Mercedes E-klass kombi vs Bmw 5-serie kombi med mindre motorer så som 250 och 520d?
Shogun
Mercedes E-klass kombi vs Bmw 5-serie kombi med mindre motorer så som 250 och 520d?
Ja, vad/vem ska man välja,bensin eller diesel av dessa båda med mindre effekt svaga(nåja) bensin eller diesel motorer, automatlåda ett krav. Vem skulle ni välja och varför?
Har ingen aning Shogun, det var bara magkänslan. Jag har haft Mercedes, även den var på väg att fragmenteras av rosten, men en bergvägg hann före.
BMW höll jag på att gå av vägen med i en kurva jag tagit med högre hastighet i ett gammalt yankeejärn och det sitter kvar i ryggmärgen fast det var länge sedan.
Men jag vet att jag är snett ute, BMW idag är säkert utmärkta bilar som jag inte har någon personlig erfarenhet av.
Men jag gillar Mercedes, jag har jobbat med dem sedan forntiden, den tid de hade ett förnämligt centralsmörjningssystem med en pedal som skulle tryckas ner var 100 km.
Detta eminenta system togs bort på 1950-talet av besparingsskäl och ersattes av 36 nipplar, som jag som var ett litet beskedligt frö, tvingades att smörja var 1000 km. Men jag har faktiskt följt dem ända sedan den tiden även om den största delen av mina känslor var hos Saab.
E- klass tycker jag är bland det trevligaste MB har och 200 med sina 184 hk och automat räcker bra.
Uppdaterat: 2016-12-30 21:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun, fick inte med mitt inlägg. Har aldrig ägt Mercedes eller BMW men har vänner som äger en BMW 520d 2014 kombi, sedan en arbetskamrat som har en 520d sedan 2012. Dessa går mycket tyst och har fin komfort. Har också en vän som äger två Mercedes e-klass 220d och motorerna är direkt jämförbara. Tycker faktiskt att de håller toppklass och oavsett vilket så är det en smaksak. BMW lite tystare men Mercedes har mycket bättre service både under själva köpet och sedan när man skall serva bilen och felfria något som inte BMW är, baklucka som kärvar och varningar på displayen som slocknar efter ett tag. De säger också att det är inget fel på bilarna trots att man försöker visa dem felet. Hade valt Mercedes, de verkar vara på väg uppåt med kvalitén och rosten som de hade stora problem med under början av 2000-talet. https://www.blocket.se/malmo/Mercedes_Benz_E_200_E_Edition_Aut___AMG_70039079.htm?ca=23_11&w=3
Jag gillar bensin och allra helst en hybrid men det verkar som dessa typer av motorer passar mer bilar i golfklassen. Diesel går väldigt snål på tunga bilar som både E-klassen och 5-serien är. På BMW är dieseln nästan billigare. BMW:n som arbetskamraten har där han kör Staffanstorp-Malmö ca 25 km till och från jobb går på ca 0,6 L/mil. Det är en diesel han har 184 hk räcker gott säger han. Förresten kan även tipsa om Mercedes Malmö om du skall ha Mercedes, ibland har de kanonpriser på E-klass. Min kompis gav 325k för sin E-klass som gått 500 mil exakt samma som jag länkade. Själv kör jag en gammal Jetta 2009 bensin haha, så långt ifrån man kan komma en merca...å andra sidan kör jag mest i stan, drömbilen för mig är en hybrid.
Mindre motorer? Det är normalmotorer för Sverige och resten av Europa 520d och 220d. Räcker gott för svenskt bruk och är snålare än de flesta mindre bilar. Har själv en Polo 1.4 2013 sim ligger på 0,65 och det var vad min Merca 220d 2007 drog i taxikörning. Nä en ny E klass helst coupe 220d är min dröm och mitt mål idag, minimalt specad med distansfarthållare, led-ils, högtalare, och bränslevärmare (metallic och lucka på coupen) skulle bli 450k/sedan, 530k/coupen listpris. Då har man bil länge, tänkte bortåt 15-20 år, om man inte skattas ihjäl med tiden.
