Jag och sambon har typ bestämt oss för en auris från 2016 (https://biluppgifter.se/fordon/CRU921) men vi har även varit sugna på kia ceed sw, då också bensin från 2015-2016.
Bilen kommer framförallt användas till utflykter och besök till landställe 30 mil bort. Vi kommer nog köra en del grejor i bilen med fällda baksäten och prioriterar utrymme för packning. Vi behöver även ha dragkrok på bilen då cyklarna ska åka med ibland.
Hur hade ni tänkt? Är toyota auris lika driftsäker som den corollan från 98 vi kört fram till innan jul?
Kommentarer
Här skulle jag absolut sagt att åk och prova en octavia med 1,0bensinmotorn.
Trevligare tystare och komfortablare bil än ceed och auris och dessutom snålare.
Jag har bara positiva erfarenheter av Octavian.
Testa en.
okej, bra tips! vi har typ valt bort skoda då vi kollat besiktningslistor på märken som ofta har fel och valt bort dessa. Vi har väldigt länge inne på en skoda yeti men har nu landat i kombi ändå.
Har du kollat hur mycket bägge bilarna får dra? Ligger dom likvärdigt i pris på ungefär samma miltal. En Ceed från 2016 har ca 3 års nybilsgaranti kvar om den inte gått för långt. Förutsatt att servicarna är skötta. Kan vara värt att ta in i beräkningarna.
Octavian är dessutom rymligare om det är viktigt. Garantier kan vara viktiga men som Dea påpekat - om inte serviceplanen är följd till punkt och pricka så har dessa långa garantier intet värde.
F ö finns det väl inga offentliga "besiktningslistor" längre som omfattar lite nyare bilar - i alla fall inte i Sverige.
Ja, det finns ju en hel del kombibilar i C-segmentet att välja bland om man är märkesoberoende.
https://www.wayke.se/objekt/67f6ce76-a34f-4593-925b-8241f588d961/seat-leon-x-perience-16-tdi-4wd-eu6-110hk-manuell
https://www.wayke.se/objekt/4a568334-5852-49aa-b90a-a08b6391d799/volkswagen-golf-sportscombi-10-tsi-110-dragpaket-manuell
Hej jag hade valt Toyota auris 1.2t 2016. Jag köpte en Toyota auris 1.2t 2016 snitt förbrukning ligger på 6,5 och min son köpte Kia rio 2016 snitt förbrukning ligger på 5,5. jag har kört 4500 mil med toyotan och min son 6000mil med kian . jag har bara behövt att serva bilen och min son har fått byta spindelleder fram (garanti) och bromsarn runt om vid 5000 mil och däcktryck sensorerna som inte fungerar enligt verkstan så är det inget fel på sensorerna så de vill inte byta dem så han kör med lysande varningslampa. Så valet är ditt beslut vilken bil du vill ha.
Jag har ägt 1 år med fd Auris HSD kombi modellår 2016 också provkört annan Auris 1.2T kombi modellår 2016 med båda likadant för jag är inte förtjust pga guppkörning från fjädring och sålde den.
Skulle du testa både Auris och Cee'd. Jag har haft provkörning Cee'd är bättre fjädring som inte är guppkörning än Auris men båda fastare fjädring.
Provkör Toyota och få en egen uppfattning Hur du upplever den. Jag tycker fortfarande att min Toyota är skön att köra, upplever inte de problem som skrivs här på detta forum.
Inga problem när jag testat auris men maken till trött trång gubb bil tycker jag.
Kian. Bullrig och jag tror man betalar 7 års garantin med service priserna.
Men som sagt prova alla tre.
Octavian är större och mer bil än dessa två.
Min octavia drog 0,576 på årsbasis vid pump och dessutom Bensinvärmare och kula som fabriksmonterade.
Skulle också rekommendera att prova fler bilar, Octavia är ett bra val sen finns annat som tex Peugeot 308 som jag personligen hade valt. av Cee'd och auris skulle jag välja Cee'd, bättre utrymmen och mer för pengarna.
En nära bekant har nyligen bytt bort sin Auris efter att den stannat tre gånger med bogsering till verkstad varje gång. Han fick aldrig reda på vad det var för fel, men sista gången det hände gav han upp och beställde en ny Yaris (han törs bara köra Toyota!).
Att det skulle vara svårt att bli av med Auris stämmer dock inte, bilfirman sålde den efter en dryg vecka.
Konstigt bara att de inte ville tala om felet, men han är inte intresserad och hade nog inte förstått ändå!
Idag körde vi en auris från 2016 1.2t, kändes riktigt bra och den var i fint skick, körde även en skoda yeti som jag tror skulle passa oss bättre utrymmesmässigt, men den var från 2012 och endast 2500mil, förnuftigt med toyota med jag tror ändå att yeti är en bättre typ av bil för oss, vildmarkliv, skidor, cyklar, dåliga vägar och packning... svårt dethär.. Tack för alla kloka ord och tips på bilar!
