Hej!
Detta är mitt första inlägg och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig i bildjungeln.
Jag är på jakt efter en ny bil och har runt 30 000 kr att röra mig med. Jag vill gärna ha en Saab 9-3 eller 9-5 i kombi, helst årsmodell 2006 och framåt. Skinnklädsel och blå färg på bilen hade varit trevligt, men ingen deal breaker. Jag är kluven om det mesta men ändå ganska öppen för förslag gällande allt från bensin/diesel/biopower, manuell/automat, specifik årsmodell, linear/vector/aero, antal hästkrafter osv. Jag har läst om diverse fel som finns på ovan nämnda modeller men känner ändå att jag behöver lite vägledning.
Jag har en mellanstor hund och kommer ha en hundbur i bagaget. Jag pendlar från stan till mitt jobb på landet 3 mil totalt ca 14 - 17 dagar i månaden. Just i stan kör jag inte så ofta. Annars är det utflykter inom Skåne till skogen med vovven samt enstaka resor någon gång då och då från Skåne till ungefär Stockholmstrakten.
Jag har försökt läsa på lite om just dessa Saab-modeller men är inte duktig på bil, därav att jag söker mig hit. Jag bor i Skåne och har tittat runt vad som finns på Blocket och BytBil både privat och hos bilhandlare. Än så länge känner jag mig väldigt osäker och blir lätt bortskämd från annonser. Antingen så är det något jag tycker verkar vara fuffens eller så kikar jag på recensioner om bilhandlaren i fråga och får se många negativa omdömen alternativt t.o.m så kallad svartlistning av företaget!
Utifrån vad som ligger ute nu, har ni några rekommendationer på annonser från privatperson/företag som i alla fall ser initialt vettiga ut gällande trovärdighet i annonsbeskrivningen, företaget osv.? Ni får också gärna komma med allmänna råd gällande de modeller jag är ute efter.
Jag vill tacka på förhand till de som vill ta sig tiden att assistera mig!
Kommentarer
Trevligt att det är Saab du siktat in dig på och jag ska ge dig några råd, sedan får du själv avgöra vad de är värda.
Jag har haft minst en Saab igång samtidigt i mer än femtio år och jobbat med dem långt tidigare, men det har ingen betydelse eftersom tidigare modeller skiljer sig helt från de senaste som ju är de som intresserar dig.
En sak som Saabpuritaner är lite grymma över är förekomsten av Opeldelar i dessa modeller, inte för att Opels delar skulle vara dåliga, utan mer för att de inte alltid passade så bra i Saab och därför krävde en del modifieringar och just modifieringar tog alltid lite tid för Saab innan man fick till dem ordentligt, men det är inget du behöver bekymra dig om, de bilar som finns kvar i trafik är uppdaterade.
När det sedan gäller modeller så är 9-5 den något renare, mer äkta Saaben, där är det egentligen bara bakaxeln med sina multilänkar och deras bussningar man bör se upp med, den fick uretanbussningar 2004 och det förlängde livslängden väsentligt, men lika stabil som framvagnen är den inte, man bör kollas om däcken har gropar i ytterkant, det kan bero på att främre bussningarna i längsgående länkarmarna är slitna och behöver bytas, en kostnad på 5-6000:-. Handbromsen bör kollas, den är usel, men ska ändå kunna hålla bilen i en liten backe om det inte lutar för mycket. Nya bromsar kostar 4-5000:-. Motor och växellåda klarar sig bra, men kolla att oljebyte skett med jämna intervaller och att rätt olja använts, det som händer om man fuskar med oljan är slitage på kamkedja och spännare, men det hörs genom ett obehagligt rassel från motorn.
Kolla oljeläckage, även om 9-5 var den första Saaben sedan tvåtaktarna som inte läckte olja så kan det förekomma även om det är ovanligt.
Om det är en automat så kolla att oljan är bytt var 8000e mil.
Välj gärna en BioPower, inte för att den är bättre, utan för att den är avsevärt billigare i skatt.