I detta val så skulle jag tagit en MB-E med 250 bensinmotorn! Alla som säger att en tung bil behöver diesel för att inte dricka för mycket undrar jag om de har testat en modern tung bensinare? Med dagens effektiva 2 lires bensinare på typ 200-250hk så går det att köra på typ 0,65 i blandat och de är ännu snålare vid jämn och fin landsvägskörning om man inte tycker att det alltid skall vara moms på farten...
Mercedes-Benz såklart, das Beste oder nichts. De som snackar om MB:s rostproblem lever kvar i början av 2000-talet, koncernen har tagit sig själv ordentligt i kragen i det avseendet.
Oavsett om Lexus har bättre kvalitet och bättre driftsäkerhet än Mercedes så är det ändå Mercedes som har den största statusen här i Europa och det väger väldigt tungt.
Sedan har ju faktiskt Mercedes lyckats betydligt bättre med designen även om Lexus har en design som några anser vara egen och avvikande från det konventionella.
Personligen tycker jag Lexus hade snyggare modeller för 10-15 år sedan.
Uppdaterat: 2016-12-31 22:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vilken modell av Lexus har du haft och vilket problem hade du och hur och var hanterades problemet?
Sedan är det ju bara att läsa undersökningar om detta hur det ligger till med den saken som bekräftar det jag säger.
Det räcker gott med att säga att jag har en bred erfarenhet av ett flertal Lexusmodeller från varierande årgångar, samt vittnesmål från andra Lexusägare och deras erfarenheter. Att räkna upp alla problem jag och andra haft med dessa bilar och bemötandet från totalt inkompetenta verkare på märkesverkstäderna har jag inte tid med eftersom det skulle bli en kortnovell på tiotalet A4-sidor.
Enkätundersökningar där ägarna själva anger hur nöjda de är med bilen ger jag inte mycket för, fanatismen som vissa Toyota/Lexusägare uppvisar närmar sig ofta nivåer liknande de hos kejserliga kamikazepiloter så det säger sig självt att dessa ägare försvarar märket oavsett vad.
Shogun wrote:Vilken modell av Lexus har du haft och vilket problem hade du och hur och var hanterades problemet?
Sedan är det ju bara att läsa undersökningar om detta hur det ligger till med den saken som bekräftar det jag säger.
Det räcker gott med att säga att jag har en bred erfarenhet av ett flertal Lexusmodeller från varierande årgångar, samt vittnesmål från andra Lexusägare och deras erfarenheter. Att räkna upp alla problem jag och andra haft med dessa bilar och bemötandet från totalt inkompetenta verkare på märkesverkstäderna har jag inte tid med eftersom det skulle bli en kortnovell på tiotalet A4-sidor.
Enkätundersökningar där ägarna själva anger hur nöjda de är med bilen ger jag inte mycket för, fanatismen som vissa Toyota/Lexusägare uppvisar närmar sig ofta nivåer liknande de hos kejserliga kamikazepiloter så det säger sig självt att dessa ägare försvarar märket oavsett vad.
Berätta gärna! Det vore intressant att få ta del av. Vad jag kunnat läsa mig till så verkar de fåtal Lexusägare som finns vara nöjda med sina bilar. Och även driftsäkerheten sägs hålla hög klass. Själv tittade jag på en beg RX för ett tag sedan, och där såg jag rost på tanken( gjord i plåt). I övrigt kändes bilen väldigt fräsch, trots >10 på mätaren.
Men räntorna är låga nu, så även underklassen har råd med lite finare bilar;). Och då kan ju kraven på produkterna ändras. Denna lägre klass tenderar sannolikt att uttrycka sig lite extra i undersökningar, och så får de där 55 Lexus-bilarna lite extra höga betyg.
Det skulle även jag tro men jag hoppas att andra "trollkommentarer" också betraktas på samma sätt och inte som att dessa plötsligt är nån form av sanning - bara för att de berör andra märken.
