Är det GDI-motorn från Mitsubishi? Isåfall backa undan långsamt och titta vidare. Om inte:
- Det är få mil på mätarn
- Den nyligen har genomgått en dokumenterad service där den rengorts från sot insuget.
- Den har en till punkt o pricka ifylld servicebok.
Har själv en gammal Mitsubishi space wagon med 2.4 gdi:n som på ålderns höst börjat strula en del. Tror det är en för komplicerad motorkonstruktion för att åldras med heder och fungera bra som begbil. Dessutom har den en inbyggd konstruktionsmiss som leder till sotningsproblem.
Det är ju en Volvo och sådana går ju aldrig sönder och om de ändå gör det så kan de lagas billigt med lite glasspinnar och silvertejp.
MEN,...eftersom att det märkligt nog sitter en Mitsubishimotor i bilen så bör du passa dig noga! Detta fabrikat är känt för att aldrig fungera och enligt hörsägen så tvingade Mitsubishi stackars Volvo att använda denna dåliga motor. Dock så håller alla delar i bilen som är tillverkade utav Volvo världsklass. ( problemet är bara att veta vilka delar detta är )
Var vääldigt försiktig innan du spenderar så mycket pengar på en bil så att du inte råkar ut för en reperation på flera hundra kronor!
Kolla med de andra ägarna och se om de verkar ok ( så att de inte är utav "buskörningsvirket" ) Kolla däcken så att de är nya ( alla 9 ) och se till att bilen är nyservad,nybesiktigad och nyskattad.
Om bilen verkar lite matt i lacken så kan det vara ett tecken på att tidigare ägare inte har rekondat bilen varje år .....se upp med sådant.
Ett tips är annars att leta efter en Volvo 142/144/145 ,...de börjar att bli lite sällsynta men en sådan är alltid att föredra utan en massa onödigt lull-lull och utländska motorer.
Du hittade ju en bra bil i #13, det är en rymlig, ganska tråkig bil som tar mycket bensin om man inte kör försiktigt.
Men den är billig och lätt (det mesta) att reparera, har billiga delar, går hur länge som helst och om den är väl skött och du sköter den kan du få igen pengarna när du säljer!
Uppdaterat: 2015-07-10 19:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Nej, det är ju det bästa, men om man nu behöver en bil och har så lite pengar att spendera ska man ju köpa något enkelt.
Samma sak när det gäller reparationer, en bil för 14000:- ska vara billig att reparera, får man ett besvärligt fel på en krånglig bil kan det ju vara bättre att skippa den.
En enkel bil som 940, som ju nästan är en motoriserad hästvagn kan kanske TS lära sig att reparera själv till vissa delar.
Uppdaterat: 2015-07-11 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jo, jag håller med om att Camry är överlägsen 940 i allt utom på en punkt. Eftersom TS inte kan reparera själv har han en chans att lära sig på en 940, Camryn är värre. Samma sak om han måste lämna in bilen för reparation, 940 blir avsevärt billigare i reparation och reservdelar, inte bara nya delar, beg. delar till 940 finns hur mycket som helst.
Själv skulle jag inte tveka mellan dessa bilar, jag hade tagit Camryn alla gånger, det tycker jag är en av Toyotas trevligaste bilar, men jag befinner mig i en annan sits.
Uppdaterat: 2015-07-11 10:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Ja, tittar man ner under huven på en japanare som är byggd under eran där det fortfarande gick att göra något själv blir man mörkrädd. Slangar och kablar, rör och stag kors och tvärs. Det ser ut som en bomb har briserat där. Inte något man vill börja meka med.
Synpynkter på denna? Det enda negativa jag vet är bränsleförbrukningen.
Handlar det om 940 så kan man ju likväl hitta nån trevligare bil med 6-cyl motor som drar ungefär samma mängd soppa. Eftersom kvalitén och hållbarheten i Toyota är mycket hög så kan det vara ett exempel på alternativ till Volvo. Kanske modellen Camry (motsvarar ungefär 940 sedan-modellen), finns med fyra eller sexa och priserna låga. Framhjulsdriften gör den också till en bättre vinterbil än 940.
Här ett exempel för samma pengar men ändå från 1999 (dock med fyra och manuell, vilket nog är den snålaste Camryn).
Jag undrar mer om bilen jag länkade till var nåt och om det fanns några synpunkter på för och nackdelar med den bilen. Jag vill inte ha massa förslag på andra bilar utan det är just denna bil jag undrar över.
Som jag skrev så är bensinförbrukningen hög men jag tänker mer på om den går sönder och man måste laga. Förr i tiden tänkte jag mer på bränsleförbrukningen men min nuvarande bil har dyra delar och drar ändå inte så lite bensin jag skulle vilja så därför tänker jag mer på att bilen ska vara lätt och laga och utan att det kostar allt för mycket.
Har sett en annan bil hos en bilfirma. http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyota_Avensis_2_0_5d_61466279.htm?ca=2&w=1
Vilka råd tror du att du skall få när du länkar till bilar som gått typ 30.000 mil och är 16 år gamla ? Allt i den ålders, pris och körsträckeklassen är chansningar. Det är inte fråga OM den går sönder utan NÄR den gör det - vilket kan vara dagen efter ditt köp. Och vad reparationen då kommer att kosta ...
