Hej,
Vi är en familj på två vuxna i 35 års åldern och två barn på 1 och 4 år som aldrig någonsin ägt bil.
Vi har bott i sthlms innerstad och hyrt bil några gånger per år ex jul/nyår (100-150 mil) och 4-5 veckor (ca 300 mil) under sommaren. Nu med två småbarn och flytt utanför tull så inser vi att det blir väldigt praktiskt med en egen bil.
Behov:
Två bilbarnstolar, en bakåtvänd och en framåtvänd.
Lastutrymme som tar barnvagnen plus lite packning. Vagnen är en smidig cityvagn för minstingen.
Automatväxlad – Ett måste från frun.
Körsträcka – Vi kommer inte att använda den i daglig pendling utan den kommer gå lite kvällar,helger och semestrar. Vid en snabb överslagsräkning så kom vi upp i minst 1000 mil om man summerar de lite längre resorna vi kommer göra över ett år. Då har vi inte räknat med lite vanliga kväll/helgresor så som T/R Uppsala där närmsta släkt bor och som besöks hyffsat frekvent.
Pris: Smärtgränsen går vid 150k men skulle gärna se att vi kommer under det.
Bränsle: Bensin/Diesel – har ingen preferens
När vi hyrt bil så har vi nästan alltid kört V60 med inslag av V70 och de har gett goda intryck med bra åkkomfort. De har nog alltid varit dieselbilar.
Begagnade V60 och V70 känns ganska dyra och de flesta är från 2010/11 för V60 och 2008-2011 för V70 med 10.000 mil eller mer på mätaren. Vilka dyra kostnader kommer då i närtid? Nån extra dyr service?
VW Golf SC – Antagligen tillräcklig precis som V60 men tveksam till deras DSG efter lite googling och om det ryms inom budget? Provkört den mindre 1.2 bensinaren som var snål men svag. Säljaren sa att diesel inte var att tänka på om man inte körde åtminstone 3000 mil per år.
VW Passat har flera nära bekanta och kör modellen från 2011/12, alltid med diesel. De flesta begagnade har också gått 10.000 mil eller mer för att rymmas inom budget. Vilka dyra kostnader kommer då i närtid? Nån extra dyr service? Det finns Ecofuel men bara läst negativt om gastuberna och DSG lådan verkar inte heller hålla. Undvik verkar vara gängse rådet.
Långt inlägg men hoppas vi kan få lite bra input.
/Cristobal
Kommentarer
Bästa rådet är att fortsätta hyra bil tills ni hittar vad ni vill ha och sedan köpa en likadan som ni hyrde.
Volvo V70 från 2010 har jag bara negativa erfarenheter av. Under det året som jag ägde en så stod den på verkstad mer än den stod på garageuppfarten. Det var en 2,4D (D5) Skön att köra med fantastiska stolar men kvaliten hade en hel del att önska.
Fel som jag hade:
* Urtrampningslager fick bytas efter 10.000 mil. Första bilen det händer på. (Resulterade i att hela kopplingspaketet byttes för säkerhets skull !?! Inte gratis)
* Evigt klonkande i bakvagnen som skylldes på att småsten letat sig in i fjäderkoppen. (inlämnad 5 ggr för att få bort nya stenar)
* Strulande elhissar. Kunde få för sig att helt plötsligt köra ner rutan. Inte så häftigt i 20 minusgrader. (Byte av någon sensor tror jag att det va)
* Parkeringssensorer bak som slutat fungera. (Bytta 2 ggr)
* Bilen tappade all kraft vid motorvägskörning och klarade inte ens att hålla sig i 80 km/h på slät väg. Vid omstart fungerade den som vanligt. (Dieselfilter byttes utan resultat. Packning i bränslepump byttes och då vart det bättre.)
* Bakluckan klarade inte att hålla sig upp vintertid och gnisslade som bromsarna på en gammal 240. (Byte av dämpare på bakluckan)
* Fick en lampa som lyste att airbagen va ur funktion. (Visade sig inte vara ur funktion utan vara ett fel som gjorde att lampan tändes.
Jag hann med en service och den gick på 5.500:- och va en normalservice. DYYYYRT!
