Jag och min sambo funderar på att skaffa bil. Vi har barn på gång och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.
Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.
Vanligaste bilsträckan lär bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidköping.
Vad får den kosta? Ja jag vet för lite för att specificera men vill nog inte lägga mycket mer än vad som är nödvändigt förstås. Vill ändå ha en trygg och ordentlig bil. Den ska helst vara automatväxlad, och jag undrar om inte en dieselbil vore det mest bränslesnåla med tanke på att vi kommer åka relativt långa sträckor när vi väl använder bilen så att säga.
Vår förening planerar sätta upp laddstolpar, men osäkert när de kommer på plats och jag har fått uppfattningen om att de är relativt dyra.
Vad för typ av bil skulle kunna pass då, bilmärke och modeller att titta närmare på?
Är det lönt att investera i en hybrid eller elbil?
Jag är inte alls kunnig inom bilar så ställ gärna fler frågor tillbaka om det behövs för att hjälpa. Alla goda tips välkomnas!
Köpråd för familjebil
Uppdaterat: 2023-07-20 09:17
Kommentarer
Om man ska köra så sällan skulle jag hyra bil. Min gissning är att det handlar om föräldrabesök varannan månad åt vardera håll. Det handlar då om 500 mil per år ungefär. Att i ett sånt läge låsa pengar i en bil låter inte sunt.
Att ha en bil parkerad i Sundbyberg är inte gratis heller.
Vill man ändå ha en bil skulle jag välja en Skoda Octavia 1.0t med DSG-låda. Bränslesnål, rymlig och inte stöldbegärlig.
Nackdelen med hyrbil är ju att man inte har tillgång till den jämt, det kräver en viss framförhållning.
Parkeringskostnader är naturligtvis något man måste räkna med och där kan det ju bli en otrevlig kostnad.
Oktavia är givetvis ett bra val, men ett något billigare val kan en Ford Focus Biopower vara. den har en betydligt lägre skatt och är en driftsäker bil om än något bullrig på motorväg.
Har ni barn på gång! Ja tiden går fort och barnen skall skjutsas till olika aktiviteter. Ta hjälp av era föräldrar och bekanta. En kombi förmodar jag som skall rymma en barnvagn och lite övrig packning. Lycka till med kommande bilköpet.
Nisse:
Ford Focus i etanolmotor är ett bra val men den heter Flexifuel dvs inte Biopower. Saabs etanolbil heter däremot Biopower och det vet jag att du känner till som Saabälskare / Saabvän.
Är inte Fords etanolmotor samma eländiga motor som Volvo haft?
Skulle jag köpa en bil med E85 konverterad motor så skulle jag enkom litat på en Saab Biopower.
Men för en å en familjebil som är billig i drift så är onekligen en Octavia 1,0t ett av det absolut bästa valet. Rymmer stora vitvaror i bagaget och är snål på soppan. Men en outsider är Opel Astra ( J ) Kombi som är en prisvärd bra familjebil.
Mr:
Fords etanolbilar fungerar utmärkt på den etanol E85 som numera säljs, det var en kort period då det var problem men de är lösta sedan många år tillbaka.
Vi körde förresten en kombi Ford Focus Flexifuel i över 30 000 mil helt utan några motorrelaterade problem frånsett helt vanlig service var 1 000:e mil. Kan verkligen rekommendera Ford Focus.
En rostskyddsbehandling är däremot viktig att göra ASAP.
Har samma erfarenheter som Swenssons av nämnda bilmodell - om än bara under 10.000 mil.
Tack för svaren hitintills, mycket tacksamt. Som någon varit inne på så är kungars ett alternativ och det har vi nog tänkt börja med att höra föra testa på hur det fungerar. Det som lockar med egen bil är ju ändå det smidiga i att bara kunna sätta sig i bilen och köra, det vore skönt. Samtidigt blir den knappast använd varje vecka utan snarare några gånger i månaden.
Finns det olika hyralternativ också? Det är väl bensinmack eller biluthyrare som gäller förstås, alternativt bilpool.
Kan samtidigt vara bra att veta vilken bil man kan snegla på framåt, när den lilla blivit lite större och behoven kanske växer med det :)
Har inte Lynk rätt flexibla hyralternativ tycker jag mig ha sett.
Hade motsvarande flexifuelmotor i min V50. Helt sjuk förbrukning.
Axa - förbrukningsmässigt kan jag hålla med dig men jag hade aldrig några andra problem med den motorn.
Spelar väl ingen roll att den drar lite mer klimatsmart etanol E85 när E85 är ca fem kronor billigare per liter jmf med bensin.
