Har börjat gå i tankar att införskaffa en Renault Zoe, begagnad som andrabil.
Det som lockar är att de börjat hamna i prisläget att det börjar bli ganska prisvärda, och när man numera kan köpa loss batteriet för ca 23-28 tusen kr så skulle man kanske kunna få en batteriköpt Zoe för småpegnar sett till totalen.
Vår andrabil rullar mestadels idag enbart kortare sträckor på som längst 10 mil om dagen, oftast rullar den kortare, men rullar nästan varje dag. Vi bor i hus och har möjlighet att ladda bilen hemmavid.
Idag har familjen några veteranbilar, men de primära åket består av en större tysk dieseldriven stationsvagn som vi inte ämnar byta inom närmaste framtiden och andrabilen som vi funderar på att byta ut är en Saab 9-3 från ´07 som gått närmare 19.000 mil, och tanken är som sagt att sälja den och köpa en mindre bil med billigare milskostnad. Eftersom vi som tidigare nämnt inte kör så mycket längre sträckor i veckorna så skulle en elbil som går ca 10-15 mil fungera för de dagliga behoven.
Man verkar kunna få en Zoe från 2014 frö ca 60.000kr, och marginellt dyrare ju nyare bilen är. En 2017 kan man tex få för runt 75.000kr. Se exempel:
https://www.blocket.se/annons/varmland/renault_zoe/93556406
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/renault_zoe_r210_22_intense/93069082
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/renault_zoe_life_41_kwh_92hk/93568872
Enligt bilpriser.se skall dessa dock ligga kring ~50-snåret med batterihyra (se bilder).
Nu förstår jag också att dessa bilar är tämligen kalla på marknaden, då alla har det mindre batteriet, och där batteriet kanske inte är 100%, men det spelar mindre roll för mig om jag kan få billigare mil. Ämnar givetvis ovanpå detta köpa loss batteriet, som på en 2014 landar på ca 28.000kr.
Några inputs? Erfarenheter av Zoe och då primärt som andrabil? Något man bör tänka på, eller bör man helt enkelt vänta ut det lite till och köpa en Dacia Spring Electric ny när den kommer under hösten 2021? På en andrabil så behöver jag inte massa effekt och extrem räckvidd, klarar bilen 10 mil om dagen som max utan att stödladda så är jag nöjd.
Kommentarer
Hade faktiskt ingen koll på att man kunde köpa loss batterierna men det låter ju väldigt smidigt om det inte är mer pengar än så.
Jag skulle väl rent spontant säga att skiljer det inte mer hade jag valt den nyare, då de uppdaterats i stort som smått under åren.
Vad gäller erfarenhet av bilen har jag dåligt av den varan, men gå gärna in på Teslaforumet och läs Jerkers trådar om sina 2 eller 2 Zoe han hade efter varann innan han skaffade en Model 3, han skrev i flera år flitigt och var väl överlag otroligt nöjd.
Sen vad gäller driftsäkerhet så har ju hemtjänsten skaffat väldigt många och håller de för deras misshandel så är det nog en bra bil så sätt. :) Enligt det jag hört från mina kontakter där så är det de driftsäkraste bilarna de haft på många år.
En kollega till mig har en äldre Zoe och hon är så pass nöjd med bilen att hon köpte ut den när leasingperioden var över. Väldigt förnuftig och skapligt rymlig. Bilen är rätt tråkig men som jag fattar frågan så är det mest en förnuftig bil med låga driftskostnader som efterfrågas så då funkar den nog ypperligt.
En kollega till mig har "ZE40"-versionen med 22 kW AC-laddning. Har inte hört några klagomål alls, det enda jag vet är att han hade lite strul med R-Link mediaenheten och app-uppkopplingen, men vill minnas att det löste sig med en uppdatering av mjukvaran.
Själv hyrde jag en Zoe (22 kWh) för 3-4 år sedan, då räknade jag med en räckvidd på sommaren mellan 12-15 mil beroende på hastighet.
Behöver jag en andrabil vi något tillfälle så skulle jag nog ändå satsat på en med 40 kWh för att ha lite mer marginaler.. klarar man sig med den mindre så är det säkerligen helt ok!