Jag hade alltså denna bilen under ett år.. Den kostade absolut mer än den smakade. Eftersom Volvo är en av de dåliga märken som enbart erbjuder 2 års garanti så fick jag stå för det mesta själva.
Kan alltså med facit i hand inte rekomendera Volvo V70 från tiden runt 2010.
Mitt tips är att köpa en bil med garanti! Jag hade en del problem med min i40 också men den kostade å andra sidan inte en krona i reparationer då ALLT gick på garanti.
Håller i övrigt med han som sa att ni ska välja bensin. Ni åker alderless för kort för att ha diesel. Byte av partikelfilter pga små korta resor är inte billigt!
Lycka till med att hitta den perfekta bilen, det har visat sig att en begagnad bil med automat som dessutom är både praktisk, funktionell, bra i övrigt och har hög kvalitet och rätt pris är mer eller mindre omöjlig att hitta.
Det tycks alltid stupa på minst en viktig punkt eller också finns det en perfekt men den råkar då vara i andra ändan av landet...
Eftersom jag ändå skriver så kan jag ju komma med ett förslag, denna uppfyller - relativt - bra önskemålen, detta är en bil som är specialbyggd för, bland annat, familjer, med oräkneliga finesser i inredningen och utanför, stor dubbellampa i själva tröskeln som belyser området mellan dörrarna, bakdörrarna öppnar "omvänt" bakåt och bakdörren har en speciell vinkling för att barn ska kunna se ut.
Är en bil som knappast lär ställa till ekonomiska problem, den är känd för anmärkningsvärt hög driftsäkerhet och funktionell kvalitet och karosstypen har vissa fördelar i stadstrafik.
Dessutom är den praktiskt taget helt ny.
http://bilweb.se/stockholms-lan/opel-meriva-1-4-turbo-aut-drag-2014-kombi-2605537
Även om Niklas alltid föreslår en Opel ;-) så tycker jag hans förslag ovan var riktigt bra! Mycket bil för pengarna och dessutom kortare än en V70, som gör den mer lättparkerad i Stockholms innerstad. Men provsitt/kör noga innan köp, för den där "kaveln" i ländryggen som Opel envisats med en tid nu gillar i varje fall inte min rygg. Men vi är ju alla olika, så ni kanske sitter bra. På den punkten är ju Volvos stolar överlägsna, men det kommer ju till ett pris...
En Golfkombi är ju annars rymligare än en V60 trots att den är något mindre, så det kan också vara något att titta på. Golf har inte heller så dumma stolar, tycker jag. Ford Focus kombi eller C-max är andra förslag med bra pris att titta på.
Och med ca 1000mil/år är det definitivt bensin ni ska köpa! Möjligen flexifuel, alltså E85, om det känns tilltalande. Lönar sig inte just nu, men vem vet vad som händer inom något år... Billiga som begagnad just nu, men kanske blir mer populär igen, om staten framöver försöker skatta bort bensin och diesel bilar?
För 150 papp kan du få en Kia Ceed kombi bensin/automat av 2013 års modell som gått ca 5 000 mil. Då har den typ 4 års fabriksgaranti kvar. Vet inte hur utrymmet står sig jämfört med Golf.
För 150.000 borde man få en nyare Ceed än av 2013 års modell - om man nu vill ha en sån. Problemet är nog att de flesta bilar av den modellen sålts med dieselmotor vilket inte känns idealiskt för TS körmönster.
Betalar man 150 för en sådan är man grundlurad, du får nästan en ny för dem pengarna.
https://www.blocket.se/goteborg/Kia_Cee__d_1_6_SW_GDI_135HK_AUTOMAT_70195948.htm?ca=16&w=3
Eller en nyare välutrustad...
Sen måste man vara medveten om att kolla serviceboken väldigt noga när man köper en bil där det ser ut att finnas återstående garanti - t ex en Kia. Har föregående ägare skött sig exemplariskt så bör garantin gälla men har nån "fuskat" lite och inte följt planen exakt så kan garantin vara bortflugen.
Hej,
Tack för alla kommentarerna. Jag tror dock det blir mer än 1.000 mil men antagligen inte över 1.500. Opel Meriva var ny för oss, ska läsa lite om den.
