Hej! Jag hade tänkt köpa en begagnad bil i prisklassen runt 50-80 tusen. Det ska vara en kombi så de bilar som jag stöter på oftast på Blocket i min prisklass är Volvo V50, Saab 9-3, Audi A4, Passat eller Mazda 6.
Jag pendlar 80km tur och retur till jobbet varje dag så på ett år kör jag kanske strax över 2000mil med relativt få små utflykter i veckan utöver pendlingen.
Jag har fått rådet att med detta körbeteende borde jag titta på en dieselbil, men det som gör mig fundersam är ifall det går att hitta en nyare dieselbil för priset jag tänkt mig som inte blir svindyr i skatt. Hur ska jag tänka?
Kommentarer
Med så få mil som 2000 per år så hade jag valt att köra på bensin, om inte annat för att de låter trevligare. Vad som händer med skatter på bilar och bränsle är svårt att sia om och det kan slå hur som helst. Begagnade dieselbilar håller värdet bättre, men efter några år kanske bilen ska skrotas och inte säljas så då kanske man inte får tillbaka merkostnaden.
Toyota brukar ju framhållas regelbundet när det gäller beg bilar så varför inte kolla på en Avensis kombi eller ev en Corolla Kombi - om nu en V50 och 9-3 är tillräcklig utrymmesmässigt så är nog senaste versionen av Corolla Kombi också tillräcklig.
Mondeo är en underskattad bil tror jag. Har aldrig mer än provsuttit och klämt på grejerna men det lutar faktiskt åt en snar provtur. Vad gäller ovanstående så hade jag tagit i beaktande Mazdan och Volvon.
Familjens Mondeo har gått 4200 mil nu. Inte ett enda fel hittills, Har aldrig hänt förr på någon bil!
Faktiskt inget att anmärka på nu när man vants sig vid bilen, bekväm och smidig trots formatet och med hyfsat tryck i maskin.
jeg tror også at ford er bedre end som sådan . IØVRIGT VILLE JEG IKKE KØBE diesel det er på vej ud. Jeg vil foreslå toyotas hybrid,.
Min f d Focus -07, som köptes ny, körde jag i ca: 4,5 år och runt 10.000 mil utan en endaste reklamation eller reparation - om vi frånser sommardäcksbyte strax innan jag bytte bort den och byte av en enda H7-lampa. Rekord bland mina nyköpta bilar och det står sig ännu.
Kan nog hålla med om Mondeo, körde en i jobbet i 3000mil, från 11.000-14.000 mil, mycket trevlig bil med god komfort,..inga bekymmer med den i alla fall på de milen. Mycket bil för pengarna, dock med titanium paketet, då blir de snyggare. Focus är nog vättiga om man väljer lite nyare, de tidigare 05-06 hade inte jag vågat i alla fall om man ska se efter att det nästan är en v50 i det mesta. om jag inte minns fel så rengörs inte partikelfiltret själv på dessa tidiga ex? (kan vara ute o cycklar nu, men en bekant hade en v50 diesel -05 där han skulle byta partikelfilter enligt serviceplanen.)
Köp en bil med så få mil som möjligt och så ny som möjligt med pengen som du har.
Hmm Ford i min bekantskaps krets är att beakta som rappell bil faktiskt om man inte är inne på tämligen ny bil och franska 20 hundratalare är tveksamma också med tanke på kvalitet och aldrig automat låda på begad bil och ju mindre finesser och sånt ju mindre risk för problem anser jag.
Kan man vara utan klima och sköta värmen som man gjorde med ett vred och ac med on off så är det idiotsäkert mot problem.
Diesel dyr skatt dyra reparationer oftast.
MEN tänk på diesel bilar kan variera flera flera tusenlappar i skatten beroende på motorstorlek och fordons tyngden/utsläppen och tex en fabia kombi 1,6 tdi vilket är en ovanligt stor liten diesel kombi och som jag ägde 2011 och som kan vara en spar gris med en skatt på 1100:- och vid lite eco körning utan rånar körning i landsvägs fart kan komma ner på 0,4 liter/milen och lite mindre även i stan men diesel passar bäst för lite pendling på några mil.
