Hej, jag tänkte som nybliven medlem be om köpråd. Jaghar blivit pappa nyligen och det finns ett stort behov av att byta bil från nuvarande Mitsubishi colt -09, då den är alldeles för liten.
Jag har tittat på V50 och även Saab 9-3sc mest pga att de känns säkra men är öppen för förslag, dock har jag riktat in mig på en kombi.
Min kravspecifikation är att bilen jag söker ska vara:
-säker, då jag kommer frakta runt mitt barn i den.
-driftsäker, har tummen mitt i handen och även om jag inte är helt ovan med att skruva undviker jag gärna det. Verkstadsbesök är nödvändiga, men det är ju alltid tacksamt om det inte är alltför tätt mellan besöken
-relativt tyst i motorvägsfart, jämför iofs med nuvarande bil, vilket gör att det mesta bör vara bättre än den jag har nu...
Det är också en fördel om det är relativt oöm inredning då jag ibland fraktar runt cyklar och skidor i bilen.
-Att vår barnvagn+ ett par matkassar/packning får plats utan att det behövs avancerade lastningskunskaper.
Detta är egentligen de primära krav jag har, saker jag bryr mig mindre om är 0-100 prestanda, stereo, eller trimmöjligheter.
Jag är alltså ute efter en kompetent familjefraktare och undrar därför vilket märke och modell som kan vara rätt väg att gå, vilka fallgropar finns och vad bör jag känna till.
Min budget är runt 80-100k
Vi kör ca 1000 mil om året och mest i stadstrafik, premierar även bränsleekonomi framför fartprestanda.
Tar även tacksamt emot tips om bra och vettiga bilhandlare i Stockholmsområdet
Tack på förhand
//Nils
Kommentarer
Köp en Prius eftersom du kör mest i stan och inte är intresserad av att skruva.
Har kollat på den, de frågetecken som finns är om den är uthärdlig att ligga i motorvägsfart. svärföräldrarna bor 5 timmars bilresa bort och det kan hända att det blir aktuellt att besöka dem mera frekvent än nu. Vore också skönt att slippa bli lomhörd på kuppen vilket är fallet med nuvarande bil..
Går säkert bra, den har ju inte utmärkt sig för att vara bullrig, men det är inte världens mest körglada bil precis, men det var du ju inte ute efter.
Ut och prova på motorvägen, det är enda sättet att få reda på om du tycker att den väsnas.
Kolla Skoda Yeti. Jag är bland annat uppväxt med första gen yaris (Verso). Där fick vi in min cross, liksom yetin smidig att göra om familjefraktare till "lastbil". Bra insteg. Lätt å hålla koll vars bilen börjar å slutar. Jag tycker yetin är trevlig å köra när jag testat den.
Fast bagageutrymmet i Yeti är nog inte idealiskt om man skall ha barnvagn med sig - och lite annat. Annars finns det ju mängder av kombibilar i Golf-klassen med klart rymligare bagageutrymme. Visst är inte alla dessa de tystaste men med din Colt som referens tror jag du har rätt stort modellutbud som ändå är acceptabla ur ljudsynpunkt. Kolla bara hur det går att sätta in en "bakåtvänd" bilbarnstol i baksätet för där kan det skilja en hel del.
Prius gen3 som kom 2010 är ok, bara man undviker 17" hjulen.
Skulle inte rekommendera att man köper gen2 nu.
Tack för tipsen, gillar yetin, men misstänker att den kan bli för liten. Prius känns spännande, men frågan är om ekonomin håller för en gen3.. Hur ställer sig forumet till Skoda octavia? Vilka av vag motorerna är drabbade av kamkedje problemen?
Eller är det klokt att följa den breda massan och satsa på en V70?
Denna lista är nyligen uppdaterad, kamkedjeproblemen finns med.
http://teknikensvarld.se/tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-309347/
Är man osäker så är det nog bäst att undvika dom motorerna.
Vad gäller Prius gen3 tycker jag det borde gå att hitta en i bra skick för 100k.
Köpte den jag har själv för 3 år sen för 129k, och då var det ändå en executive.
Vad är den allmänna uppfattningen om Saab, känns som att man kan få mycket bil för pengarna..
Jo det stämmer, det är säkra och bekväma bilar, men bortsett från dieslarna, inte särskilt bränslesnåla. Och en diesel är inte så lämplig med de få mil du kör per år.
Slippa verkstadsbesök i den prisklassen är ett lotteri. Fast en japansk bil brukar ha mindre fel. Honda Accord Tourer uppfyller nog dom flesta av dina krav förutom att den kanske inte är så tyst i kupén. Har du tur kan du även hitta en med läderklädsel något jag skulle vilja ha efter en tur med barn och fru.
Annars kan du även kolla på Opel Astra Kombi 1.4T dom är kraftigt undervärderade. Motorn har 140 hk med bensin turbo och kamkedja. Man kan få en ganska ny dessutom.