Både V60 och Golf känns bra och gedigna i klassen. Problemet för en V60 är att utbudet känns litet med bensin och automat.
Golfen har som sagt DSG7 låda vilket inte känns så driftsäkert heller.
Kia Ceed har vi faktiskt haft en sommar för 3-4 år sen och det funkade bra vad jag minns då. Hade lite trist ljud i kupen vid högre farter men kanske är smällar man få ta för att få en ekonomisk bil i övrigt. Tror jag ska ta en sväng förbi en handlare och pröva den på nytt.
Vad jag kan se så är väldigt många större bilar dvs de i samma klass som V70 och Passat oftast dieselutförande. När jag kollar exempelvis blocket på bensin/automat och prisintervallet så blir utbudet genast mycket mindre.
Min egna känsla säger att gå på en något större bil närmsta 3-4 åren för att göra i och urlastning så smidigt som möjligt för att senare sälja den för att köpa något mindre.
Mvh,
Cristobal
Hyundai i40 är ju en snygg bil som ofta glöms också.
Går att få enormt billigt:
https://www.blocket.se/stockholm/Hyundai_i40_2_0_177HK_AUTOMAT_PREMIUM_VINTERH_70294402.htm?ca=16&w=3
Jag skulle kunna säga att en diesel utan adblue är lite av ett klipp. Med reservation för vad som kommer i bonus/malus nästa år. Det där med körsträcka gäller inte om man får ett bra pris. Viktigt dock att åtminstone en gång per månad värma partikelfiltret med en färd på några mil. Annars inga problem.
Fantastiskt prisvärd bil.
Kör ni inte mer mil så köp en Saab 9-5 kombi? Leta så ny som möjligt. Köp Bensin och automat. Det lär vara prisvärt. Delar finns i separat bolag då märket tyvärr inte finns kvar. Delar finns således att få tag på och många verkstäder har koll och kunskap att jobba med bilen. Har inte ägt någon själv men de är sköna att köra och har god kvalitet. Om 9-5 har fel? OJA, det har alla bilar men, här är det väl inte kamkedjor och trilskande automatlådor och en bensinare har inget dyrt partikelfilter (som antagligen hade tagit livet av all ev privatbilekonomi). Kika på välvårdade bilar med bra historik, när ni kör så lite, kan ni hålla igång även en långmilad bil med vettig insats. Om ni får tag i en bil som rullat 10000mil kan ni ju ha den i 10 år innan den passerar 20000mil? Tror ni kan få problemfria mil om ni servar och tvättar den nångång per år iaf. Tipset är alltså att inte få dåndimpen över bilar som rullat över 10000mil.
Ovan nämnda förslag men applicerat på en fin Opel Insignia kombi kan vara gångbart. Är väl som en 9.5:a i mångt och mycket men servas på GM/Opel verkstäder. Ganska snygg bil om man ser den rakt underifrån på en lyft... ;)
Passat kan nog funka men, som du säger, åratal av tjänstebilar som sprutats ut där alla "bara skulle ha tdi och dsg + drag". Marknaden svämmar över av dem. Företagsbilar som hållits igång på garantier och goodwill men när de passerar andra ägaren efter leasing så är det inget VAG ligger vakna om nattetid. Då är det fritt fall. Skulle själv kunna tänka mig köpa en passat med +10000mil på mätaren, även Tdi, men inte till de pengar som de annonseras för. Där kan det vara en fördel att ha reparationskonto som påminner om Indiens BNP försäkerhets skull. Det gäller iofs många bilmodeller idag.
I40 kombi är en trevlig bil men den BEHÖVER sin garanti. Har en god vän som har haft några motorbyten och hur många värmepaket de bytt vet han nog inte själv. Mekarna på verkstan som gör de garantiarbetena måste vara helt outstanding på att riva instrumentbrädor? Tycker modellen är otroligt plastig och känns överlag rätt trist invändigt men det är ju ingen premiumbil heller. Frågan är, köper man en I40 för 150 eller beg Passat kombi för 150kkr? Passaten är fin att köra när den går men garantier kan man glömma, man betalar och betalar. I40 har inte finkänslan men är troligen rätt mycket snällare mot plånboken i längden. Dock måste man vara vaksam på att sälja innan garantin gått ut...
