Vi Bilägares forum

Köpa VW Passat 2.0 TSI TipTronic Premium 2010

Köpa VW Passat 2.0 TSI TipTronic Premium 2010

Tjenare allesammans!

Fick nys på en väldigt fin VW Passat 2.0 TSI TipTronic med premium utrustning ifrån 2010.

Han har gått ca 14.500mil och är förövrigt väldigt välskött, åtminstone till de visuella.
Kan inget om dessa bilarna och bilen ligger för 90.000 kr.

Min fråga lyder: Jag har hört att de är kamkedja på dessa modellerna och även att 1.2/1.4 TSI motorerna har allvarliga fabriksfel på dess kamkedjor och relaterade delar som brukar gå sönder, dva att ventilerna krockar med kolvarna etc.

Någon som vet om de är ett känt fel på just 2.0 TSI 2010 eller bara de ovanstående modellerna jag skrev?
Är bilen värs 90.000kr tror ni?
Övriga synpunkter?

Tackar för alla svar och engagemang i frågan!

Mvh Filip

Uppdaterat: 2019-11-07 07:58

Kommentarer

PS! Är de ens kamkedja på 2.0 TSI?

Uppdaterat: 2019-11-07 07:59

B6 eller B7? Vad är det för motorkod? Den har kamrem och transmissionskedja. Har "samma" motor i min (andra) Octavia RS. Håller man bara koll på oljenivån är det inga speciella problem med den motorn.

Uppdaterat: 2019-11-07 09:28

TSI motorerna från den tidsperioden har en tendens att dricka mycket olja, p.g.a defekta kolvringar. Detta är dock inget som VW gör någonting åt, utan det är en "produktegenskap". Kör du mycket korta sträckor så kan det bli uppemot 0,5 liter olja på 100 mil.

Uppdaterat: 2019-11-07 12:38

Vår ena Octavia -11 med 1,8 TSI tar ingen olja, den föregående -09 1,4 TSI tog inte heller nån, min systers -12 1,2 TSI tar... inte heller nån olja! Sicken tur vi har! Vår -06 RS däremot tar lite så man får fylla på ett par ggr I året.

Uppdaterat: 2019-11-07 13:07

Beror på hur man kör också. Min Skoda Superb 1.8 TSI tog väldigt lite olja på långa sträckor. Men korta körningar var inte bra alls.

Men faktum är att VAG hade felaktigt designade kolvringar på dessa motorer:

https://metropolitan.fi/entry/magazine-uncovers-reason-for-audi-engines-high-oil-consumption

Så du har visst haft väldig tur, eller så har bilarna kanske en gynnsam körprofil.

Uppdaterat: 2019-11-07 15:24

Svårt att ge råd.

Angående motorerna så tror jag det är kvalitetsbrister från underleverantörerna på tex kolvringar etc.

Jag har ett tre i släkten exempel på att dom inte tar olja.

Det finns dom som råkat ut för 1 liter/hundra mil.

Tror det är liten risk men den finns.

Men jag skulle absolut vara mer orolig för en dag låda kring 2010.

Ja svårt fall doktorn grät.

Uppdaterat: 2019-11-07 17:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag förnekar inte att det finns/har funnits problem men vi har kanske bara haft tur. Skulle säga att åtminstone våra bilar går ca 80% i stadskörningsliknande förhållanden, min syster som bor på landsbygden kör över lag längre sträckor.

Uppdaterat: 2019-11-07 17:55
L West skrev:

Jag förnekar inte att det finns/har funnits problem men vi har kanske bara haft tur. Skulle säga att åtminstone våra bilar går ca 80% i stadskörningsliknande förhållanden, min syster som bor på landsbygden kör över lag längre sträckor.

Jag tror att du är en normalägare och att det finns ett antal individer som haft otur.

Har väl nämnt det förr men dottern körde med fabia 2010 från kring 9000 mil till 21-22000 mil med ett enda fel och det var en tändspole för 350;-

Och ingen påfyllning av olja mellan oljebytena.