Svårt att hitta nåt vettigt för under 100,000 vad gäller Prius gen3 just nu men denna ser dock bra ut och har backkamera som jag tycker är rätt viktigt.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_8_Hybrid_Auto_kamera_GPS_censo_67434839.htm?ca=11&w=3
Visserligen 15,000 mil men det behöver inte vara så mycket för den bilen trots all, drivlinan närmast skottsäker.
...fast det finns ju mycket annat också som slits med många mil - frånsett själva drivlinan. Personligen skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag slantar upp 100.000 kr för en bil i mellanklassen som gått 15.000 mil.
Pi, Prius är lite av ett undantag tycker jag. Också för att driftskostnaderna är så låga, mycket hållbar mekanik och elektronik, billig fordonsskatt, låg förbrukning. Men visst, 100,000 för en 6 år gammal bil som gått 15,000 mil är i saftigaste laget, låt vara att det är avancerad slitstark teknik och en bra bil. Dessutom har det ju precis kommit en ny bättre generation av Prius, som är ännu snålare etc.
Tack för tipsen, känner att jag vill hålla mig till något som har gått runt 10000 mil även om Priusen är skottsäker. Upplever att det är mkt pengar för en bil som gått långt. Opel Astra var en dark horse, måste kollas upp och provköras.
Det är verkligen en djungel och framförallt i denna prisklass, har just nu fastnat för Volvo V50/V70 mest pga popularitet och den kunskapsmassa som finns kring dessa bilar. Inser att jag evt kommer bli tvungen att skruva och fixa en del, men det kanske får ses som ett nödvändigt ont..framförallt vad det gäller bilar i mitt prisspann
V50 är en trevlig bil, däremot är det ingen storlastare så kolla med din barnvagn hur den får plats och vad som blir kvar till övrig packning.
Undvik 1,8F motorn, det är ett sömnpiller utan nåde, hellre 2,4/2,4i som är trevligare, även om de är lite törstigare.
När det gäller V70 så tror jag inte att det är rätt bil, där gäller samma sak som för 9-5 när det gäller säkerhet och bekvämlighet, men att bensinmodellen är för törstig och dieseln inte alls lämplig för så korta körsträckor.
Den är också klart öveprisad och inte speciellt billig i service och reparation.
V50 har jag inte mycket erfarenhet av mer än att tycker den är lite trång, men jag är ju mer van vid V70 och 9-5.
Eftersom du åker mest i stan tycker jag du ska leta efter en lämplig bil med automatlåda, jag kan faktiskt inte begripa de som köper en manuellt växlad bil då.
Varken V50 eller 9-3 är några bra familjefraktare, de är helt enkelt för trånga. Prius är också trång om du skall ha med barnvagn, titta på något större bilar som tex Saab 9-5, VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis mfl
Min åsikt är att t ex förra generationen av Focus kombi är rymligare än V50 inombords (dom är väl byggda på samma plattform vill jag minnas). V50 är säkert tystare men utrymmesmässigt är nog Focusen bättre. Men tyvärr är den nyare Focus-versionen inte lika rymlig. Beträffande Astra så är den säkert bra men jag upplever den som väldigt instängd i baksätet och att komforten där inte är på topp. Har ägt en Golf 6 Variant (-12) och den överraskade mig med att vara helt OK i baksätet och med likaså bra bagageutrymme. Dock är väl de små turbo-bensinarna lite osäkra att välja om man skall tro på alla skriverier här - själv hade jag en diesel men det passar nog inte körmönstret för TS. Men vill man ha nåt prisvärt och som samtidigt är relativt billigt i drift så skall man nog släppa V70. I så fall håller nog även jag lite på t ex Avensis kombi om man behöver nåt lite större men som fortfarande inte är så dyr att hålla igång.
Flera bra och tänkvärda tips, hur är det om man överväger octavia/golf variant, vilka motormodeller rekommenderas? Avensis är också intressant, provkörde en 08, vilken tilltalade mig dessvärre verkar det svårt att hitta något i min prisklass och med de miltalen som är intressant.
Hur är nyare Ford focus kvalitetsmässigt? Jaghar vissa negativa erfarenheter av första generationen, men de verkar enligt motorpressen ha förbättrats väsentligt. Vore intressant att höra om mera personliga erfarenheter.
Såg en annons idag att man kan privatleasa en ny Avensis för 2500 kr i månaden. Kanske ett bra alternativ.
Det är lurigt med privatleasing, det gäller att lusläsa för att inte bli blåst.
Ytterligare en dark horse är Opel Insignia, där får du en -09 eller -10 för under 100.000kr som har gått under 10.000mil.
Klart undervärderad bil, landsvägslok av klass. Storlek klass som Passat.
