Jag fastnade för Peugeot 407 sw sedan första gången jag såg den. Den tycker jag är otroligt vacker och jag kollat en massa recensioner och där är det blandat. Antigen älskar man bilen pga hur den känns och hur den ser ut eller hur den allmänt är en bra bruksbil. Och sen finns det några som verkligen hatar bilen med hela sitt hjärta. Just nu har jag en honda civic 1.4is ej9 som är en liten kul och trotts dess 90 hk så är den ganska snabb. Jag funderar på att byta mot något större och då tänker jag måste mig att antingen blire en Peugeot 407 sw, en bmw e39 kombi elr en bmw e46 kombi. Jag har sett många olika videos om bmw bilar och hur mycket det kostar i längden och alla syftar på att de är dyra bilar att äga och inte särskilt pålitliga med många mekaniska fel samt röst. Och på andra sidan så har Peugeot inte så många mekaniska men fler elektriska fel.
Frågan är att vilken ska man välja? Jag tänker dra utomlands på en roadtrip och Peugeon är bra på långdistans bil. Bmwn vet jag inte hur bra den är(gillar mest e39:an). Klara den av en resa på 2 veckor? Vilken av bilarna är billigast att äga?
Kommentarer
407 SW är väl inte kända för att vara driftsäkra - i alla fall var den min firma hade definitivt inte just det. Skitbil - vad mig anbelangar, men samtidigt rejält billigare i drift och underhåll (om allt funkar) än en E39/E46.
Har en grannfru som har en 407 SW med 3 liters sexan.
Hon tycker det är världens snyggaste bil och hon har aldrig haft några fel på den.
Men hennes man har jobbat en del med den, men det har mest varit slitdelar, det enda större var startmotorn som pajade och den är väldigt bökig att byta.
Några elektronikfel har det inte varit, men trots att den körs försiktigt är det en hejare att sörpla bensin, men det är ju typiskt för sexan.
Den är däremot trevlig att köra och pinnar på riktigt bra och jag tycker den är snygg!
BMW har jag hållit mig ifrån sedan jag var nära av vägen med den felkonstruerade 2002 från någon gång på 1970-talet.
Jag körde andra veteraner, samma väg, samma kurva, men högre hastighet utan problem.
Men jag vet att inte är något som gäller nyare BMW, men det är något som sitter kvar.
BMW finns det andra här på forumet som har bra erfarenhet av.
Vi hade 2st 407 av första årsmodellen på firman, och de var som A5 skriver riktiga skitbilar. Körde en del med den ena, 2,2 automat, motorn var tråkig och lådan trött. Den såg inbjudande ut invändigt, men jag satt dåligt. När jag skulle fälla baksätet, mins jag att jag undrade hur många gånger man kunde fälla det innan hela konstruktionen rasade ihop, tror även att man var tvingad att ta bort nackstöden.
Har bara ett positivt minne av bilen, mätarna var väldigt snygga.
E39 ska man akta sig för, de kan bli dyra att äga, E46 med 6a är klart bästa valet.
Gillar också utseendet på 407 men för mig blev det istället en 307 som är lite enklare bil överlag. 407 är mer "bling" men verkar även brista i kvalitet mer tyvärr. Men om priset var rätt skulle jag nog ha svårt att låta bli. En granne har en där turbon nyss gav upp. Bilen har gått runt 25 000mil.
Min bror hade en 407 sw från 2005, om jag minns rätt. Alltså inte första årsmodellen. Han var väldigt nöjd och numera har hans son den. Ingen rost, inget oljud, inga större fel vad jag vet.
Själv hade jag en 407 sedan 2004 i sju år och där fick göras en del garantiarbeten, bl a styrlederna. En utmärkt långfärdsvagn! Tyst och behaglig i alla lägen. Ingen rost.
Jag köpte en ny 407sw 1,6 diesel 2007 och körde 10.000 mil tills 2012. Enda problemet var länkarmar som behövde bytas. Det gjordes tydligen gratis strax innan men jag fick betala själv. Bilen som sådan var bekväm att åka i stora fåtöljer och väghållningen var superb. Varning för att hålla för hög fart över vägbulor då "nosen" är ganska lång. Om bilen fungerar efter 10.000 mil vet jag inte.
Ja just det, främre glödlampor. De klarade jag att byta själv och det gick åt ett antal. De byttes inifrån motorrummet och var ett litet skinnflått h-vete. Möjligen fanns det en bättre metod.
Några synpunkter på en mazda 6 2003
Rost.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.