Har tänkt att byta till nyare bil och står inför valet mellan 2 st med samma utrustningsnivå men:
Den ena är från 2013, 4700 mil, 110' kr.
Den andra är från 2016, 7100 mil, 149' kr, inkl 2 års garanti.
Vi är fattiglappar som ska köpa bil så det första alternativet ter sig som bäst ur den synvinkeln, däremot skaver det lite att den är så pass gammal att försäkringen snart inte täcker fel på motorn. Men vad är oddsen för att det händer innan 10000 mil?
Vi kör ca 2000 mil om året och vill byta in vår från 2011, diesel 15000 mil mot någon av åvanstående bilar. Vilken hade ni valt? Eller hade ni väntat med bilbytet?
Lågmilare eller nyare, vilken bil ska vi välja?
Uppdaterat: 2019-04-27 20:12
Kommentarer
Vilken bil är nu spekulanter på?
Men kom i håg att ni faktiskt får en helt ny familjebil med allt vad det innebär för några tiotusenlappar till.
Vi har en fyrhjulsdriven Skoda Octavia och båda de aktuella bilarna för byte är Skoda Yeti.
Vi måste ha fyrhjulsdrift och dragkapacitet som tyvärr begränsar utbudet. En helt ny bil tänker vi aldrig köpa igen, värdeminskningen första åren är inte värt det.
Har ni inbyte är det ju med en väsentlig del förutom prislappen vad ni blir erbjudna med den och vilken prutning ni kan få på respektive bil. Mellanskillnaden på respektive bil tycker jag är det man får sen ställa i proportion mot vad man får för pengarna sen.
Helt klart den nyare faceliftade bilen, även om miltalet är högre. En ägare och riktigt fin grå färg. Prutmån då den varit på annons i 2 månader;)
Tre år nyare bil med ett drygt års körning, för er del, i flera mil och två års garanti, vad den nu innebär, så är väl valet givet. Absolut den nyare.
Om det är bensinare så har ju den gamla bilen den gamla och aningen problematiska kamkedjemotorn medan den nya med stor sannolikhet har den nyare och mindre problematiska kamremsmotorn. Men det kanske är dieslar och då har det nog inte så stor betydelse även om nyare ofta är bättre/snålare.
Man skall ALLTID köpa bil efter plånbok och inte med hjärta och hjärna.
Räkna på bägge bilar. Räkna av vad ni får för eran.
Månadskostnaden är det som ni skall kolla på. Man blir inte rik på inkomsterna utan på utgifterna.
Pi, 1,8tsi finns väl enbart med kamkedja, eller har jag missat nått? Mig veterligen finns bara Yeti 4wd (som TS var spekulant på) endast i 1,8tsi om man vill ha bensinmotor.
Jag misstänker, efter att ha kollat Blocket, att bilarna TS kikat på är manuella dieslar. I och med problematiken kring dieselskandalen med just 2,0tdi före 2017 så hade jag utan omsvep valt den nyare bilen och fått dels garantin, och dels maskinskadeskyddet från försäkringen. Finns väl ett gäng av dessa motorer som blivit uppdaterade av Vag vid service och som sedan fått besöka verkstaden med dyra reparationer som följd. Men allt detta går ju att grotta ned sig i och googla på.
FXX - ingen aning om vilken motorisering det är utan det var bara ett allmänt påpekande eftersom det i dessa årsmodeller och bland "volym-motorerna" i VAGs mindre modeller kan skilja i motorgenerationer. Sen tror väl jag också att det antagligen är dieslar men man vet aldrig när uppgifterna runt bilarna är lite bristfälliga. Men även jag skulle nog helt klart välja den nyaste bilen av dessa. Sen är ju en Yeti relativt liten - inte minst i bagaget - och om man kommer ifrån en Octavia kombi lär man snabbt bli varse detta. Men finns inte behovet av hyfsat bagage så kan den ju fungera.
FXX, jag tror vi har pratat med varann? :-D
Tack för all input, guld värt!
Den nyare Yetin verkar inte beröras av dieselåtgärden, så det är ett stort plus;)
https://events.skoda.se/carcheck/
Vi har en Yeti 2014, och försäkring hos Folksam. Då gäller maskinskadedelen upp till 10 år och 15000 mil, se
https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring/skoda-bilforsakring
Möjligen är det ett krav att bilen är servad enligt Skodas schema för att försäkringen ska gälla fullt ut.
I den nyare bilen kan det finnas ett mycket modernare infotainmentsystem med CarPlay o Android Auto; det kom till 2016 års modell tror jag.
Det stämmer Tory, Folksam är ett mycket fördelaktigt bolag. Jag gjorde själv en 13,000-kronors reparation på min bil när den var 9 år gammal, endast 300kr i självrisk. Avstod hyrbil och fick 150kr x 3 dagar som drogs från självrisken på 750kr för maskinskada. Inget ifrågasättande om bilen hade servats på verkstad heller då jag gjorde det själv sista 4 åren.
Verkar inte så lätt att få ner priset på den nyare tyvärr. Skulle få 55' för vår i inbyte och vill egentligen inte lägga mer än 60' emellan, så det blir nog att försöka sälja vår befintliga bil privat innan. Att tro att vi kan pruta 34' känns rätt optimistiskt för att inte säga oförskämt. Eller?
Det kan nog bli svårt med tanke på bilens pris. Generellt lättare att pruta ju dyrare bil man köper. Bilpriser.se brukar ge ganska bra vägledning hur mycket egna bilen är värd. Hypotetiskt, om företagspriset ut ligger på 100, privat 80 så kanske man kan räkna med typ 60-80 i inbyte beroende på hur dyr bil man köper. Låga priset om du köper en bil för typ 200 och det högre om den nya kostar 300. Lite hypotetiskt men i runda slängar.
