Hej!
Jag är relativ ny här. Jag har länge följt den här sidan men nu känner jag att det är min tur att skriva. Jag kan även säga att jag är 18 och har ett jobb.
Det är så att jag har tänkt att köpa en bil men frågan är vilken och kostnad osv. Jag är inte så mycket för äldre bilar eftersom de är efter I tekniken och jag tycker inte att dem är lika snygga om man får säga så. Jag har mest kollat på ,volvo, den nya xc60 eller en v60D/xc60 från 2014. Dem behöver inte ha värsta motorn utan kanske en d3/d4/t5. Det som jag skulle vilja ha I min bil funktionsmässigt utöver standard är: parkeringssensorer fram och bak, back kamera eller 360 graders kamera eller nån annan rolig funktion. En bil med momentum minst skulle vara trevligt. Jag har även kollat på en audi a3 från 2014 men volvo verkar bättre.
Nu när ni vet lite över vilken slags bil jag vill ha så kommer nästa fråga som handlar om pengar. Alltså jag är inte rik och bilarna är ju inte jättebilliga direkt. Så det jag har tänkt att ta ett lån. Lånet kommer jag gå ihop med min pappa så lånet kommer vi nog få. Men frågan är vad som är bästa balncolån, billån eller via volvofinas.
Så för att sammanfatta mina frågor nu då lite är:
Har ni nån erfarenhet av dessa volvo bilar (audi)?
Volvo v60 eller volvo xc60 från 2014 eller en ny xc60
Vilket lån är bäst enligt er?
Fråga om jag har skrivit något oklart.
Trevlig dag!
Kommentarer
Skulle väl inte köpa någon av dom om jag vore 18 och inte vore rik.
Dom är ju rejält dyra att åka omkring i
Med dom prisnivåerna vore det väl mycket bättre att köpa en ny asiatisk bil med bra garantier och billigare försäkring för en 18-åring. Blir nog väsentligt billigare än att fundera på vilken typ av lån du skall ta. Men billigast brukar finansieringen som bilhandlarna har vara, brukar även gå att förhandla om villkoren. Säljarna har provision på finansiering via sina finansiärer.
Vem står för försäkringen? När jag var 18 år åkte jag omkring i en 10 år gammal Mitsubishi colt. Jag hade nog valt att köpa en bil för pengarna man har på banken. Just nu är det rörigt i bilbranschen och utbud på gamla begagnade bilar är stort. Även om du köper en tio år gammal bil, får du en bra bil idag. På min gamla colt ramlade rutorna ned i bakdörren pga rost. Så ser det inte ut idag 20 år senare...
Hej! Styggavargen! Vem som stor för försäkringen vet jag inte. Det blir väl billigare om nån av mina föräldrar gör det än om jag gör det, tänker jag rätt? Det är rörigt i bilbranschen och det är oxå en anledning till att jag skriver här. jag tycker nästan att en 6 år gammal bil kostar lika mycket som en 3 år gammal ( nu beror det mycket på märke och andra faktorer). Men jag tycker att en volvo v60 2014 för ca 140 000 inte är så mycket. Det beror ju även på vad som är mycket som är olika för olika personer.
Hej Guran! Aha! Du tänker så du... intressant. Men okej. Kan du rekommendera nåt speciellt märke eller?
Jag skall lägga till en sak. Att vi har länge haft Volvo och vi testade en ny Toyota men vi tyckte komforten var mycket bättre på volvo.
Min första bil var en VW Passat, 73-års modell. 60 friska hästkrafter billig i drift och försäkring.
Det du skall tänka på är servicekostnad mm.
För 129 000kr får du till exempel en helt ny Suzuki Swift 90hk eller lägg på 20 000kr och den starkare trecylindriga turbomotorn på 112 hk är din. Testvinnare i småbilsklassen och går som en gokart.
Många försäkringsbolag tillämpar sänkt premie för ägare som inte låter någon under 24 år köra bilen. Du får kolla med dina föräldrar!? Bil är dyrare än vad man tror. Annars kanske ett leasing avtal för en mindre bil kan vara ett alternativ? Jag kan dock inget om leasing. Det finns rätt många fallgropar i den branschen. Om jag varit dig hade jag köpt en mindre bil som är mellan 6-10 år gammal, något som är billigare att äga och tanka. Välj gärna en Volvo. finns S/V 40 och V50 för relativt lite pengar.
