En bekants Volvo V70 har blåst topplockspackingen och eftersom bilen är värd max 15k, är det dags för henne att titta på ny bil. Hon har av den lokala verkstaden han alltid använder blivit rekommenderad en Honda HR-V från 2018. Ganska naturligt, då det är en Honda-verkstad/säljare. Eftersom hon är totalt ointresserad av bilar, så har hon frågat mig om hjälp. Följande är kravspecen:
Max ca 200k
Nyare än 2018
Max 3-4.000 mil
Automat
Helst dragkrok på plats, eller absolut krav att det går att eftermontera (1.000 kg funkar)
Liten SUV (hon provsatt Hondan och föll för hur bra insteget var)
Hon kommer nog att köra max 1.000 mil/år och detta kommer sannolikt vara hennes sista bil (65 år)
Inget privatköp
Honda HR-V är som sagt ett alternativ och då med 1,5 och CVT. Jag kommer att tänka på XCEED, nästan ny bil inom räckhåll och 7 års garanti. Vilka mer? SEAT Arona och dess kusiner?
Eftersom jag tyvärr kommer hållas ansvarig för ett eventuellt felköp, så törs jag inte ge mig på franska bilar och ställer mig tveksam till VAG:s små Suvar, då dessa är ganska nya på marknaden.
Jag börjar få panik, så all input tas tacksamt emot.
Kommentarer
Korrigering i texten: ".... verkstaden HON alltid använder...."
Här är en sökning, så inte så mycket att välja på runt Göteborg.
https://www.blocket.se/annonser/goteborg/fordon/bilar?ag=1&ccsu=1&cg=1020&fu=1&gb=2&mys=2018&pe=23&ps=18&q=&r=15&st=s
Kia Stonic? Nån som provkört?
Samma här, helt okunnig om segmentet. Ser nu att Stonic kanske blir lite liten.
Dacia Sandero Stepway automat 2021. En ny bil för 155 000 kr, med garantier och som uppfyller alla hennes krav.
Vi har Skoda kamiq som andra bil och är extremt nöjda. Men om du kan få tag på en sådan under 200 000 är tveksamt. Har 1.0 motorn med 115 hk tror jag? Och automat
Möjligen den kommande modellen (vecka 12?) men inte den gamla.
Tänkte inte på den. Men naturligtvis en möjlighet. Tack för tipset.
Edit. Hon hade en tidig Fabia (första gen) som strulade rejält. Vi kan nog släppa Skoda, eftersom jag vet hur hon kommer att resonera....
Nya Peugeot 2008, jag tror inte den faller i bitar helt Appropå.
Hyundai Kona Hybrid. Prisvärd bränslesnål med ladd utan sladd.
Noterat, tack.
Krävs inte automatlåda är faktiskt en ny Lada Niva Urban ett alternativ att prova.
Perfekt för mindre körning, finns 2-dörrars för lättare insteg.
Framför allt ingen som trängs i trafiken!
Billigast också.
Mazda CX-3 kanske... Högsta utrustningsnivån är rätt välutrustad - dock en relativt liten bil men annars trevlig.
Säkert trevlig bil, men personligen är jag lite orolig över motorkonstruktionen. Och bullret (har jag hört).
V40 cross country? Ingen suv men har en markfrigång på 18,5 cm
Tänkte jag inte på. För en gångs skulle håller jag helt med Apex!
Nope, men tack i alla fall.
Ja bullret är väl fortfarande närvarande i CX3 jämfört med de nya Mazda modellerna som verkar ha blivit behagliga ljudmässigt.
Men den bullrar inte så farligt i lägre farter. Men den är heller inte speciellt hög, en låg liten SUV med ett snyggt yttre.
Men varför inte, när ändå Pi nämnde Mazda, CX-30.
Suzuki Vitara eller S-Cross är också två prisvärda mindre bilar. Om inte annat så verkar dom vara pålitliga.
Och naturligtvis Lexus UX. Den har den nya hybriddrivlinan och är väl den mest komfortabla lilla SUV du kan hitta.
Ett getingbo man saknar erfarenhet av. De första jag kommer på är VW T-Cross och T-Roc.
Pris Lexus UX 250h, från 359 700 kr. Maxtaket för frågeställaren var 200 kkr...
Förutom utseendet och att det blir svårt med 200k då.
Skulle valt Hondan om jag var nöjd med den verkstaden.
Ja jag såg det när jag läste första inlägget då jag funderade på om det fanns nån budget.
Men ett budgetöverskridande kan kanske vara motiverat då det är den sista bilen :)
Får den dra 1000kg?
CX-3 har Mazdas konventionella 2 l bensinmotor - inga problem med den och hyggligt snål dessutom. Den har dessutom funnits några år och det senaste utförandet är helt OK avseende ljudnivån. Och den uppfyller alla krav såvitt jag kan se. Skulle absolut kolla den modellen med de kraven som finns.
