
Blev uppringt av MB Sverige. Mycket trevligt bemötande, eloge till John. Det verkar som det är Autoropa Arlöv som krånglar till det. Synd att de inte begriper bättre även om jag är en liten kund i sammanhanget. Får svar från MB Sverige i slutet på nästa vecka.
Hoppas det löser sig smidigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.