Har många mil bakom mig i både XC60 som V60.
Fördelar XC60; Får bättre överblick över trafiken. De flesta finns med AWD och automatlåda och är i regel bra utrustade. Hög säkerhet. Mycket god komfort. Bra tredjehandsvärde när det blir dags att sälja kärran.
Nackdelar; Dyr i inköp. Skatt och försäkring ligger högre än hos V60.
Fördelar V60: Finns i billigare versioner med mindre motorer och driftkostnader. Något roligare att köra än XC;n. I version T5 ger den goda prestanda.
Nackdelar: sämre tredjehandsvärde än XC d.v.s högre procentuellt värdefall, mindre utrustning och trängre invändigt än XC.
Beroende på hur många mil du tänker köra hade jag tittat på en V60 med bensinare - exempelvis T3 - framför en stor XC60. Då blir kostnaden lägre. Men det är givetvis ditt val.
Angående finansiering kan du kolla med pappa om ni har någon fastighet där det finns låneutrymme kvar. Ett lån på huset blir billigare än om ni tar en vanlig kredit via något extern finansbolag. Så om pappa ändå skall stå som medlåntagare, kolla då om han inte kan lägga det via en eventuell fastighet istället.
Jag önskar dig lycka till med ditt bilköp. Berätta gärna vad det blir och lägg upp lite bilder.
MVH AL
Hej igen
Inte för att vara negativ mot dina fördragna bilval men jag tycker du som kommande bilägare skall ägna lite tid åt köpet. Speciellt som du verkar vilja investera en hel del i en nyare bil.
Åk runt till olika märkeshandlare, sitt, kläm å känn på bilen. Provkör å bilda dig en uppfattning omvald du trivs med. Titta på vad försäkring kostar, visst det går att registrera bilen på far, men det kan bli kostsamt om något händer. Populära "ungdomsbilar" är oftas jättedyra om du skall helförsäkra dom som 18-åring. Gubbigare bil med mindre motor är billigare. T.ex Opel Astra 1,4turbo är helt ok att försäkra för 18-åring.
Privatleasing, med försäkring inbakad i priset, kan som tidigare nämnts vara ett alternativ. För nått år sedan hade t.ex BMW riktigt bra pris på 118 i inkl försäkring. Jättebra pris för en ungdom som annars fått betala ca 1000kr/månad bara i försäkring på en BMW.
Alla dom där extragrejerna du vill ha kostar, och kostar mångdubbelt om dom börjar krångla och behöver repareras när fabriksgarantin har gått ut.
Lägg upp en budget å bestämmhur mycket bilen får kosta per månad. Bil är dyrt, kan du skruva själv så är det väl en god idé att köpa en gammal. Vill och kan du inte så köp en så ny som möjligt som budgeten medger.
Nja - inte är en Astra med 1,4T-motor speciellt billig att försäkra för en ungdom upp till typ 26 år eller nåt sånt. Den kostar åtskilliga tusenlappar mera per år än för föräldrarna.
Sen kan det ju vara så att TS, om nu detta är en seriös tråd, har föräldrar som bjuder på allt vilket inte är så vanligt men trots allt förekommer. Dock är jag själv väldigt tveksam till att uppfostra barn på det sättet men det är ju ett personligt ställningstagande.
PI
Nu var det väl inte barnuppfostran det handlade om
Men oavsett dyr försäkring eller inte så kostar en en astra 1,4 turbo ca 7000kr/ år för en yngling och 4500 för en ålderman. Inte billigt på något vis. Men som sagt det är dyrt med bil. Och det glöms ofta bort.
A.L, nu intalar dig nog lite väl mycket hur bra betalt man får för en XC60. Allt talar för motsatsen, ingen vill äga en XC modell och de kommer att rasa i värde, speciellt de äldre versionerna med omoderna diesel motorer och hög förbrukning. Mitt råd är att inte baka in bilen i huslånet heller, en eventuell bostadskris närmar sig och då är det inte så roligt att ha en XC60 hängandes i lånet. Det är ingen frihet att ha lån, så kommer man undan den aspekten så blir det oftast bättre.