Jag behövde aldrig byta något motorrelaterat på min i40. Däremot så fick jag byta backkameran en gång samt parkeringssensorer två gånger. Hade den i tre år och åtta tusen mil. Jag skulle köpa en i40 -14 (garanti till -19 med obegränsade nil) för runt 150.000:- , efter prut, alla dagar i veckan om det andra alternativet var en Passat utan garanti. Än så länge har inget av mina "nya" bilar varit billigare att äga under tre år än i40n
Det är nog snarare svårare att lyckas få en Dacia under 100.000 kr än över. Visst - det är billigt oavsett men lite är det nog att man får det man betalar för. Eller som man säger - "Det finns ingen gratis lunch"...
Den såg faktiskt rätt intressant ut!
Tack för input men det blir inte en SAAB. Min bror har haft en hel hög med problem på sin, måndagsexemplar? Troligen men det känns heller inte så kul att köpa en tillverkare som gått i graven.
Gällande Passaten så finns det extremt många exemplar och det är ju en trevlig bil att köra. Tror nog bekantas erfarenheter påverkar lite här för de har inte haft några större problem med sina och påtalar det gärna.
Det är inte säkert att du drabbas av fel men OM du gör det blir det ofta dyrt på en passat. Med din budget så har du möjlighet att köpa bil med garanti. Jag har som sagt haft i40. Den är riktigt bekväm att åka i. Maskinellt sett hade jag inga som helst problem under 8000 mil. Den är inte det minsta plågsam. Du får en otroligt bra utrustad bil med garanti för en liten peng. Åk och testa och gör en egen bedömning.
Håller med CVT till Avensis är grymt bra.
Ingår hos biljournalister att hata CVT. Och varje gång dom skriver sånt så visar dom sin okunnighet och tappar därmed en hel del trovärdighet. Dom visar också att dom inte kan köra bil, i alla fall inte med CVT. Med rätt gasteknik så ylar inte motorn och det räcker med att äga en bil med CVT så lär man sig det, vilket dom uppenbart aldrig gjort. Sen påverkar förstås motorn, har man en bensinmotor utan överladdning så måste man varva den en hel del för att få extra mycket fart, det gäller oavsett växellåda och om något är CVT riktigt bra på släta ut svagheter i en klen motor. När Vi bilägare senast nu testade Toyota Avensis med bensinmotor utan turbo med manuell låda så klagade man på motorn, nåt som rätt mycket kan fixas med CVT.
Så vill TS skaffa en Avensis med bensinmotor så rekommenderar jag CVT, undvik manuella lådan. Det skulle jag säga att man får en mycket bra familjebil. Lättkörd, snål på soppa, hög driftkvalitet, bra säkerhet, bra utrymmen, bra komfort.
Inte imponerar CVT säger motorjournalist.
Tyckte är det ingen bättre med dubbelkoppling exempel som Ford, Renault och Volkswagen eller CVT som Subaru och Toyota.
Utomordentlig med bästa är momentomvandlare exempel som BMW, Peugeot och Volvo.
Nästa gång väljer jag är endast momentomvandlare för bilbyte.
Jag har haft lånebil 1 dag med en Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT- i och manuellåda. Jag släpper upp koppling ganska långsamt då kom motor stannar och starta om motor igen och försökt släpp upp koppling mycket sakta då kom motor vibration, hostar nära stannar. Detta trivs inte bara koppling utan måste först gasa lite och släpp upp koppling. Jag känner trist att köra med Avensis.
Problemet för Vi bilägare var att när man skulle göra en omkörning och gasa på så märkte man för sent att man även behövde växla ner. Och själva nedväxlingen gör att man tappar nån sekund säkert. Med CVT så slipper man hela den biten, bara trycka gasen i botten och köra om. 1,8 har nästan 150 hästar så det räcker garanterat, dvs om man varvar ordentligt med rätt växel.
Subaru Legacy, Mercedes C180 CGI och Peugeot 508 SW är enligt mitt tycke trevligare alternativ än Hyundai i40. Nu lär jag få skit från Hyundai lägret men jag tycker att i40 får dåliga köregenskaper vid tung last.