Shogun, är det förra generationen E-klass som du är ute efter? Här är en kombi, min kompis har en sedan med exakt samma utrustning och motor. Han är en mycket nöjd ägare och hans tredje E-klass. Riktigt snygg! http://www.bytbil.com/hallands-lan/personbil-e-220-bluetec-amg-4834-10329375
Den nya E-klass kan det knappast vara. Den är ju berydligt modernare än 5-serie modell F11 från BMW och ett givet val i denna klass. Bland annat överväger jag en själv när XC70 skall bytas.
Svårt val. Båda E-klass och 5-serie i kombiversion har en stor akilleshäl: luftfjädring på bakaxeln. Denna är kanon när den fungerar, eftersom fjädringen bak aldrig "knäar" under last. När den går sönder är den dock mindre rolig och efter vad jag läst på diverse forum så kommer den för eller senare att gå sönder, med styva reparationskostnader som följd. Detta är en av anledningarna till att jag valde en X3:a framför en 5-serie touring.
Om man bortser från luftfjädringen så skulle jag nog välja 5-serie touring eftersom den tilltalar mig mer ur ett ingenjörsperspektiv. En 5-serie är en krympt 7-serie eller, om man så vill, en krympt Rolls Royce Wraith. En E-klass är däremot en uppblåst C-klass.
Men 5-serien är betydligt mindre än E-klassen både i baksätet och i bagaget så om utrymme är viktigt så är nog E-klassen ett bättre val.
"Night package" är bara ett uppiffande exteriört paket till Mercedes som gör att den ser lite snyggare ut. Innehåller bla sidospeglar i högblankt svart, svarta takrails och tonade rutor, fönsterlister och fönsterramar i svart. Shogun, har du inte med Volvo V90 som ett tredje alternativ? Men även Volvo har fler dieselmotorer att välja mellan än bensin.
Kombi: MB E-klass alla dar om du behöver utrymme. BMW är lite roligare att köra. Båda bilarna funkar ok med de mindre 4-cylindriga motorerna bensin/diesel men det känns väldigt tydligt att båda klarar väldigt mycket mer effekt.... har kört BMW 535 Xd och efter det så känns 520d "tunn". MB känns, för mig, mer inriktad på komfort, kvalitetskänslan i de senare modellerna upplever jag bättre än BMW´s. Den sista (2017) MB är ett riktmärke för hela branshen.
Kommentarer
Jag vet att du inte gillar MB Shogun, men för mig vore valet enkelt, jag hade valt Mercedes alla gånger!
BMW 520 bensin skulle jag välja.
Har ingen aning Shogun, det var bara magkänslan. Jag har haft Mercedes, även den var på väg att fragmenteras av rosten, men en bergvägg hann före.
BMW höll jag på att gå av vägen med i en kurva jag tagit med högre hastighet i ett gammalt yankeejärn och det sitter kvar i ryggmärgen fast det var länge sedan.
Men jag vet att jag är snett ute, BMW idag är säkert utmärkta bilar som jag inte har någon personlig erfarenhet av.
Men jag gillar Mercedes, jag har jobbat med dem sedan forntiden, den tid de hade ett förnämligt centralsmörjningssystem med en pedal som skulle tryckas ner var 100 km.
Detta eminenta system togs bort på 1950-talet av besparingsskäl och ersattes av 36 nipplar, som jag som var ett litet beskedligt frö, tvingades att smörja var 1000 km. Men jag har faktiskt följt dem ända sedan den tiden även om den största delen av mina känslor var hos Saab.
E- klass tycker jag är bland det trevligaste MB har och 200 med sina 184 hk och automat räcker bra.
