Hejsan,
Jag funderar på att köpa en kombi som helst har gått under 10 000 mil med en budget av 100 000. Vi ska få plats 3 barn och två vuxna. När jag skannar av Blocket noterar jag att för dessa pengar får jag grovt sett:
Audi A6, 2008
Volvo V70, 2009
Passat, 2010
Renault Laguna eller Skoda Octavia, 2011
Vi kör våra bilar länge och byter sällan. Hur ska man tänka? Är det mer bil för pengarna att välja en 3 år äldre A6:a istället för en Laguna? Vilket ger bäst ekonomi i längden? Tacksam för råd.
MVH
Anders
Kommentarer
Hur gamla är barnen ? Kräver dom barnstolar eller "kuddar" ? Ert största problem är kanske bredden i baksätet lite beroende på svaret på mina frågor. Om en Octavia duger så duger nog också flera andra kombibilar i C-segmentet (Golfklassen) och då kan du nog få nyare bilar med färre mil under hjulen. Så ut och provsitt och var inte alltför säker på att bilar som är lite mindre till yttermåtten nödvändigtvis också är trängre inombords.
Håller med 3,14, nyare bil med färre mil är att föredra
Ja en Octavia är rymligare än V70 som ju är trång i baksätet, men stolarna är väldigt mycket bättre i V70.
Men glöm inte Megane kombi, där går det att få en -11 som gått ca 5000 mil! Jag har en granne som har en -04 som nu gått 22000 mil utan några dyrare reparationer utöver fönsterhissar och sånt som var vanligt på de årsmodellerna. Han har tre barn i ålder 7-13 år.
Kom ihåg att kolla skatten, den har ökat kraftigt på vissa större bilar.
Med tanke på ekonomisk bil skall du nog inte välja Audi A6 som visst är en trevlig bil men den kostar en hel del i underhåll, service på den bilen är riktigt dyrt.
Klassiskt dilemma som kräver lite fler svar ifrån den tänkta användaren:
Hur långt rullar ungefär bilen årligen?
Är prestige,storlek,komfort eller prestanda viktigt?
Skall bilen dra något tungt typ husvagn?
Krav på bra bagageutrymme?
Vad menas med "på lång sikt"?
Hur skall bilen finansieras? ( d.v.s hur ser privatekonomin ut?)
Personligen skulle jag ha valt en så ny bil som möjligt och helt undvikit de större modellerna som ändå inte nödvändigtvis är mer praktiska.
Det kan tyckas vara en bra ide att köpa en äldre och stor bil för kanske 100.000kr eftersom att nypriset är så högt men underhållet för dessa bilar är allt annat än billigt så om inte fabrikatet i sig är viktigare än funktionen så bör man tänka sig noga för innan man väljer en sådan bil. Det finns nämligen en god anledning till att de är så "billiga".
Fundera på vad det är för bil som ni behöver och räkna kallt med att en större bil med mer effekt/utrustning också kostar betydligt mer att äga. Om kostnaderna då är viktigast så uteslut alla premiumalternativ rakt av. En sådan kommer inte att bli billigare att äga varken på kort eller lång sikt.
För att ytterligare komplicera saker så kanske man ska fundera på hur ofta alla dessa barn kommer åka med samtidigt i bilen.
Men det menar jag att är barnen 10,14, 17 år så kanske det bara händer en gång om året på den årliga skidresan att alla baxas in, och då kanske det är värt att fundera på att köpa en mindre och nyare bil och köra hyrbil den veckan. Som hyrbil kan man ju kosta på sig en mkt större bil och åka komfortabelt.
Men som sagt, det är ju om det är få gånger hela familjen ska in i bilen.
Finns det inga krav på höjd på bil eller att den ska vara kul att köra så kan det ju även vara värt att kolla in familjebussar i stil med Picasso och VW Sharan. Inte speciellt roliga bilar men man får in ett mindre fotbollslag i dom.
Grattis i efterskott Pi! Hur firade du igår? ;)
Tycker absolut att Avensis är ett väldigt bra köp för de som prioriterar kostnaderna eftersom att Toyota tar ett större ansvar för sina bilar även som begagnade än någon annan. V70 är överreklamerad eftersom att de är väldigt dyra att äga. Ryktena om att Volvo är en billig bil att äga härstammar ifrån förr men gäller inte för bilar nyare än ca 23 år. Det är bra bilar för de som även har råd att köpa en helt ny Volvo samt för tjänstebilsåkaren som inte själv betalar notan. Det samma gäller MB,Audi,Bmw med flera lite dyrare bilar vars funktion mer handlar om att det skall se fint ut på uppfarten än någonting annat.
Tyvärr finns det allt för många som lever i villfarelsen att en dyrare bil skulle vara billigare att äga samt att bilarna fortfarande byggs för att fungera bra i flera decennier.
L West - "tänkte inte på det"...:)
Kör länge, byter sällan, ja som jag då och jag köper då nytt eller så närapå.
Om man inte stoiskt håller sig vid 100 000 kr utan skjuter till 30 000 kr ja då finns det en del sproilans kombin. inte världens mest spännande fordon men helt ok familjebilar som är ekonomiskt försvarbara.
Skodas och Dacias program är ett tips.
Precis Tvärnit. Nya Skoda Fabia kostar omkring 130000 helt ny
ck, kanske inte är den mest lämpade att skriva om " saknar seriositet" när han själv skriver bajamaja i varannan mening. Finns det inte något barnforum för ck där bajamaja går hem som ordval, du kanske kan fråga mamma och pappa om hjälp att hitta lämpligt forum när du tydligen inte kommit ur trotsåldern än.