Den andra dottern har en 2013 seat och samma där.

Uppdaterat: 2019-11-07 19:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Å andra sidan så känner jag till två fall till med oljetörstiga Tsi/Tfsi motorer i min bekantskapskrets. En Audi A4 och en VW Beetle. Både med 2.0 T motor.

Uppdaterat: 2019-11-07 22:18

Tur att jag aldrig ägt en oljetörstande bil.

Ingen av de VW, Peugeot, Saab, Audi, BMW, Opel eller MB har sörplat olja. Kan inte minnas att jag behövt fylla på mellan ordinarie service på någon av mina bilar på 39 år.

Måste haft en ofantlig tur.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Ja, att äga en bil som drar olja är inte kul alls. Det var, på sätt och vis, en befrielse att få sälja Skodan och slippa oroa sig över oljenivån hela tiden. Ska dock sägas att oljetörsten var inte den enda orsaken till att jag tröttnade på den bilen.

Uppdaterat: 2019-11-08 08:50

Är man orolig för oljetörst ska man nog överväga en elbil istället.

Uppdaterat: 2019-11-08 09:06
Power to the people
Grosser skrev:

Är man orolig för oljetörst ska man nog överväga en elbil istället.

Men dom drar ju en hiskelig massa ström har jag hört. Och ström är dyrt med en massa skatter och moms på allt, all strömbesparning hemma blir ju som bortblåst om man skall fylla bilen också, tankar man diesel så blir ju inte strömräkningen nått högre :) så det måste ju vara dyrt att köra elbil.........

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Grosser skrev:

Är man orolig för oljetörst ska man nog överväga en elbil istället.

Sen drar ju inte ALLA bilar olja heller. Flertalet märken har ju faktiskt motorer där man aldrig behöver fylla på olja mellan servicar. Men visst slipper man mycket underhåll med elbilar. Alla som gillar att meka med bilar får väl skaffa en annan hobby när elbilarna kommer på bred front :-). Detta är en av de saker som tilltalar mig med elbilar och tillika en sak som gör att jag aldrig kommer köpa en laddhybrid. På en sådan så har man ju precis lika mycket underhåll som på en vanlig bil, samt en elmotor som oftast är gravt underdimensionerad. För mig känns en laddhybrid som en elbil där man släpar runt på en förbränningsmotor som man gör sitt bästa för att inte använda.

Uppdaterat: 2019-11-08 13:50
Skodaägare skrev:

Grosser wrote:Är man orolig för oljetörst ska man nog överväga en elbil istället.

Sen drar ju inte ALLA bilar olja heller. Flertalet märken har ju faktiskt motorer där man aldrig behöver fylla på olja mellan servicar. Men visst slipper man mycket underhåll med elbilar. Alla som gillar att meka med bilar får väl skaffa en annan hobby när elbilarna kommer på bred front :-). Detta är en av de saker som tilltalar mig med elbilar och tillika en sak som gör att jag aldrig kommer köpa en laddhybrid. På en sådan så har man ju precis lika mycket underhåll som på en vanlig bil, samt en elmotor som oftast är gravt underdimensionerad. För mig känns en laddhybrid som en elbil där man släpar runt på en förbränningsmotor som man gör sitt bästa för att inte använda.

Eller det bästa av 2 världar???

Uppdaterat: 2019-11-08 15:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag håller nog med Skodaägaren i laddhybrid-frågan.

Uppdaterat: 2019-11-08 16:04

Bara jag som reagerar på priset? Tycker det är alldeles för mycket för en bil som gått så långt och är 9 år gammal.

Uppdaterat: 2019-11-09 18:14
Anthonberg skrev:

Bara jag som reagerar på priset? Tycker det är alldeles för mycket för en bil som gått så långt och är 9 år gammal.

Instämmer Anthonberg.