Se nästa inlägg
Shogun, fick inte med mitt inlägg. Har aldrig ägt Mercedes eller BMW men har vänner som äger en BMW 520d 2014 kombi, sedan en arbetskamrat som har en 520d sedan 2012. Dessa går mycket tyst och har fin komfort. Har också en vän som äger två Mercedes e-klass 220d och motorerna är direkt jämförbara. Tycker faktiskt att de håller toppklass och oavsett vilket så är det en smaksak. BMW lite tystare men Mercedes har mycket bättre service både under själva köpet och sedan när man skall serva bilen och felfria något som inte BMW är, baklucka som kärvar och varningar på displayen som slocknar efter ett tag. De säger också att det är inget fel på bilarna trots att man försöker visa dem felet. Hade valt Mercedes, de verkar vara på väg uppåt med kvalitén och rosten som de hade stora problem med under början av 2000-talet. https://www.blocket.se/malmo/Mercedes_Benz_E_200_E_Edition_Aut___AMG_70039079.htm?ca=23_11&w=3
Jag gillar bensin och allra helst en hybrid men det verkar som dessa typer av motorer passar mer bilar i golfklassen. Diesel går väldigt snål på tunga bilar som både E-klassen och 5-serien är. På BMW är dieseln nästan billigare. BMW:n som arbetskamraten har där han kör Staffanstorp-Malmö ca 25 km till och från jobb går på ca 0,6 L/mil. Det är en diesel han har 184 hk räcker gott säger han. Förresten kan även tipsa om Mercedes Malmö om du skall ha Mercedes, ibland har de kanonpriser på E-klass. Min kompis gav 325k för sin E-klass som gått 500 mil exakt samma som jag länkade. Själv kör jag en gammal Jetta 2009 bensin haha, så långt ifrån man kan komma en merca...å andra sidan kör jag mest i stan, drömbilen för mig är en hybrid.
Mindre motorer? Det är normalmotorer för Sverige och resten av Europa 520d och 220d. Räcker gott för svenskt bruk och är snålare än de flesta mindre bilar. Har själv en Polo 1.4 2013 sim ligger på 0,65 och det var vad min Merca 220d 2007 drog i taxikörning. Nä en ny E klass helst coupe 220d är min dröm och mitt mål idag, minimalt specad med distansfarthållare, led-ils, högtalare, och bränslevärmare (metallic och lucka på coupen) skulle bli 450k/sedan, 530k/coupen listpris. Då har man bil länge, tänkte bortåt 15-20 år, om man inte skattas ihjäl med tiden.
Är det redan dags att byta bort CX-3:an, Shogun ?
I detta val så skulle jag tagit en MB-E med 250 bensinmotorn! Alla som säger att en tung bil behöver diesel för att inte dricka för mycket undrar jag om de har testat en modern tung bensinare? Med dagens effektiva 2 lires bensinare på typ 200-250hk så går det att köra på typ 0,65 i blandat och de är ännu snålare vid jämn och fin landsvägskörning om man inte tycker att det alltid skall vara moms på farten...
Mercedes-Benz såklart, das Beste oder nichts. De som snackar om MB:s rostproblem lever kvar i början av 2000-talet, koncernen har tagit sig själv ordentligt i kragen i det avseendet.
Mercedes-Benz har enligt min erfarenhet bättre kvalitet och driftsäkerhet än Lexus.
Oavsett om Lexus har bättre kvalitet och bättre driftsäkerhet än Mercedes så är det ändå Mercedes som har den största statusen här i Europa och det väger väldigt tungt.
Sedan har ju faktiskt Mercedes lyckats betydligt bättre med designen även om Lexus har en design som några anser vara egen och avvikande från det konventionella.
Personligen tycker jag Lexus hade snyggare modeller för 10-15 år sedan.
Det räcker gott med att säga att jag har en bred erfarenhet av ett flertal Lexusmodeller från varierande årgångar, samt vittnesmål från andra Lexusägare och deras erfarenheter. Att räkna upp alla problem jag och andra haft med dessa bilar och bemötandet från totalt inkompetenta verkare på märkesverkstäderna har jag inte tid med eftersom det skulle bli en kortnovell på tiotalet A4-sidor.