Vill ni ha nåt mer "suv-igt" finns Mitsubishi ASX eller dess syskon Citroen C4 Aircross och Peugeot 4008
Vill ni ha fyrhjulsdrift?
ex:
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/peugeot_4008_awd_hdi_115hk_4x4_allure_pkt/87997551
https://www.blocket.se/annons/stockholm/mitsubishi_asx_1_6_117hk_nyservad_m_varm/88115587
https://www.blocket.se/annons/uppsala/mitsubishi_asx_2_2_di_d_4wd_automat_business/87534659
Seat Leon X
Skoda Octavia Scout
Volkswagen Alltrack
Min moster hade en asx med diesel och awd, möjligtvis den sämsta bilen jag någonsin kört.
Jag hade inte valt Auris, en av de sämsta bilar jag ägt.
Minns bil tester 10 år sen för Toyota är opersonlig och tråkigt bil. VD chef från Japan han heter Akio Toyoda den nya facelift Corolla modellår från 2019 till nu och han säger lovar att det ska bli roligare och körkänsla men ViB test Nr: 8, År: 2019, visar körkänsla var bara betyg 2 av 5.
Men GF, vem bryr sig om tester, jag köper den bil jag själv trivs med och vill ha. Inte vad alla tester säger, då skulle jag vara tvungen att köpa en Skoda och det är väl den sista bil jag skulle kunna tänka mig köpa.
Yeti är den enda bil Skoda tillverkat som jag gillar, den ser praktiskt tuff ut.
Men för att svara på huvudfrågan, så kommer den inte vara lika driftsäker som en Corolla -98, men det kommer ingen nyare bil inte heller vara, sådana bilar tillverkas inte längre.
Den stora frågan är vilken motor Yetin har ??
Det är upp dig vad du själv vill ha sånt. Jag upplever både ägt 1 år med Auris och Fabia och vad jag tycker körupplevelse då säger jag 1 extra mer betyg är Fabia än Auris när det gäller körkänslan. 2 extra mer betyg är Fabia än Auris när det gäller komfortfjädring. 👏🏼 😊
Då säger jag +2 både på körupplevelse och komfort och -4 på pris för min GLC :)
Ja, det stämmer som lyx premium är mer nöjda upplevelse och har rik lön 😁.
Jo, jag tycker yetin verkar vara praktisk och just yetin verkar skoda-ägare vara nöjda, har en vän som jobbar med skoda och enligt honom strular yetin sällan. Jag har fått för mig att vi skulle behöva köpa en diesel om vi går på skoda då bensinmotorerna verkar strula, min brors 1.2 tsi rasade plötsligt ihop, trots korrekt service så en sån motor vill jag inte ha. Vågar man köpa en vag-bil med bensinmotor?
Om VAG med bensin, skall det vara en med kamrem, de kom ca 2015 (1.2 1.4 TSI). Så kolla det i så fall.
Dieslarna verkar vara mer pålitliga från början.
VAGs mindre bensinare med kamrem kom först i Golf 7 fr o m årsmodell 2013 när MQB-plattformen introducerades i o m den Golf-modellen. Sen byttes det successivt motortyp i andra modeller så det gäller nog att kolla noga vad som sitter i den aktuella bilen.
Blir det en yeti blir det en 2016 eller 2017 med kamrem. en 2017 med dragkrok, 6000mil, och navigation, 1.2tsi ligger på samma peng som den aurisen vi provkörde. Verkar inte heller som jag trodde att yetin skulle vara dyrare att äga i form av skatt, försäkring och service. ska provköra en 2017 yeti i veckan och om den håller en ok ljudnivå på motorväg blir det att slå till tror jag.
Gus. När du kör yetin så prova octavia samtidigt.
Betydligt tystare och bättre komfort och bättre bil och dessutom större bagage.
Auris utan hybrid är väl en stendöd bil då alla vill ha hybrid. Borde vara rejäl prutmån på en sådan.
Men som sagt, jag väljer octavian alla dagar i veckan.
Jo jag trodde det med säljar gjorde det tydligt att dom bjuder på nya sommardäck då dom var slut. men att priset på 139k gäller.. Hur som, om yetin är bullrig så är nog octavian vår nästa kandidat!
Det blev en Avensis 2015 med automat och dragkrok! 2.0 motorn.
Dock fanns det ingen varudeklaration vid tillfället då den nyligen kommit in till europeiska motor AB. vi skrev på för bilen och varudeklaration sa säljaren skulle tas fram till leverans. Är det hål i huvudet att betala 139k utan att ha fått ta del av varudeklarationen eller är allt frid och fröjd tänker ni?
Nä du har väl haft en :)
TS kom ju från en Corolla -98, så en Avensis funkar säkert utmärkt, och de behöver inte vara oroliga för trasiga motorer mm.
Skulle det vara bättre med en Toyota, "owned by Japan" då???
Min var stamkund på verkstaden.
En närstående bekant hade si n Auris på verkstad till och från under ett par månader i somras, den stannade på vägen och fick bärgas tre gånger. Han fick aldrig reda på vad det var för fel, men man försäkrade att det var åtgärdat efter varje gång. Efter tredje stoppet gav han upp och bytte bil, nu blev det en ny Yaris hybrid, han vågar inte köpa annat än Toyota.
Han behöver inte bekymra sig för ylandet från motorn vid acceleration, han låter verkligen inte den nå upp i några höga varv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.