Men Audi, du får inte glömma Audi Q2
Ett exempel
https://bilweb.se/vastra-gotalands-lan/audi-q2-1-0-tfsi-2018-suv-8514401
"Hon kommer nog att köra max 1.000 mil/år och detta kommer sannolikt vara hennes sista bil (65 år)"
Är du medveten om att du efterfrågar förslag på en bil som kanske ska hålla i tjugofem år?
70 är det nya 40 enligt vissa källor på radion, hon kan få behöva byta flera gånger till.
Jag tycker att det vore ide' att prova en helt ny Sandero, det kommer att finnas många fler trevliga alternativ när den är färdig att ersättas.
Precis saabnisse - har hittills hunnit med 2 bilköp efter 65. Och jag hoppas på flera...:)
Vad jag kan se så har 2,0 14:1 i kompression.
Hon säger själv att 75 år är hennes gräns. Sandero lanseras först i vecka 12. Hon behöver ny bil nu.
Japp, den här högt komp, och i de flesta tester visat sig vara snålare än pluttenuttmotorerna.
Men det är inte samma motor med självtändning som de senaste modellerna.
Fast nu hade väl inte förbrukningen högst prio.
Den som verkstaden erbjuder är tyvärr manuell, så den går bort. Men det finns en i Götene som ser fin ut.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/honda_hr_v_1_5_bensin_automat_elegance_navigation/94223364
Borde gå att få nära 200k och då har ju hon hittat bilmodellen själv;-) Får kanske bli så.
Varför inte prioritera komfort, bränsleförbrukning är väl skit samma när man bara kör 1000 mil om året?
Köp en mjukfjädrad fransos, det kan bli många byten till av bil, när hon är 75 kommer hon säkert att vilja köra tio år till minst!
Lätt för dig att säga, du behöver ju inte träffa henne om det går åt hel-ete;-)
Audi, varför måla fan på väggen? Hon kanske blir väldigt nöjd över något hon aldrig fått uppleva tidigare.
I hennes ålder är det väl verkligen dags att prova något nytt utan att ha en mängd förutfattade meningar, välj något vågat utanför den sedvanliga jantelagen!
Säger Kona Hybrid med, eller kanske Yaris Cross om den hittat ut på marknaden ännu?
Audi - som Rikard påpekar så är det inte den nya motorn utan deras konventionella sugmotor. Fungerar ypperligt - vi har bl a en Mazda 3 med den motorn i familjen. Skulle inte vara det minsta rädd för att välja en bil med den motorn.
Max pris 200.000 kr - det får man knappt några nya bilar (Yaris Cross) för idag utom Dacia, Grosser.
Tsss... detaljer. ;-)
Jag tror att en träff er emellan skulle utfalla mindre bra;-) Men om du vill, så kan jag fråga:-)))
Ja, jag syftade inte på nya motorn, utan på den med 14:1 i kompression. Jag är inte helt tillfreds med en sådan motor och många korta körningar (1.000 mil/år). Men jag kan (inte ovanligt) ha helt fel. Likafullt skeptiskt.
https://www.mishimoto.com/engineering/2016/01/blow-by-101-what-is-blow-by/
OK Audi - men lite synd att hon kanske missar denna lilla pensionärs-SUV som dessutom har 10 års/15.000 mils garanti på alla dyrbara komponenter - inkl motor och växellåda - bara man sköter servicen. I den faceliftade versionen (runt -18 har jag för mig) och i Optimum-utförandet är den ovanligt välutrustad för sin klass.
Golf alltrack finns ju för 200, ingen suv kanske lite för stor men 4 hjulsdrift. Bekväm att köra och många finns med bränslevärmare. Om man kan rugga lite på 4 hjulsdrift så kanske en Renault capture kan vara något. Är åtminstone populära på vägarna.
Vart hittade du krav/önskemål från TS om AWD?
En än så länge otipsad bil:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/mercedes_benz_gla_180_aut_drag_navi_backkamera/94153457
Rimlig frågeställning, har inget bra svar. Förmodligen blandat ihop trådarna. Bra att du uppmärksamma detta.
Kia Niro finns ju också, lite högre insteg. Hybrid modellen har ju drag och får dra 1300 kg. Billig i drift och bra bränsleförbrukning samt garantier.
Ser ofta pensionärer som inte ser allt för ledsna ut som åker runt i Renault Captur.
Det är såklart för att de är glatt överraskade att den fungerade den dagen med. ;)
Kan vara så, men jag tror att det är en ganska ok bil. Om inte så borde ryktet spridit sig utan för VIB:s forum att Franska bilar är opålitliga och den skulle inte varit en av Europas bäst säljande mindre SUV.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.