Hej,
Jag behöver en billig pendlarbil, där ska köra mellan Sundsvall o Köpenhamn, 120 mil enkel resa varje vecka.
Pris : 10 - 20.000
Typ : Kombi
Säkerhet o bekvämlighet är prio, därnäst bränsle.
Diesel eller bensin, är inte avgörande.
Några förslag ?
Kommentarer
Menar du allvar ? Pendla 240 mil/vecka innebär säkert minst 10.000 mil/år... Dina uppgivna krav på bilen är helt orealistiska - vad tror du att du får för 10.000--20.000 kr ?
Sorry .... Endast 12 ture totalt.
Därför ska den va billig
Jo AL - känns som en s k Uno-tråd....
Jag känner ingen Uno, jag googlede bäst i test pendlarbil o vupti, vi bilägare dök upp.
Forlåt om jag stör .... Jeg som troede svenskere var normale mennesker, men jeg tog åbenbart også fejl
Men med de förutsättningar du skrev i det inledande inlägget så måste man ju faktiskt undra om du menade allvar eller ej...
Kunne godt have skrevet en doktors afhandling, men fandt det unødvendigt da jeg udgik fra at de var voksne mennesker der var her.
Har godt set at der er en som tror alle en Uno, og hvis det er sådan at man skal have været medlem her i 4 år og 11 måneder for at måtte stille et spørgsmål, så er der ikke meget fidus med dette forum.
Jag försöker igen
Fakta :
- Pendlarbehov 12 ture a 120 mil pr gang pr vecka.
- Billig 10 - 20.000 ( en tillsvarandes vill i DK kosta 50000 ), så för mig är det mycket bil för 10-20
- Bensin eller diesel spelar inga roll
- Kombi
- Säker o bekväm ( ålderen taget i betragtning )
- Om den är hyvsat snål i bränsle är bara ett plus
Det var det hela .... hoppas jag.
Eller flyget, går att resa tor för ett par tusenlappar enl MrJet
// Krister
I den prisklassen är det skicket som avgör och det kan ju inte vi avgöra!
Nåt skumt med hans sätt att skriva också ...... blandar svenska och danska ö titt som tätt.
man får inget som är toppskick för 10-20.000:- varför det är en fördel att kunna meka själv
Kanske lite utanför din prisklass men det tjänar du snart in på soppan...
http://www.bbc.com/autos/story/20150916-meet-the
Jo - detta med att skifta från perfekt svenska till annat språk i ett senare inlägg förvirrar ju situationen en aning...
F ö låter tågresa som ett mycket bättre alternativ än att köra en gammal skraltig bil 120 mil åt gången...
Jamen jeg må vel forklare mig, åbenbart.
Jeg troede kun svenskere så konspirations teorier når de gjaldt ubåde .....
Jag är inte svensk, men dansk, altså inte norsk, därför byte mellan språk, förlåt för det. Känner ingen i Motala, vet knappast vart det är, o bryr mig inte heller.
Jag vet att det är mycket SKUMT.
Och jag frågade inte om tåg o flyg, därför att dom alternativarna inte är brukbara.
Ja jag vet man inte får mycket bil för dom pengarna.
Ja jag skrev Sundsvall till Köpenhamn, men inte från en central station till en annan centralstation.
Jag trodde ett par Svenssons kunne hjälpa med att peka pilen åt rätt håll, ni skulle vara vana vid långfärd, men oxå där tog jag fel.
Personligen fattar jag inte att folk svarer eller kommentere på något dom inte kan bidra konstruktivt till.
Få ett liv.
Kommentar #11 : Just precis, " inget i toppskick, men måste kunne meka lite. " Kanske denna : http://www.blocket.se/jonkoping/V70__ny_bisk_ny_kamram_rost_fri_drag_62750993.htm?aw=1
Jag skulle ha letat efter en udda bil och hållit mig borta från de mest populära märkena. Renault Laguna, Peugeot 406 eller liknande som är stendöda på begagnatmarknaden. Sen får man vara beredd på att kasta den och köpa en till om något går sönder.
Vilken bil som helst i den prisklassen kan klara det....
Vilken bil som helst kan också rasa på första resan...
Min gamla v40 skulle jag kört med, men så känner jag den nu, vet bristerna och om något skulle vara på gång.....