Har en bekant ”på gatan” som arbetar inom kommunen som dels kör Renault Zoes på jobbet och är så nöjd att han köpte en likadan till familjen. Det är en Zoe med Intenspaketet med backkamera, parkeringsvarnare och nån form av fjärrstyrd ac och kyla som kan fjärrstyras. Han är väldigt nöjd med bilen som gått +10 000 mil. Bilen är en 2016 års modell. Bilen har dessutom framskärmar av plast dvs kan ej rosta. Det enda han reparerat är en grej i framvagnen som glappade, tror det heter spindelled eller nåt liknande. Kostade några 1000 lappar inkl arbete att byta. Kommunen äger många märken utöver Renault bla Ford, Toyota, Mazda och Renaulterna är särklass bäst, konstigt nog men så är det. Så Renault Zoe är ett riktigt bra bilköp.
Har själv kört en hel del Zoe i tjänsten (Bilpool på jobbet), och tycker den är mycket mer "vuxen" än tex Vw Up, Seat Mii och liknande. Har givetvis tittat lite på en Leaf med, men tycker de är lite klumpiga i sin storlek och onödigt stor och klumpig för att ha en så kort räckvidd (syftar då till 24kW modellerna).
Visst hade en med större batteri varit intressant, framförallt för att lindra räckviddsångesten men även för att faktiskt kunna ta bilen längre sträckor än 10-15 mil. Anledningen till att det inte lutar åt en sådan nu, är primärt merkostnaden det innebär och att majoriteten av de bilar som har det batteriet ligger med batterihyra och är "dyra" att köpa ut. En med 22kW batteri och batterihyra kostar ca 25-28.000 kr att köpa ut, vilket ändå får anses som helt ok (om än att Renault gjort en fantastisk affär på batteriet, först hyra i 5-6 år á 1000kr i månaden för att sedan ta 25.000 för att någon skall ta över ansvaret och risken).
Är väl införstådd med att bilen är tämligen trist och inte inbjuder till någon större hjärtklappning. Men till det har jag andra bilar (3 veteranbilar som bjuder på körglädje från första metern). Vi är förvisso mycket nöjda med vår 9-3:a som är förhållandevis billig i drift mycket för att den köptes under marknadspris och nu har minimal värdeminskning). Skulle vi sälja den idag skulle vi troligen gå plus på affären. Det är billigare milkostnad som lockar för min del men även storleken, medans min fru vill ha en mindre bil som är automatväxlad.
Är väl bara det där med att de verkar säljas för överpriser kontra de olika bilvärderingssiterna som finns tillgängliga...
Har gått lite i tankar på att vänta in Dacia Spring Electric, som förväntas bli tämligen billig, och så slipper man tjafset med hyrbatteri och allt det. Hört rykten från anställda inom Renault Sverige om ett pris i Sverige på 185.000 innan miljöbilspremie. Vilket skulle ge ett pris på 138.000kr eftersom miljöbilar under gränsvärdet på 250.000 kr enbart får 25% av priset i premie. Rätt billigt för en ny liten elbil som skulle fungera bra som andrabil.
Men så fick jag se denna bild, och där tror jag intresset svalnade.
Oj, haha, ja då lär den bli trång! :-(
Jag provade en beg. Zoe och blev överraskad över hur bra den kändes. Den var rent ut sagt skitsmidig att pila runt med. Snabb och smidig i stan, men ändå tillräcklig ute på motorvägen.
Visst är den ingen banracer, och visst finns det bilar med mera bling, men... på något sätt känns det ändå bra att köra/åka i den. Den är heller inte så "konstig" som t.ex. i3, utan som en vanlig bil. Jag gillar den.
Och jag har inte hört något oroväckande om Zoe heller, trots att hemtjänsten misshandlar dem flitigt.
Det som avgjorde att jag inte nappade var kostnaden för batteriet, precis som nämnts ovan. Tror lägsta kostnaden var runt 650 kr/mån för kortaste körsträckan.
Har man en gammal bil har man ju försumlig värdeminskning och därmed låg driftskostnad (beroende på hur mycket man kör förstås)
Jag kör många korta sträckor och behöver vi åka långt kan vi ju alltid ta frugans bil. Den går mellan 125-140 mil på en tank.
Med udda logik bytte jag istället bort en bil jag var nöjd med och la pengar på en nyare och dyrare bensinbil istället. Jaja, så kan det gå. :-)
Vi har också kollat på en Zoe, nu när frun skulle byta sin bil. Men vi konstaterade att man måste upp på en 2020, för att få lite bättre kvalitet på inredning m.m. De "äldre" årsmodellerna var enligt vårt mått, plastiga i såväl instrumenteringen som i inredning. Så vi gick från bilhandlaren med hängande huvuden. Annars kan man få dem att se ganska schyssta ut med bra utseende på fälgar.
Man får nog ta Zoe:n för vad det är, den är mer plastig än vad man kan förvänta sig, ungefär som en Clio från 2002. Men det känner jag att jag kan leva med, är ju ändå tänkt som en andrabil, som i mitt läge som kommer rulla ofta men kort. Dock har jag nog mer och mer börjat inse att batteriet på 22KW inte kommer räcka för mig, kommer få ladda ofta och skall jag ut till landet med den så räcker det precis sommartid med medvind och hemlängtan. Har 13 mil ut till landet, och behöver således marginellt bättre räckvidd, för vill kunna ta andrabilen dit någon gång.
Prisskillnaden mellan 41KW och 22KW är dryga 25-30kkr beroende på bilhandlare och miltal (alla verkar dock gått väldigt lite). Många verkar försöka kränga iväg 22KW från 2015 för 85-105kkr medans du kan få en 41KW från 2018 för 119kkr. Bägge med hyrbatteri, förstår inte riktigt prissättningen på de äldre. Hade de kostat 50 så hade det varit en nobrainer men nu är läget ett annat.
Blir inte riktigt klok på detta.
Vi tittade på en 41KW, det kändes ändå säkrast och minst räckviddsångest på en sådan. Kan också tänka mig att den har bättre andrahandsvärde även framåt.
Jo, det är nog rätt tänkt och lite mer framtidssäkrat. 40 kWh tar dig 300 km utan problem på vår/sommar/höst.
Det är lite så jag resonerat, att man bör gå på det större batteriet då det ger mindre räckviddsångest. Däremot blir jag fortfarande inte klok på prissättningen mellan de äldre bilarna (2014) med 22kW batteriet och de lite nyare (2018) med 41kW batteriet. Det är för liten skillnad på något sätt.
Har nog bestämt mig för att låta sälja familjens andrabil, Saab 9-3:an och vänta in lanseringen på de billigare elbilarna under året, typ Dacia Spring Electric, och hoppas att den prispressar de begagnade bilarna något mer. Vem vet, blir priset på en Spring Electric likt det vis ser i Tyskland, så kan kan det faktiskt ändå vara intressant.
Får bruksa någon av veteranbilarna istället. Dock säljs inte 9-3:an förens vintern är över.
Lite synd att elbilsmodellerna av Corsa och P208 drar iväg i pris, annars är de något bättre köp. Nya Fiat 500e har de bra pris på privatleasing 2695kr/m.
Privatleasing är jag inte riktigt intresserad av, tycker det är ett dyrt sätt att finansiera en bil, och för en andrabil så behöver inte heller bilen vara ny. Har inga som helst problem att åka runt i en 10-15 år gammal bil i närområdet så länge den är hel, rostfri och allmänt fräsch.
Lutar nog mer åt att lägga pengarna på en bensindriven dito istället. Frugan får öva lite till på att växla själv, om man inte skulle köpa en Prius av andra generationen. Verkar hålla jäkligt bra, så även i värde.
Många underskattar vad det kostar att äga en bil per mån, privatleasing blir tydligt, dära kan det sticka i ögonen. Men om man räknar efter vad den egentliga bilkostnaden består av, så kommer det inte skilja så mycket mellan att äga eller ta på privatleasing. Framförallt behöver du inte binda kapital i bilen.
Det är klart att tänker du dig att äga bilen längre än ett normalt privatleasingkontrakt, så blir det nog billigare att äga på sikt. Men skall du byta var tredje år, så vete katten om det lönar sig att äga bilen.
Väldigt många privatleasingerbjudanden som ger en lägre kostnad än att köpa bilen. Självklart under motsvarande förutsättningar.