Vilka råd tror du att du skall få när du länkar till bilar som gått typ 30.000 mil och är 16 år gamla ? Allt i den ålders, pris och körsträckeklassen är chansningar. Det är inte fråga OM den går sönder utan NÄR den gör det - vilket kan vara dagen efter ditt köp. Och vad reparationen då kommer att kosta ...
Ja du kanske råd om de saker jag ber om, inte andra saker. Om du ska klaga så förstår jag inte varför du ens skriver!
Jag behöver råd inte massa påhopp tack!
Sist jag kollade så gick det bra att fråga om ungefär vad man vill, inte bara bilar som gått ett visst antal mil eller är från ett visst årtal.
Ska vi prata lättmekat, så är motorn i Volvo V/S40 rena skräcken jämfört med Toyota eller vilken japan som helst, dom kan se knöliaga ut, men allt är smart uttänkt, och kan man meka en kan man alla.
Camry är en bil som mycket sällan gick sönder, därför finns det dåligt med delar att tillgå, många delar finns inte alls som piratdelar.
Gurra, s40 är rostig, inte värd pengen, rostiga skärmkanter på en sån är inte en baggis, betyder nya skärmar, garanterat genomrost, sån är konstruktionen!
Du hittar inga friska på skroten, vilket innebär svets och lackjobb, alternativt nya och lack....
avensisen är också för dyr, 20 papp för en 99 på 35k, bägge kan gå länge, mekaniska problem är ovanligt, men för dyra......
För 14 ska man ha en s40 på 20000 mil, från 01 eller senare, vilken är uppdaterad i bla. rostskydd...
Jag gav 3000 för min fina 01 med rostiga skärmkanter 27000 mil......nybes, utan skatt som är 1700....
940 är en stenkross, bastant som en rysk terränglastbil, och lika raffinerad....
Garanterat enkel, håller hur länge som helst, men hur kul.....
Jag gav just 7000:- med skatten nybetald för en V40 2,0T på 18.000 mil, rostig i kanterna, men perfekt fungerande ink ACn, bilen är fullutrustad med det mesta lulllull som fanns.
Många bilar säljs billigt efter folk varit hos bilprovningen, handbromsen är vanligaste problemet, annars är det bromsar generellt, glapp i framvagn och dåliga bromsslangar bak. Många bilar är rejält rostiga runt skärmarna, men jag har inte sett nån bil som fått nerslag på bilprovningen för den saken.
Åker man då till Volvo och frågar vad det kostar att fixa dom där sakerna, får man ett prisförslag så man slår i backen, jag köpte skivor och klossar runt om för 1200:- på nätet, Volvo/mekonomen vill ha 700 spänn för en skiva.
Viktigt på S/V 40 är o kolla så motorn inte läcker olja, man behöver komma under ordentligt, framifrån ser man bara skyddsplasten. Det kan vara stopp i vevhusvetilationen om det slarvats med servicen, en ny kostar 300, men tar många timmar att byta.
Annars är det en väldigt trevlig bil för sitt pris, ålder och storlek, stolarna är riktigt bra, värmen är bra och snabb, man kan pysa runt en hel livstid utan att aktivera turbon, men den är trevlig att ha när man ska göra en omkörning.
940 har jag ingen åsikt om, mer än att jag tycker den är ohyggligt tråkig, Avensis har jag aldrig kört, min före detta svärfar har en som köptes ny -99 och har gått en evighet, och inte rostat, men jag är tveksam att den ens är i närheten lika trevlig att åka i som Volvon.
Men som Duce sa, du ska ha en 01-04 2,0T och stolar med halvskinnklädseln.
Ok det låter som bra tips. Det enda är att jag har svårt att jämföra med nåt då jag just nu kör en Mitsubishi lancer 97 med 1.3 liters motor på 75 hk där rosten på skärmarna börjar bli en del tillsammans med dåligt avgassystem, rosthål i golvet + massa saker som behöver bytas. Usch!
GurraGx - före mitt inlägg så ville du bara ha råd om de 2 bilar du länkat till och det jag skrev kvarstår. Sen framgår det inte riktigt klart om du kan reparera bilar själv eller är beroende av verkstäder och är du ingen "självmek" så kan det snabbt bli kostnader på reparationer som överskrider inköpspriset. Flera av skribenterna här som köper billiga bilar är ytterst duktiga mekare och då kan det vara en fungerande affär men annars skulle jag absolut avstå - risken är tyvärr alltför stor att en riktigt gammal bil med 30--35 K under hjulen kommer att strula eller i alla fall behöva en och annan reparation. Och på verkstäder är sånt sällan billigt och kostnaden tar tyvärr ingen hänsyn till om det var en billig bil att köpa. Så funderar du ändå se då till att du har lika mycket reserverat för reparationer som dessa bilar kostar. Det kan givetvis gå lite bättre men lita inte på det för gamla utslitna bilar är just det - utslitna och i många fall i det absoluta slutet av sin livslängd.
Pi, jag tror att gurra vill ha en bil som är ett snäpp bättre än den han har, och enligt beskrivningen är dom ju nog det.
Vad jag menade med att den sortens rost är allvarlig är att för 14000, vill man kanske ha en snygg bil en stund, och att den ska kunna gå att hålla snygg enkelt.....
Volvons skärmar är ökända, det är toppen på isberget som syns......
Jag (tror rikard oxå, enl tidigare inlägg) är vass på spackel och sprayfärg typ, men det kräver handlag, jag har byggt upp hela skärmkanterna med flytande polyester och väv.