De enda i en lång lista av bilar jag ägt där hörselproppar var en nödvändighet var just Focus - 06 och Ford c-max -07.
Maken till öronbedövande malande är nog svårt att hitta.
Nu kör jag Peugeot 308 SW -13, och i jämförelse med fordarna och V50 så känns det nu som man kör med hörselkåpor.
Insignia må vara lika stor som en Passat utvändigt men knappast invändigt. Men det är bara att testa och se hur det passar en själv.
Ja, Insignia är en märkligt designad bil. Rejält stor utvändigt men väldigt liten invändigt, kolla bara bakluckan som ser ut att komma från ett bankvalv!
Men det är en trevlig och komfortabel bil så räcker utrymmet får man mycket för pengarna. Speciellt 4wd med lite pulver under huven är faktiskt underhållande, men ganska onödig.
Håller med, gå på 18 eller 19" kommer göra bilen snyggare.
Peugeot-Pär, jag har samma uppfattning som Vidstige här, att låta flärd gå före komfort är idiotiskt!
Sedan är det en annan sak att jag tycker det ser löjligt ut med jättefälgar med en gummisnodd runt, det hade man för över hundra år sedan innan man begrep att det var bekvämare med luftgummihjul.
Jag saknar kommentarer på "fraktar cyklar" - det är illa nog med EN cykel, men "cyklar"?
Nu går ju "cyklar" och "skidor" att lösa med lastbågar.
Citroen C5 combi?
Har man dragkrok så fraktas "cyklar" lämpligen på en sån här mojäng - https://www.xxl.se/thule-thule-euroride-941-bike-rack-cykelstativ/p/1080609_1_style
Sen finns det olika modeller med olika finesser och även för mer än 2 cyklar.
Och då slipper man dessutom höga lyft med risk för skador på bilen.
Dragkrok var inte med i specen - "oömt lastutrymme"
Jo, här verkar vara bra tips.
Är man beroende av bil, inte så insatt eller intresserad av begagnade bilar, vill ha en bil som bara funkar, inte har så mycket sparade pengar, kan inte låna på huset etc, så tror jag privatleasing kan vara ett riktigt bra alternativ. Kan tycka också att begpriser på vettiga bilar fortfarande ligger lite högt och jag tror det kommer gå ner på sikt.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160613/experten-las-igenom-avtalet-noga-temaprivatleasing
Vill man ha en bil i bra skick får man nog vara beredd att betala lite mer. Därför är det svårt när någon lägger ut en maxgräns på hur mycket man kan betala. Fast för den prisklassen som det gäller har jag hittat riktigt fina Honda Accord Tourer. Finns både med läderklädsel och med vanlig klädsel. Tänker då på senaste modellen som kom 2009.
Mindre med pengar = mindre bil för att få nåt fräscht som också har få mil.
Hej alla jag ger mig in i denna direkt innan jag skapar en ny tråd själv.
Vi har en kille som fyller ett år om en månad och vi sitter i steg två av TS "problem" nämligen större barnstor.
När vi använde babyskyddet var det inga problem alls men nu med steg två inne i kupen så insåg vi att bilparken måste bytas ut.
Jag har stor erfarenhet av bilar men bara som förare inget annat :-)
Vi hade en Mitsubishi ASX -13 som nyligen blev en Saab 9-5 kvar är en Opel Astra -13 D som skall bytas till nåt större.
Astran är det trevligaste bil jag kört på länge den är rymlig fram och har ett stort bagageutrymme för klassen men en bakåtvänd barnstol med vuxen framför är inte kul alls. Man åker 100 mil på tanken och betalar 1500 i skatt per år.
Efter att ha tittat på "alla" personbilar så står Insigna, V70/XC70, C-klass på prova listan. Igår åkte vi 50mil i en Fiat Freemont som vi hade som favorit men även den föll på baksätet med bakåtvänd barnstol.
Efter timmar av Googlande så ser det ut att finnas en personbil som fyller våra behov och det är Skoda Superb som skall provas med barnstol ASAP.
Kort sagt så kommer ni att ångra ett Astraköp pga nästa steg i barnstolsvärlden om ni behöver framsätet till en vuxen.
Gör som oss provkör bilen till närmaste butik som säljer barnstolar och testa i bilen.
Superb, i40 och Hyundai Tucson (Fortfarande trång i Tucson men det funkar för min fru som är 160 cm låg) är de bilar som jag fått in en bakåtvänd barnstol i baksätet utan att sitta som en klämd ansjovis i framsätet. När vi letade bil nyligen så hade jag med barnstolen in i alla bilhallar för att testa.. De flesta bilar föll just på att framsätet blir istort sett obrukbart med barnstol bakom. Vi har en BeSafe iZi Plus som är en förhållandevis stor men säker barnstol och det ställer ju lite krav på utrymme i baksätet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.