Jag har gjort det testet i min ungdom, jag och en polare köpte en opel rekord för 1500 för att köra på semester till italien.....
Om ingen hämtat den, står den fortfarande på en parkering i österrike, vi tog tåget resten av resan.....
Kort sagt, för att åta sig det transportuppdraget, bör man ha ägt bilen ett tag, skulle inte köpa en för 50.000 heller och bara köra iväg i god tro.....
Eller köpa en nästan ny med garanti, så man bara kan åka in till verkstad längs vägen....
Dessutom är det bara 103 mil mellan Sundsvall och Köpenhamn
Var bor du i Sundsvall eftersom du har svårt att ta dig till stationen ? Och Köpenhamn bör väl ha bra allmänna kommunikationer... Varför vi tjatar om detta har du svaret på i duccedrivers inlägg #20.
Vilken pajas!!
Det er dog utroligt, at nogle mennesker bare skal kommentere uden at have noget at komme med rent konkret.
Få dog et liv, men det er måske livet der leves her.
Når jeg skriver at toget og flyet IKKE er aktuelt og et alternativ, så er det fordi at det er fakta.
Når jeg skriver der er 120 mil enkel, ja så er der 120 mil.
# duccediver ; Jeg er klar over at der ikke er nogle garanti når jeg går efter en billig, den chance har jeg jo ligesom accepteret i og med at jeg søger en bil i den prisklasse.
# L.Mækinen ; Jeps netop, når de 12 ture er overstået så kan jeg smide bilen ud i skoven og sige tak.
Jeg kender ikke til det svenske brugtbils marked og hvordan biler med mange kilometer / mil har det, da jeg ikke har erfaring med lande med lange afstande.
En dansk bil, der har kørt 25.000 mil i København ville nok ikke klare jobbet.
Der er mange Volvo og SAAB i den ønskede prisklasse, men jeg har ingen kendskab til deres holdbarhed, derfor er det vel naturligt at spørge en svensker på et svensk bilforum, men åbenbart ikke.
Alt skal mistænkelig gøres og der skal stilles spørgsmål til faktuelle oplysninger.
Da denne kørsel skal ske vintertid vil jeg ikke bruge nogle af de biler jeg allerede har.
2 af årsmodel 2013-15, en BMW M5 og en MB C63 AMG. og min vinterbil er en lille gammel VW Golf IV, den vil aldrig overleve disse ture.
Og ingen af dem er en kombi. Just det, det var jo en kombi jeg ledte efter, så nok fordi jeg skal have mere med end jeg kan bære i tog og fly.
Men tak for hjælpen og held o lykke med livet.
Gud bevare Sverige
Är lite i samma situation. Skulle behöva en pålitlig långresebil för max 10 000 kr för de tillfällen mitt privatjet är på service.
Nåja - söker man en bil för typ 10.000 kr och redan har en Golf 4 så har man ju redan en bil som antagligen är dyrare att inhandla begagnad än det man söker. Märkligt... Dessutom äger han TVÅ riktigt lyxiga och nästan nya bilar men har denna ytterst begränsade budget för transportfordon för långresor.... Svårt att ta denne man på allvar...
Du hade ju själv hittat ett alternativ i #18, den klarar säkert vad du eftersträvar och skulle den inte göra det får du nog tillbaka en del pengar om den mot förmodan skulle rasa.
Det är ju dessutom en bekväm långfärdsmil, se bara upp med kamremmen.
von-Klotenhjelm - nu var det ju inte ens en 50.000 kr bil utan snarare en för 10.000--20.000 kr - enligt kraven i TS första inlägg...
# SAABNISSE, Jeg takker for dit svar, endelig et svar der kan bruges til noget. Dog forstår jeg at du foretrækker SAAB, så måske en 9-5 Kombi er et lige så godt valg, hvis kamremmen bare er rimelig ny ?
# MUSKORV , Held og lykke med din søgning, men det bliver nok ikke her du finder svaret på din efterlysning.
Ufatteligt at nogen læser en simpel text, som djævlen læser biblen.
Min Golf IV er ingen kombi og derfor er den ikke aktuel, kan ikke anvendes til formålet.
De 2 andre biler kommer ikke ud af garaget, fra slut september til start maj, og som følge deraf er de heller ikke aktuelle.