Ger man däremot 5-7000 kanske man kan leva med sorgkanter på en i övrigt bra bil.
Jag är inne på andra året utan bekymmer med min v40, och tycker det är den trevligaste volvon från den tiden......
För sin tid, hög säkerhet, bäst i klassen enl vib, trevlig att köra och billig att äga.....
Avensis ska vara bra som alla toyota, mer vet jag inte, 940 är bara trist och törstig, men kan vara billig i längden för den som kör lite, tror dock den är dyr i skatt nu.
Efter att ha spanat lite på Blocket i aktuellt område, ser jag att utbudet är väldigt begränsat på nämnda farkoster, priser och miltal är uppe i det blå.
Här i Stockholm kommer det in lika många Volvo V/S 40 per dag, som det finns totalt runt Umeå.
20" för en Avensis som gått 35" mil, är inte riktigt vad jag är van att se, å andra sidan kan den bilen som gått långa norrlandsmil, vara bättre än en bil som gått 15" mil i Stockholms köer.
Problemet är ju för en person som ska köpa en bil i det här prisläget och inte kan reparera själv, att hitta någon som kan, vill och åtar sig reparationer till en överkomlig kostnad.
Att reparera en S40 lär bli avsevärt dyrare än 940 även om det är en trevligare och bränslesnålare bil.
Samma sak när det gäller japanska bilar, de kanske håller bra, men när de går sönder kan det bli dyyyyrt!
Jag tycker att det är ett svårt läge. Vad jag än köper kommer det kännas fel speciellt då jag står där med dyra räkningar. Riktigt less på det i och med min skitbil!
Hur diskuterar man med någon som tror att det finns råd att få som GARANTERAR en bra bil för några tusenlappar?
En Lancer är alla dagar i veckan ett klokare val om det handlar om ägarkostnader!
Det FINNS helt enkelt ingen felfri bil för de pengar som du vill spendera så ett klokare val vore att behålla den bilen som du har och reparera den. Är det mer effekt du söker så skall du ha klart för dig att en sådan bil också har haft ett betydligt hårdare liv än en bil med mindre effekt. Det kostar med andra ord en hel del pengar att hålla sådana bilar rullande,...pengar som du inte verkar ha eller vara villig att spendera.
Så mitt råd är att behålla Lancern eller titta efter någon annan bil som är enkel i sin uppbyggnad. Alternativt,köp en bil billigare än 10.000kr som är relativt nybes/skatt och kör ett år. Värdera sedan om det är lönt att behålla bilen ett år till efter besiktningen.
Titta också på Nissan Almera och Primera om det är den storleken på bil som du behöver.
Hur diskuterar man med någon som tror att det finns råd att få som GARANTERAR en bra bil för några tusenlappar?
En Lancer är alla dagar i veckan ett klokare val om det handlar om ägarkostnader!
Det FINNS helt enkelt ingen felfri bil för de pengar som du vill spendera så ett klokare val vore att behålla den bilen som du har och reparera den. Är det mer effekt du söker så skall du ha klart för dig att en sådan bil också har haft ett betydligt hårdare liv än en bil med mindre effekt. Det kostar med andra ord en hel del pengar att hålla sådana bilar rullande,...pengar som du inte verkar ha eller vara villig att spendera.
Så mitt råd är att behålla Lancern eller titta efter någon annan bil som är enkel i sin uppbyggnad. Alternativt,köp en bil billigare än 10.000kr som är relativt nybes/skatt och kör ett år. Värdera sedan om det är lönt att behålla bilen ett år till efter besiktningen.
Titta också på Nissan Almera och Primera om det är den storleken på bil som du behöver.
Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Förstår att du bara vill hjälpa till men det du skriver hjälper inte mig ett dugg. Igen skriver du och vissa föregående inlägg om saker jag inte bett om. Jag behöver inte ha nån som säger till mig saker jag redan vet. Visst det kan va så att jag söker nåt som inte finns men det är inte det jag vill ha hjälp med. Jag vill ha hjälp med att få synpunkter om de bilar jag undrar om. Om det är bättre att behålla bilen och laga den är en annan historia och fråga, vilken jag inte frågat.
Så snälla kan jag få råd om det jag frågar!
Uppdaterat: 2015-07-13 01:27
Gäst (ej verifierad)
Att köpa en bil i den här prisklassen och hoppas på ett problemfritt ägande är som att stoppa handen i en hink med giftormar och hoppas att de inte bits...
Märke är oväsentligt vad än många påstår, det som är viktigt är att hitta ett exemplar som skötts näst intill pedantiskt av sin, förhoppningsvis enda, ägare.
Hellre en tjugo år gammal bil som vårdats ömt än en fem år gammal som behandlats som en strykhund...
Det gäller att ha lite kunskap och dammsuga nätet på annonser, läsa mellan raderna, vara öppen för märken man inte reflekterat på innan och framförallt ha tålamod innan pärlan hittas.
Ett snabbt "klipp" blir ytterst sällan ett lyckat bilköp.
Att köpa en bil i den här prisklassen och hoppas på ett problemfritt ägande är som att stoppa handen i en hink med giftormar och hoppas att de inte bits...
Märke är oväsentligt vad än många påstår, det som är viktigt är att hitta ett exemplar som skötts näst intill pedantiskt av sin, förhoppningsvis enda, ägare.