Uppdaterat: 2019-11-09 19:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

En fundering angående driftsäkra gamla bilar.

Se på taxibilsbeståndet.

Hur ofta ser man en tio år gammal Passat som fortfarande rullar på ??

De gånger jag åkt riktigt gamla droskor, oftast på någon Kanarisk Ö, så är den övervägande majoriteten gamla MB E-klass som fortfarande efter 20 år rullar på trotts att km-mätaren rullat på förbi 999.999km flera gånger. Även hälften så gamla Avensis rullar på. Och alla är dieslar.

Mekaniskt verkar dom outslitliga men här i Norden så lär ju rosten käkat upp dom lång tidigare.

Men jag tror också att en Avensis är ett säkrare kort än en gammal Passat.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Spelar väl ingen roll om bilen funkar om man inte får med sig det man tänkt ha i bilen.

Uppdaterat: 2019-11-10 08:58
L. Mäkinen skrev:

Spelar väl ingen roll om bilen funkar om man inte får med sig det man tänkt ha i bilen.

Tvärtom gäller ju också :)

Uppdaterat: 2019-11-10 10:02

Nu frågade inte TS om Toyota, utan en Passat.

En spontankoll på Blocket säger att de ligger runt 90.000, så där är det nog inget att säga om.

Det enda jag tänker på när det gäller Passat är rosten, kolla noga runt om! De där årsmodellerna är tyvärr benägna att rosta.

Sen finns det en tråd här också:

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/teknik-och-elektronik/volkswagen-tsi-motorer-vad-ar-deras-problem

Uppdaterat: 2019-11-10 12:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Aha tack. Har dålig koll på bensin passaterna.

Jag har själv en beg passat årsmodell 12. Har nu gått 10700 köpte den vid 7 tusen mil. Jag har bytt frambromsar, och köpt nya sommardäck. Men jag misstänker att det behöver man även göra på Toyota eller Mercedes.

Uppdaterat: 2019-11-11 00:15

Nu återgår vi till tråden.

TS ville ha svar på några frågor om Passat och då finns det ingen anledning att börja dra in andra märken som man anser vara bättre.

För att undvika otrevligheter kommer jag att radera sådana avvikelser.

Och det hoppas jag att ni har överseende med.

Uppdaterat: 2019-11-11 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, läste du vad jag skrev i #53?

Tråden handlar om Passat, inte om Avensis är bättre.

Du vet inte vilka kriterier som TS har och det finns ingen anledning att fortsätta att framhålla Toyotas eventuella förträfflighet.

Det här riskerar att bli provocerande och därför ber jag dig lägga ner nu innan jag måste låsa tråden.

Uppdaterat: 2019-11-11 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lås,inte tråden, lås .....

Läser man senaste TuV rapporterna så är Avensis för övrigt en medelmåtta kvalitetsmässigt.

Uppdaterat: 2019-11-11 22:07

Varför låsa en tråd för att EN kommer för att sprida sitt evangelium? Det blir ju lite av ett kollektivt straff om tråden I övrigt är intressant för andra. Bättre då att "låsa predikanten"...

Uppdaterat: 2019-11-12 06:08
L West skrev:

Varför låsa en tråd för att EN kommer för att sprida sitt evangelium? Det blir ju lite av ett kollektivt straff om tråden I övrigt är intressant för andra. Bättre då att "låsa predikanten"...

+100

Uppdaterat: 2019-11-12 08:41
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nej, jag låser inte tråden så länge den inte spårar ur, men som jag skrev vill jag undvika att det kommer in en mängd provocerande påståenden som medför bråk och tvingar fram en låsning.

Det har tyvärr hänt förr!

Och det är ju inte enbart Toyota som har sina evangelister, det finns ett par andra som också anser deras märke, sedan tidernas begynnelse, vara överlägset alla andra och dessa märken har även konstruerat allt som varit brukbart inom bilbranschen.

Uppdaterat: 2019-11-12 14:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre