Tjena!
Har blivit riktigt sugen på en bil av denna typ.
http://www.bytbil.com/blekinge-lan/personbil-3-2-0-165hk-vision-2016-10226619
Mazda 3 vision från typ 13-14, 165 hk. Går att få för under 150 000 vilket är min budget.
Ser otroligt trevlig ut enligt mig och vad det verkar stark motor. Har läst runt lite och Mazda 3 från dessa år har fått bra betyg i tester osv. Såg att andra bilar från Mazda hade riktigt dyr fordonsskatt (nästan 3000 kr/år) men denna modell kostar under tusenlappen i skatt, stort plus.
Vad har ni andra att säga om denna bil? Något speciellt att tänka på?
Kommentarer
Även om 165 hk låter väsentligt mycket mera än 120 hk i denna bil så är skillnaden i praktiken betydligt mindre. Vill minnas att båda motorerna har exakt samma max vridmoment t ex. Vi har en Vision 2,0/120 hk och den har hittills fungerat bra så inget negativt om funktionen på bilen. Själv föredrar jag väl t ex instrumenteringen i vår Golf bättre liksom att den är tystare i kupén men bilen ser trevlig ut och fungerar bra så det är bara att handla om du hittar ett bra exemplar - gärna den i rödmetallic färg för den är nog snyggast..:)
Okej! Det är ju i regel billigare med 120 hk-motorn och om den är pigg den också kanske det är värt att välja en sådan istället. Vilken årsmodell har du? Upplever du den som kvick och med hyfsad acceleration? Den drar ju lite mindre också vilket är bra!
Skulle också satsat på 120hk-modellen.
Har haft en som hyrbil under en vecka och den var en mycket trevlig bekantskap, bra komfort och smidig drivlina, minus är som nämnts lite högt vägljud i kupén samt klent helljus.
Annars en bilmodell som förtjänar större uppmärksamhet, plus också för ett föredömligt kundbemötande hos återförsäljarna på de Mazdor jag har haft.
Den går att köra väldigt snålt - om man anstränger sig lite själv. Kan också köras som en pigg bil men då rinner ju dropparna igenom lite snabbare. Känns inte som att man nödvändigtvis behöver de extra hk som dessutom knappast kommer att upplevas så mycket "extra" som den mätmässiga skillnaden är. Vår är en -15 vill jag minnas (köpt sent -14).
Vision har ju xenon-ljus medan Core har halogen - i alla fall var det så när vi köpte vår. Möjligen var hyrbilen som Prestigelös hade en med halogen-ljus ? Den är väl inte speciellt bekväm i baksätet men åker man mest bara 1 eller 2 personer fungerar den bra. Vi har ju en Golf Sportsvan också och personligen är den min favorit av dessa två. Men Mazdan är ju "sportigare" speciellt i den metallic-röda färgen som vi valde.
Var ute och provkörde en Mazda 3 Vision med den stora 165 motorn (icke facelift som säljs nu 2017) och blev positivt överraskad.
Något man bör ha i åtanke är att de flesta bilar idag har turbo så att man upplever inte Mazdan som "pigg" fastän den i själva verket är lika snabb från 0-100 som klasskompisar med Turbomotor. (Mazdan är inte turbo-dopad).
Tyckte även infotainmentlösningen fungerade bra i Mazdan, dock så finns ännu inget stöd för CarPlay eller Android Auto.
Får hålla med prestiglös och Pi i att det är en modell som förtjänar mer uppmärksamhet och att den är läckraste färgen är rödmetallic.
Synd att den inte fått interiören från Mazda 2 eller CX-2 dock, den är helt klart läckrare.
Nu ska du inte hurra stort över antalet pållar, den är bara snäppet piggare mot 120hk. Det är annat du ska se till som säten, är de de samma som i Core? Inte bra i så fall för de ser bara bra ut och hur ät det med ljudnivån inne i bilen?
Har provat Core och Sport GT och de skiljer sig i komfort och ljudnivå.
Kolla spolhålen i framdörrarna efter rost.
Tack för bra åsikter och hjälp! Har ännu inte haft möjlighet att köra en själv då det inte verkar finnas nån i mitt närområde, så har bara gått på utseende och omdömen. Kan dock inte säga att jag kan bilar så skönt med goda ord från er som kört den!
Inget speciellt att säga om servicekostnader förresten? Vissa märken kan vara dyrare att äga på det viset har jag förstått.
Jo tyvärr. Mazda = Dyrt.
Vill minnas att första servicen (2000 mil) kostade strax över 2000 kr - möjligen runt 2500 kr. Inget anmärkningsvärt alltså.
Och som jag redan nämnt - de 165 pållarna känns inte speciellt mycket mera än de 120 - i alla fall inte i relation till den uppgivna skillnaden. Och vridmomentet är såvitt jag kommer ihåg detsamma på dessa 2 motorvarianter.
FET :) Därför att jag går på erfarenheter.
Det är sig likt....om inte så ska man vända sig till försäljningsstatistiken, resten är upp till var o en.
Lite OT men det som Partikel skriver rörande skor verkar gälla för många nyare bilar. Vet inte om det är designen på dörrarna eller om man sitter annorlunda i nyare bilar som för att foten lätt touchar nedre delen av dörrsidorna och ger märken.
Min Leon har rätt många märken men det fungerade bra att få bort med "sudd" som finns att köpa.
Förstår nog inte riktigt Tvärnits senaste kommentar. Men håller för en gångs skull med Shogun att servicekostnaden är nog rätt normal eller i alla fall i nivå med andra bilmodeller i samma klass. Sen förstår jag inte vad försäljningsstatistiken har med servicekostnaden för Mazda 3 att göra.
MR93:
Kolla om du kan hitta en som haft stänkskydd fram från att den var ny annars är nog tröskellådorna och främre hjulhusen ganska blästrade, speciellt på en bil som gått 7300 mil utan stänkskydd fram.
Förutom högt vägljud inne i kupén så är väl Mazda klockrena när det gäller driftkvalite. Överlag bra växellådor kanske lite dåligt rostskydd men detta kan man komplettera i efterhand.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.