Är på jakt efter en ny bil i dagarna så jag skulle behöva lite råd från folk med bättre vetande.
Har några få krav som jag inte rubbar på:
- Fyrhjulsdriven, då jag drar släp nu som då och även jobbar skift så vägarna är inte alltid plogade när man ska hem kl 4 på natten.
- Bensinare. Har bara ca 4km enkel väg till jobbet och är bara nån enstaka gång i månaden jag kör mer än 5 mil i stöten så min gissning
är att ett partikelfilter skulle sota igen relativt fort.
- Turbomotor. Detta mest för att få bra vrid redan vid låga varv, om det sen också håller ner förbrukningen gentemot en sugmotor av samma effekt.
Bilar jag hunnit snegla på hittills och som lockar mest är:
- Volvo V60 T6. Kör för närvarande Volvo V50, så steget till en V60 känns inte alltför stort. Onödigt stor motor kanske, men å andra sidan enda
bensinvarianten av V60n med awd.
- Passat/Alltrack. Gillar utseendet, tveksam till DSG. Praktisk bil, sköna stolar.
- Tiguan R-line. Samma här, snygg bil och ett plus för markfrigången.
Några jag håller som outsiders är:
- Saab 9-3X. Har väl priset som sin största fördel, sköna stolar.
- Subaru Outback. Plus för framkomlighet och markfrigång, minus för motorutbudet.
- Audi A4 Allroad. DSG-låda även här? Fått intryck av att dom dras med fler småfel än VWs dito, priset inte heller till fördel.
Så finns det någon med erfarenhet av någon eller några av dessa bilar får ni gärna dela med er.
Kan tillägga att jag inte hunnit provköra någon av dessa bilar, utbudet av dessa bilar är inte enormt just där jag bor. Sen så får man inte det bästa
bemötandet av bilförsäljare heller om man ens får något bemötande alls, då dom mest verkar vara intresserade prata skit med kolleger eller bekanta.
Tack på förhand/Joel
Kommentarer
Ang DSG. Undvik DSG7 på förra generation Passat/Alltrack. Nya versionen av Passat/Alltrack har en helt annan låda.
S-tronic på Audi från A4 och uppåt har inget gemensamt med VW's DSG.
Kan även rekommendera BWM. Bra fyrhjulsdrift och drivlinor i allmänhet samt ett stort antal modeller att välja bland.
Säkert inget fel på BMW som bil, men tyvärr får jag gå alldeles för långt ner i årsmodell för att få en bil med den utrustning och miltal jag vill ha.
Kan tilläggas att budgeten ligger på 200-250 000.
Subaru alla gånger!! Eller en Mazda om du hittar för din budget. Volvo är ju inte så fyrhjulsdriven. Det sitter bara en hjälpmotor där bak. Och den är över din budget. Audi A4 är också fin. Bmw har jag inte så mycket erfarenhet av men det säjs att x-drive äreffektivare än något annat.
Har ni någon motivering till varför jag bör välja någon viss bil så är det alltid till hjälp. Har förstås hört mycket bra om Subaru vad gäller pålitlighet osv, men en Outback med 2.5l motor ger bara 172hk, vilket är i klass med V50n jag har nu, och då är Outbacken dessutom tyngre.
Söker en bil helst med turbomotor alternativt högre effekt, så man slipper växla ner 2 växlar så fort det börjar luta lite.
Kräver inte heller att det ska va den mest effektiva fyrhjulsdriften, så om det är torsen eller haldex spelar inte så stor roll, allting är en förbättring mot det jag har, dvs en bil som knappt tar sig iväg i korsningar när det är halkigt.
Kan tilläggas att jag har hittat V60 T6 inom min budget, med hyfsat låga mil. En stor fördel med dom är att T6an bara säljs med awd och summum-paket eller bättre vilket gör att alla V60 T6 man hittar är bra utrustade.
Trigger. Jag såg fel. Tyckte du skrev V60 D6 o inte T6... Och den är nog ett bra val med tanke på pengarna. Men fyrhjulsdriften är inget under av tillförlitlighet. Ska du dra hade jag inte valt en sån. Subaru har fin fyrhjulsdrift o den tål stryk. Bmw finns heller inte med turbo. Men en A4 med bensinturbo kunde ju vara ett bra val då.
Trigger, utmaningen med BMW är att hitta en bensinare ... De är sällsynta.
Vet inte vad du har för gräns på mil osv men en 335i xDrive Touring 4-5 år gammal med runt 10k mil på mätaren går att hitta för de pengarna.
535/335/35i har turbo. Två stycken, dessutom.
Slog en snabb sökning på blocket och antalet 335 i/535i xdrive var ju inte enormt, inte för att jag kan påstå det om passat alltrack eller v60 t6 heller.
Dock föredrar jag snäppet nyare bilar, gärna -12-13 årsmodeller med miltal som ligger i trakterna runt 5000.
Jag tror mer på en diesel. Då är utbudet större. En diesel är fin att dra med också o har suverän råstyrka. Hade jag valt hade det blivit en Subaru med diesel. Då får du en hyfsat ny för pengarna. Subaru är bra bilar. Haldex ska du akta dej för. Inte bara strul med volvos överföring utan också en del relaterat till själva haldex.
Hade gärna haft diesel då jag gillar det fina vridmomentet man får kombinerat med en rimlig förbrukning, men en diesel passar mig inte alls då mina 90% av min körning är korta sträckor d.v.s. under 1 mil. Sen att dom också ligger högre i pris gör att jag måste titta på äldre årsmodeller eller fler miltal.
Skoda har väl också bra alternativ för vettiga pengar? Har du kikat på dem?
4 km till jobbet, då hinner ju motorn aldrig bli riktigt varm. Det sliter.
Trigger. Motorvärmare är att rekommendera. Och en Skoda kan ju vara ett bra alternativ.
Mmm, täta oljebyte blir nog ett måste.
Bor i Norrbotten så självklart kommer bilen jag köper utrustas med motorvärmare om den inte redan har det, och har även räknat med att byta olja utöver vanliga serviceintervallet, särskilt på dom bilar med longlife-intervall. Men det lär inte hindra ett partikelfilter från att sota igen om jag skulle köra diesel. Angående Skoda så väljer jag hellre något annat, den väcker inget "ha-begär" i mig, och att köpa en bil en bil man inte dras till bara för att den verkar vettig i övrigt känns onödigt.
Volvo V40 Cross Country T4 AWD.
Och en cykel till pendlingen :-)
För dyr och för liten, vill gärna få plats med lite packning när man åker iväg till fjällen.
Sen hatar jag att cykla så.. :-)
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc70/4vmc6bvg/o0ABUDIAAY8cv78NDDUABOAA!
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc60/8vi86zvg/o0QBUDIAAY8dSAVOhoYagAJwcAA_!
XC60n där verkar inte va fyrhjulsdriven, XC70n kan vara intressant. Däremot tycker jag mig ha läst någonstans att just
3.2 liters motorn kan kännas slö och orkeslös i större bilar, och med förbrukning i paritet med T6an som bjuder på
betydligt mycket mer att köra med. Nån som vet mer?
Verkar onekligen vara så på just dessa. Hur som helst så tror jag att XC70 eller XC60 är bra val och har de egenskaper du är ute efter.
Känns som att en v60/xc60 t6 ligger närmast till hands då, förutsatt att man hittar en inom prisintervallet.
Är DSG-lådan inte ett större problem på Passat Alltracken kommer jag även kika på den då den i
bensinutförande endast sålts med 211hk motor här i Sverige, känns som att det är lagom mycket effekt i en sån bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.