Hellre en tjugo år gammal bil som vårdats ömt än en fem år gammal som behandlats som en strykhund...
Det gäller att ha lite kunskap och dammsuga nätet på annonser, läsa mellan raderna, vara öppen för märken man inte reflekterat på innan och framförallt ha tålamod innan pärlan hittas.
Ett snabbt "klipp" blir ytterst sällan ett lyckat bilköp.
Håller med både Mistro och Prestigelös och det går inte att svara på om gamla, långmilade, specifika, länkade bilar är bra köp eller ej. Ja - i de flesta fall är dom inte alls bra köp - i alla fall om man inte är en glad mekare själv. Tyvärr GurraGx - du kommer inte att få några råd som du är nöjd med. Ett köp i den prisklassen är som vi hela tiden sagt alltid ett högriskköp och det enda man kan göra i det fallet är att följa Prestigelös senaste råd och sen be en stilla bön att bilen fungerar i alla fall nån månad utan större reparationer. Att säga nåt annat vore oärligt av oss även om du gärna vill höra andra ord. Och personligen tycker jag det är rimligare att vara ärlig än att lura på dig en gammal bil med ett högst osäkert bilägande som följd.
Har en son som köpt "Billiga" bilar. Tre bilar på rad har visat sig vara vrak som höll några månader trots att bilarna såg hyfsade ut. Den ena rasade motorn på och de var en Saab kombi.
Uppdaterat: 2015-07-13 09:43
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Jo det är klart att om man har en bra verkstad med bra verktyg och är en van mekare så kan man ju köpa vad som helst och själv fixa, precis som saabnisse skriver.
Jag har själv mekat massor med gamla bilar i mina dar men är nu trött på det. lämnar hellre till verkstad.
Uppdaterat: 2015-07-13 10:09
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Det är ju trist att du inte vet om du skall skratta eller gråta men faktum kvarstår att det inte finns några bra råd för någon äldre bil oavsett om det råkar att vara en Volvo eller ej om man samtidigt betänker att det inte finns pengar eller kunnande att reparera.
Tycker faktiskt att du är smått otrevlig när du ber om hjälp och sen fräser då du får den!
Du kan få en massa typfel för modellerna uppradade om du vill men det kommer ändå inte att hjälpa dig på så gamla bilar..Som redan nämnts så är rådet att köpa en bil som du har råd med och då blir det till att leta efter lite enklare modeller. Bilägandet är i stort sett alltid uteslutande dyrare än vad man tror och man vet aldrig vad som sker i morgon. Det du däremot kan göra är att köpa en bil som är billig i drift ( skatt,försäkring,bränsle ) och ha några tusen över för smårep. I den prisklassen har man inte råd att vara kräsen men det finns bättre och sämre bilar med tanke på ekonomi. ( mindre och enklare modeller = billigare underhåll )
Du kan ju bara se till din egen situation : Om du kunde garantera driftsäkerheten men din egen bil samt att du nyligen hade spenderat mycket pengar på den...hade du då sålt den? Andelen väldigt bra bilar i toppskick som säljs billigare än vad de är värda är väldigt liten. Anledningen till att de äldre bilarna runt de årsmodellerna som du tittat på är så billiga är ju just för att de INTE går att lita på. Ekvationen taskiga bilar och taskig ekonomi gör att det oftast går åt skogen. Hur grannens eller polarens bil fungerar säger ju ingenting om hur bra din framtida bil kommer att fungera. Den kan fungera hyfsat under ett par års tid och mer kan man ju inte begära men den kan också rasa veckan därpå utan att det vore konstigt på något vis.
Hoppas att du förstår vad vi säger och kan använda något av infon.
Jag försöker vända på det då. Någon som kan rekommendera en bil som de har haft eller kan nåt om? utan att ta i beräkning det som KAN hända i framtiden. Baserat på egna erfarenheter.
Jag har ingen kunskap om vad som är rimligt i pris för vissa modeller, miltal och utrustning. Det är därför kan jag inte generellt värdera vissa bilar.
Tack till dem som gett mig feedback på de bilar jag visat :)
Kommentarer
Gillar du den så köp den.
Det är alltid ett lotteri att köpa begagnad bil. Men ett tips angående S40 så blev den förbättrad efter modellår 2000 (sk. Fas II).
Annars kolla mer på Volvo-forum.. jagrullar.se osv.
Ta det lugnt med växellådan bara.
Den hade en gdi motor vilket jag förstod vad sämre. hitta en 2.0t -98 men turbo kostar ju massor å laga?
Funderar man på en bil i det här prisläget bör man kunna en hel del om bilar om man inte vill bli blåst.
Och det kan man bli ändå!
Ok, man kan ha tur och det kan vara ett fynd, men jag tror det vore bättre att satsa på säkrare objekt som är billiga att reparera som t.ex. 740-940!
Har du jämfört reparationskostnader eller är det hörsägen? 2.0t är ju fortfarande bara en standardbil.
Har du tänkt reparera själv eller lämna in på verkstad?
Har du jämfört försäkringgskostnad de modellerna emellan? Det kan skilja en hel del beroende på ålder, var du bor mm mm.
Jo jag tänker i de banorna också. Känns för mycket med en turbo.
Det är väl hörsägen å kompisar säger det också. jag kan nog inte reparera själv utan det blir nog att lämna in den.
har inte kollat försäkringen då jag inte har regnumret.