Men ut och ta dig tid prova många bilar och kolla med föregående ägare om information angående förbrukning och andra betänkligheter som är viktig så tror jag att du kommer långt
Svårt fall doktorn grät
Om vi talar om Fabia med 1,6 TDI så kan vi ju samtidigt nämna Golf med samma motor - även om den i sig är dyrare. Liksom ett antal andra VAG-bilar med samma motor. Och väljer man manuell låda så sitter man ju lite säkrare i båten. Fast 0,4 l/mil med de årsmodellerna mäktade i all fall inte min Golf Variant -12 med samma motor - annat än under synnerligen gynnsamma omständigheter och dom var mycket sällsynta. Men f ö fungerade allt bra med den bilen och inga problem med oljetörst heller. Fast idag kör jag en Golf SV 1,2 TSI med i stort sett samma förbrukning som den tidigare dieseln.
Min bil octy 1,6 tdi men sista vintern oftast utan att lämna stan på flera tankningar men vid pendling så kan man komma ner mot 0,4
https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html
Jo - om man kör i slätt landskap och håller max 80 km/t och det är sommar...:)
Nja inte helt sant faktiskt.
Min första 1,6 var en 2010 och nästa en 14 och nu en 2016 och dom senare går inte alls att jämföra med 10an som gick dåligt och inte snålt jämförelsevis. . Dom andra går mycket bättre och snålare och trevligare och framför allt 2016 som är på 110 hk.
Inga problem att ligga på under 0,5 så länge man inte kommer över 115-120km/h och vid farter på 90-100 så hamnar man ner mot 0,4
Visst kan det vara så - min var som sagt en 2012 men samtidigt så brukar det vara svårt att på så kort tid som ett par år få till så kraftig förbättring av bränsleekonomin. Men man skall aldrig säga aldrig...
Bensin eller diesel var frågan. Nu verkar ju vindarna blåsa mot att politikerna vill få bort dieselbilarna. Om politikerna följer miljölobbyn, och så brukar ju ske, kommer kanske dieselbilarna att få sämre villkor inom kort. Då sjunker priserna på begagnade dieselbilar och nya dieselbilar blir svårsålda. Man måste räkna in värdeminskningen i kalkylen och risken/chansen finns att dieselbilar kommer att sjunka som stenar i värde de kommande åren. Jag skulle köpa en E85-bil och köra den uteslutande på bensin.
Med alla aviseringar om Dieselbilars framtid så kommer de att bli kalla snart. Dumt att investera i sådan idag. Bensinbilar idag dricker inte mycket mer än Dieselbilar och skatten på många Dieselbilar är verkligen hög. Köp en miljöklassad bensinbil eller en hybrid är det bästa rådet.
Begagnad Bensin eller diesel bil för 50-70 tusen var frågan.
Jäkligt svårt att köpa bil i den prisklassen, kan bli värdens nit lott eller vinst.
Diesel så måste man kolla skatten då många fina snåla bilar ligger på 4-5000.- i skatt eller mer.
8 mil pendling om dan då finns det ju pengar att spara på bränsle.
Som jag sagt så lite mil som möjligt och så ny som möjligt och försök att kolla vad den tilltänkta bilen drar i soppa för vanligt folk
Jag brukar gå in på denna sida för att få en uppfattning om hur det kan se ut med bil bränslet men men beakta att det är en tysk sida och då mycket motorvägs körning men hela Europa använder den som sagt och bara att knappa in bil och motorstorlek så kan man få en hum om vad en eventuell bil kan ta. tex en 2008 volvo s40 bensin ligger i snitt på 0,8l/m och en diesel 0,55.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/612-S40.html?vehicletype=1&constyear_s=2008&constyear_e=2010&powerunit=2
Och tänk på vid diesel stor motor/bil mycket skatt liten motor lite skatt och går förmodligen billigare också vid pendling
Och lycka till
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.