Hej!
Står i valet mellan en Audi rs7 och R8 v10 med s-tronic lådan men kan verkligen inte bestämma mig.
Vilken skulle ni föredra och varför?
Har inget behov av folk i baksätet så r8an har ingen nackdel där personligen.
Mvh.
Hej!
Står i valet mellan en Audi rs7 och R8 v10 med s-tronic lådan men kan verkligen inte bestämma mig.
Vilken skulle ni föredra och varför?
Har inget behov av folk i baksätet så r8an har ingen nackdel där personligen.
Mvh.
Kommentarer
R8 självklart om inte utrymmesbehovet finns! Lär stå sig bättre i värde över tid med.
Känner lite så jag också, tror de kommer ligga kvar tätt stadigt i pris iallafall 1-2 år framöver.
Tack för din åsikt!
R8 alla dagar i veckan. RS7 känns som en bil där man inte kunde bestämma sig om man vill ha en sportig bil eller en bekväm.
Klart du ska välja en R8 om du kan.
Tack för svaren!
Verkar som att alla är enade om att en R8 är det ultimata valet om man vill köra sportigt :)
Ultimata valet av de två alternativen iaf! :) Själv hade jag inte valt nån av dem. Provkör R8 ordentligt innan du slår till, den är faktiskt inte så kul och brutal som man förväntar sig, lite för tillrättalagd och "bra" om man kan uttrycka sig då......
Ungefär som när jag gick från Corvette till Porsche och trodde det skulle bli bättre, men blev en besvikelse....bättre bil, utan tvekan, men sååå mycket tråkigare...ingen karisma, ingen personlighet.....
Tack för svaret!
Jasså inte? Rakt fram så är det svårt att hitta något brutalare, skulle väl vara en r35 gt-r kanske.
Men siffrorna som R8 v10 plus har är väl runt 3,3 sek.
Har dock aldrig fått uppleva en R8 på daglig basis så har svårt att yttra mig om det, så du kan mycket väl ha rätt.
Får ta att provköra en ordentligt som du säger! :)
Vilken årsmodell är det du kollar?
Å andra sidan - skall man njuta av riktigt bra bilar av denna sort så är det nog bankörning som gäller för i vanlig trafik har man ju inte så stor glädje av deras prestanda. Och kör man bara i vanlig trafik så kan säkert andra saker än rena råprestanda ge mera upplevelser - typ de som mera klassiska sportbilar kan ge.
Ja prova ordentligt. Sen det jag menar är den där känslan som inte går att sätta fingret på, som du aldrig kan jämföra i siffror.....
Min Model S t.ex.gör 0-100 på 4.3 sekunder, men den är ju inte brutal och "kul" för det. Det där med att finna en bil som har "det" och både är sportig, snabb men samtidigt ger mest leende och glädje in i själen. Det är det svåra......och där anser jag Audi har samma som Porsche, de är helt enkelt för bra......för perfekta, för tillrättalagda........ja, de kanske är snabbare än en Corvette C7 eller Maserati Gran Sport, men när det kommer till att må bra i bilen, så har inte Audin och Porschen en suck.....
Jag hade nog personligen köpt en nyare C7, då har du targataket med som ger lite mer med.
Alternativt gått på lite äldre för pengarna och köpt en Ferrari, ja, dyrare att äga men håller värdet på ett helt annat sätt.
Eller en Lambo kanske? Men Pi har en poäng. Moderna superbilar är nästan för snabba och effektiva för att njuta av på vanliga vägar.
Testa en Porsche 911. 997/991. Där är valmöjligheterna stora jämfört med många andra. Manuell/automat, awd/rwd, med/utan turbo, coupe/targa/cab osv.
Tycker att det är helt fantastiska bilar. De motorsvagare versionerna utan turbo kan man t.o.m. varva ur ibland för att höra den fina motorsågen utan att plötsligt köra 200km/h.
Vibilagares forum känns nästan lite som fel forum för att ställa frågor om bilar som R8 men har haft äran att provköra Audi R8 v10 av förra generationen och det är verkligen två bilar i 1. Den är sjuk välbalanserad på vägen i och med placeringen av motorn, fint motorljud, snabbväxlad automatväxellåda och är förvånansvärt komfortabel när man kör i normala hastigheter så att det går att vardagsköra med den. Blir det en R8 så tvivlar jag inte på att du kommer ha det sjukt kul.
Sen håller jag med Pi och Apex att denna typ supersportsbil är för snabb och effektiv för vanliga vägar. Det är inte ofta som man kan utnyttja motorns hela register.
Precis som Apex säger så tycker jag att Porsche 911 997/991 är fantastiska bilar och där valmöjligheterna är många och är lite lättillgängligare prestandamässigt än R8.
Det är väl först i hastigheter på 150 km/tim eller högre som en supersportbil blir njutbar. I vanlig fart, säg 80 km/tim känns enbart "allt" (stötdämpning, däckskontakt, förarstol, respons i styrning osv) okomfortabelt. Så jag håller med Pi och Diesel om att banor typ Nürburing behöver hittas för att verkligen njuta av bilens egenskaper. Sedan förekommer det säkert racing på svenska mindre vägar men då är det med osäker utgång.