Är det GDI-motorn från Mitsubishi? Isåfall backa undan långsamt och titta vidare. Om inte:
- Det är få mil på mätarn
- Den nyligen har genomgått en dokumenterad service där den rengorts från sot insuget.
- Den har en till punkt o pricka ifylld servicebok.
Har själv en gammal Mitsubishi space wagon med 2.4 gdi:n som på ålderns höst börjat strula en del. Tror det är en för komplicerad motorkonstruktion för att åldras med heder och fungera bra som begbil. Dessutom har den en inbyggd konstruktionsmiss som leder till sotningsproblem.
Den är fin inget dyrt köp direkt
Det är ju en Volvo och sådana går ju aldrig sönder och om de ändå gör det så kan de lagas billigt med lite glasspinnar och silvertejp.
MEN,...eftersom att det märkligt nog sitter en Mitsubishimotor i bilen så bör du passa dig noga! Detta fabrikat är känt för att aldrig fungera och enligt hörsägen så tvingade Mitsubishi stackars Volvo att använda denna dåliga motor. Dock så håller alla delar i bilen som är tillverkade utav Volvo världsklass. ( problemet är bara att veta vilka delar detta är )
Var vääldigt försiktig innan du spenderar så mycket pengar på en bil så att du inte råkar ut för en reperation på flera hundra kronor!
Kolla med de andra ägarna och se om de verkar ok ( så att de inte är utav "buskörningsvirket" ) Kolla däcken så att de är nya ( alla 9 ) och se till att bilen är nyservad,nybesiktigad och nyskattad.
Om bilen verkar lite matt i lacken så kan det vara ett tecken på att tidigare ägare inte har rekondat bilen varje år .....se upp med sådant.
Ett tips är annars att leta efter en Volvo 142/144/145 ,...de börjar att bli lite sällsynta men en sådan är alltid att föredra utan en massa onödigt lull-lull och utländska motorer.
Lycka till
Slå till på den. Är Norrlandskörd och du får två veckors förskring, kan ju inte gå fel.
http://www.blocket.se/vi/61457046.htm
Synpynkter på denna? Det enda negativa jag vet är bränsleförbrukningen.
Det är en kvalitetsvagn,köp.
syftar du på 944 nu?
jag tänker för framtiden. Dumt köpa en bil som jag vet är dyr å laga när väl olyckan är framme.
Du hittade ju en bra bil i #13, det är en rymlig, ganska tråkig bil som tar mycket bensin om man inte kör försiktigt.
Men den är billig och lätt (det mesta) att reparera, har billiga delar, går hur länge som helst och om den är väl skött och du sköter den kan du få igen pengarna när du säljer!
Nej, det är ju det bästa, men om man nu behöver en bil och har så lite pengar att spendera ska man ju köpa något enkelt.
Samma sak när det gäller reparationer, en bil för 14000:- ska vara billig att reparera, får man ett besvärligt fel på en krånglig bil kan det ju vara bättre att skippa den.
En enkel bil som 940, som ju nästan är en motoriserad hästvagn kan kanske TS lära sig att reparera själv till vissa delar.
Köp en Alfa med en busso-V6! Alla bilar i prisklassen är ju ändå en chansning, så varför inte chansa på något lite roligt?
Har inte Toyota Camry utsetts till världens mest stulna bil?
Det var väl Camry årsmodell 87-91 som var mest stulna bil i USA för några år sedan?
S40 är en bra bil, men en --99 på 30k och rostiga kanter, max 6000, bes o skattad.....
Norrlandskörd indikerar möjligen fri från rost, men det är den ju inte enligt säljaren, så vad skulle vara poängen med det då?
Jo, jag håller med om att Camry är överlägsen 940 i allt utom på en punkt. Eftersom TS inte kan reparera själv har han en chans att lära sig på en 940, Camryn är värre. Samma sak om han måste lämna in bilen för reparation, 940 blir avsevärt billigare i reparation och reservdelar, inte bara nya delar, beg. delar till 940 finns hur mycket som helst.
Själv skulle jag inte tveka mellan dessa bilar, jag hade tagit Camryn alla gånger, det tycker jag är en av Toyotas trevligaste bilar, men jag befinner mig i en annan sits.
Ja, tittar man ner under huven på en japanare som är byggd under eran där det fortfarande gick att göra något själv blir man mörkrädd. Slangar och kablar, rör och stag kors och tvärs. Det ser ut som en bomb har briserat där. Inte något man vill börja meka med.
Jag undrar mer om bilen jag länkade till var nåt och om det fanns några synpunkter på för och nackdelar med den bilen. Jag vill inte ha massa förslag på andra bilar utan det är just denna bil jag undrar över.
Som jag skrev så är bensinförbrukningen hög men jag tänker mer på om den går sönder och man måste laga. Förr i tiden tänkte jag mer på bränsleförbrukningen men min nuvarande bil har dyra delar och drar ändå inte så lite bensin jag skulle vilja så därför tänker jag mer på att bilen ska vara lätt och laga och utan att det kostar allt för mycket.
Har sett en annan bil hos en bilfirma. http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyota_Avensis_2_0_5d_61466279.htm?ca=2&w=1
Synpunkter på den bilen?
Vilka råd tror du att du skall få när du länkar till bilar som gått typ 30.000 mil och är 16 år gamla ? Allt i den ålders, pris och körsträckeklassen är chansningar. Det är inte fråga OM den går sönder utan NÄR den gör det - vilket kan vara dagen efter ditt köp. Och vad reparationen då kommer att kosta ...
