Hej. Jag har en volvo s80 (1999-2000 modellen) men funderar på att leasa en bil kring 1600-2000kr istället. Just nu betalar vi mellan 400-500kr i försäkring, och 1000-2000kr bensin. Vi åker inte mycket men bilen drar ganska mycket. Allt jag undrar över är, skulle vi tjäna på att leasa en bil istället? Tänkte söka i forumet men hittade ingen sökfunktion.
Kommentarer
Kolla först vad de intressanta alternativen kostar INKL service, försäkring, vinterhjul och ev metallic-lack. De "från-priser" som brukar anges säger sällan hela sanningen.
Tack för svar, vet du vad som menas med " garanterat restvärde"?
Läs det finstilta, så att ni inte åker på en smäll när ni skall lämna in bilen!?. Vad som är normalt slitage är beroende på vem man frågar. Annars är det mycket begagnat till salu just nu, låga priser. Kanske en mindre och lättare bil som inte drar så mycket kan vara ett alternativ. Jag har kört 6000 mil, och drivmedel kostat mig 51700 kr och då drar min bil i genomsnitt 0,65 liter/mil. Kör man mycket i stan, så skulle jag satsa på en lättare och mindre bil. Skall ni pendla långa sträckor är det nog lite skönare att ha lite större bil. Det billigaste är förstås att inte ha en bil alls.
http://www.tjanstebilsfakta.se/sp_cpt/garanterat-restvarde
Den enda biltyp där jag skulle säga att det är privatekonomiskt fördelaktigt att privatleasa (antar att det är privat?) är en elbil pga dess mycket osäkra andrahandsvärde. Är man kreditvärdig så är det annars smartare och bättre att finansiera bilköpet själv.
Är det inte osäkrare att "investera" i en fossilbil med tanke på att politiker och myndigheter funderar på diverse olika pålagor eller t.o.m. rena förbud? Dessutom kommer snart WLTP med skarpare underlag för dessa pålagor. Om man vill ha en ny fossilbil idag så är inte leasing alls en dum idé gissar jag.
Det kommer att dröja mycket länge innan "fossilbilar" är döda på marknaden.
Jämför t ex med en 2 år gammal BMW i3 som har nästan halva räckvidden mot en modell 2017 utan att den senare är dyrare.
Absolut kommer det att ta tid men under den tiden kan det bli väldigt besvärligt att beräkna kostnaden för fossilbilen och då kan ju leasing vara ett sätt att "låsa in" en bestämd månadskostnad. Sedan tror jag att andrahandsvärden på "nollutsläppsbilar" kommer att vara mer stabila än för fossilbilar. Men jag vet förstås inget säkert om detta.
Kan vara en bra, men det förutsätts en hel del. Rätt modell till rätt pris. Små bilar med små motorer är oftast dyrare jämfört med privatköp. Leta efter kampanjer på alla håll.
Leasing för 2000 kronor? Då pratar vi VW Polo och liknande storlekar. Kolla att försäkring ingår eller är fördelaktigt billigt. Vet man att körsträckan kan hållas nere blir det billigare, men övermil kommer vara mycket dyrt efter 3 år. Miltalet är oftast helt låst efter tecknat avtal.
Skötsel är A & O. En leasingbil måste skötas med insidan av huvudet. Bilvård is not an option!. Allt som kan vara onormalt slitage efter 3 år sänker andrahandsvärdet, vilket bilhandlaren gör avräkning för. Finns riktlinjer för vad som är godkänt och inte. Stenskott och repor är de viktigaste punkterna.
Husdjur och rökning? Glöm det
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.