Hej alla som har skrivit (och kommer att skriva)! Jag tycker att det är uppskatta att diskussioner har kommit upp och jag skall nu försöka komma med eget input.
Guran. Jag har tänkt lite och jag tror dock inte asiatiska bilar är nog min typ av bil. Visst så har både Kia och Toyota nöjda kunder i Sverige och de går inte heller sönder så lätt. Provkör och kolla mycket live är superbra att göra och kommer att göra det mer nu när jag får lite tid från skolan.
Styggavargen. Leasing var ett alternativ ett tag (nämnare bestämt 3 dagar) tills jag insåg hur mycket risker och förluster det kan bli. Man kan ha tusen olika åsikter om leasing men just nu känns det inte så tryggt eller ekonomiskt smart. Jag skulle säga lite tvärtom att det är billigare att tanka en ny bil än en äldre, ifall om vi skulle prata v40.
AL. Jag skulle satsa mer på en v60. Jag har några kompisar som har v60 som de är nöjda med. xc60 är ju cool men om man skall kolla vad blocket skriver t.ex förbränner den ca dubbelt så mycket än vad v60 gör. Ta lån på huset kan vara smart men det är inget jag skulle vilja göra riktgt. Jag kan absolut visa bilder i ett senare skedde.
Pi. Lite som Guran säger har inte uppfostran med här att göra men att hålla ärendet på ett ekonomiskt plan kan vara högst relevant. Vi har inte bestämt hur mycket vi skall ta i lån och hur mycket vi tar i cash.
Slutligen kan jag säga att det finns två sidor med att ha bil ( rätta mig om jag har fel. det finns fler sidor men dock blir de sekundära) och det är friheten och den ekonomiska förlust. Det är bara förlust att ha bil, ALLT kostar på den och det gäller att kunna deala med säljaren (vilket jag tror jag kommer klara av eftersom jag är ganska bra på det). ni pratar mycket om försäkring är det den största kostnaden förutom lånet och värdeminskningen? Om vi säger att jag skulle köpa en ny bil eller från 2016 skulle jag säkert ha den i minst 8-10 år än om jag hade köpt en från 2010 till exempel. Jag har tillexempel hittat billiga passater från 2016 ( 150k). Bilmärken som jag värderar högt är Volvo, Audi och Volkswagen
Du verkar ju veta vad du vill Alex98. Du har ju nu fått lite input, så du kommer helt säkert att klara av att bestämma vilken bil du vill ha och till vilket pris. Sluta oroa dig och slå till när det känns rätt.
Guran - det beror nog bl a på var man bor. I vårt fall och med en snarlik bil så skiljde det avsevärt mycket mera.
Det gäller att tänka till för ett bilköp är en dålig affär eftersom det kostar mycket pengar samtidigt som bilen rasar i värde ganska snabbt.
Ägandekostnader är oftast mycket högre än man tror som vi kunde läsa i en artikel här på Vib.
Köper man miljöklassad bil så får man låg skatt och en bil som är snål i förbrukning och köper man annat än premium så får man lägre försäkringskostnad. Att köpa själva bilen är bara början. Visst man kanske har råd att köpa en bil med höga kostnader men nog är det roligare att lägga sin intjänade skattade pengar på något annat än att ha en dyr bil?
Just försäkringen är en tung post för dem under 24, och förstås beroende på vart han/hon bor.
Lita inte på de bolag som påstår sig finna den billigaste försäkringen åt dig, de har ofta inte avtal med alla bolag. Hittills har jag alltid hittat billigare försäkring själv via bolagens hemsidor.
Försäkringen kan också skilja mycket beroende på version och motorstorlek i samma bilmodell.
I slutänden är det förstås din egen smak och tycke som avgör vilken bil som känns mest rätt. Gillar du V60 (eller S60?) bäst, så är det ju "din bil".
Lycka till! :-)
Det är väl ändå individuellt vad man tycker det är värt att lägga sina pengar på. Om man kör mycket bil kanske man tycker det är värt merkostnaden att ha en lite dyrare bil med bättre komfort. Har man inte obegränsat med pengar så handlar det ju om proriteringar. Man kanske väljer bort 7-miljoners villan och skaffar sig en finare bil istället.