Ja du kanske råd om de saker jag ber om, inte andra saker. Om du ska klaga så förstår jag inte varför du ens skriver!
Jag behöver råd inte massa påhopp tack!
Sist jag kollade så gick det bra att fråga om ungefär vad man vill, inte bara bilar som gått ett visst antal mil eller är från ett visst årtal.
Jag har stenkoll på Volvo V/S40, och det sista man behöver vara orolig över på den bilen är turbon på 2,0T.
Jag kollar dagligen Blocket på alla V/S40 under 20.000:- och mycket har man läst om, men inte en enda bil med motor el turboproblem.
Ska vi prata lättmekat, så är motorn i Volvo V/S40 rena skräcken jämfört med Toyota eller vilken japan som helst, dom kan se knöliaga ut, men allt är smart uttänkt, och kan man meka en kan man alla.
Camry är en bil som mycket sällan gick sönder, därför finns det dåligt med delar att tillgå, många delar finns inte alls som piratdelar.
@Rikard: så enligt dig så är det ingen fara att köpa s40 med turbo?
hellre Toyota pga att det är enklare laga än en s40?
har du nån koll på Volvon i senaste länken alltså 940 från 92?
eller koll på avensis:en?
Gurra, s40 är rostig, inte värd pengen, rostiga skärmkanter på en sån är inte en baggis, betyder nya skärmar, garanterat genomrost, sån är konstruktionen!
Du hittar inga friska på skroten, vilket innebär svets och lackjobb, alternativt nya och lack....
avensisen är också för dyr, 20 papp för en 99 på 35k, bägge kan gå länge, mekaniska problem är ovanligt, men för dyra......
För 14 ska man ha en s40 på 20000 mil, från 01 eller senare, vilken är uppdaterad i bla. rostskydd...
Jag gav 3000 för min fina 01 med rostiga skärmkanter 27000 mil......nybes, utan skatt som är 1700....
940 är en stenkross, bastant som en rysk terränglastbil, och lika raffinerad....
Garanterat enkel, håller hur länge som helst, men hur kul.....
Jag gav just 7000:- med skatten nybetald för en V40 2,0T på 18.000 mil, rostig i kanterna, men perfekt fungerande ink ACn, bilen är fullutrustad med det mesta lulllull som fanns.
Många bilar säljs billigt efter folk varit hos bilprovningen, handbromsen är vanligaste problemet, annars är det bromsar generellt, glapp i framvagn och dåliga bromsslangar bak. Många bilar är rejält rostiga runt skärmarna, men jag har inte sett nån bil som fått nerslag på bilprovningen för den saken.
Åker man då till Volvo och frågar vad det kostar att fixa dom där sakerna, får man ett prisförslag så man slår i backen, jag köpte skivor och klossar runt om för 1200:- på nätet, Volvo/mekonomen vill ha 700 spänn för en skiva.
Viktigt på S/V 40 är o kolla så motorn inte läcker olja, man behöver komma under ordentligt, framifrån ser man bara skyddsplasten. Det kan vara stopp i vevhusvetilationen om det slarvats med servicen, en ny kostar 300, men tar många timmar att byta.
Annars är det en väldigt trevlig bil för sitt pris, ålder och storlek, stolarna är riktigt bra, värmen är bra och snabb, man kan pysa runt en hel livstid utan att aktivera turbon, men den är trevlig att ha när man ska göra en omkörning.
940 har jag ingen åsikt om, mer än att jag tycker den är ohyggligt tråkig, Avensis har jag aldrig kört, min före detta svärfar har en som köptes ny -99 och har gått en evighet, och inte rostat, men jag är tveksam att den ens är i närheten lika trevlig att åka i som Volvon.
Men som Duce sa, du ska ha en 01-04 2,0T och stolar med halvskinnklädseln.
Ok det låter som bra tips. Det enda är att jag har svårt att jämföra med nåt då jag just nu kör en Mitsubishi lancer 97 med 1.3 liters motor på 75 hk där rosten på skärmarna börjar bli en del tillsammans med dåligt avgassystem, rosthål i golvet + massa saker som behöver bytas. Usch!
GurraGx - före mitt inlägg så ville du bara ha råd om de 2 bilar du länkat till och det jag skrev kvarstår. Sen framgår det inte riktigt klart om du kan reparera bilar själv eller är beroende av verkstäder och är du ingen "självmek" så kan det snabbt bli kostnader på reparationer som överskrider inköpspriset. Flera av skribenterna här som köper billiga bilar är ytterst duktiga mekare och då kan det vara en fungerande affär men annars skulle jag absolut avstå - risken är tyvärr alltför stor att en riktigt gammal bil med 30--35 K under hjulen kommer att strula eller i alla fall behöva en och annan reparation. Och på verkstäder är sånt sällan billigt och kostnaden tar tyvärr ingen hänsyn till om det var en billig bil att köpa. Så funderar du ändå se då till att du har lika mycket reserverat för reparationer som dessa bilar kostar. Det kan givetvis gå lite bättre men lita inte på det för gamla utslitna bilar är just det - utslitna och i många fall i det absoluta slutet av sin livslängd.
Pi, jag tror att gurra vill ha en bil som är ett snäpp bättre än den han har, och enligt beskrivningen är dom ju nog det.
