Jag ska titta på en Volvo c30, 2,0 diesel. Det är en 07:a och verkar fin utseendemässigt. Den är inte servad helt enligt boken (men ska ändå vara i fint skick) och jag har inte fått svar än på vad som gjorts på bilen den närmsta tiden. Bilen är besiktigad (alldeles nyss) och skatten är betald, också det nyss.
Nu till ”problemet”. Den har gått 33k mil och säljaren vill ha 29000:- för den. Jag tänker att detta känns lite dyrt då den gått så långt, men det beror väl egentligen på hur välservad den är.
Jag skulle behöva lite råd. Vad bör bara bytt/servat för att bilen ska vara värd 29k?
Kommentarer
Det är samma motor som beskrivs här:
http://www.vibilagare.se/reportage/volvos-diesel-tokvarvar-under-fard-36781
Tveksamt om jag skulle våga välja den motorn...
Tänk på höga skatten.!!
Den betalas väl kvartalsvis misstänker jag.
Regelbundna dokumenterade oljebyten är måsten.
Om priset har jag ingen direkt uppfattning om men bara det att dieseln kostar över en krona mer än bensin bör ju göra prutmarginalen på minst 10000:- skulle jag tycka.
På tok för högt pris för en uddabil som verkligen inte är någon höjdare.
En jopparkompis fick häromdagen en V70 i mycket gott skick för 9000:-.
Den var visserligen tre år äldre och hade gått tretusen mil längre, men det var en bensinmotor!
Och V70 är en bättre bil än C30!
En bil som gått så långt får man ju räkna med att skrota om ngt större fel inträffar så dyrt!
Bättre att inrikta sig på en lågmilare Volvo C30 T5 än en långmilad sunk diesel.
En bil som gått 33k, inte servad enligt bok(kan inte styrka vad som är gjort på service), har rullat i snitt 3000mil/år i 11 år.
Jag hade sagt nej tack, och tittat på någon annan bil.
Kolla på Bilpriser.se så får du fram att denna bil kan vara värd mellan 10-20.000kr max.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.