Jag har privatleasat en bil och det blev en avsevärt lägre kost mot den uppskattade kosten ägarskapet motsvarande tid hade varit.
För min del är det nog snarare milen som är problemet. Vi kör väldigt mycket bil i familjen. Tror hela flottan idag rullar ca 5000 mil årligen totalt, varav den primära bilen står för ca 3000 av dem, andrabilen kanske en 1200 och hobbybilarna för resterande.
Jag har nog en rätt bra uppfattning om vad det bilarna kostar då just kostnaderna följs upp noga. Kanske blir en Gen 3 Prius, de verkar ju vara tämligen driftsäkra, så man får väl leta upp ett bra exemplar med modesta mil.
Milkostnaden blir ju lägre vid begköp. På en 8-10 år gammal bil kan man även göra mycket service själv, då alla garantier sedan länge är borta.
Har inte sett svenska priser än för Dacia Spring, men grundversionen har varken mediaskärm eller klimatanläggning. Mekanisk handbroms känns lite ålderdomligt men funkar. Största problemet är så få hk och att det tar 19-20 sek till 100 km/h. En stadsbil. Fungerar iofs på längre resor om man tänker sig för vid omkörningar. Verkar inte ha en värmepump så lär nog dra en del ström på vintern. Zoë verkar mer ”riktig bil”, Spring är mindre men ser fräck ut.
Ja, det är lite av en djungel fortfarande. 9-3:an är fortfarande kvar, men den hänger löst då gnäll beträffande att behöva växla kommer efter varje körning numera. Personligen har jag som sagt inte några problem med att växla, men vi kan inte ha en andrabil som bara jag kan och vill köra.
Är lite inne på Zoe igen, så även Dacian som verkar bli riktigt prisvärd om man ser till övriga europeiska länder. Jag är som sagt inte ute efter effekt eller 0-100-tider, utan vill ha ett så billigt och bekymmersfritt ägande som möjligt. Det som lockar med elbilen är att det är billiga mil, ännu mer när man kan ful-ladda (tänker ladda utan att betala för det, på jobbet eller på vissa publika laddplatser där jag bor), förhållandevis få serivcepunkter (och man kan typ serva själv då operationerna vekrar få och lätta) och billig i skatt.
Tycker däremot fortfarande att prissättningen på Zoe är helt galen, 22kW batteri-bilarna med batterihyra säljs fortfarande dyrt. Skulle kunna tänka mig en sådan för typ 50.000 men inte för de pengar de säljer för nu. 40kW bilarna verkar också dyra och även dyrare att köpa loss batteriet på.
Skall väl även sägas att jag inte överväger elbil för att värna miljön eller få ett bättre miljösamvete, utan enbart för att det i slutändan troligen är en bra kompromiss för oss (automat på köpet) och tämligen billig att äga över tid. Vill man värna miljön skall man köpa en gammal bil som redan gjort sitt klimatavtryck.
Vi får väl se vad som händer.
Nu har något hänt.
Andrabilen således till en släkting som var i behov av en bil och visste om att vi fundera på att avyttra den. Känns smidigt, och visst, jag hade säkerligen kunnat få några 1000-lappar mer genom att sälja på blocket, men nu slapp jag hela blocket-kaoset med förståsigpåare och besservissrar som skall anmärka på ett stenskott på en bil över 15 år.
Det verkar som vår nya andrabil kommer bli en automatbil ändå, och även eldriven, men inte en Renault Zoe, för hur jag än räknar så får jag inte ihop kalkylen sett till kvalitén och kostnaderna för en sådan. Än är allt inte klart, men tror vi hittat någon som kommer passa oss bra som andrabil och som inte är lika spartansk som en Renault Zoe.
Priset vi kommer betala är ungefär detsamma man får betala för en Zoe med friköpt batteri och då med det lilla batteriet och lågmil eller det större med ca 10k mil på mätaren.
Tror det är lite mer "bang for the buck". Skall bli spännande, och när affären är i hamn så slänger jag in en uppdatering.
Åkte i baksätet på en Zoe här om dagen. Även om den inte har nån motor som låter, var det som att sitta i en kaffeburk.
Plus att man får ha benen kring öronen, den knävinkeln i baksätet är inte att leka med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.