Beror väl lite på vad man har för belåningsgrad på bostaden. Ligger man bra under 50 procent så borde det inte vara några problem att baka in bilen i huslånet. Även om man har kapitalet som behövs för att casha bilen, kan det ju finnas bättre investeringsområden för de pengarna än att ösa in dem i en bil som tappar i värde.
Jodå, skodaägare, var och en väljer vad man vill lägga sina pengar på. Vill man lägga en stor del av sin lön på sin bil så är det ok även om jag själv inte skulle vilja göra det.
Däremot skulle jag inte ha några problem att lägga stora pengar på en veteranbil men de sjunker ju sällan i värde utan ökar istället så det är ju mer en investering.
Skodaägare - men i detta fall gällde den en18-årig bilköpare så knappast nån vars alternativ är att lägga pengarna på en 7-miljonersvilla. Sen undrar jag fortfarande om tråden är riktigt seriös inkl den uppgivna åldern på TS...
Kul att läsa allt det här och nu har det kommit upp en annan fråga. Hur mycket miltal tycker ni att en volvo v60 2014 d3 136hk ska gått på ett ungefär? Och en till är en volvo v40 2014 d2/d3 ett alternativ?
V40 eller V60 är väl hugget som stucket och beror mer på hur stor bil du behöver. Räcker V40 är den säkert billigare.
Hur långt kommer du köra per år? Kör du mer än 1500-2000mil/år kan diesel vara ett bra val, annars inte, ekonomiskt sett. Sen kan det ju finnas andra skäl välja diesel, t.ex att man ofta drar tungt släp.
Att ha försäkringen via föräldrarna blir billigare just nu, men då bygger du inte upp nån egen bonus utan får göra det längre fram. Nån gång ska det ju göras, tänker jag... Händer någon olycka och det kommer fram att du alltid kör/äger bilen klassas det som försäkringsbedrägeri och kan bli dyrt... Avgör själv om det är värt risken.
Man ska nog inte stirra sig blind på milen, utan det allmänna skicket är viktigare. Dock är det förstås så att maskinskadeförsäkringen inte gäller efter 12000 mil (10000 mil för vissa bolag), så där finns ju en "magisk gräns".
Volvias maskinskadeförsäkring gäller tills bilen fyller 8år från 1a registreringsdag eller gått 15000mil. 17000mil om bilen är köpt hos auktoriserad svensk Volvohandlare. Kan vara bra känna till.
www.volvia.se/privat/bilforsakring/detta-ingar/sidor/helforsakring.aspx
Rutger - bonus-systemet är skrotat för många år sen, tyvärr. Ålder, skadefria år, bostadsort är väl bl a sånt som avgör premien numera.
Bor man som barn på samma bostadsadress som föräldrarna finns nog ingen risk vid händelse av olycka. Men har man eget boende så finns nog risken - alltså om bilen står på nån av föräldrarna.
Hmmmmm.... jag kommer nog försäkra bilen via mig då. Det känns bäst. Jag kommer nog köra max1000 mil per år.
Pi. Varför skulle jag inte kunna vara en seriös ts?
Det finns många dieselbilar ute än bensinare.
Du får lida Alex98 för alla idioter som fejkar frågor på detta forum. Vi som "bor" här kallar alla icke seriösa för Uno efter Uno Lööv ifrån Motala som har satt i system att jävlas. Men jag tror att du inte är en "Uno". Du verkar vara seriös.
Ja, det finns många diesel men nu är på väg nedåt som många byter från diesel till bensin efter regering kommer skattehöjning, dålig dieselmiljö, förbjudet köra i stad, dyr inköp, ännu sämre andrahandsvärde, dålig långsam uppvärmning i vintertid och rekommenderar inte under 2000 mil per år!
Det jag tycker är svårt, jag är också på jakt efter en XC60, är vad är rätt pris? Bilhandlaren vill ha typ 350000 för en XC60 summum modellår 2017, som gått 3000mil. Mina krav är 2016-2018 årsmodell. Max 6000 mil. Automat och AWD. Adaptiv farthållare och drag. Bilpriser.se säger 305000-310000. Vissa bilhandlare ligger på typ 50-60000 över detta pris och andra för en likvärdig bil 10-30000 över detta pris. Vad är rätt pris enligt er?