Kan hända med mitt förslag på i40 grundar sig i att den är väldigt billig som begagnad.
Går säkert att hitta nyare. Jag tog en snabb titt på bytbil och där fanns det flera med bensin/automat. Men, jag har ingen personlig erfarenhet av Ceed.
Vi bor själva i Stockholm (dock utanför stan), och jag hade definitivt övervägt att köpa en bil som inte är så lång (som någon skrev tidigare i tråden), och istället litet högre. Att parkera på gatan, eller i garage på något köpcentrum, är definitivt enklare med en något kortare bil.
Sedan det där med automatlådan. Nyligen läste jag faktiskt en recension av en Toyota -- kommer dock inte ihåg i vilken tidning -- där CVT:n beskrevs som oerhört smidig i stadstrafik. Kritiken mot CVT brukar ju främst handla om att det tar tid att accelerera i högre farter. Det behöver man främst vid körning på landsväg (tvåfilig, eller 2+1). Ert körmönster uppfattar jag som i och runt om Stockholm, samt ibland till Uppsala (motorväg). Då är snabb acceleration i högre farter inte en huvudfråga.
Förslaget blir alltså en litet kortare och högre bil (MPV eller mellan-SUV), bensin, och med CVT- eller momentomvandlarlåda. T ex
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Verso_S_1_33_Pluspaket_Automat__motorv_70268651.htm?ca=11&w=1
som har lång garanti (av något slag) dessutom.
Låter konstigt då det ju knappast är problem att varva motorn med CVT. Snarare är det ju en fördel med automat vid acceleration då det bara är att trycka på gasen medan med en manuell så måste du troligen börja med att manuellt koppla och växla ner, vilket ta en stund. CVT är ju dessutom rapp i att växla vid "kick down", snabbare än en konventionell automat med fasta växlar skulle jag tro.
Om det är en familjebil man söker bör man inte stirra sig blind på teknik enbart utan lägga lite uppmärksamhet på själva bilen också.
När man väl är där och kör bilen, åker i den och ska lasta in och förvara saker i den så sitter man nog inte och tänker på vilken teknik växellådan använder utan man är nog bara nöjd med att den fungerar.
Kvalitet och funktion är nog viktigare än att det är den mest trendiga inneprylen just för tillfället.
Meriva är som exempel den enda bilen av dessa som har en automat som kan strata på tredje växeln vilket innebär betydligt mindre hjulspinn när snökaoset slår till därför att antispinnsystemet då inte behöver bromsa lika mycket kraft som på en bil som startar på första växeln.
Man bör också känna till att all bilar inte består enbart av hjul, tak över huvudet och något att sitta på, några erbjuder ett antal praktiska och användbara finesser som väsentligt underlättar och ökar trivseln som familjebil - medan många andra erbjuder betydligt mindre sådant.
Verso-s har tyvärr inte alls samma mängd av finesser som det större versionen med tre sätesrader har t.ex.
Man ska inte heller glömma bort passiv krocksäkerhet, en familjebil bör vara väldigt bra på krocksäkerhet.
I dag ligger fokus väldigt mycket på elektronik, men det viktiga är att man klarar sig när det verkligen smäller.
Exempelvis är Verso-s inte speciellt bra när det gäller nackskador vid påkörning bakifrån och karossen är ju i övrigt inte så stor så det är inte så mycket plåt som kan ta upp krafterna.
En sak som man gärna undviker i en krock är att rutorna krossas och fyller bilen och barnstolarna med glassplitter, det finns några få bilar som klar att erbjuda det, en är Meriva.
Det är en hel del man BÖR tänka på, mer än bara motor, växellåda och garantier.
Meriva är en utmärkt bil, bra i det mesta och skulle kunna vara den perfekta familjebilen om det inte vore för oljudet.
Det här är en bil man verkligen måste kolla noga och överväga om man står ut med bullret på de vägar man normalt kör.
Gör man inte det så ska köpa hörselkåpor av bra fabrikat för bilen är trevlig, annars ska man välja någon annan bil.
Är inte Meriva i grunden byggd på Corsan ? Därför är den säkert inte så tystgående. Sen är det ju en synnerligen udda fågel i Sverige.