Enkätundersökningar där ägarna själva anger hur nöjda de är med bilen ger jag inte mycket för, fanatismen som vissa Toyota/Lexusägare uppvisar närmar sig ofta nivåer liknande de hos kejserliga kamikazepiloter så det säger sig självt att dessa ägare försvarar märket oavsett vad.
Berätta gärna! Det vore intressant att få ta del av. Vad jag kunnat läsa mig till så verkar de fåtal Lexusägare som finns vara nöjda med sina bilar. Och även driftsäkerheten sägs hålla hög klass. Själv tittade jag på en beg RX för ett tag sedan, och där såg jag rost på tanken( gjord i plåt). I övrigt kändes bilen väldigt fräsch, trots >10 på mätaren.
Men räntorna är låga nu, så även underklassen har råd med lite finare bilar;). Och då kan ju kraven på produkterna ändras. Denna lägre klass tenderar sannolikt att uttrycka sig lite extra i undersökningar, och så får de där 55 Lexus-bilarna lite extra höga betyg.
MVH AL
Det skulle även jag tro men jag hoppas att andra "trollkommentarer" också betraktas på samma sätt och inte som att dessa plötsligt är nån form av sanning - bara för att de berör andra märken.
Shogun, är det förra generationen E-klass som du är ute efter? Här är en kombi, min kompis har en sedan med exakt samma utrustning och motor. Han är en mycket nöjd ägare och hans tredje E-klass. Riktigt snygg! http://www.bytbil.com/hallands-lan/personbil-e-220-bluetec-amg-4834-10329375
Den nya E-klass kan det knappast vara. Den är ju berydligt modernare än 5-serie modell F11 från BMW och ett givet val i denna klass. Bland annat överväger jag en själv när XC70 skall bytas.
http://m.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/mobile/mbp/new_cars/model_overview/e-class/s213.html
MVH AL
Svårt val. Båda E-klass och 5-serie i kombiversion har en stor akilleshäl: luftfjädring på bakaxeln. Denna är kanon när den fungerar, eftersom fjädringen bak aldrig "knäar" under last. När den går sönder är den dock mindre rolig och efter vad jag läst på diverse forum så kommer den för eller senare att gå sönder, med styva reparationskostnader som följd. Detta är en av anledningarna till att jag valde en X3:a framför en 5-serie touring.
Om man bortser från luftfjädringen så skulle jag nog välja 5-serie touring eftersom den tilltalar mig mer ur ett ingenjörsperspektiv. En 5-serie är en krympt 7-serie eller, om man så vill, en krympt Rolls Royce Wraith. En E-klass är däremot en uppblåst C-klass.
Men 5-serien är betydligt mindre än E-klassen både i baksätet och i bagaget så om utrymme är viktigt så är nog E-klassen ett bättre val.
"Night package" är bara ett uppiffande exteriört paket till Mercedes som gör att den ser lite snyggare ut. Innehåller bla sidospeglar i högblankt svart, svarta takrails och tonade rutor, fönsterlister och fönsterramar i svart. Shogun, har du inte med Volvo V90 som ett tredje alternativ? Men även Volvo har fler dieselmotorer att välja mellan än bensin.
Shogun - skall du ersätta din CX-3 med en riktigt stor kombi ? Det var till att ha riktigt ökade utrymmes-behov...:)
BMWn är helt klart mer underhållande att köra. Jag skulle valt den.
Du Shogun som gillar österländska bilar - skulle inte en Optima kombi kunna vara nåt för dig ?
Kombi: MB E-klass alla dar om du behöver utrymme. BMW är lite roligare att köra. Båda bilarna funkar ok med de mindre 4-cylindriga motorerna bensin/diesel men det känns väldigt tydligt att båda klarar väldigt mycket mer effekt.... har kört BMW 535 Xd och efter det så känns 520d "tunn". MB känns, för mig, mer inriktad på komfort, kvalitetskänslan i de senare modellerna upplever jag bättre än BMW´s. Den sista (2017) MB är ett riktmärke för hela branshen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.