Det är många olika typer motorer och utrustning. Bäst att du kollar internet är: https://www.bilpriser.se/ är säker att lita på än bilåterförsäljare som ofta högre pris ibland.
Jättetrevliga bilar men för högt prissatta anser jag. Å andra sidan bra andrahandsvärde. Men komforten är 60-seriens största plus. Både ljudmässigt och sittkomfort vilket är viktigt om man åker bil många mil. Man lever bara en gång. Roligast är att satsa på en S/V60 med T5. Finn en välskött sådan så har du en bra bil många år men den är för djävla trång i skuffen om du tänkt yngla av dig inom närmsta åren.
Motoralternativ T3, T4 och T5 bästa köp än D3, D4 och D5. Bensin börjar på väg ökar takt försäljningen än diesel :-)
Alex, köp en billig bil för max 50-60000:-, när du lärt dig köra kan du byta till en något dyrare och bättre bil.
Förhoppningsvis ger den billigare bilen dig några erfarenheter som du kan få nytta av när du blir en mer mogen bilförare.
Är det? I vilket bolag då? På min Volviaförsäkring finns bonusklass kvar och antal skadefria år styr det, så det tillsammans med det övriga du räknar upp styr priset på försäkringen. Min frus Folksamförsäkring har också bonusklasserna kvar. Men det kan naturligtvis vara annorlunda i vissa bolag.
Bonusklass 9 står det i mitt försäkringsbrev från Trygg Hansa, 26 skadefria år. Dyrt ändå i Stockholms förort med bilbränder även om jag aldrig har drabbats av det.
Köp Volvo V60 T5 för det är den du verkar vilja ha.
Christer du får en fabriksny Audi A6 2.0 TDI för 350 med S-line och Alpin paket med led belysning då det är kampanj så jag förstår inte att en begagnad Volvo kostar lika mycket? Visst du är inte ute efter en Audi men förklarar bara att Volvo är dyrt.
Rutger - ja, det är vad nåt av mina försäkringsbolag upplyst mig om i alla fall. Däremot är skadefria år en styrande parameter.
En annan fördel med att som förstabilsköpare i TS ålder välja en billigare bil är ju att försäkringskostnaden, som ändå blir hög, kan hållas klart lägre under de första åren.
Den information fick jag också Pi att alla som tecknar en ny försäkring får full bonus direkt och att det gamla systemet inte gällde längre. Fast det var ganska länge sedan typ 10 år. Vad som gäller 2017 vet jag inte? Det står i alla fall bonusklass 9 i min försäkring. Smyghöjningar sker varje år oavsett. Brukar då hota att byta och får behålla gamla priset.
Hej!
Det med bonus på försäkring släpper jag för att jag inte har sett nått heller. men ni kommer med fina tips.
Jag har ännu en fråga jag vet inte om jag får napp här eller om jag skall göra en ny tråd men jag testar. Jag har egentligen två frågor. 1. Jag kommer säkerligen köpa en v60 modellår 2014 för ca 150 000. men något som oroar mig lite är att många har milantalet 13 000-17 000 vilket jag tycker är mycket på tre år eller? fråga 2. Jag har hört att det kommer en ny v60 till våren. Skall jag vänta tills den nya kommer eller räcker det med att jag väntar till december och januari då priserna antagligen är låga?
Baserat på XC60 så skulle jag vänta.
När jag fick nys om att en ny XC60 snart skulle komma så sade jag till en kollega, som letade bil, att han skulle kika lite på den 'gamla' XC60 i och med att jag trödde de skulle tappa i pris (då alla vill ha den nya).
Ett tag senare så står där en sprillans ny XC60 på parkeringen. 80.000 kronor billigare än innan.
Han var mycket nöjd över mitt tips =)
1. De som gått så mycket på tre år är oftast leasingbilar som gått som tjänstebilar och är ofta bra servade och bör inte vara några problembilar. Det är så gott som alltid bättre att köpa en nyare bil som gått långt än en äldre som gått få mil.
2. Kanske, jag är inte säker på att priserna påverkas så mycket, det beror mest på i vilken takt man kan leverera den nya modellen, fler inbytesbilar kan ge lägre priser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.