Hejsan,
Tack för engagemanget! :)
Det är 1 bavänd bilstol och 1 framvänd, samt en kudde som gäller. Idag trycker vi inte det med skohorn i en relativt ny Passat. Det är en tjänstebil, men det blir nog ingen ny. Så kör vi en 9-5:a från -02 (som vi haft i 9 år nu).
Jag har ingen direkt prestige i bilar, men det skall funka att dra en husvagn med. Kör gärna diesel p g a vridmomentet. Jag är väl inte ute efter att köpa det absolut billigaste under bilens livslängd, men funderar ju på om premium märken är värda att köpa när de är lite äldre? T ex så är ju en sådan sak som rostskydd mycket viktigt för mig. Hur ser bilen ut om 10år? Jag har väl en känsla av att Europeiska bilar är bättre än Koreanske m a p det, men kanske är Japanerna bra. Däremot är ju en Japan lika dyr som en Europe, och då är det ju tveksamt. :)
Tack för alla tips!
Då är det vikten på husvagnen som får avgöra bilvalet. Är vagnen då lite större och väger in på kanske 1500Kg eller mer så är det få mellanklass-bilar som får dra så tungt och då behöver man en större bil.
Du nämner inget om antalet mil som körs eller hur känsliga ni är för utgifter men det känns lite som att er tanke åter igen är att köpa en bil med några år på nacken och sen köra med den i upp till 10 år. Kan förstås inte garantera att det här sättet är sämre än något annat om man betänker totalkostnaden men de flesta som köper en begagnad bil har inte räknat med några högre omkostnader. En bil ifrån -2010 och framåt skall du inte jämföra med en bil ifrån t.e.x -2002 då det handlar om ägarkostnader.
Rosten behöver du inte fundera på alls enligt mig. Om du tittar på Saaben så inser du nog att rosten är det minsta bekymret för den bilen. Den kommer att skrotas utav helt andra skäl och så även alla andra bilar som tillverkats sedan dess.
A6, V70 eller Passat skulle jag satsa på - helst A6. Jag kan lova dig att trots att A6'an är äldst av de du tittar på så kommer den att kännas överlägset nyast. Den lär också vara minst rostbenägen.
En 7 år gammal bil servar man inte på märkesverstad och då är den inte dyrare i drift än någon av de andra. Välj inte 3,2-liters bensinsexan bara.
Byt upp dig till en nyare Saab! Kör själv en 2010 og, fungerar kanon.
Ja trasten, jag ville föreslå detsamma, men tordes inte för av någon konstig anledning får man då en massa underliga påhopp från de som anser sig veta bättre! ;o)
Jag kan också hålla med om en Saab. Mer bil för pengarna får man nog inte i det prisläget.
Octavian,"gamla"TSI160 om du kör mycket småkörning och behöver dra utan problem,vridet räcker bra och "prestandan" har den också.
Jag håller med Shougun/Mistro, en Avensis kombi av senaste generationen (09 och framåt). Där har du en bil som håller hög kvalitet. "c k" tycker alltid att Volvo är bästa märket. Själv hade jag en 06:a (gen II) som jag körde 11000 mil och bara bytte bromsklossar och lampor på utöver vanlig service. Den enda lilla nackdelen med Toyota är relativt höga servicekostnader, liten service brukar gå på runt 2500-3000 kr.. och stor runt 4000-5500 kr i storstadsregionen.
Andra nackdelar med Avensis jämfört med de andra kandidaterna i det inledande inlägget är korta sittdynor och svårigheter att hitta en bra körställning om man är lång, samt så klart mer subjektiva saker som plastig och tråkig interiör och enormt oinspirerande köregenskaper. Går det ens att köra om en 12-meters lastbil med en Avensis på landsväg? :-)
Får lite Uno vibbar av TS :-)
Annars så skulle nog en ny Dacia Logan kunna passa herrskapet, från 108.900:- med all nödvändig utrustning och garantier.
Förra generationen Ford Mondeo kan vara ett alternativ.
Många bra förslag på bilmodeller från inläggen. Varför inte ta en koll på en Opel Insignia. Hittar du rätt årsmodell och med miltal under 10.000 mil så har många av dem fabriksgaranti kvar (hade 5 års garanti vid nyköp).
Opels 5-årsgaranti introducerades 2010-05-05 så det gäller att kolla noga. Dessutom brukar som vanligt garantierna vara kopplade till att man utfört service inom stipulerade intervaller.
Värt att tänka på då det gäller dessa garantier är att det oftast också finns en "milbegränsning". Det kan låta bra med 5 års garanti men kör man lite mer än genomsnittet så kan garantin vara förbrukad innan bilens 3 års dag. Dessutom täcker inte garantin för slitagedelar och var gränsen går för detta ämne är svårdefinierat. Man behöver i sedvanlig ordning då det gäller bilar alltså även ha en rejäl skopa med tur också för att undvika dyra rep.
Nu känner ju jag till er historia "Gäsp" men du kan ändå tänka dig för lite mer innan du skriver. Det är inte alla som vet den skillnaden mellan Hyundai och Kia och tyvärr glöms miltalet allt som oftast bort. Tror faktiskt inte att någon annan har någon liknande garanti över lika lång tid men ni får gärna upplysa mig i så fall.
Tyvärr verkar ju TS inte heller den här gången särskilt intresserad utav vad som skrivs egentligen men förhoppningsvis hjälper vi i så fall någon annan. Oavsett vilket är det ingen som blir hjälpt utav ert ordbajseri mot varandra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.