Ja allt byggt av Opel är ju en udda fågel i Sverige Pi. På gott och ont.
Ja det är märkligt med Opel, trots att de nu bygger väl konkurrenskraftiga bilar så säljer de inte särskilt bra i Sverige.
Och ändå har de en utmärkt profet i N-iklas som är duktig på att förklara deras förträfflighet.
Men till TS kan jag ju ändå ge rådet att kolla några av de större Oplarna, det går att få väldigt mycket bil för pengarna.
Tja, detta var ingen personlig åsikt eftersom jag aldrig kört någon CVT. Däremot är det väl ungefär så det ofta står i kritiska tidningsrecensioner -- typ "motorn vrålar men ingenting händer"? Naturligtvis skall man bilda sig en egen uppfattning!
Kritiken mot CVT är egentligen ganska korkad. Ok de tidigare som satt i DAF 33 och i PRO-moppen, duvblå Volvo 343 var lite speciella med relatvt klena motorer och där man fick känslan av att det bara tokvarvade utan att det gick något fortare. Det finns de som fortfarande tror att det är så och visst, det är lite annorlunda.
Kör man normalt och lite lungnare märker man inte så stor skillnad mot en konventionell modern momentomvandlarlåda.
Absolut, grejen var att Vi bilägare har klagat på sin långtestbil med 1,8 liters bensinmotor och manuell låda som "nästan farligt slö". Det man har problem med är vid landsvägskörning och att göra snabba omkörningar. Men manuell måste växla ner för att komma upp i dom varvtal den icke turboladdade motorn har mer effekt. Med CVT slipper du det momentet, bara trycka på gasen och vips så är motorn uppe i det varv den ändå har en del kraft.
Vad som brukar vara grejen med CVT är att den paras med en icke överladdad motor som är klen på låga varv, då behövs höga varv för att det ska hända något. Jag körde i somras en bil med CVT och en 1,2 liters turboladdad motor, det kändes rätt annorlunda. Man behövde inte gasa så mycket för att få kraft och bilen kunde även lättare "växla upp".
Så problemet är lite att man drar slutsatser av en växellåda när man behöver bedöma en drivlina som helhet och fundera på vad det är för motor som sitter i. Jag kan själv tycka allmänt att en bensinmotor utan överladdning är i sämsta laget oavsett växellåda. Det behövs nånting mer kan det kännas som, antingen turbo eller en elmotor som stöttar vid acceleration.
På plussidan är det som jag var inne på, även om CVT tenderar att få bilen att kännas slö med gummibandseffekten kan den samtidigt släta ut dom värsta svagheter i motorn också. Därför funkar Avensis med 1,8 liters bensinmotorn på 147 hästar bättre med CVT än med manuell. Sen har du förstås som du var inne på styrkan med att köra i staden med CVT, där är den mjuk och smidigt och ingen risk att man bränner koppling som på en manuell. Fördelen med CVT är också att man har ständigt driv, vilket då inte minst kan vara en fördel på i halka, bilen driver på hela tiden då. Ytterligare en fördel är att lådtypen är snål på soppa.
Håkan Matsson på DI var inne på nåt när han bedömde en bil nyligen med CVT. Avsaknaden av fasta växlar gör att man kan tycka att det går långsammare än vad det i praktiken gör. Man är van vid att motorn låter olika under acceleration och rycker till vid växlingar, då känns det som det händer mera. Men CVT håller alltså motorn på ett konstant varvtal och med gasen i botten ligger den konstant på det varv motorn har som mest hästkrafter, och utan att hacka till för växling. Dvs man får då snabbast möjliga acceleration!
Hej igen,
Var idag och kollade på en Kia Ceed SW men den kändes mindre i baksätet än vad jag mindes och vi blev lite fundersam på storleken. Upplever Golf SC som större i det fallet och mer kvalite i detaljerna.
Vi kommer som sagt ha både eget garage och parkeringsplats så storleken har nog mer betydelse där vi bor nu i innerstan än senare. Att P-hus allmänt är trånga är väl något man får leva med eftersom varje extra p-plats ger avkastning till ägarna.