Det är lite av detta jag menar med att R8 och Porsche m.fl. är lite för bra, för potenta, för perfekt väghållning m.m. De kräver för mycket för att bli kul. Medans en Corvette, F-type, Maserati Gran Sport el. liknande är mer kul även i vardagen, mer känslospelande....
Jag har mycket svårt att se hur man kan stå och vela mellan en RS7 och en R8. Dagdrömmeri, möjligen. Ställer man en sådan fråga här, då tror jag inte man varken ska (eller för all del kan) köpa någon av dem.
F.ö. har jag kört bägge på bana. Inget för mig - än. Men visst kan man ha kul med en snabb sportbil på svenska vägar. Fråga mig. Och då handlar det inte om att ständigt bryta mot trafikbestämmelser.
Fast Henrik Porsche 911 har inte för perfekt väghållning med tanke på svansmotorn enligt mitt tycke
Diesel: De nyare 911:orna från 997 o framåt har otroligt långt till gränserna. Har kört de mycket även på bana. Men Cayman och Boxster är inte alls så kul som man kan tro. Min Boxster S jag hade av modell 987 var en besvikelse.
Anledningen till varför jag velar är då jag förtillfället äger en Audi s7-14 (540hk)
Tycker personligen att det är en fantastisk bil både att köra samt titta på, men tyvärr lite för ”seg” med sina ca 2ton.
En rs7 skulle ge mig 560 eventuellt 605hk beroende på om jag väljer performance eller ej.
Dagdrömmer inte, har bättre saker för mig än att sitta och låtsas spekulera om ett köp för att verka ”rik” på olika forum.
Men tack för din kommentar.
Har kollat på R8 mellan 2013-14.
Prismässigt är det minst 100tkr + för undvika r-tronic lådan som ersattes just 2013.
Har endast testat den en kortare vända men blev inte alls imponerad över hur ryckig och stel den kändes.
Henrik jag håller inte med om att Porsche 911 har långt till gränserna, smaken är som baken vi verkar ha olika preferenser. Har själv ägt en Porsche 986 boxster S med manuell låda och den bilen kunde man köra i lagliga hastigheter på kurviga vägar och ha det kul ändå.
Vem vet Diesel, du kanske är en otroligt mycket bättre förare än mig, men jag har kört 997 och 998 på bana med instruktör vid 2 tillfällen och verkligen pressat.....och med min förmåga som iofs bara tävlat på bana i 3 säsonger med sportbil så kom jag iaf inte i närheten av deras gränser.
Men som sagt, du kanske är en vassare förare än mig.
Och ja 986 Boxster är ju betydligt sämre än 987 så den behöver inte samma tempo. Men kul? Beror på vad man jämför med. Jag gick som sagt från Corvette till 987 när jag bytte och Vetten är mångdubbelt roligare. Samt mer praktisk och billigare att äga.
Jag skulle inte säga att jag är en bättre förare än dig Henrik. Min erfarenhet av bankörning sträcker sig till att jag åker på ett antal trackdays per år. Om vi pratar om gränser så visst måste man pressa 911:an hårt för att utnyttja hela dess register men fördelen med 911:a är att man kan åka i hyffsat lagliga hastigheter på publika vägar och ändå ha det kul och säkert då 911:an har bra grepp, styrkänsla och fint motorljud speciellt med sportavgassystem. En bra fördel med 911:an är att du kan verkligen köra med den till vardags då den är komfortabel även i lägre hastigheter.
Börjar vi gå längre in på gränser så kräver äldre generationener corvette sin förare då den är extremt "tailhappy" och pressar du den för hårt på kurviga vägar så ligger du garanterat i diket, min personliga åsikt är att äldre generationens corvette i otrimmat läge gör sig bäst på långa raka vägar så att man kan accelerera ut.
Vi verkar ha olika syn på vad som är kul och jag accepterar det.
Men du talar ju emot dig själv nu, om du påstår först att 911 inte har bra väghållning, sen skriver du att den måste pressas hårt för att utnyttjas? Hur ska du ha det?
Men ja, vi har onekligen olika åsikter om vad som är kul, och det respekteras. Men själv tycker jag en bil som har karisma, känsla och inte kräver jättefart för att vara kul är betydligt roligare än en bil som i vanliga farter mest känns som, ja en vanlig bil.....
Och ja, äldre Vettar precis som äldre 911:or är betydligt sämre än dagens, ingen större ny information där du. Min var en C5, så den första generationen som en enad motorpress framhöll på allvar kunna konkurrera med de europeiska sportbilarna. Byttes som sagt mot en Porsche, tröttnade fort på den och köpte en jaguar XK8 cab av nyare modell, mycket mera själ och karisma igen även om den var mer GT-vagn är sportbil. Men det där som inte går att sätta siffror på utan bara känns i kroppen, det har Porsche helt klart mindre av enligt mig.
Nya mitttmotor-corvetten är ju grymt lockande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.