Jag ska köpa en begagnad bil och väljer mellan två modeller från år 2012–2017:
1. Volvo V70
2. Volkswagen Golf (med 5 dörrar)
Några tips om vad jag bör tänka på och/eller kontrollera vad gäller dessa två bilmodeller?
(De två modellerna är såklart ganska olika, bland annat vad gäller storlek. Som jag ser det går dock fördelarna med att välja den ena eller andra jämt upp med nackdelarna. Köper jag den större bilen så kan jag lasta mer och dra tyngre, men den blir förmodligen lite dyrare att köra och äga.)
Tack på förhand!
Kommentarer
Om det blir en bensin-Golf så se till att det blir en Golf 7 för då får du den nya "kamrems-motorn" och inte den problematiska kamkedje-motorn. Dessutom på köpet adaptiv farthållare - bl a.
Dock har jag lite svårt att se att valet är mellan en vanlig Golf och en V70. Rätt olika bilar och i helt olika storleksklasser...
Tack för tips! Ska se till att undersöka kamkedja/kamrem när jag tittar på Golf(ar).
Ja, de är ju väldigt olika. Grejen är mest att jag vill välja en "vanlig" bil som många verkstäder känner till och har kompetens att serva. Som jag skrev tycker jag att fördelarna med att välja den ena eller andra går jämt upp med nackdelarna. Volvon är större (ett plus) men blir å andra sidan förmodligen dyrare att äga (ett minus).
Hur ska man tänka vad gäller motor vad gäller Golf? Vad är fördelarna/nackdelarna med en större motor (1.6 vs. 1.0)?
För Golf är det väl i huvudsak 1,0T, 1,2T och 1,4/1,5T som gäller fr o m Golf 7 (fr o m 2013). Snålast är nog den lilla 3-pipen 1,0T men trevligast tycker jag att 1,5T är. 1,2 och 1,4/1,5 är fyrcylindriga maskiner. Och så mycket brukar det inte skilja i bränsleförbrukning vid normal körning.
Men välj automatlåda till alla - om du har möjlighet.
Tack.
Vad är fördelen med automatlåda, förutom att det kan vara bekvämt att slippa växla?
Fördelen med automat är väl enkom bekvämligheten att slippa växla.
Sedan kan det bli dyrt om den börjar krångla på en gammal bil.
Jag har kört både VAGs 1.0 och 1.5 motorer. 1.0 med DSG i Octavia och 1.5 manuell i Leon. 1.0 ska man ha med DSG, betydligt bekvämare än att vispa runt med spaken. Motorn räcker till gott och väl för vardagskörning.
Jag hade dock valt 1.4 eller 1.5 med 150 hk. Betydligt piggare och starkare motor men förbrukar knappt märkbart mer än 1.0.
Manuell funkar på den, blir inte lika mycket vispande men så här i efterhand hade jag önskat DSG mht vardagskörning.
Ett litet minus är att de kan dra lite olja. Särskilt på längre långkörningar.
Håller med. Ser noll fördelar med 1.0 tsi jämfört med 1.4 eller 1.5 bortsett från inköpspris.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.