Vad jag menade med att den sortens rost är allvarlig är att för 14000, vill man kanske ha en snygg bil en stund, och att den ska kunna gå att hålla snygg enkelt.....
Volvons skärmar är ökända, det är toppen på isberget som syns......
Jag (tror rikard oxå, enl tidigare inlägg) är vass på spackel och sprayfärg typ, men det kräver handlag, jag har byggt upp hela skärmkanterna med flytande polyester och väv.
Ger man däremot 5-7000 kanske man kan leva med sorgkanter på en i övrigt bra bil.
Jag är inne på andra året utan bekymmer med min v40, och tycker det är den trevligaste volvon från den tiden......
För sin tid, hög säkerhet, bäst i klassen enl vib, trevlig att köra och billig att äga.....
Avensis ska vara bra som alla toyota, mer vet jag inte, 940 är bara trist och törstig, men kan vara billig i längden för den som kör lite, tror dock den är dyr i skatt nu.
Efter att ha spanat lite på Blocket i aktuellt område, ser jag att utbudet är väldigt begränsat på nämnda farkoster, priser och miltal är uppe i det blå.
Här i Stockholm kommer det in lika många Volvo V/S 40 per dag, som det finns totalt runt Umeå.
20" för en Avensis som gått 35" mil, är inte riktigt vad jag är van att se, å andra sidan kan den bilen som gått långa norrlandsmil, vara bättre än en bil som gått 15" mil i Stockholms köer.
Problemet är ju för en person som ska köpa en bil i det här prisläget och inte kan reparera själv, att hitta någon som kan, vill och åtar sig reparationer till en överkomlig kostnad.
Att reparera en S40 lär bli avsevärt dyrare än 940 även om det är en trevligare och bränslesnålare bil.
Samma sak när det gäller japanska bilar, de kanske håller bra, men när de går sönder kan det bli dyyyyrt!
Jag tycker att det är ett svårt läge. Vad jag än köper kommer det kännas fel speciellt då jag står där med dyra räkningar. Riktigt less på det i och med min skitbil!
Hur diskuterar man med någon som tror att det finns råd att få som GARANTERAR en bra bil för några tusenlappar?
En Lancer är alla dagar i veckan ett klokare val om det handlar om ägarkostnader!
Det FINNS helt enkelt ingen felfri bil för de pengar som du vill spendera så ett klokare val vore att behålla den bilen som du har och reparera den. Är det mer effekt du söker så skall du ha klart för dig att en sådan bil också har haft ett betydligt hårdare liv än en bil med mindre effekt. Det kostar med andra ord en hel del pengar att hålla sådana bilar rullande,...pengar som du inte verkar ha eller vara villig att spendera.
Så mitt råd är att behålla Lancern eller titta efter någon annan bil som är enkel i sin uppbyggnad. Alternativt,köp en bil billigare än 10.000kr som är relativt nybes/skatt och kör ett år. Värdera sedan om det är lönt att behålla bilen ett år till efter besiktningen.
Titta också på Nissan Almera och Primera om det är den storleken på bil som du behöver.
Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Förstår att du bara vill hjälpa till men det du skriver hjälper inte mig ett dugg. Igen skriver du och vissa föregående inlägg om saker jag inte bett om. Jag behöver inte ha nån som säger till mig saker jag redan vet. Visst det kan va så att jag söker nåt som inte finns men det är inte det jag vill ha hjälp med. Jag vill ha hjälp med att få synpunkter om de bilar jag undrar om. Om det är bättre att behålla bilen och laga den är en annan historia och fråga, vilken jag inte frågat.
Så snälla kan jag få råd om det jag frågar!
Att köpa en bil i den här prisklassen och hoppas på ett problemfritt ägande är som att stoppa handen i en hink med giftormar och hoppas att de inte bits...
Märke är oväsentligt vad än många påstår, det som är viktigt är att hitta ett exemplar som skötts näst intill pedantiskt av sin, förhoppningsvis enda, ägare.
Hellre en tjugo år gammal bil som vårdats ömt än en fem år gammal som behandlats som en strykhund...
Det gäller att ha lite kunskap och dammsuga nätet på annonser, läsa mellan raderna, vara öppen för märken man inte reflekterat på innan och framförallt ha tålamod innan pärlan hittas.
Ett snabbt "klipp" blir ytterst sällan ett lyckat bilköp.
Ex.
http://www.blocket.se/alvsborg/Valskott_Volvo_244_60649457.htm?ca=6&w=3
Bra skrivet fan
Håller med både Mistro och Prestigelös och det går inte att svara på om gamla, långmilade, specifika, länkade bilar är bra köp eller ej. Ja - i de flesta fall är dom inte alls bra köp - i alla fall om man inte är en glad mekare själv. Tyvärr GurraGx - du kommer inte att få några råd som du är nöjd med. Ett köp i den prisklassen är som vi hela tiden sagt alltid ett högriskköp och det enda man kan göra i det fallet är att följa Prestigelös senaste råd och sen be en stilla bön att bilen fungerar i alla fall nån månad utan större reparationer. Att säga nåt annat vore oärligt av oss även om du gärna vill höra andra ord. Och personligen tycker jag det är rimligare att vara ärlig än att lura på dig en gammal bil med ett högst osäkert bilägande som följd.