9-3 är ju nyare och en mindre modell och där har det blivit ännu mer Opel och där är det mer trassel med framvagnen och då främst fjäderbrott, medan bakvagnen håller bättre.
Den har haft en del fel på elektroniken, det finns mer av den här än på 9-5, men det är inga större problem, det finns gott om beg, delar på bildelsbasen.
F.ö gäller samma här som för 9-5, men den här motorn är inte lika känslig med rätt olja.
Glöm inte att kolla klimatanläggningen. Saab ha en utmärkt ACC, men den är dyr att reparera, byte av kondensor och kompressor kostar mellan 10-15000:-, men det gör det förstås på vilken bil som helst!
När du köper en Saab 9-5 / 9-3 så kosta på en ordentlig rostskyddsbehandling så håller bilen sig fräsch extra länge.
Tusen tack @saabnisse och @Swenssons!
Råden är guld värda och gör att jag känner mig tryggare. Jag har nu hittat en Saab 9-5 2.0T Automat SportCombi Vector BioPower 2006 års modell. Den är blå till färgen och har läderklädsel. Säljaren känns mer seriös än de flesta jag har kikat på och den beskrivs enligt följande:
"En Saab 9-5 2.0T som är automatväxlad, Går bra i både motorn & växellådan, Komplett servicebok och servad enlig intervall 1280mil 2942mil 4314mil 5724mil 8400mil 11331mil 12569mil 14366mil 17071mil 18811mil & precis nyservad vid 21958mil"
Enligt den information jag tagit del av så är den just nu avställd och jag misstänker att den förmedlas av bilförsäljaren från en privatperson den just nu står på. Den har haft 7 ägare totalt vad jag kan se. I annonsen står där 150 hk men på car.info står där 180 hk? Av bilderna att döma ser den välvårdad ut till det yttre och inre. Jag kan inte se någon rost. Jag har dock inte sett några bilder på varken under motorhuven eller under bilen. Naturligtvis polerar säljarna upp bilarna så mycket de kan när de tar sina bilder så att de ska se fina ut. Jag har ännu inte ringt säljaren eller sett bilen i verkligheten. Jag ville kolla här först. Det känns tryggare så.
Sist den blev såld ser det ut som att den såldes för 54 900 kr. Just nu ligger den ute för 49 900 kr. Utan att veta någonting så känns det lite dyrt men jag har ingen aning. Om den visar sig faktiskt vara i fint skick är det kanske ett skäligt pris? Jag spräcker min budget en hel del om jag skulle köpa den för detta pris.
Vad sägs? Är den utifrån ovan nämnda information värd att kika på i verkligheten? Finns där redan nu utrymme för att pruta eller beror det mer på vad jag ser framför mig när jag inspekterar bilen på plats?
Min plan var i alla fall att höra här först. Om det visar sig att den är värd att kika på och om man kanske hade kunnat få ner priset lite grann så vill jag åka dit med far och följa dels det ni sagt i ovan nämnda inlägg, men även https://saabinfo.se/og9-5/koprad/ . Jag är inte duktig på bilar men om jag och far slår våra kloka huvud ihop så bör vi kunna kontrollera det mesta i alla fall!
Den verkar lite dyr, men allt beror på skicket. Hur är däcken? Vinterhjul?
Kolla rost på bakskärmarna, hundbenen, bakluckan, tanklocket!
Mycket är ytrost, men ger anledning till att pruta, man ska alltid pruta!
Kolla om automatolja är bytt. Fungerar ACC? stolvärme?
Kolla besiktningsprotokoll. Undersök bromsskivor, de ska vara jämnt slitna, inte bara en ring, parkeringsbromsen ska fungera även om bromsverkan är usel på 9-5.
Kolla att bilen står kvar i en backe med växelväljaren i P-läge och släppt parkeringsbroms.
Lycka till.
150 hk är det motorn ger med B95 och 180 hk med E85.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.