Vi Bilägares forum

Köpråd, kombi. (kan inget om bilar)

Köpråd, kombi. (kan inget om bilar)

Hej,
Då jag nyligen bytt jobb är jag nu i behov av en bil.
Jag har som sagt inget intresse för bilar och undviker helst att ha bil, men nu är det ett måste.
Jag tänker att om jag nu ska ha en bil så är det lika bra att köpa en som familjen kan nyttja, dvs en kombi är nog att föredra.

Budget skulle jag säga är 120k. Den ska vara så billig som möjligt att äga och köra på alla plan.

Några idéer vad man bör satsa på?
Har ett par vänner som kört Ford de senaste åren och dom har varit nöjda. Dom verkar ju rätt billiga.. men det kanske finns en anledning?

Tack på förhand

Uppdaterat: 2020-04-28 10:47

Kommentarer

Köp en Toyota. Det brukar duga när man inte är intresserad av bilar.

Uppdaterat: 2020-04-28 22:22

Vid totalt ointresse och man bara vill ha det smidigt hade jag sagt privatleasa lämplig bil, gärna nåt erbjudande där försäkring, service och sånt ingår. Som vi vart inne på i övriga trådar med räknar många som köper en äldre begagnad bil bort sig och missar totalen när de ser vad deras bil verkligen kostat. Har du dessutom inget intresse så vill du nog inte vid ev problem behöva kika runt med olika verkstäder m.m för att hålla nere priset på bilägandet.

Uppdaterat: 2020-04-29 00:16

[quote=Henrik M]Vid totalt ointresse och man bara vill ha det smidigt hade jag sagt privatleasa lämplig bil, gärna nåt erbjudande där försäkring, service och sånt ingår. Som vi vart inne på i övriga trådar med räknar många som köper en äldre begagnad bil bort sig och missar totalen när de ser vad deras bil verkligen kostat. Har du dessutom inget intresse så vill du nog inte vid ev problem behöva kika runt med olika verkstäder m.m för att hålla nere priset på bilägandet.[/quote

Helt rätt, om man ej har något biliintresse som TS då gör man klokt i att köpa sig fri från allt som rör annat än själva bilkörningen. 120tkr ger massor av bil, köp något med låga mil och som är billigt att försäkra och skatta (ej för tung och mindre motoralternativ). Henrik, undrar hur en leasingbil kostar jämfört med att äga en 120tkr bil under tre år?

Uppdaterat: 2020-04-29 08:44

Privatleasing är nog idealiskt om man är ointresserad av bilinnehav, men ändå måste ha en bil.

Ett av de billigaste alternativen är en Dacia Sandero för ca 1600:-/månad.

Det är nog väldigt svårt att komma under dessa pengar med en köpt bil för 120 kkr, det är ju som Henrik skriver mycket mer än inköpet som kostar!

Men man får förstås en helt ny Sandero för under 120kkr och då kan man ju naturligtvis åka relativt bekymmersfritt i tre år och en fördel är ju att man då äger bilen.

Uppdaterat: 2020-04-29 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast leasing är lurigt eftersom från-priserna sällan - eller snarare aldrig - motsvarar det man till slut måste slanta upp per månad så det gäller att vara observant på innehållet i erbjudandet. Är tämligen övertygad om att en "120.000 kr bil" av mindre typ med få mil på nacken och relativt ny blir billigare än motsvarande leasing-alternativ.

Uppdaterat: 2020-04-29 10:34

Pi, jo det är säkert riktigt, bilhandlare är ju inga välgörenhetsinrättningar, de måste ju se till lönsamheten.

Men om man ska köpa och äga en bil kommer det ändå att krävas ett visst engagemang, man tvingas intressera sig för sin investering om den ska fungera så felfritt och ekonomiskt som möjligt.

Detta är ju något man slipper vid leasing, man betalar för att andra tar ansvar för funktion.

Det enda man egentligen måste ansvara för är att sköta bilen så väl som möjligt, allt som kan åberopas som onormalt slitage medför ju en extrakostnad, men det är ju ändå sådant man ska informera sig om, liksom kostnad för övermil, innan man skriver på avtalet.

Uppdaterat: 2020-04-29 11:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dacia Logan MCV 110 000kr då TS gärna ville ha en kombi.

Uppdaterat: 2020-04-30 08:57
flat7 skrev:

Dacia Logan MCV 110 000kr då TS gärna ville ha en kombi.

Javisst, från 1700-2000:-/månad vid leasing är ju hyfsat för en ny bil.

Den ger ju egentligen allt man behöver i en bil, utom möjligen status,

Eller, hur är det egentligen med den saken?

Jag minns när Renault 4 lanserades som den nya skrytbilen!

Uppdaterat: 2020-04-30 09:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad ingår i Dacias privatleasing-erbjudande ? Troligen inte vinterhjul, försäkring, vägskatt samt inte minst all utrustning man måste köpa till när man kollar dessa bilars från-priser i samband med vanligt köp. Och bara vägskatten lär innebära en merkostnad på minst 350 kr/månad, vinterhjulen kanske 250 kr/mån och försäkringen - det beror ju på var man bor och en massa andra parametrar men troligen minst 350--400 kr/mån. Så det drar iväg - utan tillval. Köper man en lite nyare beg bil med relativt få mil så minskar i vart fall vägskatten rejält och dessutom brukar det ofta följa med både vinterhjul och mera utrustning och kanske roligare (och dyrbara om man leasar) färg än deras solida lacker.

Säg att grundleasingen ligger på 2000 kr/mån så innebär det under 3 år 72.000 kr. Köp en nästan ny så är jag rätt övertygad om att det blir billigare om man inte har väldigt mycket otur. Denna kostnad bör man i princip kunna ställa mot förväntad värdeminsknings-kostnad och servicekostnad under dessa 3 år - väldigt grovt beräknat. Sen tillkommer en lägre vägskatt på den begagnade medan försäkringskostnaden blir något högre beroende på hur gammal den beg bilen är (helförsäkrings-delen tillkommer efter 3 år). Ja - enkelt är det inte men jag tror fortfarande på "slutklämmen" i inlägg #4 från flat7 ovan - alltså hans exempel på en lätt beg bil i 120.000 kr klasen.

En helt ny Dacia för 110.000 kr misstänker jag är alltför lite utrustad för att vara intressant men det är ju personligt. Sen tillkommer bl a vinterhjul och en högre vägskatt på den nya bilen - samt saker som metalliclack och antagligen en del mera.

Uppdaterat: 2020-04-30 10:15

Naturligtvis blir det billigare om man kan köpa bilen, då kan man ju också ofta snacka till sig ett bra pris på en lagerbil som passar.

Och TS har ju räknat med att pynta 128kkr och då kan han ju få en helt ny Logan med garanti.

Men för den som är fullständigt ointresserad av bilinnehav kan ändå privatleasing vara ett bra alternativ.

Vinterdäcken kostar förresten 212:-/månad.

Uppdaterat: 2020-04-30 12:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre