Hej alla, min första post här!
Hade hoppats på att kunna få lite input och tips på vad man ska kolla på, på en 1997 års modell Toyota Landcruiser Prado.
Den har en 3.4 liters v6 bensinmotor
Den har gått 320 000 km och har ;
Ny servostyrning (rack?)
Ny "Lower control arms"
Ny klockrem och vattenpump
Ny generator
Ska på visning imorgon, och hade gärna tagit emot tips angående denna modellen, t. Ex om det finns några saker som alltid går sönder eller liknande! Eller något annat generellt för den! Allt är välkommet!
Tack på förhand!
Kommentarer
Finns inget som alltid går sönder på en LC, men på en tjugo år gammal bil har definitivt något gått sönder någon gång och då gäller det ju att ta reda på vad och om och hur det är reparerat.
Kolla så att oljan ser bra ut, om den är svart gör inget, men det får inte vara grädde och absolut ingen vispgrädde på insidan av oljepåfyllningen!
Låt motorn gå på tomgång en stund och öka gasen kraftigt och kolla om det ryker svart eller blått.
Lyssna efter oljud.
Här är lite läsning:
http://beg.vibilagare.se/test/toyota/landcruiser/877
Ren mekaniskt är det nog inga större bekymmer, men rosten... den får man se upp med. Har sett flera LC som ser hemska ut.
Hade en person på förra jobbet som hade en LC, den var "lagad" med silvertejp.. Men, gick gjorde den. :-)
Jag funderar lite på "Klockrem"
Menar man kamrem ??
Det såldes en gammal LC bärgningsbil på Blocket för några år sen, man ville ha 100.000:- för den, trots 90.000 mil.
Men hur mycket fick man?
LC är nog bilvärldens mest slitstarka modell ur ett mekaniskt perspektiv, ändå så kan ju 20 år sätta sina spår.
Troligtvis kan experterna på http://toyota4x4.se/index mer än oss som hänger här,, så ställ gärna frågan där också :)
Här berättar 35 ägare av LC om sina erfarenheter.
https://www.edmunds.com/toyota/land-cruiser/1997/consumer-reviews/pg-1/?sorting=CONFIDENCE
Tack alla för era svar! Det här med att de n är slitstark och mekaniskt stark är ju en viktig fördel. Ska och se på den nu! Uppdatering följer.
Antagligen en google-översättning av timing belt så du har nog rätt.
3.4 liters motorerna som sitter i bl.a. Lexushybriderna har kamrem och 3.5 L som i Lexus RX 350 har kamkedja.
Ventilerna tar inte i topplocket om kamremmen går av läser man här.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_VZ_engine
http://www.toyota-global.com/showroom/vehicle_heritage/landcruiser/collection/model_80_1.html
Så, kom precis från mekanikern, och självklart var det ju diverse småfel på den. Inget konstigt med tanke på att den är 20 år gammal.
Diverse småläckage, lät läskigt men mekanikern sa att det inte var någon fara, lite el som strulade, och däcken var lite bulkiga på sidorna så dom måste bytas. Reparationerna var, om dom har rätt och dom inte hittar mer fel, helt överkomligt prismässigt.
Gastanken (LPG) måste tydligen inspekteras var tionde år, så om ett halvår senast, är det dags för det. Och ifall det är några fel på den kan det tydligen bli riktigt dyrt (ca motsvarande 14000 kr). Såg att skyddet som ska skydda tanken var intryckt, så blev osäker angående det.
Lämnade ett bud under begärt pris, men det var inte intressant av säljaren.
Så försöker nu klura ut hur jag ska göra.
Tack för all hjälp och svar!
Låter som ett solklart fall - dra dig ur. Det finns alltid andra exemplar att få tag i. Och även bilar som är "slitstarka" slits under 20 års tid och 32.000 mil i svenskt klimat...
Det där med gastanken är ju förstår lite oroväckande. Skulle det bli nedslag, så blir det dyrt. Å andra sidan kan de ju stå för den saken innan ev. affär.
Men, som Pi säger: det finns fler, köp inte första du kikar på. Då lär du dig samtidigt mer om modellen, och det är ju aldrig fel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.