Köpt bil hos en handlare i stockholm, europeiska motor AB.
Dock fanns det ingen varudeklaration vid tillfället då den nyligen kommit in till europeiska motor AB. vi skrev på för bilen och varudeklaration sa säljaren skulle tas fram till leverans. Är det hål i huvudet att betala 139k utan att ha fått ta del av varudeklarationen eller är allt frid och fröjd tänker ni?
Har aldrig köpt en bil tidigare..
Kommentarer
Äsch det är ändå bara ordbajs i min mening.
Hur långt hade avensisen gått och du fick väl nån månads garanti antar jag.
Ok, har ännu inte betalat för den. 8700mil, 9000mila sevrice var gjord. TKG gäller till 2025.
TKG är i mina ögon mer värd än en varudeklaration. Å andra sidan måste handlaren bifoga en sån enlig lag, så du får nog en sån när du hämtar bilen.
Fick den på mail idag när jag efterfrågade denna, Tack för hjälpen!
Blir aldrig riktigt klok på hur Toyota tänker. Köper jag en ny bil får jag 3 års garanti men köper jag en begagnad får jag 10 års garanti (om än begränsad) ifrån första registreringsdatumet.... Skumt...
Pi,
Har bilen klarat de första åren blev den ordentligt ihopsatt från början. Då funkar det 10 år till.
Marknadsföring så klart. Inger ju ett ganska stort förtroende hos köparen om att det är en hållbar produkt som man lämnar så lång garanti på som begagnad. Men det är väl generalagenten i Sverige som kommit på denna idé. Är ju ett gott säljargument och håller uppe begagnatpriserna, för det lär ju inte vara så att dom godhjärtat bjuder på detta.
Hur omfattande är den beg. garantin?
Kolla sista bilden här tex.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/toyota_avensis_ts_2_0_aut_edition_50_s_v_hjul/88276870
Visst är det bra för begbil-köparen men varför skall nybilsköparen hos Toyota tvingas nöja sig med 3 års garanti - det är frågan.
Ja det förutsätter att du lämnar in bilen på Toyota service en gång om året/1500 mil och byter ut allt som dom rekomenderar för att få garantin.
Tror jag vet. Toyota kan inte låsa en nybilskund att serva bilen hos dom, det är olagligt. Men de kan lämna en garanti på en beg bil med det villkoret.
Rikard - men kan dom låsa servicekravet på en begagnad bil så kan dom nog göra det även på en ny i alla fall efter de 3 första åren. Låt det vara ett frivilligt åtagande av kunden att om man sköter servicen hos Toyota så förlängs garantin motsvarande deras begagnat-garanti. Om man vill så borde det gå att lösa. Alltså en 3 + 7 års garanti där den sistnämnda är villkorad och frivillig att acceptera,
Toyota Sverige har naturligtvis tecknar en försäkring för denna garanti, bakat in kostnaden i vinstmarginalen på begagnatpriserna och säkrar omsättning i verkstaden som genererar goda vinster till återförsäljarna.
Svårare ekvation än så krävs inte.
Guran - ekvationen är jag fullt medveten om men den borde kunna tillämpas på deras nyförsäljning av bilar på motsvarande sätt. Att alltså erbjuda 3 + 7 års "garanti" - kanske som ett frivilligt åtagande ifrån kundens sida som i så fall är villkorat till att Toyota måste sköta servicen. Kan ju lösas genom t ex årliga serviceavtals-förlängningar till vettiga priser. Nåja - nu har vi slirat en bit ifrån det ursprungliga ämnet och jag känner mig helt klart skyldig...:)
Kia och Hyundai har ju ”villkorad” nybilsgaranti i 7 resp 5 år. Så nog är det möjligt alltid.
Guran - precis det jag efterlyste. Samma är det nog med Mazdas 3 + 7 års garanti.
"Underhållsservice hos auktoriserad verkstad"
Kia fick ju inte ha det kravet på sin garanti på nybil, bara att bilen ska vara servad enligt plan.
Jag gissar även att Toyota bara lämnar garantin på bilar som har fläckfri servicehistoria från ny, bilar med tveksam historia går nog vidare till småhandlarna, precis som alla andra märken gör.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.