Vad bör man tänka på vid köp av en Volkswagen passat 2005 1.8t.
Den har ytrost och kamkedja, gått 30000. Så jag är medveten om att den är sliten men jag är ovan vid kamkedja och hittar ingen info om äldre passater med just kamkedja.
Någon här som kan ge lite råd?
Köpråd passat 2005
Uppdaterat: 2018-05-23 06:28
Kommentarer
Vad jag vet fanns det inga problem med kamkedjan på 1,8T motorn.
När jag tänker efter så har 1,8T motorn kamrem.
Om det är en Passat av den äldre generationen med 150hk 1.8t är det kamrem mig veterligen. Tänk även på att det inte alltid bara är milen på en kamrem utan även TID. Säg att den är bytt på 24000mil och den har gått 30000mil nu men att det har körts mindre på senare tid i bilens "liv". Då ska man vara vaken på att remmen kanske behöver bytas ändå då den kan torka och gå av. Dock skulle jag inte oroa mig över det. En sådan bil ska vara så billig att det knappt är lönt att byta kamrem oavsett. Vad som däremot är lurigt på de där bilarna är (förutom rost) att de drar på sig koksning av oljan (sk oil sludge) med påföljd att oljesilen till oljepumpen i oljetråget sätts igen och oljetrycket försvinner. Går att åtgärda och många har gjort det över tid och har den överlevt till 30000mil är det något gjort tror jag eller också är motorn skött med täta oljebyten, då överlever de.
Hade själv en passat med den motorn som rullat 33000mil när jag sålde den och den gick utmärkt med bra oljetryck. Inget gjort motormässigt men olje/filterbyte var 1000mil. Tror det kan löna sig.
Inte att förglömma, framvagnen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.