Iøvrigt er de heller ikke kombi biler.
Der er ligesom en anledning til at jeg spørg, har andet at bruge tid på end at følge nogens sølle liv på et forum hvor alle tror på konspirationsteorier, istedet for at forholde sig til de oplysninger der bliver givet og de spørgsmål der stilles.
Der er ingen der tvinger nogen til absolut, at skulle svare på eller kommentere på hvert eneste oplæg på dette forum, alt er frivilligt, og kan man ikke tåle / lide det, der bliver skrevet kan jo springe emnet over, meget sværere er det faktiskt ikke.
Ja jag föredrar Saab 9-5 framför Volvo V70, det är helt riktigt. Inte för att den skulle vara bättre, utan för att den är trevligare att köra och för att jag trivs bättre i den. Men en 9-5 i det här prisläget kan vara ett rötägg, du bör ha en ganska väl dokumenterad historia om den, men det gäller i princip även en V70. När det gäller Saab och kamrem finns den bara på diesel från årsmodell 2006, övriga har kedja och där gäller det att se upp så att motorn har fått modifierad vevhusventilation och att den fått oljebyte med rätt olja vid rätt intervall.
Och så ska man kolla främre länkarmsbussningarna i bakvagnen, det gör man lättast genom att kolla om det finns gropar i bakdäckens ytterkant.
Det är inte särskilt dyrt att byta dem, men det är ju en fördel om det är gjort.
För V70 är det främst kamremmen som man bör se upp med, ok, den håller länge, men det syns inte att den är slut och det blir skrot om den går av.
En annan sak som inte är så vanlig är oljeläckage mellan motor och växellåda, det beror på att tätningen på motorns utg.axel läcker och då kommer det olja på lamellerna och det är dyrt att åtgärda.
Jag rekommenderar automatlåda. även på Saab, båda har en utmärkt långlivad låda från Aisin, men den behöver ha fått oljebyte, helst var 6-8000:e mil.
Sedan bör man kolla framvagn med styrleder och hjullager som är svaga punkter på V70.
Leta gärna efter en gammal taxi, de har ofta gått upp till 80000 mil, men de är väl underhållna och ofta har de fått mängder av nya delar.
Lycka till.
Mercedes C220 CDI av W202-modellen. Sån skulle jag köpt med dom kraven.
Skapligt säker, riktigt bekväm och bränslesnål.
Kan jag hålla med om, men avsevärt dyrare att hålla igång jämfört med 9-5 eller V70.
Men här gäller det nog att ha lite tur också!
# 29 SAABNISSE :
Mange tak for virkelig gode og dybdegående svar.
Godt at vide hvor det er, at der skal kigges grundigt efter. Vidste ikke SAAB 9-5 var med kæde, f.ex.
Jeg er godt klar over at 10-20.000 ikke er meget bil, men det er det jeg vil give, så er den ikke længere.
Er mest til tyske biler, da det er dem jeg har haft i jobbet i månge år. Men vil gerne have teste en svensson ( nå ja en kineser ) bil.
Og svenske biler, sne og vinter må jo være en god kombination, det var i hvert fald min tanke.
80.000 mil i en Volvo taxa, så må den da være godt vedligeholdt ?
I andre lande er det jo mest MB som taxa, så hvis en Volvo kan holde til 80.000 mil som taxa, så er det nok der jeg vil kigge først.
Ved godt at de er som en kampvogn, og det er netop det jeg kigger efter, sikker hvis ulykken sker og rummelig, da der skal en del udstyr med på turene. Mer end de 27 kg, jeg kan have med i flyet uden at skulle betale extra, og extrapris for 163 kg er jo rart at slippe for at betale.
Tack, SAABNISSE.
En dansk miljonär som vill tillbringa 3.000 mil och 400 timmar i en 10.000-kronorsbil? Ja, den är riktigt kul!
Ja så är det nog. Jag hade sugisen som inte är commonrail, 0,6 på mackdiesel och 0,5 på båtdiesel.
Det jag var mest förvånad över var just reservdelspriserna. Billigare är till motsvarande Volvo, men sen köper jag nästan uteslutande originaldelar när jag köper nytt.
Sen beror det ju på om man mekar själv, tror att verkstäderna tar mer betalt för att meka mercedes än Volvo eller Saab.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.