Har en son som köpt "Billiga" bilar. Tre bilar på rad har visat sig vara vrak som höll några månader trots att bilarna såg hyfsade ut. Den ena rasade motorn på och de var en Saab kombi.
Har också testat billiga(ste) bilar ett tag. Det man sparade in på inköpspriset gick (ibland med råge) åt till reparationer.
Kan man inte eller vill man inte reparera själv ska man absolut undvika billiga bilar, om man nu inte har en väldig tur.
Men både Rikard och Lason har ju lyckats med billiga bilar, men de kan ju reparera och hålla kostnaderna nere, dessutom vet de vad de gör.
Men det går ju att göra fynd t.ex. sådana som "Presigelös" refade till är antagligen en bil som har åtskilliga felfria mil att ge.
Jo det är klart att om man har en bra verkstad med bra verktyg och är en van mekare så kan man ju köpa vad som helst och själv fixa, precis som saabnisse skriver.
Jag har själv mekat massor med gamla bilar i mina dar men är nu trött på det. lämnar hellre till verkstad.
Gurra, du har ju fått en del synpunkter på bilarna du länkat till, faktiskt.....
Vi kan ju inte rekommendera dig att köpa nån av dom rakt av, alla kan vara jättebra, alla kan vara ras.......
Att köpa bil i den klassen kräver kunskaper, motoröra, och "personkemi".
Att hitta felen, värdera dom i pengar och tid, pruta ner priset till nåt man kan leva med utan att bli utkastad......
Som exempel den första, s40.
Fel årsmodell, fel motor och priset är åt he......
Kan ändå vara en bra bil i flera år,. men om du vill sälja den sen, kan det bli segt......
Får du loss den för hälften, kanske vettig....
Avensisen står hos en handlare, ingen säger att det måste vara fel, men risken att han kör över dig är större än tvärtom.......
Den skulle definitivt kunna vara bra, men ska max kosta 12000.......
940 skulle man kunna rekommendera som bil, osedd, den kan man hålla på rull i evigheter...
Men där spelar ekonomin in, kör du mycket är den törstig, kör du lite är den troligen dyr i skatt......
Därför är ett bra tips att leta ohämmat, läsa på, försöka sortera, och sen chansar man.....
Sök på liknande bilar i hela landet för att sortera prisbilden osv.
Sen finns det folk här som alltid ser det jobbiga i gamla bilar, och inte kan sätta sig in i behovet av bil, trots brist på insatskapital.......
Å andra sidan jag och Rikard mfl, som inte ser problemen alls, för oss är det inga problem, bara en ekonomisk värdering.....
Det som för oss är en baggis, kan för andra vara ett dyrt problem eller tidsspillan....
Vi kör bra och billigt med såna bilar, som för andra betyder magont.....
Vi vet också när det är dags att stoppa livsuppehållande behandling, och gå vidare med en ny livspartner...
Så du kan få många råd, beroende på vem som svarar, rätt eller fel får du själv värdera......
Det är ju trist att du inte vet om du skall skratta eller gråta men faktum kvarstår att det inte finns några bra råd för någon äldre bil oavsett om det råkar att vara en Volvo eller ej om man samtidigt betänker att det inte finns pengar eller kunnande att reparera.
Tycker faktiskt att du är smått otrevlig när du ber om hjälp och sen fräser då du får den!
Du kan få en massa typfel för modellerna uppradade om du vill men det kommer ändå inte att hjälpa dig på så gamla bilar..Som redan nämnts så är rådet att köpa en bil som du har råd med och då blir det till att leta efter lite enklare modeller. Bilägandet är i stort sett alltid uteslutande dyrare än vad man tror och man vet aldrig vad som sker i morgon. Det du däremot kan göra är att köpa en bil som är billig i drift ( skatt,försäkring,bränsle ) och ha några tusen över för smårep. I den prisklassen har man inte råd att vara kräsen men det finns bättre och sämre bilar med tanke på ekonomi. ( mindre och enklare modeller = billigare underhåll )
Du kan ju bara se till din egen situation : Om du kunde garantera driftsäkerheten men din egen bil samt att du nyligen hade spenderat mycket pengar på den...hade du då sålt den? Andelen väldigt bra bilar i toppskick som säljs billigare än vad de är värda är väldigt liten. Anledningen till att de äldre bilarna runt de årsmodellerna som du tittat på är så billiga är ju just för att de INTE går att lita på. Ekvationen taskiga bilar och taskig ekonomi gör att det oftast går åt skogen. Hur grannens eller polarens bil fungerar säger ju ingenting om hur bra din framtida bil kommer att fungera. Den kan fungera hyfsat under ett par års tid och mer kan man ju inte begära men den kan också rasa veckan därpå utan att det vore konstigt på något vis.
Hoppas att du förstår vad vi säger och kan använda något av infon.
Lycka till!
Det bästa för att få råd, är att söka på märkesforum osv, inte ställa frågan, svaren blir som du ser vitt spridda...
Läs trådar, dyker samma fråga upp hela tiden, har du hittat nåt du ska titta på....
Jag försöker vända på det då. Någon som kan rekommendera en bil som de har haft eller kan nåt om? utan att ta i beräkning det som KAN hända i framtiden. Baserat på egna erfarenheter.
Jag har ingen kunskap om vad som är rimligt i pris för vissa modeller, miltal och utrustning. Det är därför kan jag inte generellt värdera vissa bilar.
Tack till dem som gett mig feedback på de bilar jag visat :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.