Tack för svar! Vi testar att sälja inbytesbilen privat i stället, känns mest rimligt eftersom vi inte har så stora marginaler ekonomiskt.
Vill inte vara negativ men om man kollar på blocket med priserna på Octavia så kan det vara svårt att få så mycket mer än ni får för inbyte....
Talar av egen erfarenhet....dock ej Skoda
Begagnatmarknaden är ju rätt stor...
men du kan ju försöka, möjligt att jag bara haft otur..
Lycka till med bilköp!
I verkligheten är det så att även om man inte får mer för sin bil på t.ex. blocket än man får i inbyte så är det ändå en god affär, för i det läget är det inga problem att pruta ytterligare kanske 20000:- utan inbyte.
Undrar om bilhandeln numera verkligen lämnar större rabatter för den utan inbyte ? Med inbyte så kommer dom med stor sannolikhet även att tjäna en slant när dom säljer den bilen så ett inbyte borde rimligen vara hyfsat attraktivt - i alla fall när det gäller lite nyare inbytes-bilar.
Utan inbyte, tror jag inte det är nån svårighet att få ca.10% avslaget hos de flesta bilhandlare även om man har en nyare attraktiv inbytesbil. Dock ej lika mycket på de redan hårt rabatterade businessbilarna eller andra hårt rabatterade tillfälliga kampanjer, men i dom fallen bjuder man som regel även mindre för inbytesobjekten. Man har ju även sk. inbytesdagar där man ger minst 20000:- för inbytet oavsett skick, vilket då kan vara en ren skrotbil som är värd noll.
Men visst kan man även tjäna en slant på inbytet också med lite tur. Men kostar en hel del att bara ta in, med genomgångar, rekonditionering, lackskador, reparationer, lagerkostnad osv. som snabb äter upp det högre priset man kan ta ut.
Min erfarenhet, eller rättare sagt vet att man hellre slår av runt 10% tvärt av för att slippa inbyte, vilket man såklart aldrig säger högt. Samma är det med alla tillägg, extra utrustning man vill ha, att jag alltid begär minst 10% rabatt på sådant.
När jag bytte in min Honda CR-V så hade säljaren sin lista som han gick efter. Denna lista är prissatt ihop med deras samarbetspartner och är deras garanterade pris från den samma. Så det jag fick i inbyte för min bil enligt listan fick i sin tur säljaren av sin samarbetspartner. Denna sålde naturligtvis bilen för ett helt annat pris än vad jag fick.
Så prutmån eller hur man nu ska tolka det spelar nog ingen större roll oavsätt om du har inbyte eller inte, iaf. om vi pratar om en bil som säljaren inte planerar att ställa ut i sin egna hall. Om vi hypotetiskt tänker oss att en bil kostar 300K och man kommer överens om 280K så räknar man därifrån, inbytesbilen har ju sitt värde i listan och passerar bara genom handlaren på pappret och han får cash för den från ”Harry på hörnet” som ställer ut den i sin hall.
Jag har mycket mycket svårt att tänka mig att man kan pruta 20K på en bil under 150K ut i handeln, då gör nästan handlaren noll i vinst på den bilen isf. efter recond, service, moms osv. Då snackar vi en uddabil eller hyllvärmare av rang isf.
Såklart är det svårt att få 20000:- i rabatt om man köper ny för under 150000:- för det skulle bli över 13% rabatt och då lite i överkant, det var inte vad jag menade när jag pratar om 10%, men var kanske otydlig. Sedan som jag skrev beror det på vilket pris man utgår från, redan hårt rabatterade el. normalpriset.
Om man tar ditt exempel skulle kanske säljaren bjuda 20000:- i överpris på din bytesbil enl. den lista du pratar om. Säljer du den själv kan säljaren slå av 20000:-, som exempel. Sådana listor med spikat pris för inbytesbilen har jag inte råkat ut för, tvärtom har det varierat kraftigt för vad jag blivit bjuden för mitt inbyte.
Vid mitt senaste byte skiljde det 30000:- på vad jag kunde få för min, mellan 5 olika handlare. Samtliga menade även att man inte kunde gå ner i pris på redan hårt rabatterade med 30000:- rabatt på Premium business för att dom är avsedda för företag, vilket så klart inte stämmer mer än delvis.
Dock fick jag ändå ner priset ganska rejält trots att jag fick högsta priset på min, alltså 30000:- mer än lägsta budet och då ansåg jag inte värt besväret att sälja min själv, vilket jag annars brukar göra. Sammantaget skiljde det ca. 50,000:- mellan de olika säljarna om man räknar med allt såsom färgtillägg, vinterhjul, samt ner prutat pris på nya.
Det du pratar om skiljer väldigt mycket mellan olika firmor. Menar att man måste ha klart för sig hur mycket prutmån som finns att spela på den nya bilen man vill ha, vilket går ganska lätt att ta reda på, samt hur mycket som är möjligt att få få ut på sin inbytesbil, vilket också går att ta reda på. Oftast är det mest lönsamma att sälja sin egen själv, för att därefter kunna pressa priset till botten på nya. T.ex. i mitt fall är jag övertygad om att jag skulle kunnat pressa priset ytterligare på den nya om jag sålt min egen själv, vilket jag inte hade lust till denna gången på grund av andra omständigheter.
Ffodil, mitt exempel gällde begagnatköp, som tråden gällde. När man köper nytt är det något helt annat, vilket jag fått uppfattningen att du köpte?
Förstår det, därför jag skrev att jag var otydlig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.