Kanske inte i det stora hela Swenssons men en Focus Flexifuel blir ändå klart dyrare per mil i bränslekostnad när man kör på E85 än t ex en Octavia 1,0 som kör på E10 - kanske typ 5 kr/mil dyrare om jag dömer efter den snittförbrukning min Focus hade på E85 och de siffror man läst ang Octavian.
om detta sen har nån betydelse kan bara den som skall köpa fordonen bedöma.
Om man inte kör så mycket är det ju viktigare att bilen har låg skatt än låg förbrukning av E85.
Swenssons, att Saab heter Biopower ver jag mycket väl, men glömt vad Forden hette.
Men jag har Saab och inte Ford, men det har däremot en av sönerna och han är väldigt nöjd med den och kör på E85.
Pi
Jag hade Volvon när det inte var så stor skillnad i pris mellan 95 och E85. Men Volvon drog för mycket med den där sugmotor oavsett vad man fyllde tanken med.
Kör min Miata på E85, drar 0.9-1.0l/mil. På bensin drog den 0.7
Köpråd för familjebil?
Upplysning avseende vad E85 ökar förbrukningen med
Den ökade förbrukningen med närmare 40 % för Focus Flexifuel 1,8 vilket väl antagligen var den bil som diskuterades.
När vi körde etanolbilen Ford Focus ökade bränsleförbrukningen knappt 20%. 40% är helt fel enligt mig som faktiskt körde en Focus Flexifuel i drygt 30 000 mil.
Ja, jag körde min bara 10.000 mil förståss... Då kan jag kontra med att 20 % är helt fel det också.
Spelar det någon roll?
Huvudsaken är väl att vägskatten är hälften oavsett vad man kör på.
För övrigt är det ju en bra bil om än lite bullrig på motorväg.
Men det går att välja en Ghia, den är bättre rustad och lite tystare.
Går man på energi och stökiometri så drar en bil på E85 40% mer än en på bensin när den ska uträtta samma arbete.
Då kan man ju köra på bensin om man vill, eller hur?
+100 Pi, skillnaden i energiinnehåll är 34% och motorn lär inte öka sin verkningsgrad pga energiinnehåll. Saabs motorer ökade turbotrycket så där fick man mer effekt, som man självklart använde och skillnaden var ca 40% mellan bensin - e85. Rekordnotering ca 2l/mil med husvagnen efter.
Varför hakar ni upp er på förbrukningen av E85?
Man kör ju på det som är billigast/mil om man nu inte är en miljöfanatiker som måste köra på E85 för att följa sitt samvete, men i så fall är ju förbrukningen betydelselös.
Men med den föreslagna Forden kan man ju välja och oavsett vad man kör på för bränsle så har den ändå halva skatten jämfört med en liknande bil som bara går att tanka bensin.
Min Focus 1,8 fungerade utan problem rent tekniskt men var tyvärr relativt törstig även när den kördes på bensin - och då jämförde jag med de tidigare bilarna som var en Golf Variant 1,6 och en Toyota
Corolla kombi 1,6. Toyotan var snålast av dessa 3 och Focusen törstigast. Dock måste det till Focusens försvar sägas att den fungerade mer eller mindre till 100 % utan ens några garantiåtgärder - vilket de övriga 2 drabbades av även om det inte var speciellt allvarliga fel och inget som kostade mig pengar.
Talar vi om lite äldre bilar så är nog inte skillnaden i skatt speciellt betungande men köper man t ex en ny Subaru idag så vill jag minnas att skatteförtjänsten för E85-varianten ligger runt 12.000 kr/år. Där kan vi tala om märkbar ekonomisk skillnad.
Skatten är en knapp tusenlapp för Flexifuelforden, men det dubbla för en ren bensinare.
saabnisse - en "piss i havet" sett till de totala ägarkostnaderna.
Dessutom kan detta ev kompenseras av att en renodlad bensinmotor kan vara snålare i drift. Ser men på senare års motorer i detta bilsegment så är dessa avsevärt snålare än Flexifuel-motorn - och dessutom lägre skatt efter de första 3 åren.
Pi, inte om det är som trådskaparen skriver, sällananvänd bil med få mil, då ger det bästa lönsamheten i:
Att köpa så billig bil som möjligt, att binda kapital i en bil är oftast en stor förlust.
Att hålla ner fasta kostnader, skatt, försäkring, uppställningskostnader.
Ju mer man kan spara här ju mindre betydelse har någon dl/mil högre bränsleförbrukning.
Men allt det här handlar egentligen om snikekonomi eller snålhet, det viktigaste ar att hitta en fungerande bil man trivs med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.