Pratade lite med två olika säljare som båda tyckte att en dieselbil var bästa valet om vi köpte en fullstor kombi dvs V70/Passat pga bättre andrahandsvärde och bra bränsleekonomi även kring 1200-1500 mil. Det var hos en vw åf och en fristående handlare. Jag var lite fundersam på vår typ av körning, dvs en del stad men återkommande lite längre sträckor skulle rensa filter utan problem enligt dem. Förstår att de talar i egen sak men det finns ju bensin bilar med även om det verkar vara mycket färre i framförallt de större bilarna. I golfklassen var det dock helt klart bensin enligt VW som gällde åtminstone när vi kollade deras golf SC bensin vs diesel.
Vill gärna testa en toyota pga att jag blir nyfiken på deras automatlåda och såg att hedin bil i akalla har både hyundai I40:n och opel men har lite begränsat med tid att åka runt på bilfirmor med. Behöver ha bilköpet klart till senast 10 december.
Cristobal, här är ett konkret förslag, tror det är 2,0 liters bensinaren så lite starkare än 1,8. Den nya generation som kom 2009 och stora servicen redan gjord. Motorn har kamkedja så ni behöver inte tänka på rembyte.
Gått 10k, pris 119,000. Privat säljare.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_70137015.htm?ca=11&w=1
Företags, pris 119,900, gått 8k från 09 (ser ut att vara nya generationen). Executive är högsta utrustningsnivån.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_2_0_CVT_Executive_Kombi___Key__70286559.htm?ca=11&w=1
Tack, tror vi håller oss till firma för säkerhets skull eller är blockets begagnat försäkring att jämföra med de garantier man kan få från firma?
Läst mycket bra om den nya generationen av Skoda Octavia. Hittade denna som bör kunna fås under 150k.
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_1_4_TSI_DSG__140hk__Combi_Elega_70177035.htm?ca=11&w=3
Cristobal, är det Skoda Octavia ni vill ha så gå för det. Jag tror personligen ni får mycket mindre problem med Toyota Avensis i långa loppet. Men provkör båda bilmodellerna och fortsätt därifrån.
@Cristobal
Om du vet om DSG problemet, om JA ok då lycka till med Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG.
c k: Du har nog helt rätt i att tillverkas och säljs så många enheter som VAG gjort bör det rimligen avslöja och ge kvalitetsproblem. Kanske har DSG oförtjänt dåligt rykte. Många älskar dem men de som råkat illa ut, kanske inte älskar byte av mekatronikenheter/kopplingspaket för 15-30kkr. Sen att det skulle vara isolerat till den låda med torrlamellkoppling tror inte jag stämmer för även om lådan säkerligen blivit bättre (Vag har väl nån form av överlevnadsinstinkt) så har jag vänner som ondgör sig över ideliga "mjukvaruuppgraderingar" i bilar som är betydligt nyare än -10/11 för att få bort det ideliga småryckandet i lådan. Hade det handlat om enbart mina vänner, tror jag inte VAG tagit sig besväret att göra ny mjukvara? En Passat med fungerande DSG är en trevlig bil att köra. Inget snack om det men tyvärr tror jag man kan vänta sig en del underligheter, å andra sidan, köper TS en bil som faktiskt rullat 8-12 tusen mil, kanske VAG lyckats åtgärda de ev problem som funnits, då är kanske milen enbart en fördel?
Skoda Octavia är en prisvärd bil på många sätt.
Alla bilar kan krångla och ärligt tror jag inte det är kopplat till märke utan ren otur/tillfälligheter/kass skötsel. Vissa människor, kan ju inte köra bil; de slirar sönder kopplingar, kör på trottoarkanter, kör med bromsen på hela tiden osv, är det en sån bil man tar över, då finns potential att bli nära vän med sin verkstad. Oavsett om det är en VAG, volvo eller Toytoy.
Hoppas ni hittar en fin bil, bästa rådet är nog ändå att åka runt och bilda er en uppfattning vad som passar er och vad ni gillar att köra.
Jo Octavia III som kom 2013 är nog riktigt trevlig. Min reflektion var bara att Avensis håller högre driftkvalitet, det tycker jag man kan erkänna även om man är VAG fanboy och utan att kalla alla för hatare som problematiserar VAGs kvalitet. Sen har man förhoppningsvis fått ordning på DSG och TSI-problemen men för mig återstår det lite att bevisa, sånt brukar ju kräva en hel del år och mil också för att visa sig. Dock finns mycket annat som kan gå sönder och Toyota håller en högre nivå överlag än Skoda.
Problem med DSG för Golf årsmodell 2016, kolla här: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50830
och
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50575
Jag har ingen egen erfarenhet av VAGs DSG-lådor, mer än att jag provkört bilar med den. Men jag har en Volvo med dubbelkopplingslåda (Powershift) och en egenskap som förmodligen finns med alla dubbelkopplingslådor är att dom kan vara ryckiga i låg fart och ibland även välja fel växel i vissa situationer. Kör man mycket i stadstrafik och uppskattar mjuk framfart så skulle jag rekommendera antingen CVT-låda eller momentomvandlar automat, för båda dessa är mjukare när dom växlar. Fördelen med dubbelkopplingslådor är att dom växlar snabbare och väl uppe i fart känner man aldrig av växlingarna. Så det är en smaksak vilket man föredrar och vad man prioriterar. Snabb och sportig växling, eller komfort. Min personliga känsla, utifrån min bil, är att beteendet hos min Powershift-låda väcker frågetecken över hur långlivad denna låda kommer att vara... Så för säkerhets skull och även för komfortbiten så kommer jag att välja en annan typ av automatlåda nästa gång. Vill man ha ex en Octavia med DSG så skulle jag välja antingen en större bensinmotor (från 1.8T och uppåt) eller en diesel, för då får man en våtlamellkoppling som både växlar mjukare och förmodligen är mera hållbar. (Jag tror att 1.4 fortfarande har torrlamellkoppling, som blir varmare vid mycket start och stopp.)
Jag har även provkört Toyota med 2.0 bensinmotor och CVT-låda i både Avensis och Rav4 och jag har inga problem med den kombinationen. Däremot upplever jag Rav4 hybrid mera så som motorjournalisterna, dvs att motorn råmar och inget händer på en stund vid hård acceleration, ex vid motorvägspåfart. Detta beteende tycker jag minskar med bensinmotor, där man lättare kan dosera kraften och få önskvärd acceleration utan råmande. Men det är en smaksak. Provkör och bedöm själv vilken typ av automatlåda som passar Er bäst!
RJ, dom moderna momentomvandlar-automaterna är klart trevliga men tyvärr törstigare i stadskörning. Ur den aspekten är DSG/DCT eller CVT bättre.
Så kan det säkert vara. Vet inte hur mycket moderna momentomvandlar automaters lock-up påverkar vid stadskörning... Men det lär ju göra dom snålare än förr i alla fall. Sen har man ju även detta med tillförlitligheten, där jag misstänker att momentomvandlar-lådorna är mest driftsäkra. Speciellt om man drar mycket släp. Sett till helheten spelar det ju inte så stor roll om en viss typ av låda drar något mer, ifall den snålare lådan rasar... Man får många liter bränsle för priset av en ny automatlåda! ;-)
RJ, lockup funkar inte i låga farter men vet inte exakt med vilken hastighet dom numera brukar låsa.
Hållbarheten är som du säger bra, förmodligen bättre än DCT och CVT liksom bättre för släp.
Å andra sidan bör man byta olja regelbundet och det kostar en slant.
e-CVT som sitter i Toyotas hybrider verkar dock vara grymt hållbara.
Toyota Auris HSD borde kunna vara ett alternativ för TS här kanske.
Man får en från 2013 för kring 150,000 kr och klart under 10k mil då.
Exempelvis dessa två;
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_AURIS_1_8_HYBRID_TS_ACTIVE_V_HJU_69190511.htm?ca=11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_Kombi_Hybrid_69610936.htm?ca=11&w=1
Fordonsskat på 360 kr per år och förbrukning i stadskörning på dryga 0,5 är ju inte fel heller.
Ja bor man i Stockholms innerstad och ska köra bil där, vad nu det ska vara bra för, håller jag med Vidstige i hans rekommendation Auris hybrid med CVT.
Inget som passar mig, jag har andra krav, men jag bor ju på vischan förstås!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.